راهنمای خرید انواع کارت حافظه

همه ما روزانه با دستگاه‌های دیجیتال زیادی سر و کار داریم و اعمال خود را از طریق آن‌ها پیش می‌بریم. در بین این کارها، قطعا نیاز به ذخیره‌سازی برخی از اطلاعات خواهیم داشت. این اطلاعات ممکن است به صورت فایل صوتی، عکس، ویدیو و انواعی از اسناد باشد. شما ممکن است در گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی، اسپیکرها و تبلت‌های خود این اقلام را ذخیره کنید. اما در شرایطی، مقدار حافظه این دستگاه‌ها برای حجم مورد نظر شما کافی نخواهد بود و این موضوع باعث می‌شود تا احتیاج به مقدار حافظه بیشتری پیدا کنید.

باید گفت که تکنولوژی، چاره‌ای برای این دغدغه نیز اندیشیده است. کارت‌های حافظه برای پاسخ به همین نیاز طراحی شده‌اند و موفق هم بوده‌اند. این محصولات به شما این امکان را می‌دهند که به دستگاه دیجیتال خود، یک حافظه خارجی اضافه کنید و به ذخیره فایل‌های مورد نظرتان در آن بپردازید. کارت حافظه یک محصول مفید است که مزایای بسیاری دارد و امروزه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. افزودن این کارت به گوشی، طبیعتا عاقلانه‌تر از تعویض موبایل به علت کمبود حافظه خواهد بود. در این مطلب از بروزکالا، به شرح نکات خرید کارت حافظه نیاز است بدانید، خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

• کارت حافظه چیست و چه کاربردهایی دارد؟
• چه دستگاه‌هایی از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند؟
• انواع مختلف کارت حافظه
• معنی علائم روی کارت‌های حافظه
• نکات مهم خرید sd card که باید به آن‌ها توجه کنیم
• نکات مهم در نگه‌داری از کارت حافظه

راهنمای خرید sd card

کارت حافظه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارت حافظه یا همان کارت اس‌دی (SD) که مخفف عبارت (Secure Digital) است، نوعی رسانه ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. این محصول اغلب برای ذخیره کردن عکس‌ها، فیلم‌ها و یا سایر داده‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. محصولاتی که غالبا از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند شامل دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، انواع پرینتر و لپ تاپ‌ هستند. کارت اس‌دی در واقع یک نوع حافظه خارجی است که در ذخیره‌سازی اطلاعات در دستگاه‌های قابل حمل، کاربرد دارد. با استفاده از این تولیدات پرکاربرد می‌توان حجم بیشتری از اطلاعات را بایگانی نمود. اولین کارت حافظه در سال 2000 میلادی، در دو ظرفیت متفاوت 32 و 64 مگابایتی معرفی شد. پس از آن، استفاده از این محصول مورد استقبال تمام مردم در جهان قرار گرفت و امروزه در سراسر دنیا، بیش از هزاران تولیدکننده به ساخت آن در ظرفیت‌های مختلف می‌پردازند.

این ابزارها می‌توانند از نظر میزان ذخیره‌سازی، با یکدیگر تفاوت داشته باشند. به طور کلی اکثر آن‌ها از 4 گیگابایت تا 128 گیگابایت هستند اما انواع قدیمی ممکن است حتی ظرفیتی کمتر از 4 گیگابایت را نیز شامل شوند. کارت‌هایی با فضای بیش از 128 گیگابایت را نیز می‌توانید با هزینه بالاتر، در بازار پیدا و تهیه کنید. اندازه این محصولات ثابت و غیرقابل‌تغییر است و شما می‌توانید با حذف برخی از فایل‌های ذخیره‌شده یا انتقال آن‌ها به یک دستگاه دیگر، دوباره فضای کارت اس‌دی خود را آزاد نمایید. علاوه بر کاربردهایی که گفته شد، کارت حافظه را در وسایلی مانند سیستم جی‌پی‌اس خودرو، دوربین‌های مداربسته، هلی شات، تبلت‌ها و... نیز می‌توانیم ببینیم.

پیشنهاد مطالعه: عوامل موثر در سرعت رم کامپیوتر

نکات مهم خرید sd card

چه دستگاه‌هایی از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند؟

در مسیر راهنمای خرید sd card به بررسی دستگاه‌های قابل پشتیبانی آن می پردازیم. طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها هستند که از می‌توانند از کارت حافظه پشتیبانی کنند. به عنوان نمونه انواع گوشی‌ موبایل، تبلت‌ها، مدیا پلیرها، انواع دوربین‌ مداربسته و سیستم‌های نقشه‌یابی از نوع مایکرو اس‌دی استفاده می‌کنند. این در حالی است که لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های صوتی با کارت اس‌دی سازگاری دارند. انواع دیگر کارت حافظه، به اندازه دو نوع گفته‌شده رایج نیستند و کاربرد کمتری دارند. دسته‌های دیگر این محصول را بیشتر در دوربین‌های مختلف پیشرفته و حرفه‌ای دیجیتال می‌توان دید. هر کدام از این دوربین‌ها بسته به برند، کاربرد و سال تولید خود، از نوع خاصی از این محصولات پشتیبانی می‌نمایند. در ادامه به طور جزئی‌تری به کاربرد آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

انواع مختلف کارت حافظه

1- کارت حافظه (SD)

کارت‌های اس‌دی دارای ابعاد 32 در 24 میلی‌متر بوده و معمولا برای استفاده در رایانه‌های شخصی یا لپ‌تاپ‌ها، خریداری می‌شوند. البته در برخی از سیستم‌های صوتی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

2- کارت حافظه (mini SD)

این نوع از کارت حافظه دارای ابعادی معادل 20 در 21.5 میلی‌متر می‌باشد. لازم به ذکر است که استفاده از مینی اس‌دی تقریبا منسوخ شده است.

3- کارت حافظه (micro SD)

مایکرو اس‌دی دارای ابعاد 11 در 15 میلی‌متر است و اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد. و جز انواع کارت حافظه گوشی هوشمند، دوربین‌های مداربسته، تبلت‌ها محسوب می شود. دستگاه‌های جی‌پی‌اس یا ام‌پی‌تری پلیرها نیز از همین محصول پشتیبانی می‌کنند.

نکات خرید کارت حافظه

4- کارت حافظه (SDXC/SDHC)

کارت‌های حافظه SDHC یا همان Secure Digital High Capacity برای ذخیره اطلاعات در حجم‌های بسیار بالا طراحی شده‌اند و اکثرا برای دوربین‌های پیشرفته به کار برده می‌شوند. انواع دیگر با نام SDXC که مخفف عبارت Secure Digital Xtra Capacity در همان ابعاد کارت‌های اس‌دی تولید می‌شوند اما فضای ذخیره‌سازی آن‌ها تا 2 ترابایت نیز می‌رسد.

سرعت پردازش نیز در این دسته از آن‌ها بسیار بیشتر می‌باشد. اما ممکن است دوربین یا گجت‌های شما از کارت حافظه اس‌دی‌ایکس‌سی پشتیبانی نکنند پس از نکات خرید کارت حافظه مهم که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به پشتیبانی آن است. مثلا کامپیوترهای شخصی بایستی از فرمت exFAT پشتیبانی کنند تا با SDXC سازگاری داشته باشند. در حال حاضر لینوکس، ویندوز 7 به بعد، مک‌اواس و بعضی نسخه‌های قدیمی مایکروسافت ویندوز با این کارت‌های حافظه سازگار می‌باشند. 

پیشنهاد مطالعه: حافظه کش cpu چیست ؟

5- کارت حافظه (CF)

نوع دیگر این محصول، CF نام دارد که مخفف Compact Flash است و بزرگ‌تر از انواع دیگر می‌باشد. امروزه بیشتر در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای به خصوص کانن، به کار می‌روند. آن‌ها برای اولین بار در سال 1994 معرفی شدند و در حال حاضر، تنها در دوربین‌های DSLR فوق حرفه‌ای استفاده می‌شوند. در این محصولات از حافظه فلش برای ضبط داده بهره می‌برند و آن‌ها را در ظرفیت‌های 2 تا 128 گیگابایت می‌توان یافت. حداکثر سرعت نوشتن در کارت‌های CF معمولا با حرف X نمایش داده می‌شود که به معنای 150 کیلوبایت بر ثانیه است. 

6- کارت حافظه (Xd Picture)

نام این محصولات برگرفته از عبارت extreme digital است. کارت‌های ایکس‌دی پیکچر مختص دوربین‌های قدیمی فوجی فیلم و الیمپوس هستند. این برندها با اکثر انواع کارت‌های حافظه، سازگاری دارند. کارت‌های ایکس‌دی برای اولین بار توسط کمپانی سونی عرضه شدند و انواع آن شامل memory stick duo، memory stick pro duo و memory stick pro HG duo می‌شوند. 

7- کارت حافظه (MMC)

کارت‌های مالتی مدیا از لحاظ ظاهری مشابه انواع اس‌دس هستند اما دکمه قفل ندارند. به عنوان جایگزینی برای آن‌ها استفاده می‌شوند اما سرعت انتقال در آن‌ها پایین‌تر است. 

8- کارت حافظه (CFast 2.0)

در سال 2012 از این نوع کارت حافظه رونمایی شد که سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی داشت. در حال حاضر نیز جدیدترین نمونه‌های این استاندارد به عنوان سریع‌ترین کارت‌های حافظه در جهان به شمار می‌روند.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه تفاوت 5 نسل کارت حافظه ddr

انواع کارت حافظه گوشی

معنی علائم مختلف روی کارت‌های حافظه

1- فرمت و ظرفیت

 اول از همه باید به فرمت و ظرفیت کارت حافظه توجه کنید که شامل همان نام‌های گفته‌شده است. نماد SD مختص حافظه تا 2 گیگابایت با فایل سیستم FAT12 و FAT16 است. نماد SDHC برای 2 تا 32 گیگابایت با فایل سیستم FAT32 و نماد SDXC نیز مربوط به سایز 32 گیگابایت تا 2 ترابایت با فایل سیستم exFAT می‌باشد.

2- کلاس‌های سرعت

 جهت نشان دادن سرعت خواندن و نوشتن، روی کارت‌های حافظه کلاس سرعت مشخصی درج شده است. سرعت خواندن این محصولات زمانی به کمک ما می‌آید که در حال اجرای نرم‌افزار نصب‌شده در آن بپردازیم. اگر کارت SD سرعت مناسبی داشته باشد، لگ و ایرادی به وجود نمی‌آید. سرعت نوشتن نیز وقتی به چشم خواهد آمد که قصد داشته باشیم با دوربین عکاسی خود، چند عکس سریع و پشت سر هم با فرمت RAW و با حجم زیاد، بگیریم. هر یک از کلاس‌های سرعت کارت حافظه، نماد مخصوص به خود را دارد و اطلاعاتی همچون سرعت ضبط ویدیو و نحوه اجرا کردن نرم‌افزارهای نصب‌شده روی کارت را نشان می‌دهد.

اولین کلاسی که در رابطه با سرعت مموری کارت ایجاد شد، کلاس C است که دارای چهار رده مختلف می‌باشد. با جلو رفتن در هر کلاس خواهیم دید که ویژگی‌ها بهبود می‌یابند. 

  •  کلاس C: مموری کارت‌های اولیه همگی جزء کلاس C2 بوده‌اند. با استفاده از این محصولات می‌توان در نهایت به سرعت نوشتن برابر 2 مگابایت بر ثانیه دست یافت و از توانایی ضبط فیلم باکیفیت بهره برد.
  • کلاس C4: این کلاس سرعت توانایی نوشتن با سرعت 4 مگابایت بر ثانیه را دارد و به کاربر امکان ثبت و ضبط تصاویر HD و Full HD را می‌دهد.
  • کلاس C6: امکان نوشتن اطلاعات با سرعت 6 مگابایت بر ثانیه در این کلاس وجود دارد. علاوه بر آن، مفهوم جدیدی به نام کلاس سرعت ضبط ویدیو در آن ایجاد شد که با علائم V10، V30، V6 و V90 نشان داده می‌شود. C6 قابلیت ضبط با سرعت V6 و ضبط ویدیو یا کیفیت Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد.
  • کلاس C10: این کلاس نمایشگر موفقیت و پیشرفت بزرگی در زمینه خواندن و نوشتن در کارت حافظه است. امکان سرعت انتقال 10 مگابایت بر ثانیه و سرعت ضبط ویدیو V10 در آن دیده می‌شود که معادل ثبت با سرعت 60 فریم بر ثانیه با کیفیت‌های HD و Full HD می‌باشد. 
  • کلاس A: نام دیگر آن کلاس بازده است و دارای دو رده A1 و A2 می‌باشد. این کلاس بیانگر سرعت پردازش نرم‌افزارهایی است که روی کارت حافظه نصب کرده‌ایم. در اولین رده، حداقل سرعت خوانده شدن برنامه 1500 iops و سرعت نوشتن 500 iops می‌باشد. در رده دوم، این عدد به 4000 و 200 می‌رسد.
  • کلاس UHS: این کلاس سرعت مربوط به ساختار فیزیکی کارت حافظه مربوط می‌شود و دارای دو بخش UHS-I و UHS-II است. در اولین بخش، حداکثر سرعتی که می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم، 104 مگابایت بر ثانیه است. در صورتی که این عدد در بخش دوم آن به حدود 350 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. رده پیشرفته‌تر این کلاس را می‌توانید در دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند استفاده کنید؛ اما سرعت آن در حد رده اول خواهد بود. کلاس‌های دیگری از این مجموعه با نام‌های U1 و U3 نیز وجود دارند که اولی سرعت 10 مگابایت بر ثانیه و دومی سرعت 30 مگابایت بر ثانیه را به همراه دارد. U3 به ما امکان ضبط ویدیو با فرمت 4k را می‌دهد و کلاس‌های مختلفی از سرعت ضبط ویدیو را شامل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 9 تفاوت هارد اکسترنال و فلش مموری

راهنمای خرید بهترین کارت حافظه

نکات مهم خرید sd card باید به آن‌ها توجه کنیم

  1. حتما از سازگاری کارت حافظه با دستگاه خود، اطمینان حاصل کنید.
  2. در انتخاب صحیح سرعت مموری کارت خود دقت نمایید.
  3. از مکان معتبری خرید کنید که کارت اصل را به شما ارائه کند و دارای گارانتی باشد.
  4. کارت‌های حافظه در برندهای مختلف دارای عملکردهای خاصی هستند. با توجه به نیازتان محصول را از برند مناسبی انتخاب نمایید.
  5. قبل از استفاده، حتما محصول را تست کنید و پیش از هر چیز، آن را فلش کنید.
  6. در خرید لوازم جانبی مانند رم‌ریدر نیز دقت کنید که آیتم انتخابی شما اصل باشد و با مموری کارت سازگاری داشته باشد.

نکات خرید بهترین کارت حافظه

نکات مهم در نگه‌داری از کارت حافظه

  1. قبل از خارج کردن مموری کارت از دستگاه خود، از طریق تنظیمات اقدام به جداسازی ایمن آن نمایید.
  2. بهتر است که کارت حافظه را به عنوان فضای ذخیره‌سازی پیش‌فرض قرار ندهید و نرم‌افزارهای خود را در حافظه داخلی نصب کنید. در عوض، ویدیوها و عکس‌های خود را به کارت حافطه انتقال دهید.
  3. از دستگاه‌های غیر استاندارد FM-Player روی خودرو و رم‌ریدرهای غیرمناسب استفاده نکنید؛ چرا که باعث آسیب به مموری خواهد شد.
  4. همیشه از اطلاعات مهم و ارزشمند خود پشتیبانی تهیه کنید.
  5. هیچ‌وقت از اجسام فلزی نوک‌تیز مثل سوزن برای خارج کردن کارت حافظه از دستگاه استفاده نکنید. این کار سبب آسیب به انتهای کارت و در نهایت، ابطال گارانتی خواهد شد.
  6. در استفاده و حمل این لوازم، حداکثر دقت را به خرج دهید.

سخن پایانی

امروزه همگی به نوعی با امور دیجیتالی سر و کار داریم و قطعا موقعیت‌هایی پیش می‌آید که در آن‌ها، مایل یا ناچار به ذخیره برخی اطلاعات باشیم. نخست، این فایل‌ها در حافظه داخلی دستگاه ما ذخیره خواهند شد اما اگر این فضا برای حجم داده‌های مورد نظر ما کافی نباشد، به راه حلی به نام کارت حافظه متوسل می‌شویم. کارت‌های حافظه انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها، برای دستگاه خاصی طراحی شده است. در ضمن این محصولات از لحاظ ظرفیت، کلاس سرعت و برند نیز به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی‌ها در نهایت سرعت ضبط و خواندن و نوشتن، فضای کارت و سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف را بیان می‌کنند. امید است شرح این خصوصیات و نکات مهم در خرید و نگه‌داری از مموری کارت، تجربه خرید و استفاده لذت‌بخشی از این محصولات داشته باشید.

سوالات متداول

1) چه دستگاه‌هایی از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند؟

گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌های حرفه‌ای، سیستم‌های نقشه‌یابی، مدیا پلیرها، دوربین‌های مداربسته، چاپگرها و لپ‌تاپ‌ها از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند.

2) کارت‌های حافظه چه تقسیم‌بندی‌هایی دارند؟

این محصولات در زمینه‌هایی مانند سازگاری با دستگاه‌های مختلف، فضای ذخیره‌سازی، کلاس سرعت و برند، دسته‌بندی می‌شوند.