راهنمای کامل و جامع انتخاب و خرید SSD و بررسی انواع آن

خرید یکی از بهترین SSD های موجود در بازار، برای سیستم ضروری است، زیرا ساده ترین راه برای افزایش سرعت کامپیوتر یا لب تاپ، استفاده از یک SSD است. پردازنده شما می تواند میلیاردها سیکل در ثانیه را تحمل کند، اما اغلب وقت زیادی را صرف انتظار برای درایو، به منظور تغذیه اطلاعات می کند. هارد درایوها بسیار کند هستند، زیرا دارای دیسک هایی هستند که باید به چرخش در بیایند و یک بازو به صورت فیزیکی به بخش های داده ای که به دنبال آن هستید، راه پیدا کند. برای دستیابی به عملکرد مطلوب، به یک درایو حالت جامد (SSD) خوب نیاز دارید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام خرید SSD مد نظر قرار دهید.

 جالب است بدانید که یک هارد دیسک ده ترابایتی را می توان با مبلغیحدودا نصف قیمت د SSD چهار ترابایتی خریداری کنید.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز حافظه SSD کلیک کنید

نکات مهم در هنگام خرید SSD

در اینجا چهار نکته کلی و مهم خرید اس اس دی و انواع آن، آورده شده است:

  • قبل از خرید SSD ، رایانه خود را بشناسید: آیا اسلات درایوهای M.2 را روی مادربرد خود دارید یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است به یک درایو 2.5 اینچی نیاز داشته باشید.
  • ظرفیت 500 گیگابایت تا 1 ترابایت: به خرید درایوی با فضای ذخیره سازی کمتر از 256 گیگابایت فکر نکنید. 500 گیگابایت، تعادل خوبی بین قیمت و ظرفیت را ارائه می دهد. و اگر درایوهای 1 ترابایتی را با قیمتی پایین تر از قیمت بازار خریداری کنید، عالی است.
  • SATA ارزان تر اما کندتر است: اگر رایانه شما از درایوهای NVMe / PCIe یا Optane پشتیبانی می کند، درایو دارای یکی از این فناوری ها را بخرید. با این حال، درایوهای SATA رایج ترند، معمولاً قیمت کمتری دارند و هنوز هم عملکرد بسیار خوبی برای اجرای برنامه های رایج ارائه می دهند.
  • خرید SSD بهتر از خرید هارد دیسک است: حتی بدترین SSD نیز در عمل حداقل سه برابر سریع تر از هارد دیسک است. بسته به میزان کار، تفاوت عملکرد بین SSD خوب و عالی، می تواند ناچیز باشد. بنابراینريا، خرید SSD به خرید هارد دیسک؛ ارجحیت دارد.

 راهنمای خرید SSD

بیشتر بخوانید:  هر آنچه که باید از حافظه ssd بدانید و درباره آن اطلاعاتی کسب کنید

چقدر می توانید برای خرید SSD هزینه کنید؟

دامنه ظرفیت اکثر درایوهای مصرفی از 120 گیگابایت تا 2 ترابایت است. در حالی که درایوهای 120 گیگابایتی ارزان ترین ها هستند، اما به اندازه کافی جادار نیستند تا بتوانند نرم افزارهای زیادی را در خود جای دهند و معمولاً کندتر از نسخه هایی با ظرفیت بالاتر هستند. بسیاری از شرکت ها شروع به حذف تدریجی این ظرفیت پایین کرده اند.  هنگام خرید SSD، برای افزایش ظرفیت از 120 به 250 گیگابایت، باید مقدار بیشتری هزینه کنید، اما ارزشش را دارد. تفاوت قیمت بین درایوهای 250 و 500 گیگابایتی نیز خیلی زیاد نیست. نکته جالب این است که در گذشته در تعادل بین قیمت، عملکرد و ظرفیت، خرید SSD با ظرفیت 500 گیگابایت، بهترین انتخاب بود، اما به طور چشمگیری درایوهایی با ظرفیت 1 ترابایت در حال تبدیل شدن به گزینه بهتری برای خرید SSD هستند.

همچنین تعداد درایوهایی (عمدتا از برند سامسونگ) با ظرفیت بالاتر از 2 ترابایت در حال افزایش است. اما آن ها معمولاً بسیار گران هستند، بنابراین خرید SSD هایی با این ویژگی ها، فقط برای کاربران حرفه ای که به فضا و سرعت بالا نیاز دارند و از پس پرداخت هزینه آن برمی آیند، بسیار ارزشمند هستند.

کامپیوتر شما از چه نوع SSD پشتیبانی می کند؟

درایوهای حالت جامد این روزها در چندین نوع متفاوت ارائه می شوند و از طریق چندین اتصال سخت افزاری و نرم افزاری موجود، عمل می کنند. اینکه شما به چه نوع درایوی نیاز دارید، به رایانه تان بستگی دارد. اگر شما یکی از بهترین رایانه های گیمینگ را دارید یا در حال ساخت رایانه شخصی با مادربردی میان رده و یا پیشرفته هستید، احتمالا سیستم شما با انواع درایو های مدرن سازگار است و می توانید با دست بازتری، هنگام انتخاب و خرید SSD عمل کنید.

همچنین، لپ تاپ های باریک امروزی عمدتاً فقط با درایوهای M.2 سازگار هستند و فضای لازم برای نصب درایو قدیمی 2.5 اینچی بر روی مادربرد آن ها وجود ندارد. در موارد زیادی، سازندگان لپ تاپ فضای ذخیره سازی را مستقیماً به برد متصل می کنند، بنابراین اصلاً نمی توانید سیستم را ارتقا دهید. بنابراین قطعاً باید با فروشنده سیستم خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را هنگام خرید SSD انتخاب کنید.

قیمت خرید SSD

به کدام فرم هارد اینترنال ssd نیاز دارید؟

SSDها در سه فرم معمول و یک فرم غیرمعمول وجود دارند که باید هنگام خرید SSD به آن توجه کنید:

  • 2.5-inch Serial ATA (SATA): رایج ترین نوع این درایوها، شبیه هارد درایو های سنتی لپ تاپ ها هستند و از طریق همان کابل ها و رابط SATA متصل می شوند. اگر لپ تاپ یا دسکتاپ شما دارای یک جای هارد دیسک 2.5 اینچی و یک کانکتور اضافی SATA  است، احتمالا این درایوها با سیستم تان سازگار می باشند.
  • کارتSSD  الحاقی(AIC): این درایوها به نسبت SATA که بیش از یک دهه پیش برای مدیریت هارد دیسک های چرخشی طراحی شده بود، سرعت بالاتری دارند. همچنین می توانند بیشتر از اکثر درایوهای M.2 به خطوط PCIe بیشتر دسترسی پیدا کنند. درایوهای AIC به شکاف های مادربرد متصل شده و بیشتر برای بهترین کارت های گرافیک یا کنترل کننده های RAID استفاده می شوند. البته، این بدان معنی است که آن ها تنها بر روی دسکتاپ قابل نصب هستند و برای نصب آن ها به یک اسلات خالی PCIe x4 یا x16 نیاز خواهید داشت.

اگر دسک تاپ شما جمع و جور باشد و از قبل کارت گرافیک بر روی آن نصب کرده باشید، دیگر امکان اضافه کردن این نوع از درایوها وجود ندارد. اما اگر فضای کافی و شیار اضافی در سیستم خود دارید، این درایوها می توانند از سریعترین موارد موجود باشند، زیرا به دلیل سطح بزرگی که دارند، امکان خنک کاری بهتری فراهم می شود و در نتیجه، جابجایی داده ها با سرعت زیاد، گرمای کمی تولید می کند.

  • SSDهای M.2:این نوع تقریباً به شکل یک حافظه RAM اما بسیار کوچکتر است. درایوهای M.2 به استانداردی برای لپ تاپ های باریک تبدیل شده اند، اما در اکثر مادربردهای دسک تاپ نیز آن ها را پیدا خواهید کرد. بسیاری از مادربرد های مدرن دارای دو یا چند اسلات M.2 هستند، بنابراین می توانید درایوها را به صورت RAID اجرا کنید.

در حالی که اکثر درایوهای M.2، 22 میلی متر عرض و 80 میلی متر طول دارند، اما برخی از آن ها کوتاهتر یا بلندتر هستند. شما می توانید با چهار یا پنج رقم اول نام آن ها ابعاد SSD را مشخص کنید. دو رقم اول نمایانگر عرض و بقیه رقم ها طول آن است. متداول ترین اندازه با برچسب M.2 Type-2280 مشخص می شود. اگرچه لپ تاپ ها معمولاً فقط با یک اندازه سازگار هستند، اما بسیاری از مادربردهای دسک تاپ دارای اسلات های مخصوص برای درایو های بلندتر و کوتاه تر هستند.

بزرگترین درایوهای M.2 نیز 2 ، 4 یا حتی 8 ترابایتی هستند. بنابراین، اگر بودجه زیادی داشته و به یک فضای ذخیره سازی زیاد نیاز دارید، خرید SSD از نوع M.2 مناسب شماست.

  • SSDهایU.2: در نگاه اول، این قطعات 2.5 اینچی شبیه دیسک های سخت SATA هستند. با این حال، آن ها از اتصال متفاوتی استفاده می کنند و داده ها را از طریق رابط PCIe  و با سرعت بالا ارسال می کنند و ضخامت آن ها معمولاً بیشتر از دیسک های سخت 2.5 اینچی و SSDها است. درایو های U.2 گران تر و با ظرفیت های بالاتر از درایوهای معمولی M.2 هستند. سرورهایی که فضای باز زیادی دارند، می توانند از این نوع استفاده کنند، اما استفاده از آن ها در دسک تاپ های مصرفی بسیار غیر معمول است.

 خرید SSD درایو

بیشتر بخوانید:  تفاوت و مقایسه دو نوع حافظه ssd مدل sata با مدل m2

آیا  درایوی با رابط SATA یا PCIe می خواهید؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، SSDهای 2.5 اینچی با رابط Serial ATA (SATA) که برای درایوهای سخت طراحی شده است، کار می کنند، در حالی که درایوهای کارتی الحاقی باPCI که سریع تر است و پهنای باند بیشتری برای قطعاتی مانند کارت های گرافیک، دارد، کار می کنند.

درایوهای M.2 بسته به درایو می توانند از طریق SATA یا PCI Express متصل شوند. سریعترین درایوهای M.2 نیز ازNVMe ، که پروتکلی است که برای ذخیره سازی سریع و مدرن طراحی شده است، پشتیبانی می کنند. نکته مهم این است که یک درایو M.2 می تواند مبتنی بر SATA ، مبتنی بر PCIe بدون پشتیبانی NVMe یا PCIe همراه با پشتیبانی از NVMe باشد. اکثر SSD های سطح بالای M.2 که در سال های اخیر راهی بازار شده اند از NVMe پشتیبانی می کنند.

اگر کارهای روزانه شما از مرور وب، برنامه های اداری یا حتی بازی تشکیل شده باشد، اکثر SSD های NVMe سریعتر از مدل های ارزان قیمت SATA نیستند. اگر کارهای روزمره شما از کارهای سنگین تر مانند انتقال پرونده های بزرگ، فیلم ها یا ویرایش عکس های پیشرفته، کدگذاری یا فشرده سازی تشکیل شده است، بهتر است هنگام خرید SSD یک NVMe SSD را انخاب کنید.

به چه ظرفیتی نیاز دارید؟

  • مدل های 128 گیگابایتی: از خرید SSD با این ظرفیت اجتناب کنید. چرا که این درایوهای کم ظرفیت، به دلیل وجود حداقل تعداد ماژول های حافظه، عملکرد پایین تری دارند. همچنین، بعد از نصب ویندوز و چند بازی روی آن، دیگر فضای کافی برای نصب برنامه های دیگر ندارید.
  • مدل های250 گیگابایتی: این درایوها قیمت مناسبی داشته، اما هنوز هم ظرفیت نسبتا پایینی دارند. مخصوصاً اگر از رایانه شخصی خود برای نصب سیستم عامل، بازی های رایانه ای و احتمالاً یک کتابخانه رسانه ای بزرگ استفاده می کنید، با مشکل مواجه خواهید شد. اگر با پرداخت هزینه بیشتر مشکلی ندارید، خرید SSD پانصدگیگابایتی توصیه می شود.
  • مدل های 500 گیگابایتی: درایوها در این سطح ظرفیت، فضای مناسبی را همراه با قیمت مناسب ارائه می دهند، هرچند درایوهای 1 ترابایتی جذابیت بیشتری دارند.
  • مدل های 1 ترابایتی: درصورتی که کتابخانه رسانه ای یا بازی های زیادی بر روی سیستم خود نداشته باشید، خرید SSD یک ترابایتی، می تواند فضای کافی برای نصب سیستم عامل و برنامه های اصلی شما را فراهم کند و فضایی را برای نصب برنامه های آتی در خود حفظ کند.
  • مدل های 2 ترابایتی: اگر با فایل های بزرگ چندرسانه ای کار می کنید یا فقط یک مجموعه بازی بزرگ دارید که می خواهید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید، خرید SSD دو ترابایتی معمولاً ارزش خرید بالاتری دارد.
  • مدل های 4 ترابایتی(به بالا): خرید SSD چهار ترابایتی هزینه زیادی دارد. سامسونگ سال هاست که درایوهای 4 ترابایتی را به فروش می رساند، اما بسیاری از شرکت های دیگر به محدودیت 2 ترابایتی پایبند هستند. تا زمانی که قیمت ها کاهش یابد و شاهد رقابت بیشتری در این بخش نباشیم، درایوهای 4 ترابایتی و بزرگتر، با بودجه بسیاری از افراد سازگار نخواهد بود.

 خرید SSD ارزان قیمت

مصرف برق

اگر یک کاربر دسک تاپ هستید، احتمالاً مصرف برق برای تان مهم نیست. اما برای دارندگان لپ تاپ و تبلت های قابل تبدیل، بهره وری درایو از سرعت آن مهم تر است.

انتخاب و خرید SSD با بهره وری بالا، در برابر یک درایو NVMe سریعتر اما پرمصرف، می تواند به طور قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی کند. و مدل هایی با ظرفیت بالاتر مصرف انرژی بیشتری نسبت به درایوهای کم ظرفیت دارند.

SSD  باید چه کنترل کننده ای داشته باشد؟

کنترل کننده را مانند پردازنده درایو خود بدانید. این کنترل کننده خواندن و نوشتن را هدایت می کند و سایر وظایف اصلی مربوط به عملکرد و ذخیره سازی درایو را انجام می دهد. اما در کل کافی است بدانید که دقیقاً مانند رایانه های شخصی، تعداد هسته های بیشتر برای درایوهایی با کارایی و ظرفیت بالاتر، بهتر هستند.

 خرید SSD با کیفیت

به کدام نوع حافظه ذخیره سازی (NAND flash) نیاز دارید؟

هنگام خرید SSD برای استفاده عمومی از رایانه در دسک تاپ یا لپ تاپ، نیازی به توجه زیاد به نوع ذخیره سازی داخل درایو نیست. اما اگر کنجکاو هستید که در بسته های فلش درون درایو شما چه می گذرد، ادامه مطلب را بخوانید:

  • حافظه فلش Single-Level Cell (SLC) اولین نمونه SSDها است و برای چند سال از این تکنولوژی استفاده می شد و همانطور که از نام آن پیداست فقط یک بیت داده را در هر سلول ذخیره می کند، بسیار سریع است و طول عمر بالایی دارد.
  • سلول چند لایه (MLC) پس از SLC به بازار عرضه شد و برای سال ها گزینه ای برای ذخیره اطلاعات بیشتر با قیمت پایین تر بود.
  • Triple-Level Cell (TLC) از MLC کندتر است. اکثر درایوهای TLC نیز از فناوری caching  استفاده می کنند، اما باید بدانید کهTLC به خودی خود و بدون بافر اغلب به طور قابل توجهی سریعتر از یک دیسک سخت نیست.
  • فناوری Quad-Level Cell (QLC) به استانداردی برای مرحله بعدی انقلاب ذخیره سازی حالت جامد تبدیل شده است. و با هزینه ای کمتر، ظرفیت بالاتری را به شما هدیه می دهد.

نتیجه گیری پایانی در مورد خرید SSD

اکنون که با تمام جزئیات مهم SSD ها آشنا شدید، انتخاب و خرید هارد اینترنال ssd متناسب با نیازتان، آسان خواهد بود. به یاد داشته باشید که درایوهای پیشرفته گرچه از نظر فنی سریع تر هستند، اما در کارهای معمول،  سرعت آن ها نسبت به گزینه های اقتصادی تر، بیشتر نخواهد بود. برای بررسی لیست قیمت کامپیوتر و قطعات جانبی آن به فروشگاه ما سر بزنید.