منظور از اتصال بی سیم و سیمی در هدفون چیست؟ کدام بهتر است؟

.در حالی که هدفون های وایرلس (دارای اتصال بی سیم) در حال حاضر بر بازار تسلط دارند، اما هنوز هم انواع هدفون های سیمی کاربرد و مزایای خاص خود را داشته و مورد استفاده عموم قرار می گیرند. در هنگام خرید، انتخاب هدفون با اتصال بی سیم یا سیمی، ممکن است دشوار باشد، ولی انتخاب شما در این زمینه، کاملا بستگی به نیاز و سبک زندگی شما دارد.
ما اینجا هستیم تا در مورد نکات مثبت و منفی هدفون های بی سیم و سیمی اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم، تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. بیایید نگاهی دقیق به برخی از فاکتورهای اصلی که هنگام ارزیابی و خرید هدفون های دارای اتصال بی سیم یا سیمی باید در نظر بگیریم، داشته باشیم.

منظور از اتصال بی سیم و سیمی در هدفون

اتصال سیمی چیست؟

اتصال سیمی شامل استفاده از کابل برای اتصال هدفون یا هدست به منبع صوتی سازگار است. رایج ترین گزینه های اتصال شامل جک ۳.۵ میلی متری یا پورت های USB هستند.

برای بررسی قیمت بروز و مشخصات انواع هدست، هدفون و هندزفری کلیک کنید

اتصال بی سیم

مزایای اتصال سیمی

1- مقرون به صرفه:

هدست های سیمی در مقایسه با هدست های دارای اتصال بی سیم ، قیمت مقرون به صرفه تری دارند. هدست های سیمی قابلیت های زیادی را در قیمت پایین عرضه می کنند و همین امر باعث شده که برای گیمرهایی که دنبال گزینه ی مقرون به صرفه ای هستند، انتخاب مناسبی باشد.

2- وجود گزینه های گوناگون:

یکی از مزایای هدست های سیمی این است که نسبت به هدست های دارای اتصال بی سیم دارای تنوع بیشتری هستند و نیازی به نگرانی از شارژ شدن و یا  خراب شدن باتری ندارند:

این مورد نیز یکی از مزایای آشکار استفاده از هدست های سیمی نسبت به انواع داری اتصال بی سیم است.

3- سهولت استفاده:

از آنجایی که نیازی نیست نگران اتصال هدست سیمی با استفاده از بلوتوث یا دانگل بی سیم به کنسول گیمینگ یا کامپیوتر باشید، استفاده و نصب آن ها ساده تر است.

هدست های سیمی همچنین نسبت به هدست های دارای اتصال بی سیم سبک ترند، برای هیچ پلتفرم خاصی درست نشده اند و می توانند با USB یا یک اتصال ۳.۵ میلی متری یا هر دو عرضه شوند.

معایب اتصال سیمی

1- احتمال پارگی و آسیب دیدن:

کابل های هدست های گیمینگ سیمی با گذر زمان در معرض در هم پیچیدن، ساییدگی و پارگی قرار دارند. همین امر باعث می شود که احتمال آسیب دیدن آن ها نسبت به هدست های گیمینگ دارای اتصال بی سیم بیشتر باشد.

2- محدودیت حرکت:

از آنجایی که این هدست ها کابل یا سیم هایی دارند، هنگامی که می خواهید حین بازی روی مبل بنشینید یا زمانی که می خواهید بین بازی ها بدون درآوردن هدست به آشپزخانه بروید، امکان حرکت دادن راحت آن ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع هدفون برای افراد مبتدی

اتصال بی سیم چیست؟

اتصال بی سیم دقیقا مخالف اتصال سیمی است و در اتصال بی سیم از سیم یا کابل استفاده نمی شود.

برای جبران نبود اتصال سیمی فیزیکی، میان منبع صوتی و گیرنده، برای حفظ ارتباط در هدست های گیمینگ دارای اتصال بی سیم از تکنولوژی بلوتوث یا دانگل USB بی سیم استفاده شده است.

هدفون دارای اتصال بی سیم

مزایای اتصال بی سیم

1- محدودیت کمتر:

زمانی که از هدست های بی سیم گیمینگ استفاده می کنید، می توانید حین بازی کردن در هر موقعیتی که راحت ترید قرار بگیرید.

2- از رده خارج نشدنی و سازگاری با انواع پلتفرم:

از آنجایی که هدست های دارای اتصال بی سیم قابلیت کار کردن با هر کنسول یا دستگاهی را دارند که از استانداردهای بی سیم پشتیبانی می کند، بادوام ترند و سازگاری بیشتری با انواع پلتفرم دارند.

3- بهبود عمر باتری:

طی چند سال اخیر عمر باتری هدست های گیمینگ دارای اتصال بی سیم به طور چشمگیری بهبود پیدا کرده است. این موضوع برای مدل های گران قیمت، بیشتر صدق می کند.

معایب اتصال بی سیم

 1. شارژ شدن:

تنها مدل های گران قیمت هدست های دارای اتصال بی سیم به سرعت شارژ می شوند. مدل های پایین تر این هدست ها، عمر باتری نسبتا پایینی دارند و به مدت زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز دارند.

2. قیمت هدست:

از آنجایی که تولیدکنندگان مدام نگران حفظ کیفیت صوتی هدست های دارای اتصال بی سیم هستند تا این هدست ها عملکرد مناسبی داشته باشند، این هدست ها قیمت بالایی دارند. البته گزینه های ارزان قیمت تری نیز وجود دارند. اما گزینه های ارزان تر از نظر کیفیت ساخت، کیفیت صدا و عملکرد انواع هدست های دارای اتصال بی سیم در سطح پایین تری قرار دارند.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن هدفون و هندزفری به راحتی آب خوردن

اتصال بی سیم یا سیمی

۴- کیفیت ساخت:

هنگامی که دنبال هدفون یا هدست گیمینگ می گردید یکی از مهم ترین اولویت های شما باید کیفیت ساخت، خصوصا راحتی و دوام، باشد.

یک هدست گیمینگ ممکن است در معرض استهلاک قرار داشته باشد. علت این موضوع این است که این هدست ها ممکن است برای ساعت ها مورد استفاده قرار بگیرند و تنها مدت کوتاهی بدون استفاده بمانند.

کیفیت بالاتر به معنای استفاده از مواد و طراحی ای است که امکان استفاده از هدست را به مدت طولانی فراهم می کنند. بنابراین، هزینه کردن برای خرید هدست های باکیفیت به معنای دوام بیشتر، راحتی بالاتر و کاهش بروز عوارض جانبی ای نظیر گردن درد، گوش درد، دانه های پوستی و مشکلات شنوایی است.

در این قسمت به معرفی عوامل مهمی که روی کیفیت ساخت هدست های گیمینگ تاثیرگذارند می پردازیم:

هدبند:

هدست های گیمینگ معمولا با هدبندهایی با ساختار قوس مانند تهیه می شوند که از مواد تمام فلزی یا فریم سیمی درست می شوند تا دوام بالایی داشته باشند. با این که پلاستیک خیلی دوام بالایی ندارد اما گاهی در ساخت هدست ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما به یاد بسپارید که بهتر است پولتان را برای چیزی که خیلی سریع می شکنند هدر ندهید و از هدست های پلاستیکی دوری کنید. گاهی از اسفنج، مخمل و چرم مصنوعی نیز در ساختار این هدبندها استفاده می شود.

وزن:

استفاده از هدست های سبک تر در طول مدت زمان طولانی، راحت تر است. اما این به این معنا نیست که باید به طور کلی از استفاده از هدست های سنگین تر بپرهیزید. بلکه هدست های سنگین معمولا بادوام تر هستند و از مواد باکیفیت تری درست شده اند.

راحتی هدست بستگی به ترجیحات شخصی دارد. چیزی که برای شما کار می کند ممکن است برای دیگران موثر نباشد پس همیشه قبل از خرید هدست گیمینگ، چند دقیقه آن را امتحان کنید.

۵- صدای سوراند یا صدای فراگیر:

صدای سوراند امتیاز مثبتی برای گیمرها در نظر گرفته می شود. صدای فراگیر در گیمینگ یک امتیاز محسوب می شود و در بازی های رقابتی مثل بازی Overwatch یک شنوایی همه جانبه و دقیق را برای گیمرها فراهم می کند.

استریو در مقابل صدای سوراند مجازی در مقابل صدای سه بعدی

"استریو"، "مقابل صدای سوراند مجازی" و "صدای سه بعدی" سه اصطلاحی هستند که هنگام خرید انواع هدفون های دارای اتصال بی سیم یا سیمی خیلی با آن ها مواجه می شوید.

یک هدست استریو، صدا را از اسپیکرهای سمت چپ و راست خود بیرون می دهد. این در حالیست که هدست سوراند مجازی، همان صدا را به نحوی تغییر می دهد که گویی از چندین اسپیکر یا کانال بیرون می آید. در نهایت هدست های سه بعدی صدا را به نحوی تنظیم می کنند که گویی در زندگی واقعی در حال پخش زنده است.

اگر چه به نظر می رسد صدای سوراند مجازی و صدای سه بعدی یکسان هستند اما کاملا با هم متفاوتند.

هدست های سوراند مجازی با پردازش صدا، مغز را به نحوی فریب می دهند که گویی صدا از چندین منبع و کانال گوناگون به گوش می رسد.

اما در هدست های سه بعدی، از طریق تکنولوژی هایی نظیر Windows Sonic و Dolby Atmos، صدا بیشتر پردازش می شود. پس به جای ترکیب صدا در کانال های مجزا، صدا در موقعیت 3D مجازی ثبت می شود، جایی که اسپیکرهای تنظیم شده صدا را به صورت دقیق تر بیرون می دهند تا یک تجربه شنیداری واقعی را برای شما فراهم کنند.

در حالی که صدای سه بعدی نسبت به سوراند مجازی پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود، اما حمایتی که از آن می شود خیلی محدود است. علت این موضوع این است که در حال حاضر تعداد کمی از بازی ها از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند و هنوز با استفاده گسترده، فاصله دارد.

اتصال بی سیم چیست؟

۶- میکروفون:

یک میکروفون خوب از مهم ترین عوامل در نظر گرفته می شود. چه هدستی خریداری کنید که دارای یک میکروفون داخلی است چه یک میکروفون خارجی برای اتصال به هدفون خریداری کنید، قابلیت هایی هستند که باید دنبال آن ها باشید:

•             قابلیت حذف نویز برای بهبود وضوح صدا و به حداقل رساندن امکان پرت شدن حواس

•             امکان بی صدا کردن راحت برای حفظ حریم خصوصی

•             میکروفون مناسب برای کیفیت صدای بهتر

۷- زیبایی:

بدون شک، اکثر گیمرها در فضای خانه گیمینگ را انجام می دهند. در نتیجه ممکن است زمانی که صحبت از انتخاب هدفون های دارای اتصال بی سیم یا سیمی می شود برخی از گیمرها توجه چندانی به ظاهر هدست نکنند. اما از آنجایی که دارید برای چیزی هزینه می کنید که ممکن است هر روز مورد استفاده قرار بگیرد، چرا یک هدست جذاب انتخاب نکنید؟

برخی از طرح های هدست برای بعضی از کاربران خیلی تجملاتی و پر زرق و برق هستند این در حالیست که برخی از مدل های دیگر خیلی ساده و خسته کننده تلقی می شوند. تمام این موارد به ترجیحات شخصی تان بستگی دارند.

علاوه بر طرح و رنگ، برخی از هدفون های دارای اتصال بی سیم یا سیمی، عملکرد RGB دارند. این قابلیت باعث روشن شدن هدست با رنگ های درخشان می شود. گاهی این رنگ ها به این علت استفاده می شوند که به کاربر نشان دهند هدست روشن است و متصل شده است. اما در موارد دیگر این رنگ ها تنها برای اهداف زیبایی به کار می روند.

اگر یک هدست با اتصال بی سیم با عملکرد RGB دارید، این نکته را به خاطر بسپارید که این نورهای اضافی هنگام روشن شدن می توانند عمر باتری را کاهش دهند.

۸- قطعات قابل تعویض:

همه ما از هدست های گیمینگ و سایر هدفون های دارای اتصال بی سیم یا سیمی، که خراب شده اند متنفریم، درست است؟ فرسوده شدن طبیعی هدست ها که ناشی از ساعت ها استفاده مکرر است، همچنین خارج شدن از بازی بر اثر عصبانیت می توانند روی کیفیت و طول عمر هدست های گیمینگ تاثیر بگذارند. به علاوه، برخی از قطعات این هدست ها ممکن است جابجا یا گم شوند و یا حتی بشکنند. در این شرایط است که تعویض قطعات به کار می آید.

برای صرفه جویی در هزینه و وقت خود می توانید به جای دور انداختن هدست، آن را تعمیر یا سرویس کنید یا قطعات شکسته یا گم شده را تعویض کنید.

ممکن است به تعویض ضربه گیر هدفون، کابل ها یا سایر قسمت های هدفون نیاز باشد. اما چیزی که باید بفهمید این است که آیا تولیدکننده هدست تان، این قطعات را به صورت جداگانه به فروش می رساند. اگر جواب خیر است، می توانید این قطعات را از فروشگاه های دیگر خریداری کنید.