راهنمای خرید بلندگو + بررسی 9 موضوع مهم

گوش دادن به موسیقی یا تماشاکردن یک فیلم، زمانی لذت بخش خواهد شد که صدای آن را با کیفیت بشنوید. گاهی اوقات دستگاهی که توسط آن موسیقی یا فیلم را پخش کرده‌اید، بهترین صدای ممکن را برای شما مهیا نمی‌کند. در این موارد، استفاده از یک اسپیکر باکیفیت امری ضروری است. یک اسپیکر می‌تواند کیفیت شنیدار شما را تا حد زیادی ارتقا دهد.

با این همه موارد زیادی وجود دارد که شما قبل از خرید اسپیکر باید به آن توجه کنید. چرا؟ چون هر اسپیکری برای شما مناسب نیست! در این راهنمای خرید اسپیکر قصد داریم به شما مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید اسپیکر باید در نظر بگیرید را آموزش بدهیم. با ما همراه باشید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بعد از خرید اسپیکر قصد دارید از آن برای چه کاری استفاده کنید؟
  • قبل از خرید اسپیکر مبلمان اتاق را در نظر بگیرید
  • فضای مورد استفاده برای قرار دادن اسپیکرها را تعیین کنید
  • هزینه ای که می خواهید برای خرید اسپیکر صرف کنید را تعیین کنید
  • اسپیکر بی سیم یا اسپیکر کابلی؟
  • قدرت آمپی فایر اسپیکر را مشخص کنید
  • امپدانس اسپیکر را پیدا کنید
  • پاور هندلینگ را بررسی کنید
  • حساسیت اسپیکر را در نظر بگیرید
  • پیشنهاد بروزکالا برای خرید بلندگو

بعد از خرید اسپیکر قصد دارید از آن برای چه کاری استفاده کنید؟

تصمیم بگیرید که بعد از خرید اسپیکر می خواهید از آنها برای چه کاری استفاده کنید. اسپیکرهای متنوعی تولید شده اند که هر کدام برای کار بخصوصی مناسب هستند. اگر شما به صورت گاه به گاه به موسیقی گوش می دهید یک جفت اسپیکر قفسه ای بیش از حد کافی است. افرادی که تمایل به تجربه ای بهتر دارند می توانند از اسپیکرهای ایستاده استفاده کنند. سیستم های صدای فراگیر نیز گزینه ای با کیفیت بالا هستند.

  • ساب ووفر و اسپیکرهای اضافی که به باس عمق اضافه می کنند و صدای کمی دارند برای فیلم ها و موسیقی های دامنه پایین مانند راک و متال مناسب هستند.
  • برای اضافه کردن عمق به فیلم ساندبار گزینه ای مناسب است، این دستگاه ها فضای کمتری اشغال می کنند، به سیم کشی کمتری نیاز دارند و می توانند با ساب ووفر ادغام شوند.
  • انواع اسپیکر بی سیم و دیواری دارای قابلیت حمل هستند و زوایای جدید صدا را در اتاق شما ارائه می دهند.
  • برای بازی، اسپیکرهای تخصصی کوچک معمولا صدای کافی را ارائه می دهند، این اسپیکرها روی میز و نزدیک کامپیوتر قرار می گیرند و دارای محافظ مغناطیسی هستند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت اسپیکر با ساب ووفر

قبل از خرید اسپیکر مبلمان اتاق را در نظر بگیرید

قبل از خرید اسپیکر مبلمان اتاق را در نظر بگیرید چون سطوح مختلف بر کیفیت صدا تاثیر می گذارند. سطوح سخت و صاف منعکس کننده صدا هستند و سطوح نرم یا متغییر، صدا را جذب می کنند. شنیدن صدا در یک اتاق کوچکتر ساده تر است. شما می توانید در مرکز اتاق بیاستید و کف بزنید، هر چه کیفیت صدا کمتر باشد شما به بلندگوهای قدرتمندتری نیاز خواهید داشت.

  • برای یک اتاق کوچک مانند اتاق خواب اسپیکرهای قفسه ای مناسب هستند اما برای یک اتاق بزرگ و مبله بهتر است از اسپیکرهای بزرگتر استفاده کنید.

فضای مورد استفاده برای قرار دادن اسپیکرها را تعیین کنید

وقتی که اسپیکرهای قفسه ای در یک اتاق خواب کوچک جا می گیرند شما نباید سعی کنید از اسپیکرهای ایستاده استفاده کنید. اتاق خواب شما حتی اگر دارای اثاثیه های جاذب صدای زیادی هم باشد باز صدا می تواند غوطه ور شود و اتاق کوچک را تحت الشعاع قرار دهد. از طرف دیگر اگر می خواهیم یک سیستم صوتی فراگیر را برای تلویزیون خود داشته باشید اسپیکرها به فضایی دور از دیوار احتیاج دارند.

  • جایی که اسپیکرها را در آن قرار می دهید را باید از قبل تعیین کنید. قرار دادن بلندگوها داخل کابینت می تواند صدا را خفه کند و قرار دادن اسپیکرها در گوشه و کنار اتاق هم می تواند صدایی که توسط دیوارها تحریف شده است را ارائه دهد.
  • بهتر است اسپیکرها را با فاصله تقریبا ۱ متری از منبع صدا قرار دهید.
  • سعی کنید اسپیکرها را در سطح گوش نگه دارید. در این سطح صدا برای شما واضح تر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بلندگوی اکتیو و پسیو چیست؟

هزینه ای که می خواهید برای خرید اسپیکر صرف کنید را تعیین کنید

این روزها پیدا کردن قیمت اسپیکرها به راحتی امکان پذیر است. شما می توانید بعد از اینکه نوع اسپیکری که می خواهید خریداری کنید را تعیین کردید می توانید به فروشگاه های آنلاین سر بزنید و قیمت ها را با هم مقایسه کنید. قبل از خرید شما باید تعیین کنید که حاضرید برای خرید اسپیکر مناسب خود چقدر هزینه پرداخت کنید. همیشه بهترین اسپیکر قدرتمند و گران قیمت مناسب شما نخواهند بود و ممکن است یک اسپیکر ارزان قیمت تر برای شما بهتر باشد.

اسپیکر بی سیم یا اسپیکر کابلی؟

به چه نوع اسپیکری نیاز دارید؟ اگر قصد دارید اسپیکر را به یک سیستم استریو قدیمی یا رسیور وصل کنید باید از اسپیکر کابلی استفاده کنید. از طرف دیگر اسپیکرها و دستگاه های مدرن از اتصالات کابلی بهبود یافته استفاده می کنند و یا حتی از طریق بلوتوث و وای فای کار می کنند. اسپیکرهای کابلی معمولا دارای دو سیم هستند که دارای بار مثبت و منفی هستند و به کانکتورهای مختلف وصل می شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی اسپیکرهای پرتابل

قدرت آمپی فایر اسپیکر را مشخص کنید

اسپیکرهای سنتی مخصوصا اسپیکرهای قفسه ای آمپی فایر ندارند. اگر آمپی فایر دارید می توانید شماره مدل آن را پیدا کنید و در اینترنت برای آن سرچ کنید و به قدرت و مقاومت آن توجه کنید. این اعداد بر حسب وات و اهم قید می شوند. همیشه اسپیکرها را با آمپی فایر هماهنگ کنید تا از صدمه دیدن قطعات الکترونیکی جلوگیری کنید.

امپدانس اسپیکر را پیدا کنید

امپدانس که بر اساس اهم اندازه گیری می شود مقاومت داخلی سیم پیچ اسپیکر را نشان می دهد. شما باید دفترچه یا جعبه اسپیکر را برای مقدار امپدانس بررسی کنید و آن را با امپ (موتور محرک الکتریکی خاصی است که با طراحی خود وظیفه ی مسترینگ و تامین جریان و بار الکتریکی مورد نیاز بلندگو را داشته و در دسته بندی های مختلفی با نام امپلی فایر ،پاور امپ،پاور میت ،پاور میکسر و …قرار گرفته است ) خود مقایسه کنید. شما باید اسپیکرهایی را برای خرید انتخاب کنید که نشان می دهد با سطح اهم امپ شما مطابقت دارد یا با آن سازگار است.

  • اکثر آمپی فایر ها با ۸ اهم سازگار هستند.
  • اسپیکرهای امپدانس پایین به امپ های قدرتمندتری احتیاج دارند. اگر امپدانس اسپیکر خیلی کم باشد، امپ می تواند بیش از حد گرم شود.

پیشنهاد مطالعه: درباره پخش صدا مانیتور

پاور هندلینگ را بررسی کنید

پاور هندلینگ که بر حسب وات اندازه گیری می شوند به توانی اشاره دارد که یک بلندگو برای آغاز فعالیت صوتی خود نیازمند است و این توان باید در امپ موجود باشد تا بتواند شوک لازم برای حرکت اولیه در حلقه ی پیچیده شده ی ویس کوئیل ایجاد نماید. هر چه میزان وات اسپیکر بیشتر باشد سیگنال صدا نیز بیشتر می شود. مقدار پاور هندلینگ باید با آمپی فایر شما یکسان باشد. اسپیکرهایی که دارای وات بالاتر هستند معمولا به آمپی فایر قدرتمندتری نیاز دارند.

  • اگر آمپی فایر شما وات های بیشتری را به اسپیکر مورد استفاده شما ارسال کند، اسپیکر آسیب می بیند.

حساسیت اسپیکر را در نظر بگیرید

حساسیت بر حسب دسیبل یا dB اندازه گیری می شود و نشان می دهد که صدای اسپیکر چقدر بلند است. هر چقدر حساسیت بیشتر باشد اسپیکر ولوم بیشتری را می تواند با یک وات برق تامین کند. ۸۰ تا ۸۸ دسیبل کم و ۱۰۰ دسیبل بالا در نظر گرفته می شود. حساسیت بیشتر معمولا به معنای اسپیکر گرانتر است.

پیشنهاد بروزکالا برای خرید اسپیکر

1. اسپیکر دو تکه دسکتاپ یوکام مدل U-204

این اسپیکر قیمت بسیار کمی دارد و جزو دسته‌بندی دسکتاپ قرار می‌گیرد. اسپیکر دو تکه دسکتاپ یوکام مدل U-204 از اتصال با سیم و روش پخش AUX بهره می‌برد. توان خروجی واقعی این بلندگو 4 وات است. امپدانش این دستگاه 4 اهم و نرخ سیگنال به نویز آن 58 دسی‌بل می‌باشد. از اتصالات و امکانات این اسپیکر می‌توان به جک ورودی 3.5 میلی‌متری صدا و غلتک تنظیم صدای دستگاه اشاره کرد. منبع تغذیه این اسپیکر درگاه USB است. طول کابل این بلندگو 100 سانتی‌متر می‌باشد. لازم به ذکر است که این محصول در رنگ مشکی تولید می‌شود و جنس بدنه آن از پلاستیک و چوب است. این دستگاه 100 گرمی دارای ابعاد 100 × 100 × 110 میلی‌متر می‌باشد. 

اسپیکر دو تکه دسکتاپ یوکام مدل U-204

2. اسپیکر دسکتاپ اچ پی مدل HP DHE-6000

اسپیکر دسکتاپ اچ پی مدل HP DHE-6000 یکی از محصولاتی است که شما می‌توانید آن را با قیمت حدود 700 هزار تومان تهیه نمایید. این دستگاه جزو دسته‌بندی کلی دسکتاپ قرار می‌گیرد. نوع اتصال این محصول با سیم است و از روش پخش AUX بهره می‌برد. توان خروجی واقعی RMS این اسپیکر 6 وات است. از مشخصات فنی این دستگاه می‌توان به 2 درایور 63.5 میلی‌متری و بازه فرکانس پاسخ‌دهی 160-20000 هرتز اشاره کرد.

این مدل بلندگو دسکتاپ اچ پی از جک ورودی 3.5 میلی‌متری صدا بهره می‌برد. برای این دستگاه درگاه USB، میکروفون داخلی و ریموت کنترل در نظر گرفته نشده است اما این محصول بلوتوث دارد. منبع تغذیه این اسپیکر، درگاه USB است و میزان مصرف آن 5 ولت می‌باشد. جالب است بدانید که اسپیکر اچ پی در این مدل از نورپردازی RGB نیز بهره‌مند است. این بلندگو با ابعاد 78 × 99 × 175 میلی‌متر در رنگ مشکی تولید می‌شود.

اسپیکر دسکتاپ اچ پی مدل HP DHE-6000

3. اسپیکر گیمینگ اچ پی مدل DHE-6002

ظاهر جذاب اسپیکر گیمینگ اچ پی مدل DHE-6002 یکی از دلایل محبوبیت آن است. این بلندگو با ابعاد 85 × 87 × 440 میلی‌متر است و وزن آن 770 گرم می‌باشد. نوع اتصال این محصول با سیم است و در دسته‌بندی کلی دسکتاپ قرار می‌گیرد. از مشخصات این اسپیکر می‌توان به توان خروجی واقعی 6 وات، درایور 52 میلی‌متری، حساسیت و سطح فشار صدا 85 دسی‌بل و بازه فرکانس پاسخ‌دهی 150-20000 هرتز اشاره کرد.

لازم به ذکر است که این دستگاه دارای جک ورودی 3.5 میلی‌متری صدا است و دارای کنترل‌‌کننده صدا می‌باشد. کنترل‌کننده صدا به کار رفته در این بلندگو به صورت غلتک تعبیه شده است. دکمه‌ لمسی تنظیم نورپردازی نیز روی این محصول مشاهده می‌شود زیرا این اسپیکر گیمینگ اچ پی دارای نورپردازی RGB است. جنس بدنه این محصول از پلاستیک می‌باشد و منبع تغذیه آن پورت USB است. به خاطر بسپارید که میزان مصرف این اسپیکر 5 وات ( 5 ولت / 1 آمپر ) است. قیمت این دستگاه حدود یک و نیم میلیون تومان می‌باشد. 

اسپیکر گیمینگ اچ پی مدل DHE-6002

4. اسپیکر دسکتاپ تسکو مدل TS 2189

اسپیکر دسکتاپ تسکو مدل TS 2189 یک بلندگوی دسکتاپ است که با نوع اتصال بی‌سیم و با سیم تولید و عرضه می‌شود. روش‌های پخشی که برای این محصول در نظر گرفته شده است، از طریق بلوتوث، ، فلش مموری، کارت حافظه و AUX می‌باشد. توان خروجی اسمی PMPO این دستگاه 1100 وات و توان خروجی واقعی RMS آن 14 وات است. از مشخصات فنی این بلندگو می‌توان به 1 عدد ووفر Bass، ساب‌ووفر با فرکانس پاسخ‌دهی 40-150 هرتز، حساسیت و سطح فشار صدا 72 دسی‌بل و بازه فرکانس پاسخ‌دهی 150-20000 هرتز اشاره کرد.

از اتصالات و امکانات این محصول می‌توان به وجود جک 3.5 میلی‌متری ورودی صدا، ورودی RCA، کارت حافظه TF، درگاه USB، وجود ریموت کنترل، کلید پاور، دکمه‌های کنترل محتوای در حال پخش، غلتک تنظیم صدا، دکمه‌ انتخاب منبع پخش، بلوتوث، برد 8 متر و امکان پخش رادیو اشاره کرد. منبع تغذیه این اسپیکر برق شهری است. جنس بدنه این بلندگو با ابعاد 148 × 225 × 228 میلی‌متر از پلاستیک است. قیمت این اسپیکر دسکتاپ از برند تسکو کمی بیشتر از 2 میلیون تومان می‌باشد.

اسپیکر دسکتاپ تسکو مدل TS 2189

5. اسپیکر PNET ANIKO-M202H

اسپیکر PNET ANIKO-M202H یک محصول از نوع دسکتاپ است که با اتصال با سیم و بدون سیم کار می‌کند. روش‌های پخشی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است، از طریق فلش مموری، کارت حافظه، بلوتوث و RCA است. توان خروجی واقعی RMS این بلندگو 90 وات است. از مشخصات فنی این محصول می‌توان به بازه فرکانس پاسخ‌دهی 20000-20 هرتز هرتز اشاره کرد.

اگر بخواهید در مورد اتصالات و امکانات این بلندگو اطلاعاتی کسب کنید، باید به ورودی RCA، کارت حافظه TF، درگاه USB، وجود ریموت کنترل، بلوتوث، دکمه‌ پاور، دکمه‌ی انتخاب منبع پخش، دکمه‌های کنترل محتوای در حال پخش، امکان پخش رادیو و استاندارد FCC ، CE و RoHs اشاره کنیم. منبع تغذیه این اسپیکر برق شهری است و جریان و ولتاژ آن 110-240 ولت  50/60 هرتز می‌باشد. جالب است بدانید که این محصول دارای نورپردازی RGB و نشانگر LED است. این محصول وزن 6000 گرمی دارد و با ابعاد 170 × 315 × 320 میلی‌متر ( ساب‌ووفر) تولید می‌شود. قیمت این اسپیکر حرفه‌ای بیشتر از 2.5 میلیون تومان است. 

اسپیکر PNET ANIKO-M202H

نتیجه‌گیری

اسپیکرها انواع متفاوتی دارند و انتخاب میانشان می‌تواند گاهی گیج کننده باشد. با این همه، ما در این راهنمای خرید بلندگو نکاتی را برای شما مطرح کردیم که می‌تواند پروسه مذکور را بسیار برایتان ساده تر کند؛ زیرا فرایند خرید اسپیکر، فرایندی است شخصی که هر کس باید با توجه به نیاز خودش آن را طی کند و محصولی مناسب خود تهیه کند.

امیدواریم که از این مقاله بروکالا لذت برده باشید. تا بعد!