تفاوت تلویزیون ایرانی با خارجی

تلویزیون یک ابزار سرگرمی در هر خانه‌ای است که می‌تواند لحظات با هم بودن خانواده‌ها را شیرین‌تر و به یاد ماندنی‌تر کند. خرید تلویزیون یک خرید لذت‌بخش و در عین حال مهم است زیرا انتخاب اشتباه منجر به هدر رفتن هزینه‌تان می‌شود.

به‌علاوه از آنجایی که تنوع تلویزیون‌های موجود در بازار زیاد است و برندهای ایرانی هم در تلاش‌اند تا به همتایان خارجی خود برسند، ممکن است هنگام انتخاب بین تلویزیون ایرانی و خارجی کمی سردرگم شوید. اما ما این انتخاب را برای شما ساده‌تر کردیم و به مقایسه تلویزیون های ایرانی با خارجی پرداخته‌ایم. پس برای تصمیمی آگاهانه‌تر، با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • فاکتورهای مهم برای انتخاب تلویزیون ایرانی یا خارجی
  • قیمت 
  • اندازه تلویزیون
  • پنل تلویزیون
  • نرخ تازه سازی بالا و تاخیر ورودی پایین
  • کیفیت تصویر
  • رزولوشن 
  • اتصالات و پورت‌ها
  • هوشمند بودن تلویزیون
  • گارانتی
  • امکانات اضافی

مقایسه تلویزیون ایرانی و خارجی

فاکتورهای مهم برای انتخاب تلویزیون ایرانی یا خارجی

اگر شما هم قصد خرید تلویزیون جدید برای هال خانه، اتاق خواب، اتاق گیمینگ یا هر جای دیگری را دارید باید از قبل تصمیم بگیرید که می‌خواهید مدل‌های تلویزیون ایرانی یا خارجی را خریداری کنید. به همین منظور، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

قیمت 

معمولا مهم‌ترین و اولین چیزی که به آن توجه می‌کنید قیمت است. قیمت پایین تلویزیون‌های ایرانی نسبت به مدل‌های خارجی، یکی از دلایلی است که خریداران گزینه‌های ایرانی را ترجیح می‌دهند. 

در حقیقت، تلویزیون‌های خارجی به دلیل محبوبیت بالا، شهرت جهانی برندشان، هزینه‌های واردات و سایر عوامل، با قیمت بالایی عرضه می‌شوند. پس اگر بودجه محدودی دارید، تلویزیون ایرانی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. اما اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید تا امکانات بهتری داشته باشید، حتما سراغ گزینه‌های خارجی بروید.

پیشنهاد مطالعه: برترین برند تلویزیون

اندازه تلویزیون

اندازه صفحه نمایش بر اساس جایی که می‌خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید تعیین می‌شود. برای مثال تلویزیونی که قرار است در اتاق نشیمن قرار بگیرد باید بزرگ‌تر از تلویزیون اتاق خواب باشد. از طرف دیگر، فاصله شما تا تلویزیون هم روی انتخاب اندازه مناسب تاثیر می‌گذارد. طبق این اصل، اگر مبلتان حدود ۲.۵ متر دورتر از تلویزیون است، تلویزیون‌های ۵۰ اینچی مناسب هستند.

از نظر اندازه نمایشگر، هم مدل‌های خارجی و هم مدل‌های ایرانی تنوع بی‌نظیری را در اختیارتان قرار می‌دهند و این کدام گزینه را انتخاب کنید به سلیقه‌تان بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه: نکات خرید تلویزیون سامسونگ

مقایسه تلویزیون های ایرانی با خارجی

پنل تلویزیون

پنل‌های تلویزیون انواع مختلفی دارند انواع صفحه نمایش تلویزیون شامل LCD، LED، QLED، OLED و AMOLED هستند. در حال حاضر در اکثر تلویزیون‌های پایین رده و میان‌رده، از تکنولوژی LED استفاده می‌شود. این پنل، کیفیت قابل‌قبول را به همراه قیمت مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. اما اگر دنبال کیفیت بی‌نظیر و استثنایی هستید، OLED یکی از بهترین انتخاب‌ها است. در حقیقت اگر چه OLED قیمت بالایی دارد، اما به خاطر کیفیت و فناوری پیشرفته، گزینه مورد پسند افراد حرفه‌ای و سخت‌پسند محسوب می‌شود. تفاوت تلویزیون ایرانی با خارجی، در تنوع پنل قابل توجه نیست و شما در هر دو می‌توانید پنل مورد نیاز خود را پیدا کنید.

نرخ تازه سازی بالا و تاخیر ورودی پایین

منظور از نرخ تازه سازی، فاصله زمانی بین نوسازی تصاویر روی صفحه نمایش است. هر چه نرخ تازه سازی سریع‌تر یا بیشتر باشد، تصویر باکیفیت است. این عامل برای علاقه‌مندان به گیمینگ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در واقع گیمرها به تلویزیونی با تازه سازی مکرر تصویر و تاخیر و لگ پایین نیاز دارند تا بتوانند عکس‌العمل سریعی از خود نشان دهند. تلویزیون‌های ساخت برندهای خارجی همچون سونی، سامسونگ، LG، هایسنس و شیائومی در این زمینه عملکرد بهتری از تلویزیون‌های ایرانی نشان می‌دهند. اما اگر فقط برای تماشای فیلم و سریال به تلویزیون نیاز  دارید، نیازی نیست که برای این ویژگی‌ها هزینه بیشتری صرف کنید و می‌توانید سراغ تلویزیون‌های ایرانی و باکیفیت بروید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تلویزیون برای گیمینگ

کیفیت تصویر

اکثر تلویزیون‌های خارجی به دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در ساخت آن‌ها استفاده شده، کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهند. برندهایی مثل سونی، سامسونگ، و ال‌جی، دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند OLED و QLED هستند که باعث نمایش تصاویر با رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بالاتر می‌شود. در مقابل، تلویزیون‌های ایرانی مانند اسنوا و جی پلاس، اگرچه از تکنولوژی LED استفاده می‌کنند، اما کیفیت تصویر کمتری نسبت به مدل‌های خارجی دارند. با این حال، بسیاری از کاربران تفاوت‌ها را هنگام استفاده معمولی متوجه نمی‌شوند و کیفیت ارائه‌شده توسط تلویزیون‌های ایرانی برای استفاده خانگی کافی است.

پیشنهاد مطالعه: نکات خرید تلویزیون تی سی ال

تفاوت تلویزیون ایرانی با خارجی

رزولوشن 

رزولوشن به معنای تعداد پیکسل‌های روی صفحه نمایش است که هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، تصویر حاوی جزئیات بیشتری است. تلویزیون‌های مدرن دارای رزولوشن Full HD (1920×1080 پیکسل)، 4K (3840×2160 پیکسل) و 8K (7680×4320 پیکسل) هستند.

معمولا در مدل‌های میان‌رده یا پایین رده از رزولوشن HD و Full HD استفاده می‌شود. وضوح 8K نیز اغلب در تلویزیون‌های گران‌قیمت و صفحه بزرگ در دسترس است. البته خرید تلویزیون 8K توصیه نمی‌شود زیرا در عمل تفاوت چشمگیری با تلویزیون 4K ندارد اما قیمت بالایی دارد. از این گذشته، هنوز محتوا و فیلم‌های 8K زیادی در دسترس نیستند.

به همین خاطر است که در حال حاضر 4K بهترین گزینه است زیرا کیفیت تصویری فراتر از حد انتظار را با قیمت معقول فراهم می‌کند. در ادامه مقایسه تلویزیون ایرانی و خارجی، بهتر است بدانید که تلویزیون‌های 4K ساخت برندهای ایرانی قیمت مناسب‌تری دارند درحالی‌که تلویزیون‌های خارجی 4K با وجود قیمت بالاتر، کیفیت مطلوب‌تری دارند.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی تلویزیون ایرانی سینگل

اتصالات و پورت‌ها

یک تلویزیون خوب باید از بسیاری از دستگاه‌های دیگر هم پشتیبانی کند. این بدان معناست که باید به تمام پورت‌ها و اتصالات لازم برای اتصال پخش‌کننده‌های بلوری، کنسول بازی و سایر تجهیزات مجهز باشد. از نظر اتصالات، معمولا تلویزیون‌های خارجی پورت‌های بیشتری را فراهم می‌کنند و برای افرادی که می‌خواهند هم‌زمان چند دستگاه را به تلویزیون متصل کنند مناسب‌تر هستند. البته برخی از مدل‌های ایرانی هم دارای پورت‌های متعدد و مناسبی هستند.

هوشمند بودن تلویزیون

برخی از مدل‌های جدیدتر تلویزیون، هوشمند هستند و به بلوتوث و وای‌فای مجهزند؛ بنابراین می‌توانید همه چیز را از طریق گوشی موبایل یا بلندگوی هوشمند کنترل کنید و از دستیارهای صوتی همچون الکسا سوال بپرسید. برندهای ایرانی و خارجی، تلویزیون‌های هوشمند را با قابلیت‌های متعددی تولید می‌کنند با این حال قیمت این تلویزیون‌ها بالا است. به همین خاطر است که خرید آن‌ها ممکن است برای کاربران عادی مشکل باشد. اما اگر با تلویزیون به اینترنت متصل می‌شوید و به صورت آنلاین فیلم می‌بینید، می‌توانید بسته به امکانات مد نظرتان یک تلویزیون ایرانی یا خارجی را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: نکات خرید تلویزیون اندروید

تلویزیون ایرانی یا خارجی

گارانتی

اگر تلویزیونتان دارای گارانتی باشد در صورت نیاز به تعمیر سریع یا تعویض، هزینه آن توسط شرکت پرداخت می‌شود. خوشبختانه اکثر تلویزیون‌های ایرانی گارانتی دارند که این گارانتی از 1 تا 5 سال متغیر است. برخی از برندهای مطرح خارجی نیز توسط برخی از شرکت‌های واردات یا فروش در ایران گارانتی می‌شوند. پس قبل از خرید هر کدام، حتما مطمئن شوید که گزینه انتخابی‌تان تحت پوشش گارانتی است.

امکانات اضافی

تلویزیون‌های خارجی معمولا با امکانات بیشتری همراه هستند. این امکانات شامل پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های هوشمند مانند اندروید تی‌وی، سیستم‌عامل WebOS ال‌جی و سیستم‌عامل تایزن سامسونگ است که دسترسی به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. تلویزیون‌های ایرانی نیز به سمت هوشمند شدن پیش می‌روند و برخی مدل‌ها با سیستم‌عامل‌های هوشمند و قابلیت اتصال به اینترنت ارائه می‌شوند؛ اما تنوع اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری این تلویزیون‌ها ممکن است به پای نمونه‌های خارجی نرسد.

سخن پایانی 

به‌طورکلی، در مقایسه تلویزیون ایرانی و خارجی به نیازها و بودجه باید توجه شود. اگر به دنبال تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و کیفیت تصویر بالاتری هستید و بودجه کافی برای خرید دارید، تلویزیون‌های خارجی می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اما اگر به دنبال یک خرید اقتصادی و دسترسی بهتر به خدمات پس از فروش هستید، تلویزیون‌های ایرانی می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند و از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر باشند.

سوالات متداول

1. آیا تلویزیون‌های خارجی طول عمر بیشتری دارند؟

معمولا تلویزیون‌های خارجی به دلیل کیفیت بالاتر قطعات و تکنولوژی بهتر ساخت، طول عمر بیشتری دارند. اما برخی مدل‌های ایرانی نیز با مراقبت مناسب می‌توانند دوام بالایی داشته باشند.

2. آیا تلویزیون‌های ایرانی خدمات پس از فروش بهتری دارند؟

بله بسیاری از تلویزیون‌های ایرانی خدمات پس از فروش گسترده‌تری در داخل کشور ارائه می‌دهند که شامل گارانتی و تعمیرات می‌شود و این می‌تواند یک مزیت مهم برای خریداران داخلی باشد.

3. آیا تلویزیون‌های ایرانی کیفیت خوبی دارند؟

بله، تلویزیون‌های ایرانی در سال‌های اخیر از لحاظ کیفیت تصویر و صدا پیشرفت کرده‌اند و گزینه‌های مناسبی در بازار هستند. اما ممکن است در مقایسه با برخی برندهای خارجی کیفیت کمتری داشته باشند.