بررسی 12 علت روشن نشدن کیس کامپیوتر

روشن نشدن کیس کامپیوتر طاقت فرساست. اینکه ندانیم مشکل از کجاست نیز بیشتر و بیشتر اوضاع را سخت خواهد کرد. از آنجا که کامپیوترهای امروزی، بسیار سازه‌های پیچیده‌تری هستند، شاید در نگاه اول نتوان فهمید مشکل از کجاست. درواقع تنوع سخت‌افزاری در کیس انقدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی تشخیص داد کدام قطعات مشکل دارد. بنابراین، در این مقاله از مجله تخصصی بروز کالا، مراحلی را پیشنهاد خواهیم کرد شما بتوانید با رعایت آن طی کمترین زمان به دلایل روشن نشدن کیس پی ببرید. با ما همراه باشید.

 سرفصل های مقاله

چرا کیس کامپیوتر روشن نمی‌شود؟

  • خراب بودن منبع تغذیه
  • مشکل در پریز برق
  • مشکل در کابل اتصال
  •  مشکل در بک لایت مانیتور
  • مشکل در مادربرد
  • چرا کیس روشن میشه اما مانیتور نه؟
  • علت اصلی روشن نشدن کیس بعد از ضربه خوردن
  • چرا گاهی اوقات کامپیوتر روشن میشه اما بعدش هیچ اتفاقی نمی افتد؟
  • دلایل اصلی بوق زدن و بالا نیامدن کامپیوتر
  • قطعی برق
  • بررسی منبع تغذیه
  • مشکلات سخت افزاری

چرا کیس کامپیوتر روشن نمی‌شود؟

مشکل روشن نشدن کیس کامپیوتر شما ممکن است در اثر عوامل مختلفی روی داده باشد. سیستم شما ممکن است تحت تاثیر یک مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری قرار گرفته باشد. اگر بخواهید علت روشن نشدن کامپیوتر خود را دریابید باید به چند موضوع شک کنید. ممکن است که منبع تغذیه خراب باشد. حتی ممکن است مشکلی در پریز برق وجود داشته باشد. مشکل در مادربرد نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود کیس کامپیوتر شما روشن نشود. حتی ممکن است کابل اتصال شما ایراد داشته باشد. حالا بررسی دقیق‌تری می‌کنیم تا بدانید که چرا کیس کامپیوتر روشن نمیشه؟

علت روشن نشدن کیس کامپیوتر چیست؟

 

خراب بودن منبع تغذیه

خراب بودن منبع تغذیه (پاورکامپیوتر) یکی از دلایل مهم و اصلی روشن نشدن کامپیوتر شما است. منبع تغذیه در معرض آسیب است و تحت تاثیر خراب بودن فن و سوختن خازن هایی که در آن وجود دارند ممکن است دچار مشکل شود. منبع تغذیه سالم را جایگزین قبلی کنید. اگر دستگاه شما با منبع تغذیه سالم روشن شد بدانید که دلیل روشن نشدن کامپیوتر شما نقص منبع تغذیه بوده است.

بیشتر بخوانید: پاور کامپیوتر چیست ؟ 

مشکل در پریز برق

ممکن است پریز برق شما دچار مشکلی شده باشد، حتما باید آن را بررسی کنید. قطعی برق، نوسانات در جریان برق و قطعی سیم متصل به کیس کامپیوتر و مواردی از این قبیل می‌توانند از دلایل روشن نشدن کامپیوتر شما با دکمه پاور باشند. در صورت روشن نشدن کامپیوترتان قبل از انجام هرگونه کاری اتصالات برق را به خوبی بررسی کنید.

مشکل در کابل اتصال

یکی از مواردی که ممکن است کاربران در آن دچار اشتباه شوند این است که در برخی موارد دیده می‌شود که کیس کامپیوتر شما روشن می‌شود اما مانیتور تصویر نمی‌دهد. پس کاربر تصور می‌کند که مشکل روشن نشدن کامپیوتر از کیس کامپیوتر است. در صورتی که اینگونه نیست. شما باید کابل های پشت مانیتور را از جایش در بیاورید و سپس کابل ها را به مانیتور خود متصل کنید. ممکن است اتصال کابل به مانیتور شما مشکل داشته باشد و همین موضوع باعث شود که کامپیوتر شما روشن نشود. ممکن است که حتی کابل پاور دچار مشکل شده باشد. برای اینکه از سالم بودن کابل پاور خود مطمئن شوید آن را با کابل دیگری عوض کنید یا اگر کابلی در دسترس ندارید به کابل خود نگاه کنید و ببینید که آیا قسمت هایی از آن خم و یا له نشده باشد. پس باید از قطع نبودن کابل خود مطمئن باشید تا ببینید که سیستم شما چرا روشن نمی‌شود.

 مشکل در بک لایت مانیتور

گاهی پیش می‌آید که کیس شما روشن می‌شود ولی مانیتور شما روشن نمی‌شود. ممکن است علت روشن نشدن مانیتور شما نوار بک لایت باشد. نوار بک لایت باعث می‌شود که کیفیت تصویر مانیتور شما بالا برود و اگر بک لایت شما خراب شود و دچار مشکل شود تصویر ایجاد می‌شود اما چون بک لایت کار نمی‌کند شما تصویری را مشاهده نخواهید کرد. معمولا بک لایت نسبت به ضربه و رطوبت بسیار حساس است و احتمالا دلیل خرابی بک لایت یکی از این عوامل می‌باشد. اگر چراغ قوه‌ای را روشن کنید و نور آن را مستقیم روی مانیتور قرار دهید متوجه می‌شوید که بک لایت شما مشکلی دارد یا نه. اگر در این حالت و با نور چراغ قوه تصویری بر روی مانیتور مشاهده کردید مشکل از بک لایت است. اما اگر در تست با چراغ قوه تصویری را ندیدید مشکل از کارت گرافیک است. شما مجبور به خرید کارت گرافیک و یا بررسی مشکل آن هستید. 

چرا کیس کامپیوتر بالا نمیاد؟

بیشتربخوانید: کیس های گیمینگ و تفاوت این نسل

مشکل در مادربرد

این مشکل، مشکل رایجی نیست. اما ممکن است که اتفاق بیفتد. یعنی ممکن است که دکمه پاور به مادربرد متصل نباشد و یا حتی از آن جدا شده باشد. اکثر سوییچ ها از راه بک جفت سیم قرمز و سیاه به مادربرد وصل هستند. اگر این سیم ها از جایشان درآمده باشند و یا به طور ایمن به مادربرد متصل نباشند دکمه پاور کار نمی‌کند و کامپیوتر شما روشن نمی‌شود. در این حالت می‌توانید با دکمه ری استارت کامپیوتر را روشن کنید و متوجه شوید که آیا مشکل از اتصال دکمه پاور به مادربرد است یا خیر.

چرا کیس روشن میشه اما مانیتور نه؟

ممکن است پیش بیاید که کیس کامپیوتر شما روشن شود اما مانیتور شما سیاه بماند و ویندوز بالا نیاید. یا بهتر است بگوییم ممکن است شما فقط صفحه سیاه مانیتور را مشاهده کنید. در این حالت اول باید مطمئن شوید که مانیتور شما به برق متصل است و کابل اتصال بین مانیتور و کامپیوتر را بررسی کنید. ممکن است اتصال بین کیس و مانیتور شما سالم نباشد و دچار خم شدگی یا له شدگی و یا پارگی شده باشد. در این صورت مشکل از اتصال شما است. اگر اتصالتان سالم بود و ایرادی نداشت احتمالا مشکلی در خود مانیتور شما وجود دارد.

 علت اصلی روشن نشدن کیس بعد از ضربه خوردن

اگر کیس شما ضربه شدیدی بخورد ممکن است کار نکند. ضربه باعث می‌شود برخی از قطعات در کیس شما از جا دربیایند و یا تکان بخورند. قطعات مهمی مانند کارت گرافیک و رم از این نوع قطعات هستند. تا جای ممکن باید تلاش کنید که کیس کامپیوتر شما به هیچ وجه دچار ضربه نشود. اما اگر ضربه خورد می‌توانید با متخصصین کامپیوتر مشورت کنید تا در صورت جا به جایی بعضی از این قطعات به شما کمک کنند تا آن ها را بر سر جای اصلیشان قرار دهید.

 چرا گاهی اوقات کامپیوتر روشن میشه اما بعدش هیچ اتفاقی نمی افتد؟

گاهی میبینید که کامپیوتر شما روشن می‌شود اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در این موقعیت احتمالا چراغ  پاور کامپیوتر روشن می‌ماند ولی چشمک نمی‌زند. البته شما متوجه می‌شوید که کامپیوتر کار می‌کند زیرا صدای فن کامپیوتر را می‌شنوید و حتی بوق بالا آمدن کامپیوتر را هم می‌شنوید. این مشکل ممکن است زیاد پیش بیاید. باید در این شرایط قطعاتی مثل پاور، پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد و اتصالات را بررسی کنید. شما نیاز به یک متخصص و تعمیرکار برای بررسی تمامی این قطعات دارید. معمولا این مشکل ربطی به هارد دیسک ندارد و اطلاعات شما در کامپیوترتان باقی می‌ماند. پس نگران اطلاعات و فایل های خود نباشید.

دلایل اصلی بوق زدن و بالا نیامدن کامپیوتر

در این شرایط شما مشاهده می‌کنید که کامپیوتر شما روشن نمی‌شود و بالا نمی‌آید اما بوق می‌زند. قطعی کابل برق، منبع تغذیه و مشکلات سخت افزاری کامپیوتر می‌توانند عوامل بروز این مشکل باشند. با هم هر کدام از این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

 قطعی برق

شاید بتوان گفت که یکی از اصلی ترین عواملی که باعث روشن نشدن کامپیوتر می‌شود ایراد در کابل برق و یا برق دستگاه است. وقتی کامپیوتر شما روشن نمی‌شود اولین کاری که باید انجام دهید این است که کابل برق را چک کنید. حتی ممکن است کابل برق از پریز جدا شده باشد.

 بررسی منبع تغذیه

عامل دیگری که باعث می‌شود کامپیوتر شما روشن نشود خرابی منبع تغذیه است. منبع تغذیه کامپیوتر معمولا بیشتر از سایر قطعات دچار مشکل می‌شود. فن داخل منبع تغذیه ممکن است آسیب دیده باشد و خازن های آن می‌توانند در منبع تغذیه اختلال ایجاد کنند و این عوامل باعث می‌شوند که کامپیوتر روشن نشود.

 مشکلات سخت افزاری

یکی دیگر از دلایلی که احتمال دارد باعث شده باشد که کامپیوتر شما روشن نشود، مشکلات سخت افزاری است. مثلا ممکن است شما قطعه جدیدی را به کامپیوتر خود وصل کرده باشید و چون آن را به صورت استاندارد نصب نکرده‌اید کامپیوتر شما روشن نشود. به این موضوع دقت کنید و اگر در کار با سخت افزار کامپیوتر مهارت ندارید لطفا حتما با متخصص مشورت کنید و از او کمک بخواهید. شما باید قطعات سخت افزاری مانند کارت گرافیک، مادربرد، منبع تغذیه، مانیتور و CPU یا پردازنده را بررسی بکنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از بروزکالا سعی شد به 12 علت روشن نشدن کیس کامپیوتر و وقتی کیس کامپیوتر روشن نمیشود چه باید کرد، پرداختیم: ضربه به کیس کامپیوتر، خراب بودن منبع تغذیه، مشکل در کابل اتصال، مشکل در مادربرد، و حتی مشکل در پریز برق نیز ممکن است باعث شود که کیس کامپیوتر روشن نشود. البته همچنان نیز ممکن است موارد دیگه‌ای وجود داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته نشد چرا که از نظر بروزکالا در اولیت نبودند. چنانجه احساس می‌کنید، مورد دیگری وجود دارد که باید به آن پرداخت، از شما دعوت می‌کنیم در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید. 

برای دانلود این مقاله کلیک کنید