راهنمای خرید بهترین خمیر سیلیکون سی پی یو

خمیر حرارتی (که همچنین به عنوان گریس گرمایی هم شناخته می‌شود) ماده‌ای است که بین پردازنده و هیت سینک استعمال می‌شود. این خمیر به دفع و انتقال گرما از پردازنده به خنک کننده کمک می‌کند و در نتیجه، عملکرد پردازنده را بهبود می‌بخشد. با کمک خمیر حرارتی، قطعات سریع‌تر خنک می‌شوند و عمر کامپیوتر نیز بیشتر می‌شود. خمیر سیلیکونی هم یکی از انواع خمیر حرارتی است‌ که عملکرد چشمگیر و رضایت بخشی در خنک کردن سخت افزار کامپیوتر دارد. اگر می‌خواهید بیشتر با خمیر سیلیکونی آشنا شوید تا انتهای مقاله راهنمای خرید خمیر سیلیکون کامپیوتر ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آیا استفاده از خمیرهای حرارتی سیلیکونی ضروری است؟
بهترین برندهای خمیر سیلیکون
فاکتورهای مهم در راهنمای خرید خمیر سیلیکون
1. سطح رسانایی حرارت
2. رسانایی الکتریکی
3. تراکم یا چسبندگی مناسب 
4. قیمت
5. دمای عملیاتی
6. هماهنگی با قطعات
7. مدت زمان نگهداری 
8. مدت زمان کارکرد 

راهنمای خرید خمیر سیلیکون

آیا استفاده از خمیرهای حرارتی سیلیکونی ضروری است؟

روی برخی از هیت سینک‌های CPU، از قبل خمیر حرارتی استعمال شده است. در این شرایط کار شما خیلی کار راحت‌تر می‌شود. با این حال، روی برخی دیگر از هیت سینک‌ها از قبل خمیر حرارتی استعمال نشده است و خودتان باید این کار را انجام دهید. علاوه بر این، بعد از مدتی نیاز است که خمیر حرارتی را عوض کنید، پس بهتر است با نحوه کارکرد وانواع بهترین خمیر سیلیکون برای سی پی یو آشنا شوید.

خمیر حرارتی سیلیکونی یک عامل حیاتی در سلامت کامپیوتر است که گرما را از CPU به داخل هیت سینک انتقال می‌دهد. در مرحله بعدی هیت سینک، گرما را از سخت افزار خارج میکند. این کار CPU را خنک نگه می‌دارد، مخصوصا زمانی که CPU در انجام وظایف پردازشی سخت باشد. بنابراین بدون وجود خمیر حرارتی، کامپیوتر مدام داغ می‌شود و ممکن است خیلی زود از کار بیفتد.

پیشنهاد مطالعه: 

بهترین برندهای خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون ماده بسیار مهمی در حفظ عملکرد کامپیوتر است، از این رو باید خمیر باکیفیتی را تهیه کنید که برند معتبری آن را تولید کرده است. پیشنهاد ما این است که در این زمینه صرفه جویی را فراموش کنید، زیرا یک خمیر سیلیکونی بی کیفیت آسیب جبران ناپذیری به قطعات الکترونیکی کامپیوترتان وارد می‌کند. چندین برند در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی‌ها و عملکرد خاص خود را دارند. در اینجا به برخی از تولیدکنندگان برتر خمیر سیلیکونی اشاره می‌کنیم:

  • Arctic Silver: این برند، طیف گسترده‌ای از خمیرهای حرارتی با کیفیت بالا را تولید می‌کند که این خمیرها خواص ویژه‌ای از جمله انتقال حرارت بهبود یافته را ارائه می‌دهند.
  • Noctua: اگر چه شرکت ناکتوآ به خاطر تولید قطعات خنک کننده شناخته می‌شود اما خمیرهای حرارتی متنوعی را نیز تولید می‌کند که از کیفیت بالایی برخوردارند. این شرکت در ساخت خمیرهای خود از مواد غیر رسانا استفاده می‌کند تا از اتصال کوتاه جلوگیری کند.
  • Thermal Grizzly: برند ترمال گزیرلی، بهترین خمیر سیلیکون کامپیوتر، با کارایی بالا را با فرمولاسیون‌های مختلف عرضه می‌کند تا پاسخگوی نیازهای متنوع همه مشتری‌ها باشد. 
  • Gelid Solutions: این برند، خمیرهای حرارتی سیلیکونی با کیفیت بالا را برای مصارف مختلف از جمله کاربران لپ تاپ تولید می‌کند.
  • Corsair: این برند بیشتر به خاطر تولید سخت‌افزار بازی شناخته می‌شود اما خمیرهای حرارتی باکیفیتی را برای CPU و GPU هم تولید می‌کند.

این‌ها تنها تعدادی از برندهای معتبر خمیر سیلیکونی موجود در بازار هستند. باید برندی را انتخاب کنید که به بهترین وجه مطابق با نیازهایتان باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که نظرات کاربران را بخوانید تا دید کلی بهتری از محصول داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه دمای کامپیوتر را کاهش دهیم؟

بهترین روش خرید خمیر سیلیکون

فاکتورهای مهم در راهنمای خرید خمیر سیلیکون

قبل از انتخاب یک خمیر حرارتی سیلیکونی باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که برخی از آن‌ها شامل این مواردند

1. سطح رسانایی حرارت

سطح رسانایی حرارت یک خمیر حرارتی باید به اندازه کافی خوب باشد تا موجب کاهش دمای CPU به میزان قابل توجهی باشد. برای خمیرهای حرارتی غیر فلزی، این مقدار باید بین 6WmK و 10WmK باشد تا عملکرد خمیر مناسب باشد. یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید هر چه مقدار رسانایی حرارت یک ماده بیشتر باشد، گرمای بهتری را منتقل و دفع می‌کند.

2. رسانایی الکتریکی

خمیر حرارتی نباید رسانای الکتریکی باشد. خمیرهای حرارتی سیلیکونی که رسانای الکتریکی هستند در معرض ایجاد اتصال کوتاه در سیستم و آسیب رساندن به آن قرار دارند.‌برای مثال فرض کنید که چنین خمیری به اطراف و نشت کند. این باعث می‌شود هنگام تماس خمیر با الکتریسیته، قطعات دچار آسیب شوند. علاوه بر این، خمیرهای حرارتی که رسانای الکتریکی هستند، الکتریسیته را با خود حمل خواهند کرد و باعث خرابی زودرس سیستم شما می‌شوند.

3. تراکم یا چسبندگی مناسب 

آیا خمیر حرارتی سیلیکونی‌ای که خریداری کرده‌اید خیلی نازک است؟ این باعث می‌شود که خمیر به محیط اطراف نشت کند. آیا خیلی غلیظ است؟ در این شرایط ممکن است خمیر به درستی پخش نشود. علاوه بر این جدا کردن و تعویض خمیرهای سیلیکونی که چسبندگی و غلظت زیادی دارند نیز می‌تواند خیلی سخت باشد. در این شرایط هنگام تعویض خمیر ممکن است به قطعات کامپیوتر هم آسیب بزنید. شما به یک خمیر حرارتی با تراکم مناسب نیاز دارید که به محیط اطراف نشت نکند، به طور یکنواخت روی سطح پخش شود و به طور بی نقص و کاملی CPU یا سایر قطعات کامپیوتر را بپوشاند.

4. قیمت

درست است که گفتیم نباید برای خرید خمیرهای سیلیکونی صرفه جویی کنید اما لزوما این به این معنا نیست که خمیرهای گران‌تر بهتر هستند. بهتر است قبل از هر چیزی بودجه‌ای که برای خرید خمیر سیلیکونی در نظر دارید را مشخص کنید سپس بهترین خمیر سیلیکونی‌ای که در آن بازه قیمتی موجود است را خریداری کنید. باید این موضوع را به خاطر بسپارید که خمیر حرارتی فقط بخشی از فرآیند خنک کردن سیستم را انجام می‌دهد. و اگر هیت سینک یا فن خنک کننده ضعیفی داشته باشید، حتی بهترین خمیر هم نمی‌تواند آن را جبران کند. از این گذشته، استفاده درست از خمیر هم عامل مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید، زیرا اگر از بهترین و باکیفیت‌ترین خمیر را هم به روش نادرستی استفاده شود، مسلما عملکرد خوبی نخواهد داشت.

5. دمای عملیاتی

منظور از دمای عملیاتی حداکثر دمایی است که یک خمیر سیلیکونی قبل از تجزیه شدن می‌تواند تحمل کند. اگر کارهای پردازشی سنگین یا گیمینگ با کامپیوترتان انجام می‌دهید یا این که قصد دارید کامپیوترتان را اورکلاک کنید بهتر است یک خمیر حرارتی با دمای عملیاتی بالا را خریداری کنید. این مهم در کاهش دمای پردازنده هم تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: علت از کار افتادن فن پردازنده

بهترین خمیر سیلیکون برای سی پی یو

6. هماهنگی با قطعات

بهترین روش خرید خمیر سیلیکون این است که خمیر با پردازنده و هیت سینک مطابقت داشته باشد‌. برخی از شرکت‌های تولیدکننده خمیر سیلیکونی، این خمیرها را برای انواع خاصی از هیت سینک طراحی می‌کنند. در این شرایط سازنده در مشخصات محصول ذکر می‌کند که به عنوان مثال، این خمیر برای هیت سینک آلومینیومی عملکرد بهتری دارد یا هیت سینک مسی. بنابراین حتما مشخصات محصول را بررسی کنید زیرا مسلما نمی‌خواهید خمیر سیلیکونی نامناسبی را برای پردازنده‌تان خریداری کنید.

7. مدت زمان نگهداری 

از آنجایی که خمیرهای سیلیکونی از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، طول عمر و تاریخ انقضای مشخصی دارند. به همین خاطر حتما تاریخ انقضای آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که زمان زیادی تا اتمام انقضای این محصول باقی مانده است. برای مثال طبق اظهارات سازنده، طول عمر و تاریخ انقضای خمیر حرارتی Arctic Silver 5 حدودا ۳ سال است.

اگر متوجه شدید که تاریخ انقضاء روی بسته بندی محصول درج نشده با فروشنده آن تماس بگیرید یا به وبسایت تولیدکننده مراجعه کنید. توصیه ما این است که خمیرهای سیلیکونی را انتخاب کنید که حجم کمی دارند و با یکبار استفاده به اتمام می‌رسند. در این شرایط می‌توانید هر زمانی که نیاز داشتید خمیر جدیدی بخرید و دیگر نگرانی‌ای از بابت انقضای آن ندارید.

8. مدت زمان کارکرد

زمانی که خمیر حرارتی را روی هیت سینک و پردازنده استعمال کردید، این خمیر در معرض فشار و دمای بالا قرار می‌گیرد. به همین خاطر باید انتظار داشته باشید که خمیر سیلیکونی پس از مدتی خشک شود و دیگر عملکرد سابق خود را نداشته باشد. این که کارکرد استاندارد خمیر سیلیکونی چقدر است به نوع خمیر، کیفیت آن، نوع پردازنده و هیت سینک، فشار کاری وارده بر پردازنده، گرد و غبار و دیگر شرایط محیطی بستگی دارد. علاوه بر این، میزان مهارت و تجربه در نحوه استعمال خمیر حرارتی نیز روی میزان کارکرد آن اثرگذار است.

به عقیده تولیدکنندگان، خمیرهای سیلیکونی بین ۲ الی ۵ سال عمر می‌کنند. اما توصیه می‌کنیم که برای عملکرد بهتر خمیر سیلیکونی، آن را هر ۶ الی ۱۲ ماه یکبار عوض کنید. برای تعویض این خمیرها ابتدا باید با استفاده از یک پارچه نخی تمیز یا الکل، خمیر سیلیکونی قدیمی را از روی قطعات کامپیوتر پاک کنید سپس خمیر سیلیکونی جدید را به دقت و بر اساس دستورالعمل تولیدکننده استعمال کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین فن پردازنده

راهنمای خرید خمیر سیلیکون کامپیوتر

سخن پایانی 

در این مقاله به برندهای معتبر تولیدکننده خمیر سیلیکونی و ویژگی‌های بهترین خمیرهای سیلیکونی پرداختیم. خمیرهای سیلیکونی عملکردی چشمگیر در خنک نگه داشتن سیستم دارند و کمک می‌کنند که طول عمر قطعات حیاتی کامپیوتر بالا برود. اما از آنجایی که خمیرهای سیلیکونی متعددی در بازار موجودند برای این که ببینید کدام خمیر حرارتی برای شما انتخاب بهتری است باید به مشخصات محصول، طول عمر آن و نظرات خریداران توجه کنید. علاوه بر این باید بر اساس نوع پردازنده و هیت سینک، خریدتان را انجام دهید تا انتخابی درست و کارآمد داشته باشید.

سوالات متداول 

1. نحوه نگهداری از خمیرهای سیلیکونی چگونه است؟

خمیرهای سیلیکونی اغلب در بسته بندی‌ای به شکل سرنگ یا قوطی عرضه می‌شوند. اگر قرار است خمیر را چند ماه بعد از خرید استفاده کنید، باید آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید تا خمیر تغییر رنگ ندهد یا خشک نشود.

2. از کجا بفهمیم که زمان تعویض خمیر سیلیکونی رسیده است؟

هر زمانی که خمیر حرارتی خشک و پوسته پوسته شد یا این که پردازنده کامپیوتر بیش از حد گرم شد، احتمالا زمان تعویض خمیر سیلیکونی رسیده است.

3. آیا استفاده زیاد از حد از خمیر سیلیکونی برای پردازنده مشکل ساز است؟

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر خمیر سیلیکونی بیشتری را روی پردازنده استعمال کنند نتیجه بهتری دریافت می‌کنند. اما حقیقت این است که اگر خمیر سیلیکونی را بیش از حد روی هیت سینک استعمال کنید مسیر خروج گرمای پردازنده مسدود می‌شود و آسیب جدی به قطعات داخلی پردازنده وارد می‌شود.