0 تا 100 دنیای کنسول های بازی جذابیتها،توانایی ها و ضعفهای آنها

تنوع، هیجان، تفریح و در دسترس بودن چهار کلمه هستند که می‌توانند روز شما را بساز‌ند، اما چگونه؟ شاید هیچ‌چیزی هیجان‌انگیزتر از این نباشد که با دوستان جمع بشید PES بازی کنید، اگر هم به دنبال تنوع هستید و دنبال چالش جدید،FIFA را امتحان کنید و چه تفریحی مفرح‌تر و در دسترس تر از اینکه کنسول بازی داشته باشید و از آن لذت ببرید.

امروز در این مقاله مجله بروز کالا به برسی کنسول های بازی می پردازیم

امروز بازی‌های وارد دنیای جدیدی شده‌اند،این‌طورمی‌شود گفته که بازی‌های ویدئویی صنعت ۱۰۰ میلیاردی را تشکیل می‌دهند، طبق آخرین آمارها حدود دوسوم خانه‌های آمریکایی‌ها، یکی از اعضای خانواده مرتباً بازی ویدئویی انجام می‌دهند و اصلاً هم جای تعجب ندار که کنسول‌های بازی حدود بیش از یک دهه است که در میان وسایل خانه وجود دارد، از سیستم‌های عامل ویندوز تا کنسول‌های خانگیو کنسول‌های دستی تا موبایل‌های هوشمند. بیایید با سیر تحول کنسول‌های خانگی همراه باشیم.

ظهور کنسول‌های بازی خانگی

در سال ۱۹۶۷ توسعه‌دهندگان موسسهSanders به سرپرستی رالف بائر، یک سیستم چندرسانه‌ای و چند برنامه‌ای بازی‌های ویدئویی را که می‌توانست به تلویزیون هم متصل شود و به نام “جعبه قهوه‌ای” شناخته می‌شد اختراع کردند.

بائر که به‌عنوان پدر بازی‌های ویدئویی هم شناخته می‌شود مجوز و حق ثبت طرح خود را به موسسه مگناوکس داد و این شرکت هم در سال ۱۹۷۲ اولین کنسول بازی خانگی را با نام مگناوکس ادیسه وارد بازار کرد. در طی همان سال‌ها که اودیسه بیست و پنجمین بازی خود را که Pongنام داشت وارد بازار کرد، در سال ۱۹۷۵ شرکت آتاری هم که نسخه مانند این بازی عرضه کرد که با واکنش و شکایت شرکت اودیسه و بائر همراه بود، و سرانجام شرکت آتاری به دلیل نقض حقوق کپی‌رایت محکوم شد البته این تنها شکایت آن‌ها نبود بلکه در طی ۲۰ سال شرکت مگناوکس در دادگاه‌های مختلف شکایت کرده بود و توانسته بود غرامت حدود ۱۰۰ میلیون دلاری از این شکایت‌ها ببرد.

در سال ۱۹۷۷ شرکت آتاری، آتاری ۲۶۰۰ که به سیستم رایانه ویدیویی معروف بود را روانه بازار کرد. یک کنسول خانگی که دارای جوی استیک‌ها و کارتریج‌های قابل تعویض بود که قادر بود بازی‌های رنگی را اجرا کند. می‌شود گفت که آتاری ۲۶۰۰ سرآغاز پیدایش کنسول‌های نسل دوم بود.

ن۶شاید عاقلانه‌ترین کار در بین شرکت‌های بازی‌سازی و تولیدکننده کنسول‌های بازی را شرکت نینتندو (Nintendo) انجام داد، در طی آن سال‌ها که بیشتر شرکت‌ها درگیر قوانین کپی‌رایت و شکایت‌ها بودند، این شرکت حدود ۱۲ سال را فقط صرف نوآوری مجدد در فضا و محیطبازی‌های ویدئویی کرده بود.

حالا فقط وقت آن بود که رونمایی از کنسول نسل جدید انجام شود، این شرکت در سال ۱۹۸۳ کنسول خود را با نام Nintendo Entertainment System یا NES معرفی و روانه بازار کرد. یکی از ویژگی‌های برتر این کنسول و بازی‌های آن این بود که بازی‌ها داستان محور بودند و کاربر را در نقش شخصیت کنترل‌کننده ظاهر می‌کرد. به اعتقاد بسیاری از افراد تحریکات عاطفی که در این نوع کنسول وجود داشت، کل صنعت بازی‌های ویدئویی را یک پله بالاتر بُرد.

سگا مستر سیستم (۱۹۸۶)

تا قبل از ورود NES به عرصه کنسول‌های بازی ۸ بیتی، تنها پیشرو این سیستم شرکت سگا بود. این شرکت از بدو تولد نام‌های متعددی را برای نام تجاری خود ثبت کرده بود تا به نام تجاری “Master System” برسد، این دستگاه در سال ۱۹۹۲ که تقریباً تولید آن متوقف‌شده بود، در آمریکا حدود ۲ میلیون نسخه فروش داشته بود.

تمرکز این شرکت بر تولید بازی‌های آرکید “arcade” بود که موفقیت‌های زیادی را هم به دنبال داشت که ازجمله این نوع سبک بازی می‌توان به بازی‌های، Bubble Bobble, Out Run, Space Harrier اشاره کرد.

 

نسل طلایی بازی‌های ویدئویی، این در عصر کنسول‌های که در اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی معرفی شدند بسیار آینده‌نگرتر، قدرتمندتر بودند، مهم‌تر از همه این بود که در حال گذر از مرحله بازی‌های ۱۶ بیتی بودیم، بازی‌هایی با گرافیک بهتر و واقعی‌تر و گیم پلی پرتحرک‌تر ازآنچه قبلاً بود.

 

سگا مگا درایو و جنسیس(۱۹۸۸شاید کنسول سگا جنسیس هنوز هم با بازی‌های ۱۶ بیتی درگیر بود، اما چیزی که این کنسول را نسبت به سایرین متمایز می‌کرد ظاهر جدید و البته زیبا و چشمگیر آن بود. کنسول بازی سیاه و تقریباً مات، ظاهر این کنسول یادآورپخش‌کننده‌های سی‌دی در اواخر دهه ۹۰ بود و دیگر از ظاهری مانند پخش‌کننده‌های کاستی خبری نبود، کنترلر آن‌یک جی پد بود که یک صفحه‌کلیدچهار طرفه در سمت چپ و یک سری کلید به‌صورت مورب در سمت راست داشت.

همین این‌ها خبر از ورود یک ویژگی جدید به کنسول‌های بازی می‌کرد و آن‌هم ورود ارگونومی به این صنعت بود. این ویژگی راحتی بازیکنان را وقتی‌که دسته بازی را در دست می‌گرفتند به ارمغان می‌آورد.

سگا پا را فراتر از این گذاشت و با معرفی سگا جنسیس که خشونت بازی‌ها در آن بیشتر بود بازار مصرف خود را گسترش داد. سگا بر این باور بود که تنها بچه‌ها بازار مصرف این شرکت نیستند و بازی مخصوص بزرگ‌سالان را معرفی کرد.

سوپر نینتندو یا به‌اختصار به SNES، یک کنسول فوق‌العاده که با الهام از طراحی قبلی خود یعنی NES بیرون آمده بود، قدرت بسیار بالا گرافیکی و بازی‌های متنوع باعث شده بود که این کنسول به پرفروش‌ترینکنسول ۱۶ بیتی تبدیل شود.

شاید وجه تمایز Genesis با SNES این بود که جنسیس تمرکز خود را برافزایش قدرت پردازش گذاشته بود درحالی‌کهSNES و توسعه‌دهندگانبازی‌های آن بیشتر بر طراحی گیم پلی و گرافیک آن تمرکز داشتند و همین امر هم باعث محبوبت بالای آن شددو تراشه گرافیکی و یک واحد صوتیکه هیجان بازی را مضاف می‌کرد.ازجملهبازی‌های این کنسول می‌توان به، Street Fighter, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Final Fantasy VI اشاره کرد،

نسل ۵: ۱۹۹۴ – ۱۹۹۶

جنگ بین سگا و نینتندو برای تصاحب بازار بالاگرفته بود و هرکدام به دنبال سود خود از این بازار پرسود بودند که سروکله یک رقیب جدید پیدا شد، رقیبی که بسیار قدرتمند، باهوش و با نوآوری بسیاری پا به میدان گذاشته بود. بله سونی پلی‌استیشن وارد می‌شود. شرکت سونی فنّاوری را در رگ‌های کنسول‌های بازی وارد کرد آن‌هم با تراشه‌های الکترونیکی، این کار شرکت سونی انقلابی در صنعت بازی‌های ویدئویی راه انداخت.

پلی‌استیشن سونی (۱۹۹۴)

 

داستان میراث بزرگ شرکت سونی یعنی پلی‌استیشن که امروزه پرفروش‌ترین کنسول بازی در جهان است شاید جالب باشد، این شرکت برای اینکه به بازار کنسول‌های بازی نسل ۵ ورود کند سه بار تلاش کرده بود که در تمامی آن‌ها ناموفق بود. ولی نسل اول پلی‌استیشن سکوی پرتابی برای شرکت سونی در صنعت کنسول‌های بازی خانگی بود.

پلی‌استیشن در ژاپن در ژانویه سال ۱۹۹۴ عرضه شد و تنها در طول یک سال توانست بیش از ۱ میلیون دستگاه فروخته شود، در همان سال در آمریکا تنها در دو روز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه فروخته شد. از پرفروش‌ترینبازی‌های این کنسول می‌توان به Crash Bandicoot وFinal Fantasy اشاره کرد.

موفقیت این نسل از کنسول سونی را می‌توان به طراحی منحصربه‌فرد آن تلقی کرد، به‌طوری‌که در این کنسول دیگر خبری از کارتریج‌های مدل کنسولسوپر نینتندو نبود و بازی‌ها بر روی سی دی رامی که روی آن طراحی شده بود قابل‌اجرا بود و همین‌طور طراحی کارت حافظه که به بازیکنان این امکان را می‌داد که بازی خود را در هر مرحله‌ای ذخیره کنند تا بتوانند آن را بعداً مجدد بازی کنند.

 

نینتندو ۶۴ (۱۹۹۶)

سومین کنسول شرکت نینتندو که به نام N64 هم شناخته می‌شود، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای بود که می‌توان به طراحی گیم پلی سه‌بعدی اشاره کرد. این کنسول آخرین کنسول خانگی شرکتنینتندو بود که از رام کارتریج برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌شد. طراحی جدید گیم پد از دیگر ویژگی‌های این کنسول بازی بود، از بازی‌های محبوب این کنسول می‌توان به Ocarina of Time, Super Mario 64 اشاره کرد.

نسل ۶: ۲۰۰۰ – ۲۰۰۱

صنعت کنسول‌های خانگی پیشرفت چشمگیری کرده است، رقبای جدیدی پا به میدان گذاشته‌اند و جای برای شرکتنینتندو خیلی تنگ‌شده است آن‌ها باید با کنسول جدید شرکت سونی یعنی PS2 و شرکت مایکروسافت Xbox رقابت کنند.

پلی‌استیشن ۲ (۲۰۰۰)

سیاه، بسیار نازک و بسیار کم‌حجم و جمع‌وجور. این کنسول با این ویژگی‌ها توانست تا همان سال حدود ۷۰ میلیون دستگاه فروخته شود. و به پرفروش‌ترین و البته سریع‌ترین فروش کنسول‌های تاریخ تا آن زمان تبدیل کند، البته این پایان کار برای این کنسول نیست و تا پایان سال ۲۰۰۰ حدود ۱۵۰ میلیون دستگاه از آن فروخته شد. طراحی بازی‌هایی که احساسات شما را هدف گرفته‌اند مانند بازی Tomb Raider یکی از علل موفقت این کنسول بوده است.

سال ۲۰۰۱ اولین ورود شرکت مایکروسافت به صنعت بازی بود که با عرضه کنسول بازی ایکس باکس همراه بود. این کنسول بر روی سیستم‌های ویندوز ۲۰۰۰ قابل‌اجرا بود و محیطی شبیه به بازی‌های کامپیوتری را برای گیمرها به همراه داشت. از بازی‌های محبوب این کنسول می‌توان به Halo اشاره کرد.

در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ میلادی شرکت‌های مایکروسافت، سونی و نینتندو در تلاش بودند که سهم خود را از بازار به بالاترین میزان خود برسانند.

(Xbox 360  ۲۰۰۵)

مایکروسافت برای اینکه سرعت فروش محصول خود را بالا ببرد، کیت‌های توسعه‌دهنده بر روی کنسول خود قرارداد. هدف از این کار افزایش کارایی و کاهش قیمت برای تیم‌های توسعه‌دهندهٔXbox 360 بود.

در این نسل از کنسول بازی، شرکت مایکروسافت دست به حرکتی جالب کرد و آن‌هم اضافه کردن افزونه “Kinect” و دسترسی به شبکه بازی آنلاین بود که این کار باعث شد محبوبیت این کنسول بیش‌ازپیش افزایش پیدا کند. این افزونه درواقع تجربه بازی بدون کنترلر را برای بازیکن به ارمغان می‌آورد.

 

کنسول پلی‌استیشن با ویژگی‌های جدیدی وارد میدان شده بود، با ورود سی‌دی‌هایBlu-Ray این کنسول هم قابلیت اجرای این نوع از دیسک‌ها را داشت و در دو مدل “slim” و “super slim” و حافظه ذخیره‌سازی۲۵۰GB و ۵۰۰GB در بازار عرضه شد. از بازی‌های محبوب این سری از کنسول می‌توان به Uncharted و Assassin’s Creed III اشاره کرد.

وی

تقریباً اوضاع در شرکت نینتندو آرام بود تا اینکه آن‌ها کنسول جدید خود را با نام وی Wii عرضه کردند. شاید سکوت شرکت نینتندو برای این بود که آن‌ها می‌خواستند با بمب خود سروصدا راه بیندازند، این کنسول طراحی جدیدی داشت بدون گیم پد و تنها با داشتن یک کنترلر وایرلس آن می‌شود وارد دنیای بازی شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کنسول این بود که مصرف برق آن‌یکیازدهم دو رقیب خود بود که همین باعث افزایش محبوبیت این کنسول شده بود. این کنسول تا آوریل سال ۲۰۱۱ از دو رقیب خود بیشتر فروش داشت و به‌عنوانپرو فروش ترین کنسول نسل هفت نام‌گذاری شد.

 

جادوی واقعی دیگر فقط در فیلم‌های سینمایی نبود بلکه PS4 و Xbox Oneآن‌ها را وارد دنیای بازی‌ها کردند، زوایای فیلم‌برداری، گرافیک، جلوه‌های ویژه، صدا و نوآوری‌هایفنّاوریهمگی باعث شده بود که شکوه بی‌نظیری به بازی‌های ویدئویی اعمال شود.

 

این نسل از کنسول بازی سونی همه‌چیز تغییر داده بود از گیم پد تا طراحی بازی‌ها. کنسول قبلی این شرکت یعنی PS3 قدرتمند بود ولی گران، گران برای توسعه‌دهنده‌ها تا بتوانند برای آن بازی طراحی کنند، اما در کنسول نسل جدید یعنی PS4 این دشواری‌ها از بین رفته بود و تیم توسعه‌دهنده آن به ۱۶ استودیو می‌رسید که باعث می‌شد که این شرکت به یک غول تبدیل شود.

گیم پد دوال شوک و ویژگی‌های جدید برای بازی کردن به‌صورت آنلاین از دیگر توسعه‌ها و پیشرفت‌های این کنسول بود.

ایمعمولاً رقیب PS4 را این کنسول می‌دانند، این کنسول نقدهای مثبتی هم دریافت کرد ازجمله؛ طراحی گیم پد، کینکت ۲۰۰۰ و تراشه‌های قدرتمند ۸ هسته جگوار که توسط شرکت AMD است توان اجرای بازی دررزولوشن ۱۰۸۰ بر فریم ریت ۶۰ ثانیه را دارد.

 

بعضی وقت‌ها موفقیت ارثی است، این مثال برای شرکت نینتندوکاملاً صدق می‌کند، زیرا آن‌ها توانستند بازی‌های نوستالژی را به میدان برگردانند که همین باعث محبوبت این کنسول شد، البته ناگفته نماند که این دستگاه اولین کنسول بازی هیبریدی در جهان است و ترکیبی از یک کنسول بازی دستی همراه با خروجی تلویزیون است.

بازی، سرگرمی، هیجان، نوستالژی تمامی این واژه‌ها بی‌نهایت هستند، شاید روزی فکر می‌کردیم هیچ بازی بهتر از کراش ماشینی پیدا نشود و یا هیچ کنسولی بهتر از پلی‌استیشن ۱ پیدا نشود ولی این علایق بودند که بر روی هیچ خط کشیدند. از زمان پیدایش اولین کنسول بازی تا امروز حدود ۵۰ سال می‌گذرد این یعنی نسل در همه‌جا ادامه پیدا می‌کند چه در انسان و چه در کنسول‌های بازی.

جهت مشاهده بیشتر و برسی قیمت اینجا کلیک کنید

 

در ضمن خوشحال میشویم نظرات خود را درباره این مقاله به ما بگویید و یا اگر سوالی دارید در قسمت کامنت بفرمایید تا به شما پاسخ دهیم

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها