ساعت هوشمند (اسمارت واچ) چه امکاناتی دارد ؟

وقتی تمامی سرویس ها و کاربرد های ساعت هوشمند توسط یک گوشی هوشمند انجام می گیرد، چرا باید هزینه اضافی بابت آن بپردازیم؟ شاید این اولین سوالی باشد که در مورد خرید ساعت هوشمند در ذهن همه‌ی ما تکرار می‌شود. عده‌ای ممکن است بگویند: با داشتن ساعت هوشمند می‌توانیم بدون اینکه گوشی را جیب دربیاوریم، ببینم چه کسی تماس گرفته، چه پیغامی برایمان نوشته‌اند و نوتیفیکیشن‌های مختلف را چک کنیم. اما آیا تمام قابلیت های ساعت هوشمند  همین است؟ قطعا نه. در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا قصد داریم با ارائه توضیحات کامل و شفاف درباره ساعت‌های هوشمند، به خریداران این محصول کمک کنیم تا با دیدگاه روشن‌تر و اطلاعاتی کافی برای خرید ساعت هوشمند اقدام کنند. همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ساعت هوشمند چیست
  • کاربردهای ساعت هوشمند و انواع مختلف آن
  • توصیه‌هایی در رابطه با خرید ساعت هوشمند
  • قیمت ساعت‌های هوشمند

ساعت هوشمند چیست؟

 هر کدام از ما در برخورد اولمان با ساعت هوشمند، احتمالاً فکر کرده‌ای که استفاده از ساعت هوشمند صرفاً برای چک کردن زمان است. اما در واقع، ساعت هوشمند یا Smart Watch  یک تکنولوژی کامل است که در قالب اکسسوری درآمده تا کاربری آسان و ویژه‌ای داشته باشد. نشان دادن زمان یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ویژگی‌های ساعت هوشمند است. در اولین ساعت هوشمندی که از سال 1984 به بازار عرضه شد نیز این ویژگی وجود داشته است، اما امروزه ساعت های هوشمند بیش‌تر از این حرف‌ها به دردتان می‌خورند!

انتخاب ساعت هوشمند به جای ساعت معمولی، شما را در دوراهی کاربرد و زیبایی ظاهری قرار می‌دهد. قطعا اگر وجه زیبایی ساعت برای شما اهمیت داشته باشد استفاده از ساعت های مچی معمولی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. هر چند که بعضی ساعت های هوشمند (مثل محصولات شرکت اپل) جلوه بسیار زیبایی نیز دارند. در صورتی که وجه زینتی ساعت مچی برای شما اولویت نیست، با توجه به ویژگی های ساعت هوشمند انتخاب آنها بسیار خوب است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید ساعت هوشمند

بهترین ساعت‌های هوشمند بروزکالا به تفکیک برند
قیمت محصول نام محصول
37.000.000

ساعت هوشمند اپل واچ اولترا

8.800.000

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 40mm R900

5.950.000

ساعت هوشمند امیزفیت مدل GTS 3

5.600.000

ساعت هوشمند شیائومی مدل GTR 3

نحوۀ کار با ساعت هوشمند

کاربرد ساعت هوشمند با توجه انتظارات و نوع استفاده ای که می خواهید از آن‌ها کنید متفاوت است و می‌توانید روی آن‌ها از برنامه هایی استفاده کنید که مختص به آن ساخته شده است. این برنامه ها امکانات شگفت انگیزی در اختیارتان قرار می دهد و البته شما برنامه‌های بسیار متنوعی را نیز می‌توانید از طریق گوگل پلی برای ساعت هوشمند خود دانلود کنید. کارایی ساعت هوشمند خود را افزایش دهید. البته این موضوع را نیز باید اضافه کنیم که ساعت هوشمند شما برای کاربرد داشتن نیاز به ارتباط با تلفن همراه هوشمند دارد. قطع کردن این ارتباط می‌تواند کارایی ساعت هوشمند شما را تا 80 درصد کم کند. همچنین به واسطه ی ارتباطی که ساعت هوشمند با گوشی موبایل دارد، این امر سبب مصرف بیشتر باتری گوشی هوشمند نیز می شود.

امکانات ساعت هوشمند

انواع و کاربردهای ساعت‌های هوشمند

ساعت های هوشمند نسبت به کاربردها و سرویس هایی که ارائه می دهند، انواع مختلفی دارند. همچین برنامه های بسیار زیاد و متنوعی برای اسمارت واچ ها ساخته شده که امکانات بیشتری مطابق سلیقه هر فرد در اختیار می گذارد. برای مثال، ساعت‌های هوشمند اپل در مدل‌های مختلف خود مثل مدل اپل واچ Aluminum Case 45mm،  بیش از 20 هزار برنامه ارائه کرده است. برای سیستم عامل های دیگر همچون تایزن که روی اسمارت واچ های شرکت سامسونگ نصب هستند نیز حدود 1400 برنامه موجود است. اما بیایید سراغ کاربردهای اصلی ساعت‌های هوشمند برویم و در کنار آن به معرفی انواع ساعت های هوشمند می پردازیم.

1- کاربردهای مرتبط با زمان

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نشان دادن زمان از ابتدایی ترین کاربردهای یک ساعت هوشمند می باشد. در این ویژگی شما می توانید با استفاده از یک اسمارت واچ، زمان شهرها یا کشورهای مختلف را نیز بدانید . همچنین ویژگی کرنومتر که می توان در ورزش از آن به خوبی استفاده کرد از دیگر کارایی ساعت هوشمند است. در کنار این کاربردها، در برخی از مدل های ساعت هوشمند همچون اپل واچ، امکان تعیین آلارم و هشدار بدون اتصال به گوشی همراه نیز موجود است.

2کاربردهای هوشمند

کاربردهای هوشمند از جذاب‌ترین ویژگی‌های مورد علاقۀ طرفدارانشان هستند زیرا این کاربردها، ساعت را تبدیل به مکملی عالی برای گوشی همراه می کند. اغلب اسمارت واچ ها با اتصال به موبایل قابلیت نمایش تماس های دریافتی را دارند که این کاربرد خصوصا می تواند درمواقعی که دسترسی به گوشی سخت است، کمک کننده باشد. برای مثال هنگام رانندگی یا دوچرخه سواری و یا هنگامی که کار با گوشی امکان پذیر نیست، شما می‌توانید با استفاده از اسمارت واچ خود از تماس هایی که دریافت کرده مطلع شود.

با اتصال ساعت هوشمند به گوشی همراه، می توانید نوتیفیکیشن همه ی برنامه ها یا برنامه هایی که مد نظر دارید و انتخاب می کنید را مشاهده کنید. به این صورت شما می توانید از تمامی پیام هایی که در شبکه های اجتماعی که از آن استفاده می کنید از طریق اسمارت واچ مطلع شوید و یا حتی در بعضی موارد بخشی از پیام را بخوانید. برای مسیریابی نیز می توانید از ساعت هوشمند استفاده کنید. این کاربرد، ساعت هوشمند را تبدیل به یک همیار خوب در سفر می کند و دیگر شما نیازی ندارید که از روی نقشه  مسیر حرکت خود  را تعیین کنید بلکه به راحتی توسط هشدار ها و تعیین مسیری که اسمارت واچ ها ارائه می دهند به مقصد خود می رسید. ساعت هوشمند در پیدا کردن گوشی مفقود شده نیز کاربرد دارد. تنها با فشردن دکمه یا لمس قسمت مختص به این کاربرد، آلارم گوشی همراه روشن می شود و به این شکل از موقعیت آن مطلع می شود.

کارایی ساعت هوشمند

3- کاربردهای مرتبط با ورزش و سلامتی

کارایی اسمارت واچ در ورزش، قابلیت پیگیری برنامه های ورزشی بسیار زیاد و خوبی را به شما می دهد. از رایج ترین کاربرد اسمارت واچ ها در ورزش، شمردن تعداد گام ها است. با استفاده از این قابلیت می توانید تعداد گام های خود را در هر بازه ی زمانی که در نظر دارید  محاسبه کنید. همچنین ساعت های هوشمند ورزشی صفحه نمایش مناسبی دارند و می توانید اطلاعاتی را که به شما می دهد به یک برنامه تجزیه و تحلیل اطلاعات منتقل کنید. همچنین می توانید برنامه تمرینی که روی گوشی هوشمندتان دارید را به ساعت هوشمند انتقال دهید تا هنگام ورزش دسترسی آسان تری به آن داشته باشید. ضد آب بودن برخی از ساعت های هوشمند ورزشی نیز یک امکان بسیار عالی است که باعث می شود بدون هیچ نگرانی از خیس شدن و خرابی ناشی از آن به ورزشی مثل شنا پرداخت.
با بستن ساعت هوشمند روی مچ خود، می توانید ضربان قلب خود را در شرایط مختلف اندازه گیری کنید. همچنین بعضی از ساعت‌های هوشمند توانایی شناسایی ریتم غیرطبیعی قلب را نیز دارند. مدیریت ساعت و کیفیت خواب یکی از کاربردهای اسمارت واچ  است که در آن، ساعت شما با استفاده از شتاب سنج، ژیروسکوب و نمایشگر ضربان قلب خواب شما را مدیریت می کند و اطلاعات بسیار مفیدی درباره خوابتان به شما می‌دهد.
از دیگر قابلیت های ساعت هوشمند مثل ساعت اپل، توانایی شناسایی سقوط شخص را دارند و می توانند از طریق تماس اضطراری اطلاع رسانی کنند. بعضی دیگر از این ساعت‌ها قابلیت میزان اندازه گیری کالری سوزانده شده روزانه بدن را دارند که برای  کسانی که از یک رژیم غذایی یا لاغری استفاده می کنند بسیار مفید است. همچنین به تازگی ویژگی قابل توجهی به ساعت های هوشمند اضافه شده است که به واسطه آن می توان فشار خون را نیز اندازه گیری کرد. علاوه بر اینها برنامه های بسیار متنوع و مرتبطی با ورزش و سلامتی وجود دارد که با نصب آنها مطابق نیاز می توان استفاده نمود و سبب پیگیری و پیشبرد هرچه دقیق تر برنامه ی ورزشی خود شد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین ساعت هوشمند ورزشی

کاربرد ساعت هوشمند

4- کاربردهای مرتبط با تماس

این نوع کاربردها به دو دسته تقسیم می شود:
- دسته ی اول مختص به ساعت های هوشمندی است که با اتصال به گوشی همراه هوشمند توسط بلوتوث می توان به تماس‌ها پاسخ داد یا لیست مخاطبینی را برای ارسال پیام صوتی تعیین کرد.
- دسته ی دوم مختص به ساعت های هوشمندی است که قابلیت نصب سیم کارت را دارند و نیازی به اتصال به گوشی همراه ندارند. این  دسته از اسمارت واچ ها با استفاده از میکروفونی که در آنها وجود دارد، امکان برقراری تماس را به شما می‌دهند. اما ساختار آنها به گونه ای است که نمی توان باتری بزرگتری روی آن نصب کرد به همین دلیل باید هر روز شارژ شوند.

5- کارکرد مرتبط با پخش موسیقی و سرگرمی

با اتصال ساعت هوشمند به هدست بلوتوثی می توانید به موسیقی دلخواه خود گوش دهید و پخش موسیقی در گوشی همراه خود را از این طریق کنترل کنید. در آن دسته ازساعت های هوشمندی که قابلیت نصب سیم کارت را دارند و به آن پرداختیم، می توانید با اتصال به اینترنت، به صورت آنلاین به موسیقی دلخواه خود گوش بدهید و یا در شبکه های اجتماعی نظیر یوتیوب به تماشای ویدیو (هر چند در صفحه نمایشی کوچک) بپردازید.

ساعت هوشمند برای گوشی‌های اندرویدی

 یکی از بهترین ساعت های هوشمند برای اشخاصی که از سیستم عامل اندروید در گوشی های خود استفاده می کنند، ساعت هوشمند سونی 3 می باشد که با بند و کیس استیل یکی از بهترین انواع ساعت هوشمند نیز می باشد

ساعت هوشمند برای گوشی های اپل

 برای کسانی که از محصولات اپل اعم از آیفون، تبلت، مک بوک و یا آیپد استفاده می کنند به تجربه ثابت شده است که محصولات شرکت اپل با یکدیگر هماهنگی بسیار خوبی دارند بنابراین استفاده این اشخاص از ساعت هوشمند اپل می تواند گزینه ی بسیار خوبی از حیث کارکرد باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه اپل واچ و گلکسی واچ

ساعت هوشمند ورزشی

 برای افرادی که استفاده از ساعت هوشمند در حوزه ورزشی در اولویتشان قرار دارد ساعت های بیت سرج می تواند یکی از گزینه های مطلوب باشد. این نوع ساعت های هوشمند قابلیت های زیادی برای برنامه های ورزشی و به طور کلی وضعیت سلامتی شما دارد. دقت بالای اندازه گیری ضربان قلب، گام شماری، مسیریابی و ماندگاری طولانی باطری آن از جمله ویژگی های این نوع ساعت ها است که آنها را بدل به بهترین انتخاب برای ورزش کرده است.

همانطور که گفته شد ساعت های هوشمند از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و شرکت های مختلف تولید کننده اعم از اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی، گارمین و ... به دنبال به روز کردن قابلیت آنها و اضافه کردن کاربرد های بیشتر و متنوع تری هستند که این امر باعث می شود هر کس مطابق سلیقه و بودجه ای که دارد اقدام به خرید یک نوع از آنها بکند. اما برسیم به قیمت ساعت هوشمند. 

قیمت ساعت‌های هوشمند

به طبع، قیمت ساعت هوشمند نیز نسبت به قابلیت هایی که هر کدام دارند متفاوت است. اما با توجه به تنوع زیاد قطعا می توان دست به انتخاب ساعت های هوشمندی کرد که با بودجه کم نیز حتی سازگار باشد. هر برند قیمت های متفاوتی برای انواع ساعت های هوشمند خود دارد که با توجه به وضعیت افتصادی امروز این قیمت ها مرتب دچار تغییر و نوسان می شود. برای چک کردن قیمت انواع ساعت های هوشمند می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بروزکالا سر بزنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از بروزکالا سعی کردیم به صورت خلاصه به کاربردهای ساعت هوشمند بپردازیم. این ساعت‌های می‌توانند علاوه بر نقش تکراری خود که به عنوان مکمل تلفن همراه به کار می‌روند، بسیاری کاربردهای دیگر نیز داشته باشند که گاهاً آن‌ها به محصولی مجزا و جذاب تبدیل می‌کند. برای ورزش، پیاده روی، یادآوری امور روزانه، نقشه یابی حین رانندگی، توجه به برنامه غذایی و پزشکی و غیره و غیره! به هر حال، امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله به شما در تصمیم گیری برای خرید ساعت هوشمند کمک کرده باشیم. فراموش نکنید که باز هم چنانچه سوالی در ذهن شما باقی مانده باشد، می‌توانید از طریق تماس با مشاوران بروزکالا در سریع ترین زمان ممکن به جواب خود برسید.