راهنمای خرید کارت گرافیکی مناسب برای گیم و طراحی و ادیت فیلم

خرید کارت گرافیک مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در حین خرید این سخت افزار نه تنها باید به میزان بودجه خود توجه کنید بلکه باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که کدام کارت گرافیکی برای کار و نیاز شما مناسب تر است. واحد پردازش گرافیکی یا CPU سخت افزاری است که به تولید تصویر بر روی صفحه نمایشگر کمک می کند.CPU  در واقع، محتواهای تصویری اعم از بازی ها، ویدیوها، تصاویر و غیره را تولید می کند. هر چند که کیفیت این محتواها به کیفیت CPU بستگی دارد.

خرید قطعات کامپیوتر و جانبی

دو نوع کارت گرافیک وجود دارد:

  1. کارت گرافیک مجتمع
  2. کارت گرافیک اختصاصی

کارت گرافیک مجتمع

کارت گرافیک مجتمع، نوعی کارت گرافیک است که به همراه CPU  روی یک چیپ قرار دارد. آنها ارزان تر هستند و می توانند استریمینگ ویدیو، فوتوشاپ، ادیت ویدیو و سایر فعالیت ها را در سطح ابتدایی، به طور قابل قبولی اجرا کنند. با این حال، از آنجایی که هر دو پردازندهای گرافیکی یعنی CPU  و CPU بر روی یک چیپ قرار می گیرند، عملکرد یکی از آنها با کاهش عملکرد دیگری همراه است. در این مورد مثلا وقتی شما در اوج محاسبه و پردازش هستید، ممکن است تاخیر و کندی را در عملکرد کامپیوتر خود تجربه کنید.

کارت گرافیک اختصاصی

از طرف دیگر، کارت گرافیک مجزا روی یک چیپ جداگانه قرار دارد و رم مخصوص به خودش را دارد که نتیجه آن عدم تاخیر و کندی پردازش و ادیت ویدیوهاست. مخصوصا اینکه، کارت گرافیک اختصاصی برای آن دسته از افرادی که خواهان انجام کار حرفه ای و جدی و بدون قطعی و تاخیر در سرعت کلیک ها بر روی کامپیوتر خود هستند، موقعیت و فرصت خوبی را به وجود می آورد.

با این همه، تمام کارهایی که شخص با کامپیوتر انجام می دهد بدون اشکال و بی نقص انجام می گیرد. بنابراین کارت های گرافیک  اختصاصی مناسب انجام چند کار به طور همزمان هستند که بدیهی است، از این نظر جنبه جدیدی از خودشان را نشان می دهند.

بنابراین اگر به نظر گران هم می رسند، فراموش نکنید که ارزش کاری که برای شما می کنند را دارند. قابلیت ها و ویژگی های مثبت آن با حفظ جریان تصویر به شیوه ای حرفه ای، از گیمرها تا خوره های ادیت ویدیو را در بر می گیرد.

کارت گرافیکی

کدام بهتر است؟ کارت گرافیک اختصاصی یا مجتمع

در واقع به کاری که شما قرار است انجام دهید بستگی دارد. اگر کاری که می خواهید انجام دهید، وبگردی و مرور صفحات اینترنت، ادیت ویدیو و گیم در سطح ابتدایی است، پس زیاد برای خرید CPU هزینه نکنید. با این حال یک قدم جلوتر، یعنی جایی که دیگر سطح ابتدایی مد نظر نیست و انجام حرفه ای چند عملکرد در یک مکان مورد نیاز است و شما نمی خواهید که جذابیت واقعی تصویر و ویدیو را از دست بدهید.

پس اینجا در مقابل خریدCPU اختصاصی مقاومت نکنید. این انواع کارت گرافیک نه تنها CPU های قدرتمندی برای هموار کردن و یکنواخت کردن تصویر روی صفحه نمایشگر هستند، بلکه بار روی پردازندهای گرافیکی را نیز کاهش می دهند. این بار می تواند عملکرد کامپیوتر را محدود کرده و کاهش دهد و از سرعت کار کم کند.

کدام برند کارت گرافیک بهتر است؟ انویدیا (Nvidia) یا ای ام دی (AMD)؟

برای دانستن پاسخ این سوال، بهتر است اول روی عبارت های کودا (CUDA) و اوپن سی ال (OpenCL) عمیق شویم تا جواب سوال را بهتر متوجه شوید. کودا یک تکنولوژی سخت افزاری نرم افزاری رایانش موازی است که توسط انویدیا نوشته شده است.

این رابط برنامه کاربردی به کاربرانش این امکان را می دهد که رایانش و محاسبات کلی را از قبیل حوزه های علوم و تحقیقات، محاسبات ریاضی، تولید عکس و ویدیو و الگوریتم های مالی انجام دهند و در نتیجه در هر وسیله ای که شامل این عناصر اجرایی باشد به کار می رود، مثل موبایل، لپتاپ و کامپیوتر های شخصی که در آنها عملیات تبدیل ویدیو اتفاق می افتد.

از طرف دیگر، اوپن سی ال یاOpenCL  که مخففOpen Computing Language  است، یک واحد برنامه نویسی برای اجرا و توسعه کدها روی پلتفرم های مختلف از جمله CPU  یا واحد پردازش مرکزی،CPU  یا واحد پردازش گرافیکی، DSP  یا پردازشگرهای سیگنال دیجیتال، FPGA  یا آرایه های دریچه ای برنامه پذیر میدانی و دیگر پردازشگرها می باشد.

اکنون به سوال خود بر می گردیم. شرکت انویدیا از کودا به عنوان یک پلتفرم محاسباتی موازی استفاده می کند، در حالیکه شرکت AMD  چهارچوب برنامه نویسی موازی متن باز اوپن سی ال را به کار می رود. انویدیا از اوپن سی ال هم استفاده می کند که محاسبات را به خوبی پردازشگرهای   AMD  انجام نمی دهند.

به هر حال اگر نرم افزار ادیت ویدیوی شما از کودا استفاده می کند، در این صورت، عملکرد انویدیا نسبت به AMD  خیلی بهتر خواهد بود. به همین ترتیب، اگر اپلیکیشن شما از اوپن سی ال استفاده می کند، بهتر استAMD  را انتخاب کنید.

جی سینک (G-Sync) و فری سینک (Free-Sync) چیست؟

یک دلیل اصلی برای خریدن کارت گرافیک نسبت به CPU  های مجتمعی که به صورت آنبورد روی سیستم وجود دارند، اشکال عوامل بصری روی نمایشگر است که فیلم تصاویر و فریم ها را میس مچ کرده و باعث ایجاد اعوجاج بصری با آنها می شوند. بنابراین، انویدیا برای از بین بردن اعوجاج بصری و هموار کردن جریان گرافیکی، تکنولوژی جی سینک را گسترش داده است. هدف انویدیا از این تکنولوژی عبارت است از حذف پارگی (بریدگی) تصویر و حفظ جریان هموار و بدون وقفه در ویدیو یا گیمینگ.

این تکنولوژی بعد از فرستادن مقدار خاصی فریم، یک بازه زمانی ایجاد می کند (نرخ نرمال فریم ۶۰ مگا هرتز یا ۶۰ فریم در ثانیه است). این بازه زمانی برای این است که ناهماهنگی بین فرستادن فریم  ریت ها از کارت گرافیک تا دریافت آن توسط نمایشگر را از بین ببرد. در طول این بازه زمانی، کارت گرافیک صبر می کند و تا وقتی که مانیتور، فرایند ترسیم و نمایش محتوای روی نمایشگر را تمام نکرده است، فریم های بعدی را نمی فرستد.

از طرف دیگر، فری سینک، تکنولوژی هم زمان سازی صدا و تصویر و ساخت شرکتAMD  است و هدف آن شبیه به کاری که جی سینک انجام می دهد، کاهش پرش و بریدگی ایجاد شده در اثر عدم تطابق بین فریم ریت و ریفرش ریت مانیتور و کارت گرافیک می باشد. این تکنولوژی توسط شرکتAMD  در سال ۲۰۱۴ و در رقابت با شرکت انویدیا ابداع شد.

با این حال، بسیاری از نمایشگرهای شما، گوشی های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و بسیاری دیگر از دستگاه های دیجیتال دارای این تکنولوژی پردازشی هستند. در مقابل می توان گفت، صحبت در مورد اینکه کدام یک از این تکنولوژی ها از دیگری بهتر است، بحث دیگری با دیدگاه های متفاوت است و سناریوهای مختلفی دارد.

فریم ریت (نرخ فریم) و ریفرش ریت (نرخ نوسازی) چیست؟

در هنگام خرید تلویزیون جدید برای منزل یا یک مانیتور یا کامپیوتر شخصی، احتمالا با این عبارت ها برخورد داشته اید. اگر با این عبارات آشنایی نداشته باشید، پس درک این لغات و عبارات و انتخاب دستگاه مطابق با نیازتان در این شرایط، قدری سخت خواهد بود. نگران نباشید. ممکن است این عبارت ها به نظر پیچیده بیایند اما وقتی بدانید چه رابطه ای بین کارت گرافیک و مانیتور وجود دارد، درک آنها نیز آسان خواهد شد.

کار مانیتور پخش محتوای تولید شده توسط کارت گرافیک است. در ابتدا،CPU  مقادیر مشخصی تصویر را در تعداد زیاد تولید می کند، این تصاویر، تفاوت های جزئی با هم دارند. در نظر بگیرید که همه این تصاویر با هم در یک جا فشرده می شوند که فریم نامیده می شود و هر فریم بعد از گذشت یک ثانیه به مانیتور منتقل می گردد، که یعنی فریم در ثانیه یا FPS.

در گام دوم، مانیتور این فریم را دریافت کرده و آن را به صفحه نمایشگر تحویل می دهد (رندر می کند). زمان بین دریافت و رندرینگ فریم برای ایجاد یک جریان هموار از تصویر و جا نینداختن هر کدام از این تک فریم ها کافی است که به عنوان ریفرش ریت شناخته می شود و با هرتز بیان می گردد. نکته جالب توجهی که اینجا وجود دارد این است که نرخ FPS  نباید بالاتر از ریفرش ریت (نرخ نوسازی) باشد.

اگر ریفرش ریت پایین تر ازFPS  باشد، در این صورت، مانیتور قادر به رندرینگ سریع تصویر در زمان واقعی نیست و نتیجه آن، فیلم ها و عکس های ناپایدار و پر از بریدگی و منقطع خواهد بود. در نتیجه، هر چه ریفرش ریت بیشتر باشد، تصویر بهتر رندر خواهد شد.

چگونگی خرید یک کارت گرافیک عالی برای کامپیوتر یا لپ تاپ

اگر از کارت گرافیک مورد نظر خود شناختی نداشته باشید، ممکن است انتخاب کردن برای شما سخت شود. اما وقتی که ویژگی ها و خواصی که باید در نظر داشته باشد را یاد بگیرید، این انتخاب مثل آب خوردن خواهد بود. چه هدف شما خرید کارت گرافیک مجتمع باشد چه اختصاصی، که به استفاده شما از آن برمی گردد و از گیمینگ گرفته تا ادیت ویدیو را در بر می گیرد که از طریق آن می خواهید پاسخ سیستم شما سریع و کارا باشد، یک کارت گرافیک قوی، تمام چیزی که به آن نیاز خواهید داشت. برای خرید کارت گرافیک گیمینگ حتما این نکات را مد نظر داشته باشید.

1.چه مقدار می خواهید هزینه کنید؟

این اولین چیزی است که در مورد آن باید تصمیم بگیرید. مقدار پولی که می خواهید بپردازید، محصولی با همان قیمت را برای شما به ارمغان می آورد و در آن صورت گزینه دیگری برای انتخاب نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از خرید در مورد بودجه خود فکر کنید. با این حال، اگر روی بودجه خود سخت گیر هستید یا فکر می کنید که کار گرافیکی شما با کامپیوتر خیلی زیاد نیست پس از CPU  های در رنج قیمت پایین تر انتخاب کنید که به سادگی در بازار موجود هستند. یکی از آنها که قیمت آن پایین است ولی در عین حال عملکرد بسیار خوبی هم داردAMD  می باشد. تاکنون هیچ برند دیگری نتوانسته است AMD  را در زمینه قیمت های پایین آن شکست دهد.

با در نظر گرفتن محدودیت بودجه در ذهن، کارت گرافیک ارزان و مناسب تری پیدا کنید. این مدلCPU ها برای گیمینگ سبک با رزولوشن پایین و FPS  قابل قبول مناسب می باشند. در حالیکه اگر بخواهید بیشتر هزینه کنید، می توانید از گیمینگ در سطح قابل قبول با تنظیمات پایین یا متوسط در رزولوشن p۷۲۰ یا p1080 و همچنین بهترین کارت گرافیک ارزان برای ادیت فیلم لذت ببرید.

علاوه بر این اگر می توانید حدود ۱۹۰ تا ۴۵۰ دلار هزینه کنید، می توانید کارت گرافیک  های p۱۰۸۰ رنج متوسط را خریداری کنید که با آن می توان یک جلسه گیمینگ عالی و بدون نقص داشت. همچنین این کارت گرافیک قادر است نیاز شما به بهترین کارت گرافیک برای ادیت و رندرینگ ویدیوها را برآورده کند.

اگرچه که افزایش مقدار کمی بودجه می تواند فریم ریت های عالی با رزولوشنp ۱۴۴۰ و p ۱۰۸۰ بدهد، که گزینه خیلی مناسبی برای نمایشگرهای سربندVR  است. با این حال اگر خواهان بهترین کیفیت در تمام انواع رزولوشن یا بهترین کارت گرافیک برای ادیت ویدیوی 4K هستید و اگر می خواهید گیمینگ های خیلی پیشرفته را با فریم ریت های استثنایی بازی کنید، باید بیشتر هزینه نمایید. بنابراین هر چقدر پول پرداخت کنید، همان قدر هم خدمات دریافت خواهید کرد. هر چه مقدار هزینه شما بابت آن بیشتر باشد، دستگاه بهتری هم خریداری خواهید کرد.

2. اطلاعات سبستم خود را یادداشت کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد اما لازم است قبل از گشتن به دنبال بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ و ادیت ویدیو، کمی تکلیف انجام دهید. انجام این تکلیف به اطلاعاتی در مورد سیستم شما نیاز دارد. اطلاعات در مورد پردازشگرها، رزولوشن مانیتور و فضای کیس شما که CPU  جدید قرار است در آن نصب شود.

مصرف برق کارت ویدیوی خاصی که می خواهید آن را بخرید و میزان گرمایی که از آن به بیرون متصاعد می شود هم باید در اطلاعات سیستم شما ذکر شود (در زبان حرفه ای به آن TDP یا توان طراحی گرمایی گفته می شود). این اطلاعات شما را به خرید یکCPU  عالی و مناسب هدایت می کند که مناسب سیستم شما باشد و کمک کند که سیستم نسبت به قبل، بهتر عمل کند.

3. حافظه و پهنای باند

اگر می خواهید روی سیستم، صفحه نمایش چندگانه داشته باشید یا برای گیم های پیشرفته خود به رزولوشن 4K نیاز دارید، پس باید از CPU  های با رم بالا استفاده کنید. و خب بدیهی است که برای این کار باید مقدار بیشتری از بودجه را هزینه کنید. هر چه حافظه بزرگتر باشد، سیستم بهتر می تواند گیم های سطح بالاتر را با عملکردی بهتر اجرا کند. حافظه های بزرگتر برای تولید پیکسل های سریع بر روی صفحه نمایشگر نیز عالی هستند.

با اینکه، نقش پهنای باند بسیار ساده است اما باید ملاحظات خاصی در مورد آن در نظر گرفته شود. زیرا کارت های گرافیک اختصاصی برای پردازش اطلاعات، حافظه خودشان را دارند و این فرایند یعنی حافظه مختص به کارت گرافیک، عملکرد رم CPU را مختل نمی کند. مطمئن شوید که پهنای باند CPU جدید، بالا است تا بتواند اطلاعات بیشتر و بیشتری را در خود ذخیره کند. معمولا پهنای باند CPU ها عبارت هستند از DDR3، DDR4 و DDR5 .DDR5، قوی ترین پهنای باند است و از بقیه آنها بسیار بهتر می باشد.

4. رابط ها

اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک جدید برای ایجاد ارتباط با هر تعداد مانیتور که می خواهید پورت کافی داشته باشد. پورت هایCPU  عبارت  از display port، پورت HDMI، پورت DVI  و پورت VGA. این پورت ها به شما کمک می کنند که به بیش از یک نمایشگر متصل شوید. با این حال اگر هر کدام از مانیتورهای شما هیچ کدام از این اتصالات را پشتیبانی نمی کنند، باید برای سازگار کردن مانیتورها و پورت ها با هم، از آداپتور استفاده کنید. همچنین باید برای تثبیت درست CPU، جایی برای آن در کنار مادربورد داشته باشید. جایی که بتوانید CPU  را در آن قرار دهید به طوری که پورت های آن به راحتی دیده شوند.

5. سرعت کلاک

هر کارت گرافیکی سرعت کلاک یا کلاک موتور مخصوص به خودش را دارد. سرعت کلاک، به عنوان سرعت انجام عملیات  تعریف می شود که عبارت است از پردازش اطلاعات و انتقال آن ها به سیستم. این معیار در مقیاس گیگا هرتز اندازه گیری می گردد. سرعت کلاک معمول، ۳/۵ تا ۴ گیگا هرتز است که برای این فرایند، سرعت خوبی می باشد. اگر چه که صحبت در مورد اورکلاک سرعت برای ارتقای عملکرد سیستم، بحث دیگریست. بنابراین، سرعت کلاک بالاتر باعث عملکرد بهتر سیستم خواهد شد.

نتیجه گیری

ارتقا یا تقویت کامپیوترهای شخصی، شرایط، جنبه ها و عناصر دخیل خیلی زیادی دارد. تقویت کامپیوتر شخصی، یک تصمیم عاقلانه است و در عین حال یک پروسه طولانی نیز هست که آن را نمی توان فقط با پول خرج کردن انجام داد. از این رو، قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که محاسبات لازم را انجام داده و اطلاعات کافی را در مورد کارت گرافیکی که می خواهید بخرید به دست آورده اید.

بیشتر بخوانید: کارت گرافیک های مناسب برای گیم و طراحی و ادیت فیلم - بخش اول

بیشتر بخوانید: کارت گرافیک های مناسب برای گیم و طراحی و ادیت فیلم - بخش دوم

در سایت بروزکالا می توانید به بررسی قیمت انواع کارت گرافیک مناسب ادیت فیلم و گیمینگ پرداخته و بهترین خرید خود را انجام دهید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.