نحوه تمیز کردن هدفون و هندزفری به راحتی آب خوردن

مدتی است که هدفون و هدست خود را تمیز نکرده اید؟ دستمال را بردارید، وقت آن است که آنها را تمیز کنید. در سال های اخیر، هدفون ها به یکی از ابزارهای ضروری ما تبدیل شده اند. از هدفون ها در موارد بسیاری استفاده می کنیم مثلا انجام تماس ها از طریق نرم افزارها، تماشای تلویزیون تا نیمه شب، گیمینگ یا فقط پیدا کردن یک پناهگاه دنج، به دور از حضور دائم اعضای خانواده یا هم خانه ای ها در روزهایی که نیاز به تنهایی داریم. اما تمام این استفاده ها باعث می شوند که هدفون شما کثیف تر و حتی حساس تر شود. سوال این است که روش صحیح تمیز کردن هدفون ها چیست؟ اجازه دهید توضیح دهیم.

تمیز کردن هدفون

متاسفانه شما نمی توانید هدفون خود را مثل لباس های کثیف داخل لباسشویی بیندازید یا آن را در آب و صابون بشوئید. در این قسمت، وسایلی که برای تمیز کردن هدفون خود به آنها نیاز دارید را لیست کرده ایم.

•    توپک های پنبه آرایشی یا گوش پاک کن
•    یک دستمال خشک بدون پرز
•    یک دستمال مرطوب بدون پرز
•    مایع پاک کننده (معمولا الکل ایزوپروپیل که میزان الکل بالایی دارد)
•    دستکش های پلاستیکی (ضروری نیستند اما اگر در منزل دارید استفاده کنید)

در مورد تمیز کردن هر نوع هدفونی فقط کافیست چند نکته کلی را یاد بگیریم. این کار مخصوصا برای هدفون های گران تر ضروری است. صاحبان اِیرپاد و ایرپادهای اپل باید دستورالعمل های اختصاصی را در زمینه پاک کردن هدفون های اپل بخوانند. این امر برای افرادی که از سایر برندها مثل بوز، سنهایزر و سونی استفاده می کنند نیز صدق می کند. اما قبل از آن ارزشش را دارد که فروشگاه بروز کالا را نیز چک کنید تا لیست قیمت هندزفری و قیمت بروز انواع هدفون را نیز بررسی کنید. 

تمیز کردن هدفون های روگوشی

تمیز کردن هدفون

مهمترین قسمتی که در هدفون های روگوشی باید تمیز شوند، کاپ های پارچه ای هستند که روی گوش ها قرار می گیرند. چون تماس مستقیم بین کاپ هدفون و گوش، باعث ایجاد میزان زیادی چربی و سایر ضایعات از پوست انسان می شود.

اگر پدهای کاپ برداشتنی هستند، پس واضح است که بهتر است آنها را در بیاورید. در این صورت به قسمت های داخلی هدفون دسترسی راحت تری داشته و لازم نیست نگران آسیب رسیدن به هدفون باشید.

اگر جنس کاپ ها از چرم است، می توانید از پارچه یا کرم اختصاصی پاک کنند چرم استفاده کنید. اما اگر جنس کاپ چرمی نیست فقط یک پارچه خشک را برداشته و روی کاور پد بکشید تا کثیفی و هر گونه چربی را از سطح آن پاک کند. اگر می خواهید پدها را ضد عفونی کنید، مقدار کمی الکل ایزوپروپیل را به پارچه زده و دوباره روی کاور بمالید. اما از الکل فقط به میزان خیلی کم و در حد اسپری کردن استفاده کنید، زیرا ممکن است بعضی مواد به محصولات پاک کننده واکنش نشان داده و تغییر رنگ دهند.

برای لبه داخلی پدها (جایی که به توری اسپیکر وصل می شود)، می توانید از گوش پاک کن هایی استفاده کنید که پوشش سبکی از یک مایع تمیز کننده دارند (یا از کیوتیپ استفاده کنید). به این روش نمی توان این قسمت را شستشو داد اما می توان آن را در حد لازم تمیز کرد. به این دلیل که نمی خواهید داخل قسمت اسپیکر مرطوب شود، توصیه می کنیم که همیشه هدفون را بالا و در زاویه ای نگه دارید تا هر مایعی در صورت وجود از توری اسپیکر بیرون بریزد.

برای تمیز کردن حاشیه زیر پدها و کنار توری اسپیکر از گوش پاک کن استفاده کنید. آهسته و با دقت کار کنید تا به چیزی آسیب نزنید. همچنین برای تمیز کردن خود توری از یک دستمال با مقدار خیلی کمی مایع تمیز کننده که روی آن اسپری کرده اید استفاده کنید. اما یک بار دیگر می گویم که مراقب باشید و با ملایمت این کار را انجام دهید تا رطوبت به داخل اسپیکر نفوذ نکند.

سربند، کاپ های بیرونی و سطوح سخت دیگر را با پارچه مرطوب یا الکل ایزوپروپیل تمیز کنید تا هر گونه جرم و کثیفی را از آن پاک نمایید. در صورت استفاده از هر گونه صابونی بر روی پارچه، مطمئن شوید که پس از پایان کار، صابون باقی مانده را از روی آن پاک کنید تا کاملا خشک شود. اگر از الکل برای تمیز کردن استفاده می کنید، فقط کافیست اجازه دهید که سطوح به طور طبیعی خشک شوند.

نحوه تمیز کردن هندزفری و ایرباد (هدفون بی سیم)

تمیز کردن هدفون

دردسر ایربادها کمی بیشتر است. چون کوچکتر هستند و به دلیل قرار گرفتن طولانی و بدون وقفه در داخل گوش ها می توانند کثیفی بیشتری را به خود بگیرند. اگر ایربادهای شما دارای کاورهای سیلیکونی جداشدنی هستند، آنها را به آرامی در آورده و با آب گرم و مقدار کمی ماده شوینده، خوب تمیزشان کنید. اگر می خواهید تمام قسمت های ایرباد را تمیز کنید از یک مسواک کهنه استفاده نمایید، اما چون می توان کاور داخلی ایرباد را به راحتی وارونه کرد، این یعنی اینکه می توان داخل ایرباد را با دست به طور کامل تمیز کرد. سپس آن را خشک کرده و اجازه دهید رطوبت داخل سطوح و خمیدگی ها و شکاف های ایرباد کاملا از بین برود.

با برداشتن کاورها و استفاده از یک دستمال خشک می توان پایه های اسپیکر را تمیز کرد. هر گونه جرمی که ممکن است روی پایه اسپیکر و نواحی اطراف آن ایجاد شده باشد را پاک کنید. برای تمیز کردن توری اسپیکر باید از تماس خیلی کمی استفاده کنید تا جرم ها و کثیفی ها را به داخل خود اسپیکر ندهید. یک دستمال برداشته و آن را با آب مرطوب کنید، سپس خوب را بچلانید تا هیچ آبی در آن باقی نماند. سپس دستمال مرطوب را به آرامی و آهسته روی توری اسپیکر بمالید تا هر گونه جرمی را که ممکن است روی آن نشسته باشد از بین ببرید. حواستان خیلی به لبه ها باشد، چون لبه ها جایی هستند که بیشترین میزان آلودگی و کثیفی را دارند.

لازم است دوباره ذکر کنم که قبل از گذاشتن کاورهای سیلیکونی حتما مطمئن شوید که تمام سطوح کاملا خشک هستند. در غیر این صورت، ایربادهای شما باید یک بار دیگر تمیز شوند.

برای هدفون های بی سیم طرح ایرپد/ ایرپاد(EarPod/AirPod )، نباید از هیچگونه رطوبتی استفاده شود. قیمت هدست بی سیم بیشتر از نوع سیمی آن می باشد. پس یک گوش پاک کن خشک را بردارید و به آرامی هر گونه مواد و کثیفی را از ناحیه توری اسپیکر پاک کنید. همچنین می توانید از یک براش نرم مویی (براش نقاشی یا براش آرایشی) استفاده کنید تا هر گونه جرم و کثیفی تشکیل شده بر روی لبه های داخلی حفره ها را از بین ببرید. با یک دستمال نرم و خشک روی روکش هدفون های بی سیم بکشید و بهتر است این کار را چند بار انجام دهید. 

مطالب مرتبط: