فناوری میکرو LED چیست و چرا این قدر پر سروصدا شده است؟

 میکرو LED یک فناوری جدید تلویزیونی آینده نگرانه است که نوید کیفیت تصویر و حتی اندازه های شگفت انگیزی را به عاشقان دنیای تصویر می دهد. اگر بودجه زیادی در اختیار دارید، می توانید همین حالا یکی از آن ها را بخرید. فناوری میکرو LED ، بهترین ویژگی های فناوری های به کار رفته در تلویزیونی فعلی را با ویژگی های جدید و هیجان انگیز ترکیب می کند.

برای بررسی قیمت و خرید آنلاین تلویزیون کلیک کنید

فناوری میکرو LED  با استفاده از میلیون ها LED کوچک قابل آدرس دهی، این نوید را به دنیای فناوری می دهد که به طور قطع با کیفیت تصویرOLED ، یعنی قهرمان فعلی دنیای تصویر(اما با روشنایی بهتر و احتمال سوختن کمتر) رقابت خواهد کرد.

سامسونگ طی سالیان گذشته نمونه های اولیه  میکرو LED را در اندازه های 75 تا 292 اینچ در CES معرفی و بعضا عرضه کرده است. در CES 2021 مجازی، این شرکت یک مدل 110 اینچی گران قیمت را به نمایش گذاشت که می توانست چهار تصویر HD 55 اینچی را به طور همزمان نمایش دهد. اواخر امسال نیز این شرکت دو مدل 88 و 99 اینچی دیگر را نیز عرضه خواهد کرد. سونی نیز دارای نسخه  میکرو LED مخصوص خود با نام Crystal LED است که در حال حاضر فقط برای بازار تجاری عرضه شده است، اما این امکان را به شما می دهد تا صفحه نمایشی بزرگ به اندازه یک دیوار داشته باشید. در انتهای دیگر مقیاس اندازه، این فناوری در عینک های هوشمند نیز استفاده می شود تا تصاویری مانند صفحه نمایش هدآپ شخصی شما را به نمایش درآورد.  میکرو LED  در آستانه تبدیل شدن به فناوری بعدی صفحات نمایش است..

بیشتر بخوانید: پنجره‌ای رو به دنیای رنگ‌ها؛ بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی

 میکرو LED  چیست؟

اولین چیزی که باید درک کرد این است که  میکرو LED یک فناوری متفاوت از mini-LED است. اگرچه هر دو جدید هستند و ظاهری شبیه به هم دارند، اما  mini-LEDتکامل یافته ی فناوری تلویزیون های LCD فعلی است. در این فناوری از LED های بیشتر و کوچکتر به عنوان بخشی از نور پس زمینه استفاده می شود، اما در واقع هنوز هم از پنل LCD برای ایجاد تصویر استفاده می شود.

از طرف دیگر، در فناوری میکرو LED ، خود LED ها مستقیماً تصویر را ایجاد می کنند. در این نمایشگرها تصویری که مشاهده می کنید از LED های آدرس پذیر جداگانه تشکیل شده است، که این موضوع باعث می شود تا عملکرد   میکرو LEDبیشتر شبیه به OLED باشد.

اکنون می توانید تلویزیون های mini-LED را هم قیمت با سایر فناوری ها خریداری کنید. تلویزیون های  میکرو LED در حال حاضر بزرگ و گران هستند، اما رفته رفته کوچکتر و ارزان تر خواهند شد.

نگاهی دقیق تر به فناوری  میکرو LED  

در اینجا نحوه کار این فناوری را به شما توضیح می دهیم. همانطور که از نامش مشخص است،  میکرو LED  از میلیون هاLED  میکرو و باکیفیت ساخته شده است. آنچه که در نسخه های ظریف تر تلویزیون ال سی دی فعلی شما وجود دارد، استفاده از لامپ تصویر یا لامپ های جدیدتر و یا سایر وسایل نوردهی به منظور ایجاد نور پس زمینه است. با توجه به این تعریف باید ساخت  میکرو LED  نیز ساده به نظر برسد. اما این طور نیست. زیرا همانطور که گفتیم در این فناوری جدای از ساخت LED های کوچکتر و قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر، نوردهی از طریق خود این LED های کوچک انجام می شود، نه لامپ تصویر!

خرید تلویزیون

همانطور که می بینید این فرآیند بسیار سخت تر از آن است که به نظر می رسد. یک مشکل این است که وقتی LED ها را کوچک می کنید، میزان کل نور تولیدی آن ها کاهش می یابد. بنابراین یا باید بیشتر از آن ها کار بکشیم و یا بهره وری آن ها را افزایش دهیم و یا هر دو کار را باهم پیش ببریم. استنتاج توان بیشتر از  LEDها مشکلات دیگری را به همراه دارد. در این حالت تلویزیون به برق بسیار بیشتری احتیاج دارد و باید گرمای بیشتری را دفع کند. ده ها LED به کار رفته در تلویزیون کنونی شما گرمای زیادی از خود ساطع نمی کنند، و همینطور مطمئناً نمی توان آن را با فناوری های قدیمی تر مانند پلاسما و CRT مقایسه کرد، اما قطعا قرارگیری میلیون ها عدد از آن ها در کنار یکدیگر گرمای زیادی تولید می کند.

کوچک کردن فاصله بین پیکسل ها یا "اندازه گام" یک چالش بزرگ دیگر است. مدار و سایر عناصر لازم فقط می توانند تا حدی کوچک شوند. اگر نتوانید اندازه گام را کاهش دهید، با محدودیت هایی در میزان کوچکی تلویزیون  میکرو LED مواجه خواهیم شد. به همین دلیل است که  میکرو LED  88 اینچی "کوچکتر" سامسونگ تا این میزان توجهات را به خود جلب کرده است.

 میکرو LED در برابر led

مطمئناً وجود تلویزیون هایی هم اندازه یک دیوار عالی هستند، اما هیچ کس آن ها را نمی خرد. اگر تولیدکننده ای بخواهد از فناوری جدید خود در خرده فروشی ها سود بالایی کسب کند ، به تولید تلویزیونی در محدوده 60 اینچ یا کوچکتر نیاز دارد. اگر سازندگان بتوانند این کار را انجام دهند، قیمت تمام شده ی اندازه های بزرگتر نیز پایین تر می آید.

در حال حاضر قیمت تلویزیون های  میکرو LED بسیار بالاست زیرا در این نوع از تلویزیون ها به جای چند ده LED آبی زرد "سفید" به کار رفته در تلویزیون های معمولی یا حتی چند هزار  LED به کار رفته در تلویزیون هایmini-LED ، در نمونه 4K   میکرو LED ها، 8.3 میلیون LED دارید، که هرکدام برای هر یک از پیکسل های یک نمایشگر3،840x2،160  پیکسلی به کار رفته است. اوضاع زمانی وخیم تر می شود که بفهمید که از آنجا که برای هر پیکسل به LED های قرمز، سبز و آبی احتیاج دارید، در کل تقریباً 25 میلیون LED در ساخت هر نمایشگر به کار می رود. سپس هزارانLED در ماژول ها گروه بندی می شوند و چندین ماژول، تلویزیون، نمایشگر دیواری یا پرده سینمایی را تشکیل می دهند.

موارد ذکر شده برخی از چالش های پیش روی مهندسان هستند. به طور کلی مهندسان چالش را دوست دارند. به طور کل در تاریخ لوازم الکترونیکی مصرفی، کلیت روند تولید به سمت کوچکتر و کارآمدتر کردن پیش رفته است.

نکات مثبت بالقوه این فناوری زیاد است. تصاویر روشن تر ازOLED ، اما با همان قابلیت خاموش کردن هر پیکسل برای یک رنگ مشکی مشابه هستند. این به معنای نمایش تصویری موثرتر و واقعی تر از OLED و تولید بهتر HDR است.

و آنچه که کمی پیش تر در مورد کوچکتر و کارآمدتر کردن فناوری ها گفتیم را به خاطر می آورید؟ نمونه  میکرو LED  اولیه 146 اینچی دیواری سامسونگ دارای اندازه پیکسل کمتر از 1 میلی متر است. اما نمونه 75 اینچی دارای تراشه های LED در ابعاد 0.15 میلی متر است.

ماژولار بودن  میکرو LED مقیاس بندی اندازه نمایشگرها را نیز کمی ساده تر می کند. برای بیان ساده تر موضوع فرض کنید یک تلویزیون 50 اینچی دارای 10 ماژول با حدود 830،000 پیکسل در هر ماژول است. تعداد بیشتری از این ماژول ها را کنار هم قرار دهید تا ببینید که چگونه یک شرکت می تواند یک تلویزیون K8 100 اینچی را بدون هیچ تفاوتی در هزینه های تولید به فروش برساند. این یعنی هزینه تولید یکسان بعلاوه قیمت خرده فروشی بالاتر. شرکت ها عاشق این چیزها هستند.

این موضوع کل ماجرا را کمی ساده تر می کند، اما این ایده، کلی است. با پردازش مناسب، فرقی نمی کند که تلویزیون شما دارای رزولوشن K4، 5.327x2.997 و یا 8.000x4.500پیکسل باشد. اگر رویای شما در اختیار داشتن یک صفحه نمایش به اندازه دیوار با وضوح K10 است، این فناوری می تواند راهی برای محقق کردن آرزوهایتان باشد.

به بیان دیگر، تلویزیون های LCD و OLED کنونی دارای پیکسل های متفاوتی برای اندازه های مختلف صفحه نمایش هستند. بنابراین یک 4K LCD 75 اینچی دارای پیکسل های بزرگتری است، اما تعداد پیکسل مشابهی با یک 4K LCD  50 اینچی دارد. احتمالاً  میکرو LED می تواند برای تولید تلویزیون بزرگتر و دارای وضوح بالاتر، پیکسل های بیشتری را در یک اندازه مشخص اضافه کند. این کار می تواند از نظر فرایند تولید آسان تر از تغییر اندازه پیکسل های کوچک LED باشد. باید منتظر ماند و دید آیا چنین اتفاقی می افتد یا خیر. در حال حاضر، سه تلویزیون سامسونگ در اندازه های مختلف دارای وضوح یکسانی هستند، به این معنی که 88 اینچ دارای کوچکترین پیکسل های موجود است.

سامسونگ اولین شرکتی بود که  میکرو LED را روانه بازار مصرفی کرد، اما اکنون این تنها دستگاه مجهز به این فناوری موجود در بازی نیست. امروزهLG ، TCL  و دیگر شرکت ها نیز روی این فناوری کار می کنند. LED  کریستال سونی حداقل از سال 2012 به بازار معرفی شده است و در حال حاضر اکنون دو مدل مختلف از آن برای عرضه در بازار مصرفی، تجاری سازی شده است.

مزایای  میکرو LED چیست؟

این فناوری اساساً با فناوری OLED یکسان است، اما  میکرو LED  دارای مزایای متعددی نسبت به OLED می باشد.

خرید آنلاین تلویزیون

اولین مورد افزایش روشنایی است. در حالی که تصور عموم مردم این است که OLED به طور ذاتی محدود به حداکثر روشنایی 1000 نیت است، اما سامسونگ می گوید اولین تلویزیون های  میکرو LED  تجاری ساخت این شرکت دارای حداکثر روشنایی 4000 نیت بوده و در آینده نزدیک روشنایی به 10.000 نیت نیز می رسد.

ثانیاً، از آنجا که  میکرو LED ها ارگانیک نیستند، طول عمر آن ها به اندازه OLED ها نیست. در حالی که انتظار می رود که OLED ها عمر بالایی داشته باشند، اما سامسونگ می گوید که  میکرو LED  های ساخت این شرکت حدود 100000 ساعت کار می کنند که این زمان معادل بیش از 11 سال استفاده بی وقفه است.

ثالثاً،  میکرو LED ها عمدتا به این دلیل که نیازی به فیلتر رنگی برای روشن شدن آن ها نیست، بسیار کارآمد هستند. در این فناوری هیچ چیزی بین LED ها و چشم های شما وجود ندارد، بنابراین آن ها می توانند با تلاش کمتر روشن تر شوند.

چهارم، تولید  میکرو LED ها در بلندمدت مقرون به صرفه تر خواهد بود. اما در حال حاضر این فناوری قیمت تولید بالایی دارد.

ویژگی های مشترکی نیز بین  میکرو LED و OLED وجود دارد. از جمله آن ها می توان به ضخامت کم(در واقع، پنل های  میکرو LED حتی نازک تر از OLED ها هستند)، عدم وابستگی به حاشیه ها و زاویه دید کامل اشاره کرد.

به عبارت دیگر، فناوری  میکرو LED  طوری طراحی شده است که نسبت به OLED روشن تر، با دوام تر و مقرون به صرفه تر است.

معایب  میکرو LED چیست؟

نقطه ضعف بزرگ تلویزیون های  میکرو LED این است که ساخت آن ها بسیار مشکل است. در حال حاضر تولید انبوه آن ها در سایزهای مختلف، بدون تغییر در روشنایی و تولید گرمای Led ها یک چالش بسیار جدی است.

این امر منجر به بالا رفتن قیمت ها در مراحل اولیه تولید شده است، اگرچه پس از تصحیح فرآیند تولید قیمت ها قطعا کاهش می یابد. برخی پیش بینی می کنند که به دلیل کاهش چشمگیر هزینه های تولید، که باید قیمت ها را به شدت کاهش دهد، کاربران تلویزیون های  میکرو LED  از زیر 1000 در سال جاری به 15.5 میلیون نفر در سال 2026 برسند.

 میکرو LED : فراتر از یک صفحه نمایش

فناوری میکرو LED  فقط به تولید صفحه نمایش های عظیم منتهی نمی شود. اپل در حال حاضر از نمایشگرهای OLED در آیفون های رده بالا و Apple Watch استفاده می کند، اما ظاهراً به تازگی در حال کار بر روی صفحه نمایش های  میکرو LED خود برای استفاده در دستگاه های تلفن همراه است. با این حال، احتمالاً این ایده تا تجاری سازی نهایی فاصله زیادی دارد، زیرا کمتر پیش می آید که اپل اولین شرکتی باشد که برای اولین بار سخت افزاری پیشرفته و فناوری جدیدی را راهی بازار کند.

اکنون نوبت به Vuzix می رسد. عینک های هوشمند نسل بعدی ساخت این شرکت از پروژکتورهای  میکرو LED تعبیه شده در فریم عینک برای نمایش تصاویر بر روی سطح مخصوص لنزها استفاده می کند. عینک های هوشمند قبلی این شرکت از DLP استفاده می کردند، که کوچک بود، اما به اندازه ای نبود که به راحتی در قاب عینک معمولی جای گیرد.  میکرو LED به اندازه کافی کوچک است و می تواند درون فریم های معمولی قرار گیرد.

سامسونگ تمایل دارد نمایشگرهای  میکرو LED خود را فراتر از دنیای تلویزیون ها به کار گیرد. با توجه به عمر طولانی و مصرف برق بسیار پایین، می توان گفت که می توان آن ها را همیشه روشن نگه داشت. حالت Ambient این شرکت، که قبلاً در تلویزیون های QLED آن معرفی شده بود، در اینجا پیشرفت زیادی خواهد کرد. به یاد داشته باشید که تلویزیون های تولید شده از طریق این فناوری می توانند بسیار نازک و بدون حاشیه باشند، بنابراین تقریباً در دیواری که روی آن نصب می شوند، ناپدید خواهند شد.

سامسونگ می گوید می توان از این نمایشگرها به عنوان یک آکواریوم ماهی مجازی یا حتی یک پنجره نمایشی استفاده کرد. همچنین این نوع از نمایشگرها می توانند همیشه روشن باشند و اطلاعات مفیدی مانند عناوین خبری، آب و هوا یا تقویم را به شما نمایش دهند.

چیزی که هنوز مشخص نشده این است که تلویزیون سامسونگ طرح میکرو لد دقیقا چگونه صدا تولید می کند. بلندگوهای سنتی تلویزیون به حاشیه و ضخامت بیشتری نیاز دارند که این امر می تواند از اهداف زیبایی محور  میکرو LEDها بکاهد. ممکن است تلویزیون های  میکرو LED صرفاً به عنوان نمایشگر به فروش برسند و سیستم های صوتی به عنوان افزونه در کنار آن ها فروخته شوند.

طرح  میکرو LED سامسونگ

سامسونگ برنامه های کاملاً مشخصی در این زمینه دارد. اولین مدل عرضه شده توسط شرکتThe Wall  بود که در CES 2018 معرفی شد. ابعاد 146 اینچی این محصول برای تمام مصرف کنندگان مناسب نبود، اما به عنوان یک نسخه نمایشی از این فناوری جدید، قانع کننده بود.

علاوه بر کیفیت تصویر، موردی که شاید در مورد The Wall جالب توجه باشد، ماهیت ماژولار آن است. این دستگاه با استفاده از پنل های  میکرو LED ساخته شده است و در حالی که در پیکربندی سنتی 16:9 ساخته شده است، اما در واقع می توان آن را در هر اندازه و نسبتی تولید کرد.

The Wall  بیشتر یک پیشنهاد تجاری بود تا یک محصول برای مصرف کنندگان خانگی. سامسونگ کمی بعد نسخه ای را برای کاربرانی که از لحاظ مالی توانایی خرید تلویزیون های مجهز به این فناوری را دارند، تولید کرد.

تلویزیون سامسونگ

نسخه 2019 The Wall یک تلویزیون با ضخامت 3 سانتی متری قابل نصب بر روی دیوار(مشخصاً) و قابل تنظیم است که می تواند اندازه ها، نسبت ها و رزولوشن های مختلفی بین 73 اینچ K2 تا 292 اینچ K8 داشته باشد.

چرا اینقدر بزرگ؟ سامسونگ می گوید که قادر به تولید تلویزیون های  میکرو LED با ابعاد 40 اینچ است، اما با توجه به روند پیشرفت صنعتی و دستیابی به تعادل بین قیمت و اندازه، فعلا بر روی نمایشگرهای بزرگتر تمرکز کرده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به برترین نوآوری های سامسونگ در صنعت تلویزیون

LED  کریستال سونی

سونی اولین فوق نمایشگر مناسب مصرف کننده خانگی ساخته شده با فناوری  میکرو LEDخود را در CEDIA  عرضه کرد. این یک صفحه نمایش بزرگ با وضوح K4 بود.

صفحه نمایش کریستال LED سونی به لطف طراحی ماژولار می تواند در اندازه های مختلف ساخته شود.  سیستم نمایشگر کریستال LED سونی از  میکرو LED هایی با اندازه 0.003 میلی متر مربع-نصف عرض موی انسان- استفاده می کند، که 100 برابر کوچکتر از LED های قدیمی است. این نمایشگرها به لطف سطح سیاه 99 درصد، نسبت کنتراست 1،000،000:1 را ارائه می دهند و از رنگ خاکستری 10 بیتی و نرخ فریم تا 120 هرتز پشتیبانی می کنند. سونی روشنایی 100  نیت HDR و زاویه دید نزدیک به 180 درجه را در تلویزیون خود ارائه می دهد.

آینده  میکرو LED ها

تا چندی پیش OLED نیز یک فناوری آینده نگرانه بود که به نظر نمی رسید که هرگز به این زودی ها تا این حد فراگیر شود. در حال حاضر نمایشگرهای ساخته شده توسط این فناوری در اندازه ها و وضوح های مختلفی تولید می شوند که این موضوع در روزهای اولیه معرفی این فناوری، غیرممکن به نظر می رسید. این امکان وجود دارد که اکنون نیز به طور مشابه در روزهای اولیه فناوری  میکرو LED به سر ببریم. این یک فناوری است که وعده های زیادی را، هم در زمینه کیفیت تصویر، هم در بحث اندازه صفحه نمایش و هم در کاربردهای بی شمار دیگر، به دنیای فناوری داده است، اما در حال حاضر بدون مشکل نیست.

گرمای تولیدی و قیمت تمام شده، موانع اصلی هستند؛ اما مهندسان عاشق این قبیل از چالش ها می باشند. بیان این واقعیت که اگر در حال حاضر بودجه زیادی در اختیار دارید، می توانید تلویزیونی مجهز به این فناوری جدید را خریداری کنید، حرف های زیادی برای گفتن دارد. آیا این فناوری می تواند در بسیاری از خانه ها جایگزین تلویزیون های LCD شود؟ شاید. آیا می تواند با تلوزیون هایOLED  هم قیمت شود؟ احتمالاً. آیا جایگزین پروژکتورها می شود؟ امکانش هست. همانطور که گفتیم، در کل micro Led فناوری جالبی است و راه زیادی در پیش دارد. برای داشتن یک خرید تلویزیون و سایر لوازم صوتی تصویری باکیفیت و مقرون بصرفه به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.