راهنمای خرید انواع حافظه SSD با گارانتی اصلی

وجود حجم بالایی از فضا برای ذخیره سازی عکس، فیلم، موسیقی و هر فایل دیگری یک امکان فوق العاده است که به وسیله حافظه اس اس دی فراهم شده است. این حافظه ها که جدید ترین مدل های فضای ذخیره هستند، حجم بالایی از فضا را در اختیار شما قرار می دهند. حافظه SSD هم در لپتاپ و هم به شکل حافظه های خارجی وجود دارد که در این مطلب به طور کامل به آن ها اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما هم قصد خرید حافظه SSD را دارید و می خواهید بهترین مدل را خریداری کنید، این  مطلب را از دست ندهید. ما در این مقاله از مجله بروزکالا به ویژگی های هارد SSD می پردازیم و مزیت های آن را ذکر و بهترین راه خرید آن را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع SSD کلیک کنید

حافظه اس اس دی چیست؟

حافظه اس اس دی چیست؟

در گذشته هارد های دیسکی مورد استفاده قرار می گرفتند که اساس عملکرد آن ها روی دیسک های مغناطیسی بود. اما امروزه حافظه های اس اس دی جای آن ها را گرفته اند. البته هنوز هم می توان در بسیاری از لپتاپ های قدیمی هارد دیسک ها را پیدا کرد اما جدیدا تمامی کامپیوترها از حافظه قدرتمند اس اس دی پشتیبانی می کنند. نقطه تفاوت حافظه SSD و هارد دیسک این است که سرعت بالا و امنیت زیادی را برای فایل های مخاطب ایجاد می کند. 

سرعت حافظه سیستم باید با سرعت پردازنده هماهنگ باشد اما در مورد هارد دیسک ها این گونه نبود و سرعت این حافظه ها به یک هزارم پردازنده ها نمی رسید. به همین دلیل تلاش ها برای تولید حافظه ای سریع تر انجام شد و در نهایت اس اس دی ها خلق شدند. حافظه اس اس دی یا حافظه جامد به دلیل این که بر اساس چرخیدن کار نمی کند به آن حافظه جامد گفته می شود. درون این قطعه کوچک الکترونیکی سلول های ریزی وجود دارد که محتوای شما در آن ذخیره سازی می شود. یکی دیگر از تفاوت های حافظه های اس اس دی برابر حافظه دیسک سخت در اندازه آن است. یک حافظه SSD با ظرفیت حافظه برابر با یک حافظه هارد درایو، چندین برابر کوچک تر است بنابراین کاربرد آن راحت تر بوده و دستگاه های دارای اس اس دی سبک تر می باشند.

انواع حافظه SSD

در حال حاضر دو نوع حافظه SSD تولید و عرضه شده است که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. اولین مورد حافظه SATA است و دومین حافظه NVME. سرعت عملکرد حافظه های SSD مدل NVME بسیار نسبت به مدل اول بیشتر است به همین دلیل است که نمونه های جدید لپتاپ از این گونه حافظه استفاده می کنند.

یک مدل دیگر از حافظه های SSD، مدل های اکسترنال هستند که به محبوبیت مدل های بالا نیستند اما باز هم طرفدار زیادی دارند. حافظه های اکسترنال یا خارجی SSD قابلیت جا به جایی نیز دارند. همان طور که گفته شد سرعت حافظه های SSD بسیار بالا ست. در اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شد که این حافظه می تواند تا 5000 مگابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده داشته باشید. این مساله موجب می شود که سرعت اجرای بازی ها و نرم افزار های مختلف سیستم شما افزایش پیدا کند. بنابرین سرعت سیستم تنها به پردازنده آن وابسته نیست بلکه با استفاده از یک حافظه SSD با کیفیت و قدرتمند می توان سرعت فوق العاده ای را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: SSD یا RAM؟ در لپ تاپ ها کدام را ارتقاء دهیم؟

انواع حافظه SSD

نکات مهم هنگام خرید حافظه SSD

به طور معمول تولید کنندگان این گونه حافظه ها یک طول عمر تخمینی از محصول خود را ذکر می کنند. این طول عمر که با عنوان MTBF نیز شناخته می شود زمانی را نشان می دهد که با استفاده معمولی از حافظه، احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد. بنابراین سعی کنید حافظه اس اس دی را خریداری کنید که این مقدار در آن بالا تر باشد یعنی دیر تر خراب شود.

لازم به ذکر است که تولید کنندگان یا متصدیان فروش هارد ssd مانند سامسونگ، وسترن و... تلاش می کنند که ظرفیت تراشه های مورد استفاده از SSD را بیشتر کنند. این کار مزیا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. با بیشتر شدن ظرفیت تراشه ها، تعداد آن ها کمتر خواهد شد و همین مساله موجب کاهش وزن و قیمت آن می شود. اما عیب استفاده از تراشه های پر ظرفیت تر این است که طول عمر آن را کم می کند زیرا هر چه یک تراشه بیشتر فعالیت کند مدت زمان سالم بودن آن کاهش خواهد یافت. بنابراین تولیدکنندگان باید یک حالت بهینه میان تعداد تراشه و ظرفیت آن ها ایجاد کنند تا مشتریان بتوانند بیشترین بازدهی را از این گونه حافظه ها دریافت کنند. توصیه ما این است که از حافظه های اس اس دی با ظرفیتی بیشتر از 128 گیگا بایت خریداری کنید زیرا از نظر دوام و عملکرد فوق العاده است.

همان طور که گفته شد حافظه های SSD به دو نوع SATA و M2 تقسیم بندی می شوند. تصور عمومی این است که سرعت مدل های M2 بیشتر است اما در عمل چنین تفاوتی میان سرعت این دو حافظه دیده نمی شود. برای اطلاع از تفاوت میان این دو حافظه می‌توانید از مقاله حافظه SSD M2 چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟ دیدن کنید.

معرفی برترین نمونه های حافظه SSD

بهترین حافظه SSD

در این قسمت به معرفی چند مورد از برترین برند های حافظه اس اس دی و نحوه عملکرد آن ها و همچنین خصوصیات آن ها اشاره می کنیم.

ADATA

این سری از حافظه های ssd را می توان گزینه هایی با قیمت مناسب دانست که عملکرد خوبی را به اجرا می گذارند. حجم کم این نوع حافظه قابل توجه است و از ظرفیت خوبی برخوردار می باشند. با توجه به نیاز خود می توانید ظرفیت مورد نظر را انتخاب کنید. سرعت خواندن و نوشتن در این گونه حافظه بسیار مناسب است و و متوسط زمان خرابی آن در حدود ۲ میلیون ساعت است. بنابراین در صورت استفاده های حرفه‌ای از سیستم، حتماً این گزینه را در نظر بگیرید.

Western Digital

محصولات تولید شده توسط وسترن دیجیتال یکی از محبوب ترین ها میباشند. حافظه اس اس دی WD با ظرفیت های مختلفی عرضه شده اند و علی رغم عملکرد خوب آن از قیمت بسیار پایین برخوردار می باشند. کنترلر های استفاده شده در این حافظه و تراشه های آن کیفیت بسیار خوبی دارد.

LiteON

این نوع کارت حافظه در مقایسه با مدل های دیگر از سرعت بهتری برخوردار است و همچنین برند تولید کننده آن از برند های نسبتاً جدید و با مهارت به شمار می رود. ظرفیت این کارت حافظه بسیار متنوع است و سرعت خواندن و نوشتن در آن نیز قابل قبول می باشد. همچنین متوسط زمان خرابی این نوع کارت حافظه حدود یک و نیم میلیون ساعت می باشد. از این نوع کارت حافظه در لپ‌تاپ های مختلفی استفاده شده است.

Crucial

یکی دیگر از برندهای تولید کننده حافظه جامد یا همان ssd برند کروشال است که قیمت محصولات آن بسیار مناسب است و در عین حال از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. این گونه کارت حافظه از مدل های برتر در سرعت نمی باشد اما در عین حال عملکرد آن مناسب است. لازم به ذکر است که تمام حافظه های ssd صرف نظر از برند آن، نسبت به دیسک های سخت سرعت و عملکرد بسیار بهتر و با کیفیت تری دارند.

Samsung

حافظه ssd سامسونگ

سامسونگ را معمولاً به عنوان یک تولیدکننده گوش ی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون می ‌شناسیم اما این برنده مشهور حافظه‌های اس اس دی را نیز تولید می‌کند که در سری های مختلف تولید شده و همگی از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. سرعت خواندن و نوشتن در کارت های حافظه سامسونگ بسیار قابل توجه است و متوسط زمان خرابی با توجه به سری تولید شده متفاوت است اما به صورت میانگین یک و نیم میلیون ساعت می باشد.

در این قسمت به بررسی چند برند معتبر و شناخته شده در حوزه ساخت کارت حافظه اس اس دی پرداختیم و آن ها را از نظر ویژگی های مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دادیم. در ادامه نیز به بهترین روش برای خرید این گونه کارت های حافظه اشاره می کنیم تا شما کاربران گرامی بتوانید در راحت ترین حالت و سریع ترین زمان ممکن به محصول مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

خرید هارد ssd

امروز فروشگاه های اینترنتی متعددی حافظه های ssd را به فروش می رساند که با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید انواع فروشگاه های اینترنتی را مشاهده کنید. اما در میان این همه فروشگاه انتخاب یک فروشگاه با سابقه بالا و همچنین با تنوع محصولات یک مزیت محسوب می‌شود. در فروشگاه اینترنتی بروز کالا انواعی از حافظه های ssd به فروش می ‌رسند که شما با توجه به نیاز خود و بودجه ‌ای که مد نظر دارید می توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کافی ست در قسمت جستجو نام برند مورد نظر خود را سرچ کنید و یا از قسمت دسته بندی وارد بخش حافظه های ssd شوید. ذیل هر محصول اطلاعات کاملی در رابطه با عملکرد آن و خصوصیات آن ذکر شده است که با مطالعه آن می توانید تصمیم بهتری را برای خرید بگیرید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد محصولات مختلف می توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. ما نیز در اولین فرصت ممکن به تمامی سوالات شما در رابطه با حافظه های ssd و عملکرد یا قیمت آن ها پاسخ خواهیم داد.

هارد اس اس دی اینترنال

همان طور که در بالا به آن اشاره شد حافظه های ssd به دو شکل اس اس دی اینترنال و اکسترنال تولید می‌شوند. حافظه ‌های اینترنال ssd در داخل لپ تاپ ها استفاده می شوند و قابلیت جا به جایی و تعویض ندارد. اما حافظه های اکسترنال را به وسیله یک پورت usb می توان به سیستم های مختلف متصل کرد و از حافظه آن ها بهره‌مند شد. هر یک از این مدل حافظه ها دارای مزایایی هستند که شما با توجه به سلیقه و نیاز خود می توانید هر کدام را که مایل هستید انتخاب و خریداری کنید.

خرید انواع SSD

قیمت خرید اس اس دی

قیمت خرید اس اس دی به موارد مختلفی بستگی دارد. همانطور که ذکر شد اگر مجموع ظرفیت یک حافظه بیشتر باشد قیمت آن بیشتر است. البته ظرفیت تنها یکی از مواردی است که تعیین کننده قیمت حافظه می باشد موارد دیگری مانند سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه اس اس دی و همچنین نوع رابطه آن از عوامل تعیین کننده قیمت می باشند. اما به طور کلی قیمت حافظه ssd از ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان است که بسته به ظرفیت و کیفیت ساخت و همچنین طول عمر در رنج قیمتی متفاوتی می توانند قرار گیرند.

سخن آخر و جمع بندی

در این مقاله به بررسی کارت‌های حافظه ssd پرداختیم و آن ها را از ویژگی‌ های مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دادیم. همانطور که گفته شد حافظه‌های ssd در مقایسه با دیسک های سخت مزیت های متعددی دارند که مهم ترین آن بیشتر شدن ظرفیت و کمتر شدن حجم اشغال شده توسط کارت حافظه است. همچنین سرعت عملکرد کارت های حافظه اس اس دی در مقایسه با حافظه های قدیمی بسیار بیشتر است که همین مسئله موجب می ‌شود اجرای نرم افزارهای مختلف و بازی های مختلف با سرعت بیشتری امکان پذیر باشد.

همچنین به این نکته اشاره کردیم که ssd ها به دو شکل ساتا و ام ۲ تولید می ‌شوند که از نظر عملکردی تفاوت عمده با یکدیگر ندارند. هر چند می توان مزیت های جزئی را برای مدل های m۲ بیان کرد. در ادامه به این نکته اشاره کردیم که حافظه های ssd می‌ توانند به شکل اکسترنال و اینترنال باشند که مدل های اکسترنال قابلیت جابجایی نیز دارند اما حافظه های اینترنال فقط در داخل لپ تاپ به کار برده می شوند. برای خرید حافظه اس اس دی باکیفیت می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی بروزکالا در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنید. یکی از مزیت‌های خرید اینترنتی حافظه ssd از بروزکالا این است که محصول مورد نظر شما در سریعترین زمان ممکن به دست شما می رسد و همچنین شما می توانید از تخفیف های ویژه ای که برای این گونه حافظه ها در نظر گرفته شده است استفاده کنید.