لیست بهترین شرکت های بازی سازی

صنعت گیمینگ، یک صنعت چند میلیارد دلاری است که طرف‌داران جهانی دارد. گیمرها در هر سن و جنسیت و با هر عقیده‌ای، اوقات فراغت خود را با بازی کردن پر می‌کنند. گیمرها همچنین می‌توانند در سطح حرفه‌ای به رقابت بپردازند و در صورت داشتن مهارت بالا، جوایز نقدی دریافت کنند. حتما شما هم می‌دانید که انواع برترین کمپانی تولیدکننده کنسول وجود دارند که مسئولیت انتشار و توسعه برترین کنسول‌های بازی و بازی‌های معروف را بر عهده دارند. این شرکت‌ها، با ارائه کنسول‌های جدید، هر بار دنیای گیمینگ را متحول می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید با لیست شرکت های بازی سازی برتر و محصولی که بیشتر روی معروفیت آن‌ها تاثیر داشته آشنا شوید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

برترین و بهترین شرکت های کنسول سازی
• نینتندو
-کنسول NES
• سونی
-پلی استیشن ۲
• مایکروسافت
-کنسول Xbox 360

برترین و بهترین شرکت های کنسول سازی 

در اینجا به بهترین شرکت بازی سازی و محصولی که باعث درخشیدن این شرکت شده اشاره کرده‌ایم:

بهترین شرکت های کنسول سازی

1- نینتندو

اگر اسم بازی برادران سوپر ماریو را نشنیده‌اید، ممکن است گیمر خوبی نباشید. شرکتی که این بازی محبوب را درست کرد، نینتندو بود. شرکت نینتندو در ژاپن مستقر است و در سال 1889 توسط فوساجیرو یاماوچی، کارآفرین ژاپنی تاسیس شد و حالا به یکی از قدیمی‌ترین برندهای بازی در این سیاره تبدیل شده است.

قبل از این، شرکت نینتندو عمدتا بر روی تولید محصولات سرگرمی مانند کارت‌های بازی هانافودا متمرکز بود. اما پس از مدتی این کارت‌های بازی مورد توجه یاکوزا (باند تبهکاران ژاپنی) قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد محبوبیت بالای خود را بین مردم عادی از دست بدهند.

در سال ۱۹۵۰، نوه فوساجیرو (به نام هیروشی یاماوچی) در سمت مدیریت این شرکت مشغول به کار شد. او می‌خواست که این شرکت را دوباره به روزهای اوج خود بازگرداند و فکری به سرش زد. هیروشی تصمیم گرفت که فعالیت شرکت خود را به دستگاه‌های بازی و سرگرمی گره بزند و توجه جوانان و نوجوانان را جلب کند. سرانجام در دهه ۱۹۶۰، این تصمیم خود را عملی کرد و تمرکز شرکت را روی این بازی‌ها گذاشت. با تلاش و کوشش زیاد او، نینتندو به عنوان یک غول بازی‌های ویدئویی محبوب ظاهر شد و روزبه‌روز در حال معروف‌تر شدن بود. این موفقیت تا جایی ادامه داشت که نینتندو هم اکنون سهم عظیمی از بازار جهانی فروش کنسول را از آن خود کرده است.

نینتندو پس از انتشار سیستم سرگرمی نینتندو (NES) در سال 1983 و بازی برادران سوپر ماریو در سال 1985، به عنوان یکی از بهترین توسعه دهندگان بازی و شرکت‌های پیشرو در این صنعت شناخته شد. کنسول نینتندو بازی‌های معروف دیگری همچون دانکی کونگ، Metroid، پوکمون و سری بازی‌های افسانه زلدا را نیز معرفی کرده است که اگر یک گیمر قدیمی باشید، حتما نام آن‌ها را شنیده‌اید. در سال ۲۰۲۱ نیز نینتندو توانست به فروش 16 میلیارد دلاری برسد و با این رکورد، جایگاه خود را میان گیمرهای سرتاسر دنیا حفظ کند.

پیشنهاد مطالعه: کنسول بازی بهتره یا لپ تاپ گیمینگ؟

کنسول NES

سیستم سرگرمی نینتندو (NES) که آن را با نام نینتندو ۸ هم می‌شناسند، اولین کنسول بازی نینتندو نبود؛ اما کنسولی بود که این شرکت را به جهان معرفی کرد. این کنسول که در سال ۱۹۸۳ در ژاپن عرضه شد، سال‌ها طول کشید که به بقیه قاره‌ها برسد. اما به‌محض عرضه جهانی، انقلابی در صنعت دستگاه‌های بازی ایجاد کرد و صنعت گیمینگ را از رکود نجات داد. در ایران نیز NES را با نام (میکرو) هم می‌شناختند.

NES ساختار ۸ بیتی داشت و یک استاندارد جدید را معرفی کرد. این کنسول به تولیدکنندگان شخص ثالث این اجازه را داد که بازی‌های خود را برای پلتفرم نینتندو منتشر کنند. زمانی که این استاندارد به موفقیت رسید، زمینه‌ای فراهم شد تا شرکت‌ها و تیم‌های بازی سازی قوی‌ای شکل بگیرند و فعالیت بازی سازی را به طور جدی‌تری دنبال کنند.

بازی‌های خاطره‌انگیزی چون سری بازی‌های برادران سوپر ماریو (قارچ خور)، شکار اردک، افسانه زلدا و پانچ اوت تنها برخی از بازی‌های این کنسول بودند. این بازی‌ها با وجود گذشت این همه سال، هنوز هم نوستالژی موردعلاقه بسیاری از گیمرها هستند. در آخر، NES توانست در مدت زمان کوتاه، فروشی بالغ بر ۶۰ میلیون واحد داشته باشد و نینتندو را در زمره بهترین شرکت های کنسول سازی آن زمان قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه کنسول های بازی در 8 نسل

لیست شرکت های بازی سازی

سونی

اگر بخواهیم لیستی از بهترین شرکت های کنسول سازی را تهیه کنیم، مطمئناً این لیست بدون Sony ناقص خواهد بود. سونی که در سال 1993 در ژاپن تاسیس شد، خیلی زود به یکی از شرکت‌های بزرگ در صنعت گیمینگ تبدیل شد. این شرکت در زمینه لوازم الکترونیکی، تجهیزات سرگرمی و صنعت فیلم و موسیقی نیز فعالیت می‌کند.

کنسول‌های بازی سونی تحت نام کنسول پلی‌استیشن به فروش می‌رسند و یکی از بهترین سرگرمی‌های خانگی هستند. این کنسول‌ها برخی از بهترین و خلاقانه‌ترین بازی‌ها را عرضه کرده‌اند و همیشه از نظر کیفیت باعث تعجب کاربران می‌شوند. این کنسول‌ها تا حدی محبوب هستند که پلی استیشن 2 این شرکت، با فروشی بالغ بر ۱۵۷.۶۸ میلیون دستگاه، توانست لقب پرفروش‌ترین کنسول بازی جهان را کسب کند. بر اساس گزارشات، سونی یکی از ثروتمندترین شرکت‌های بازی‌های ویدئویی است و در سال 2022-2021 درآمد عظیمی معادل 25 میلیارد دلار کسب کرد.

یک فکت جالب در مورد شرکت سونی این است که ابتدا برای ورود به عرصه کنسول سازی قصد همکاری با نینتندو را داشت. اما به خاطر اختلاف‌نظر، هیچ‌وقت این همکاری صورت نگرفت و سونی به تنهایی کنسول‌های خود را طراحی کرد. سونی، تصمیم گرفت عملکرد متفاوتی داشته باشد و درایو CD را در محصولات خود تعبیه کند. این درایو امکان استفاده از بازی‌های دیسکی را فراهم کرده بود که این بازی‌ها سه بعدی بودند و گرافیک و کیفیت بسیار بالایی داشتند. زمانی که سایر شرکت‌ها، موفقیت این تکنولوژی جدید را مشاهده کردند، آن‌ها هم دست‌به‌کار شدند و درایو CD یا DVD را در کنسول‌های خود گنجاندند. 

بازی‌های شرکت سونی نیز از همان ابتدا کاملا واقع‌گرایانه بودند و گیمر خود را در محیط بازی حس می‌کرد. برخی از محبوب‌ترین بازی‌های عرضه شده توسط سونی شامل گرن توریسمو، مرد عنکبوتی، آخرین بازمانده از ما، خدای جنگ و فاینال فانتزی هستند.

پلی استیشن ۲

از نظر بسیاری از گیمرها PS2 نه تنها بهترین کنسول سونی است، بلکه بهترین کنسول در کل جهان است. این کنسول تمام ویژگی‌های پلی‌استیشن اصلی را داشت و سازگاری عقب‌رو، یک مجموعه عالی از بازی‌های انحصاری، و یک پخش کننده DVD تنها برخی از ویژگی‌های این کنسول خارق‌العاده بودند. بازی‌های رده‌بالایی همچون چندین GTA، گرن توریسمو، سایه کلوسوس، کینگدم هارتس، شیطان هم می‌گرید و خدای جنگ، این کنسول را به یک دستگاه استثنایی و پرطرف‌دار تبدیل کرده بودند.

قرار دادن DVD پلیر در این کنسول نیز یکی از بزرگ‌ترین استراتژی‌های موفق سونی بود که باعث شد خیلی از افراد کنسول PS2 را برای پخش رسانه و فیلم خریداری کنند. سونی در کنسول‌های بعدی خود یعنی PS3، PS4 و PS5، این استراتژی را ادامه داد و از درایوهای Blu-ray استفاده کرد.

سونی از همان ابتدا شرکت موفق و شناخته شده‌ای بود؛ اما بسیاری از افراد بر این باورند که این شرکت، شناخته شدن خود در صنعت گیمینگ را مدیون کنسول PS2 است.

پیشنهاد مطالعه: مشخصات دسته بازی PS5

بهترین شرکت بازی سازی

مایکروسافت

15 نوامبر 2001، یک روز بزرگ در تاریخ غول تکنولوژی مایکروسافت به عنوان بهترین شرکت بازی سازی است. به این خاطر که در این تاریخ، این شرکت اولین کنسول گیمینگ خود را با نام کنسول Xbox به بازار عرضه کرد. از آن زمان تاکنون، مایکروسافت در کنار سونی و نینتندو در صدر لیست شرکت های بازی سازی باقی مانده است. عرضه کنسول‌های خانگی، بازی‌های جذاب و انحصاری و سرویس اشتراک Xbox Game Pass از بزرگ‌ترین دلایلی هستند که مایکروسافت توسط گیمرها به عنوان یک شرکت برتر بازی شناخته شده است.

طبق گزارشات، هر سال درآمد این شرکت حدود 11 درصد بیشتر می‌شود که بخش عمده‌ای از فروش این شرکت، به خاطر کنسول‌های ایکس باکس است. در سه‌ماهه آخر سال 2020-2021 نیز مایکروسافت ادعا کرد که تقریباً 3.8 میلیارد دلار از فروش محصولات بازی خود درآمد داشته است.

این شرکت به خاطر عرضه بازی‌های متنوع و محبوبی مانند ماینکرفت، فورتزا هورایزن، چرخ‌دنده‌های جنگ، Fable و عصر فرمانروایان معروف است که موردعلاقه بسیاری از گیمرهای قدیمی بودند و هنوز هم پرطرف‌دار هستند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور گیمینگ برای ps5

کنسول Xbox 360

بسیاری از کاربران بر این باورند که کنسول Xbox 360 از دلایل محبوب‌تر شدن و شناخته شدن شرکت مایکروسافت است. این کنسول که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، توانست حدود ۸۵.۷ میلیون دستگاه بفروشد و به محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کنسول مایکروسافت تبدیل شود.

کنسول ایکس باکس ویژگی‌هایی همچون طراحی ساده و دسته بی‌سیم بهبودیافته داشت. همچنین به عقیده منتقدان، Xbox 360 به لطف بازی‌های خارق‌العاده و باکیفیت خود، به موفقیت بزرگ‌تری نسبت به نسخه قبلی خود دست یافت. در این کنسول دنباله‌هایی از بازی‌های قبلی قرار داشت که شامل Halo 3، Fable 2 و Forza 3 بودند و بازی‌های جدیدی همچون چرخ‌دنده‌های جنگ و Crackdown هم در این سری معرفی شدند. 

از دلایل موفقیت Xbox 360 می‌توان به تمرکز بر گرافیک قوی و پخش HD، مجموعه غنی از بازی‌های AAA، پشتیبانی از ۱۵۰۰ بازی و سرویس بازی آنلاین Xbox Live اشاره کرد. این سرویس بازی آنلاین، یک تجربه جدید برای گیمرها بود و امکان رقابت در محیط آنلاین را برای گیمرهای مبتدی و حرفه‌ای فراهم می‌کرد. 

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کنسول نیز وجود کینکت بود. کینکت یک سنسور است که حرکات و صدای بازیکنان را تشخیص می‌دهد و دستوراتی که به آن می‌دهند را اجرا می‌کند. از دیگر قابلیت‌های ایکس باکس ۳۶۰ نیز امکان اتصال به کامپیوترهایی است که سیستم‌عامل ویندوز دارند

محصولات مرتبط: لوازم جانبی مخصوص کنسول بازی

برترین کمپانی تولیدکننده کنسول

سخن پایانی

شرکت‌های زیادی اقدام به تولید کنسول‌های بازی می‌کنند؛ اما برخی از این شرکت‌ها، عملکرد موفق‌تری دارند و شناخته‌شده‌تر هستند. شرکت‌های نینتندو، سونی و مایکروسافت، با عرضه محصولی که باعث درخشیدن آن‌ها شده، توانستند به محبوبیت زیادی برسند و جای پای خود را در این عرصه محکم کنند. در اینجا به هر آنچه که در خصوص این شرکت‌ها باید بدانید اشاره کردیم تا با اطلاعات کامل‌تری اقدام به خرید کنسول کنید.

سوالات متداول

1. چه شرکت هایی کنسول بازی می سازند؟

شرکت های برتر در بازار کنسول های بازی عبارت‌اند از:
1. شرکت سونی
2. شرکت مایکروسافت
3. شرکت نینتندو با مسئولیت محدود
4. شرکت سگا اینترپرایز
5. شرکت Valve

2. محبوب ترین شرکت سازنده کنسول بازی کدام است؟

پلی استیشن 2 سونی با بیش از 155 میلیون دستگاه در سراسر جهان پرفروش ترین سیستم بازی است.

3. چه کسی کنسول PS5 را می‌سازد؟

پلی استیشن 5 (PS5) یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط Sony Interactive Entertainment ساخته شده است.