قیمت حافظه رم و SSD به دنبال کاهش تقاضا کم خواهد شد

بی شک حافظه رم و اس اس دی دو حافظه های مهمی برای عملکرد یک سیستم دسکتاپی هستند. به نوعی اگر به دنبال ارتقای حافظه رم و یا حافظه SSD سیستم خود هستید به زودی فرصت مناسبی برای انجام این کار پیش خواهد آمد. به زودی شاهد کاهش قیمت رم و SSD خواهیم بود چرا که عرضه محصولات مبتنی بر NAND و DRAM بیش از حد نیاز بازار بوده است و یک رکورد جدید را در کاهش قیمت محصولات مبتنی بر این نوع تراشه خواهیم بود. طبق گزارشی تازه به دست آمده، قیمت تراشه های NAND و DRAM در ادامه سال 2020 و تا سه ماهه نخست 2021 حدودا 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش DRAMeXchange، با وجود اوج گرفتن فروش لوازم الکترونیکی به دلیل عرضه آیفون‌های جدید در سه ماهه سوم 2020، در این سه ماهه شاهد افت میانگین قیمت فروش تراشه‌های فلش NAND در حدود 10 درصد خواهیم بود چرا که به دلیل شیوع کرونا، تقاضا برای این محصولات کاهش یافته و عرضه در بازار نیز بیش از مقدار لازم بوده است. همچنین DigiTimes نیز گزارش داده است قیمت تراشه‌های حافظه از جمله NAND و DRAM در سه ماهه پایانی سال 10 درصد کاهش خواهد یافت و این روند تا نیمه نخست سال 2021 ادامه پیدا خواهد کرد. دلیل این کاهش قیمت، بالا بودن عرضه و پائین بودن تقاضا بوده است. تراشه‌های حافظه تولید شده بسیار زیادی هستند که خریداری برای آنها وجود ندارد و حتی کمپانی‌هایی همچون Western Digital و Micron نیز میزان خریدهای خود را کاهش داده‌اند.

طبق گفته تحلیلگر Deutsche Bank، دیتاسنترها و دیگر مشتریان تجاری بعد از شیوع کرونا، از ترس کمبود موجودی بیش از حد تراشه‌های حافظه خریداری و انبار کردند و همین باعث تامین بیش از حد شده، بنابراین مشتریان کمتری در سه ماهه‌های آتی برای این محصولات وجود دارند. DRAMeXchange اضافه کرده است که خرید زیاد از وحشت نایاب شدن تنها علت کاهش قیمت نیست. علاوه بر این، با افزایش تولید انبوه تراشه‌های فلش 128L NAND، تامین بیش از حد در بازار فلش NAND در سه ماهه پایانی 2020 صورت خواهد گرفت که کاهش میانگین قیمت فروش این نوع حافظه‌ها را به دنبال خواهد داشت. طی ماه‌های آتی، میانگین قیمت فروش این تراشه‌ها می‌تواند تا 15 درصد افت کند و طبیعتا محصولاتی که از این تراشه ها استفاده می‌کنند نیز ارزان‌تر خواهند شد.

بنابراین شاهد تخفیف‌های چشمگیری در رویدادهایی مانند جمعه سیاه و دوشنبه سایبری خواهیم بود. این اتفاق مسلما برای کاربران کامپیوترهای شخصی بسیار خوشآیند است اما می‌تواند فاجعه‌ای برای تولیدکنندگان معنا شود. برخی از تولیدکنندگان تراشه‌های NAND برای تلاش در راستای توقف کاهش قیمت، عرضه را کاهش داده‌اند اما از سوی دیگر کمپانی‌های استفاده کننده از این محصولات به علت کاهش قدرت اقتصادی نمی‌توانند با سرعت مناسبی محصولات خود را به فروش برسانند.

بنابراین بهترین فرصت خرید حافظه رم و اس اس دی است.