رم (RAM) لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

ما از یک لپ تاپ چه کارهایی به طور معمول انتظار داریم؟ ایمیل‌هایمان را چک کنیم، در اینترنت گشت و گذار کنیم، ویدئو تماشا کنیم و غیره. برای آنکه لپ تاپ ما بتواند بهترین تجربه را در هرکدام از این موارد برایمان به ارمغان بیاورد، باید اجزا یا کامپوننت‌های مختلفی داشته باشد. این اجزا می‌توانند با هم کار کنند تا ما مثلاً بتوانیم یک نرم‌افزار پخش ویدئو را اجرا کنیم. رم (RAM) که چیزی شبیه به حافظه کوتاه مدت لپ تاپ است، یکی از این اجزای کلیدی است. اگر لپ تاپ شما رم نداشته باشد، یعنی ظرفیت لازم و مورد نیاز شما را ندارد و بنابراین عملکرد بسیار ضعیفی خواهد داشت.

با ما در این مقاله از بروزکالا همراه باشید تا بیشتر با رم لپ تاپ و انواع آن آشنا شویم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • رم لپ تاپ چیست؟
  • لپ تاپ شما به چه میزان رم نیاز دارد؟
  • انواع رم لپ تاپ
  • رم لپ تاپ من چقدر است؟
  • کدام رم با لپ تاپ من سازگار است؟
  • چقدر رم برای ویندوز 10 احتیاج دارم؟
  • رم لپ تاپ برای کاربری گیمینگ
  • 3 نمونه از بهترین رم‌های لپ تاپ در یک نگاه  

رم لپ تاپ چیست؟

RAM مخفف حافظه دسترسی تصادفی (Computer random access memory) است؛ مؤلفه‌ای که به لپ تاپ شما اجازه می‌دهد که داده‌های کوتاه مدت را برای دسترسی سریع‌تر ذخیره کند. رایانه شما برنامه یا سندی را که از دیسک ذخیره سازی به حافظه می‌خواهید را بارگیری می‌کند؛ سپس به هر قطعه از اطلاعات در حافظه دسترسی پیدا می‌کند. از آنجا که بسیاری از عملیات به حافظه بستگی دارد، میزان رم شما نقش مهمی در سرعت عملکرد سیستم شما خواهد داشت.

حافظه دسترسی تصادفی که معمولاً به سادگی “حافظه” هم خوانده می‌شود، یکی از مهمترین بخش‌های هر رایانه است. رایانه های شخصی جدید و دستگاه های مشابه از حدود 4 گیگابایت تا 16 گیگابایت یا بیشتر متغیر هستند. برای کارهای پیشرفته پردازش با رم پایین عملکرد کار شما کند خواهد بود یا به دشواری صورت می‌گیرد. پس برای استفاده از لپ تاپ با توجه به استفاده خود مقدار رم را مشخص می‌کنیم. رم یا حافظه لپ تاپ در رایانه شما کار می‌کند تا دسترسی کوتاه مدت به داده‌هایی که اکنون از آنها استفاده می‌کنید را فراهم آورد. برای اینکه شما بتوانید حافظه کافی برای انجام کارهای معمول خود با سرعت و به آسانی داشته باشید به رم نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع رم کامپیوتر

رم لپ تاپ چیست؟

لپ تاپ شما به چه میزان رم نیاز دارد؟

اگر از خود می پرسید، “به چه مقدار حافظه نیاز دارم؟” باید گفت و بدانید که RAM مورد نیاز برای عملکرد درست بستگی به این دارد که شما قصد استفاده از رایانه شخصی خود را برای چه کاری دارید. در اینجا یک راهنمایی ساده برای میزان نیاز به رم کامپیوترهای شخصی شما وجود دارد.

میزان حافظه مورد نیاز شما به دو عامل بستگی دارد: عامل اول: آنچه می‌خواهید انجام دهید؛ عامل دوم: چه میزان مایل هستید هزینه کنید. اگرچه حافظه هنگام خرید گوشی‌ هوشمند نیز مورد توجه است، اما این راهنما روی سیستم‌های قدرتمندتری که سیستم عامل‌های دسک تاپ مانند Windows ،MacOS یا Chrome OS را اجرا می‌کنند متمرکز می‌شوند. برنامه ‎های حرفه‌ای و نرم افزارهای مهندسی برای مقابله با پروژه‌های بسیار دشوار نیاز به رم بالا دارند؛ به طور کلی، 8 گیگابایت حافظه رم باید به شما قدرت کافی برای انجام همه کارها صرف نظر از ارائه اطلاعات عظیم را بدهد. اگر تصمیم گرفتید که مقدار بیشتری را تهیه نمایید و نیاز دارید، گسترش و ذخیره‌سازی فضا کار دشواری نخواهد بود و همچنین گران هم نخواهد بود.

 

انواع رم لپ تاپ

در این بخش به انواع رم لپ تاپ از نظر سایز می‌پردازیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید برای تهیه هر کدام از این موارد، به صفحه خرید رم لپ تاپ فروشگاه مراجعه نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان و با گارانتی معتبر شرکتی، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. 

رم 1 گیگابایتی

رم 1 گیگابایتی حداقل نیاز سیستم برای نسخه 32 بیتی ویندوز 10 است. 1 گیگابایت حافظه رم لپ تاپ فقط برای کارهای اساسی مانند مرور وب کافی است. با رم 1 گیگابایتی می‌توانید کارهایی همچون ایمیل، پردازش کلمه و ویرایش تصویر سبک را اجرا نمایید.

رم 2 گیگابایتی

حافظه 2 گیگابایت حداقل نیاز سیستم برای نسخه 64 بیتی ویندوز 10 است. با داشتن 2 گیگابایت باید بتوانید تقریباً همه چیز را با لپ تاپ خود انجام دهید که یک کامپیوتر قادر به انجام آن است. این موارد شامل بازی، ویرایش تصویر و ویرایش ویدیو، اجرای مجموعه‌هایی مانند Microsoft Office و داشتن ده‌ها برگه مرورگر است که قابلیت اجرا را دارند. مطمئناً کارکرد زیاد سبب کمبود رم خواهد شد. اما 2 گیگابایت برای انجام کارهای ضروری و روزمره کافی است. 2 گیگابایت همچنین برای اجرای یک مجموعه برنامه سخت مانند Adobe Photoshop کافی است؛ اما صادقانه بگویم، اگر شما قصد خرید لپ تاپ مناسب دارید، بهتر است به حافظه رم بیشتر توجه کنید. نکته آخر این است که اگر سیستمی با 2 گیگابایت رم داشته باشید و احساس کندی شود، رم بیشتری را می‌توانید به آن اضافه کنید تا سرعت سیستم خود را افزایش دهید.

رم 16 گیگابایتی 

رم 16 گیگابایت لپ تاپ مناسب برای وقتی است که برنامه‌های سنگین از نظر منابع را همزمان اجرا می‌کنید. این رم به خصوص برای پردازش تصویر یا فیلم مناسب است. این رم درواقع سیستمی است که قادر است چندین برنامه کاربردی با منابع سنگین را به طور همزمان اجرا کند. این مقدار رم برای انجام هر کاری از جمله Solid Works و مجازی سازی، بیش از اندازه کافی است و به شما اطمینان خاطر را خواهد داد.

رم لپ تاپ من چقدر است؟

اگر نمیدانید حافظه لپ تاپ چقدر است ؟ پیدا کردن آن هم دشوار نیست. شما با جستجوی مدل یا شماره سریال بصورت آنلاین، می‌ توانید برای اطلاعات لازم وارد سیستم خود شوید. ما در اینجا نیز توضیح ساده‌ای را می‌دهیم که چگونه می توانید مقدار رم لپ تاپ خود را کشف کنید:

  • روی “تنظیمات سیستم” کلیک کنید.
  • جستجوی رم را بزنید.
  • “مشاهده اطلاعات RAM” را انتخاب کنید.
  • پس از این مرحله، صفحه‌ای به شما ارائه می‌شود که اعلام می‌کند شما چه مقدار فضای رم رایانه شخصی دارید؛ همچنین می‌گوید که چه مقدار در دسترس است.

کدام رم با لپ تاپ من سازگار است؟

در ابتدا بگوییم که میزان رم که بتوانید روی لپ تاپ خود جای دهید توسط مادربرد شما مشخص می‌شود. چیزی که بعضی از مردم درک نمی‌کنند این است که RAM یک کامپیوتر فیزیکی است و نوعی کد یا نرم افزار نیست، بنابراین به مسکن خاص خود نیاز دارد. مسکن خاص رم، مادربرد است. مادربرد مهمترین مؤلفه‌های رایانه شخصی شما از جمله CPU ،RAM، هارد دیسک و موارد دیگر را در خود جای داده است. RAM در نوارهایی شکل می‌گیرد. هر نوار دارای مقدار مشخصی از فضای ذخیره سازی حافظه از 2 گیگابایت تا 32 گیگابایت است. بیشتر مادربردهای لپ تاپ دارای 2 تا 3 شیار برای RAM هستند.

بیشتر بخوانید: مادربرد چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر لپ تاپ شما 8 گیگابایت رم داشته باشد، احتمالاً از دو نوار 4 گیگابایتی رم در اسلات‌های جداگانه استفاده می‌کند. به دلیل نحوه قرار گرفتن حافظه در لپ تاپ یا رایانه شما، حذف و گسترش آن بسیار ساده است. یکی از رایج‌ترین راه‌های ارتقاء حافظه رم شما جایگزین کردن نوارهای 4 گیگابایتی خود با نوارهای 8 گیگابایتی است که در کل 16 گیگابایتی حافظه را به شما می‌دهد.

آیا به 16 گیگابایت حافظه نیاز دارید؟ احتمالاً نه، اما این یک نسخه‌ی نسبتاً ارزان است و هرگز نیازی به نگرانی در مورد خرابی برنامه‌ها یا خرابی رایانه را نخواهید داشت. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مادربرد رایانه شما، میزان حافظه رمی را که رایانه شما می‌تواند به آن ارتقا دهد را محدود کند؛ بنابراین قبل از تلاش برای انجام این کار این را بخاطر بسپارید. در حالی که اکثر رایانه‌های جدید HP برای پذیرش رم 16 گیگابایتی یا بیشتر طراحی شده اند، مدل‌های قدیمی‌تر ممکن است قادر به پذیرفتن همان اندازه نباشند. قبل از خرید نوارهای GB بالاتر، درباره قابلیت‌های دستگاه خود تحقیق کنید.

رم لپ تاپ برای کاربری گیمینگ

RAM مهم است زیرا سیستم شما می‌تواند سریع‌تر از آنکه بتواند اطلاعات را از دیسک ذخیره اصلی شما بازیابی کند؛ همچنین به داده‌های موجود در آن دسترسی پیدا کند. شما کل داده‌های بازی را در درایو سخت یا درایو حالت جامد خود ذخیره کرده اید اما مرتباً کشیدن آن از آنجا ناکارآمد است. رایانه بازی شما باید حداقل 8 گیگ حافظه داشته باشد. با این وجود، اگر می‌خواهید همزمان با بازی خود برنامه‌های دیگری مانند پخش مستقیم یا ضبط صدا را اجرا کنید، به حافظه بیشتری نیاز خواهید داشت. حتی اگر فقط روی گیم پلی متمرکز باشید، اکثر رایانه‌های شخصی تعداد معدودی از برنامه‌های پس زمینه را اجرا می‌کنند که می‌توانند مقدار کمی رم را نیز به خود اختصاص دهند. بنابراین چند گیگابایت اضافی می‌تواند تاخیر موجود در حین استفاده را از بین ببرد و بی عیب و نقص برنامه و بازی را اجرا کند.

چقدر رم برای ویندوز 10 احتیاج دارم؟

اگر رایانه شخصی شما دارای سیستم عامل 64 بیتی Windows 10 است، حداقل 4 گیگابایت حافظه برای عملکرد مناسب ضروری است. تا زمانی که نمی‌توانید بازی‌های پیشرفته بازی کنید و یا با پرونده‌های بزرگ داده روبرو شوید، می‌توانید به راحتی با 4 گیگابایت کار کنید. مطمئناً اگر می‌خواهید رایانه شما تا حد امکان روان شود به 8GB قانع شوید و استفاده نمایید. یک سیستم عامل 32 بیتی ویندوز 10 از 1 گیگابایت رم بهره می‌برد و یک سیستم عامل 64 بیتی در هر زمان 2 گیگابایت را اشغال می‌کند. اگر لپ تاپ شما دارای سیستم عامل 64 بیتی با حافظه 4 گیگابایتی است، تقریبا نیمی از فضای ذخیره سازی موجود را از دست خواهید داد.

3 نمونه از بهترین رم‌های لپ تاپ در یک نگاه  

هنگام خرید رم لپ تاپ، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که شامل فاکتور فرم آن، ولتاژ عملیاتی، اتلاف گرما، سرعت، تاخیر و موارد دیگر می‌باشد. تعداد زیادی از ماژول‌های حافظه بصورت آنلاین در دسترس هستند. برای سهولت در کار دشواری مانند انتخاب بهترین SODIMM برای نوت بوک، ما پس از تحقیق عمیق و در نظر گرفتن آخرین بررسی‌ها و رتبه بندی‌های کاربر، 3 نمونه از بهترین رم لپ تاپ را در لیست کوتاه زیر قرار داده ایم تا ببینید. 

رم لپ تاپ کروشیال مدل Vengeance Performance 

رم لپ تاپ Vengeance Performance محصولی از برند معتبر Corsair است. این برند از تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌هایی با کارایی بالا می‌باشد. قالب این ماژول حافظه SO-DIMM است که نسخه کوچکتر DIMM است و از این رو می‌توان در لپ تاپ‌ها و اولترابوک‌ها استفاده کرد. این رم از نوع DDR4 است و با سرعت 2400 مگاهرتز کار می‌کند. در بسته‌بندی خود، دو ماژول حافظه با اندازه 8 گیگابایت را دریافت می‌کنید. برای افزایش خودکار سرعت نوت بوک های بازی، Corsair SODIMM از ویژگی‌های اتوماتیک بیش از حد ساعت بهره می‌برد. بنابراین نیازی به انجام تنظیمات دستی در تنظیمات BIOS برای اورکلاک نیست. این یک ماژول رم پین 260 است و با اکثر مدل‌های لپ تاپ سازگار است. این رم برای کارایی بالا و قابلیت اطمینان در سیستم‌های 6 هسته‌ای Intel Core طراحی شده است.

DIMM است که نسخه کوچکتر DIMM است و از این رو می‌توان در لپ تاپ‌ها و اولترابوک‌ها استفاده کرد. این رم از نوع DDR4 است و با سرعت 2400 مگاهرتز کار می‌کند. در بسته‌بندی خود، دو ماژول حافظه با اندازه 8 گیگابایت را دریافت می‌کنید. برای افزایش خودکار سرعت نوت بوک های بازی، Corsair SODIMM از ویژگی‌های اتوماتیک بیش از حد ساعت بهره می‌برد. بنابراین نیازی به انجام تنظیمات دستی در تنظیمات BIOS برای اورکلاک نیست. این یک ماژول رم پین 260 است و با اکثر مدل‌های لپ تاپ سازگار است. این رم برای کارایی بالا و قابلیت اطمینان در سیستم‌های 6 هسته‌ای Intel Core طراحی شده است.

رم لپ تاپ چه کاربردی دارد؟

رم لپ تاپ کینگستون مدل HyperX 

رم HyperX از برند Kingston است که مانند کروشیال یک برند مشهور و قابل اعتماد در ساخت دستگاه‌های حافظه و ذخیره سازی است. بنابراین این SODIMM یک ماژول RAM DDR4 است. سرعت رم کینگستون مدل HyperX FURY 8GB 1333MHz DDR3 CL10 در گزینه‌های مختلف 2133 / 2400/2666/2933/3200 مگاهرتز در دسترس است. این RAM بسته به نیاز برنامه خود قفل می‌شود.

شما با ویژگی آماده به کار Intel XMP، می‌توانید پروفایل‌های حافظه از پیش تعریف شده را بدون نیاز به تغییر تنظیمات BIOS انتخاب کنید. علاوه بر این، این ماژول RAM با ولتاژ کم 1.2 ولت کار می‌کند؛ بنابراین لپ تاپ را خنک نگه می‌دارد و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف باتری می‌شود. رم لپ تاپ کینگستون مدل HyperX سازگار با هر دو صفحه چیپست Intel و AMD است؛ این Kingston SO-DIMM بسیار توصیه می‌شود. نوت بوک یا لپ تاپ خود را کاملاً مجهز به HyperX Impact DDR4 SODIMM کنید و تاخیر سیستم را به حداقل برسانید. بطور خودکار از بالاترین فرکانس منتشر شده یعنی حداکثر 3200MHzcl، برای پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌های CPU AMD استفاده می‌کند.

رم لپ تاپ آدامانتا مدل 8GB DDR4

رم 8GB DDR4 از برند Adamanta است که یک شرکت تولیدکننده قطعات کامپیوتر و لپ تاپ می‌باشد. این شرکت در توکیو ژاپن مستقر است. مطمئناً با ارتقاء رم خود به این مدل می‌توانید قابلیت لپ تاپ خود را ارتقا دهید. سرعت ساعت این ماژول حافظه 260-PIN 2666 مگاهرتز است و برای استفاده با بیشتر مارک‌های مادربرد لپ تاپ سازگار است. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید با تیم فنی آنها صحبت کنید تا بررسی کنید که آیا ماژول با دستگاه فعلی شما کار خواهد کرد یا خیر. RAM نوت بوک Adamanta با هر دو سیستم عامل مک و ویندوز به خوبی کار می‌کند. این SODIMM در ایالات متحده ساخته شده و دارای گارانتی مادام العمر است. بنابراین شما با خرید رم لپ تاپ ای دیتا مدل DDR4 2400MHz، بازده دستگاه خود را بهینه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: چه لپ تاپ هایی قابل ارتقا هستند

جمع بندی

به طور کلی رم نوعی حافظه موقت رایانه‌ای است که اجازه می‌دهد تا داده‌های ذخیره شده تقریباً بصورت سریع دریافت و خوانده شوند. درواقع وجود رم در لپ تاپ برای کارکرد مناسب، ضروری است. ما باید در هنگام خرید رم یا حافظه دقت کافی را داشته باشیم تا محصولی انتخاب کنیم که با مادربرد و سیستم ما همخوانی کافی را داشته باشد. اگر رم ظرفیت استاندارد براساس نیاز ما را داشته باشد، می‌تواند اطمینانی را برای استفاده کاربر ایجاد کند تا ‌ذخیره سازی داده‌های خود را بصورت فوری و با سرعت عملکرد بالا صورت دهد. در بازار رقابتی امروز تکنولوژی، برند و شرکت‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام نمونه‌های متنوعی از رم را نیز عرضه می‌نماید؛ شما در هنگام خرید رم لپ تاپ به اطلاعات سیستم توجه نمایید و سعی کنید کیفیت مناسب را انتخاب کنید. اگر نظری در خصوص مقاله رم لپ تاپ چیست دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات مطرح نمایید.