درباره کنسول بازی نینتندو چه می دانید؟

در قلمروی بازی‌ها و سرگرمی‌های الکترونیکی، نینتندو همواره به عنوان یکی از پیش‌گامان برجسته شناخته می‌شود. این شرکت ژاپنی با گام‌های خود در دنیای بازی‌های ویدیویی، نه تنها تجربه بازی‌سازی را تغییر داده؛ بلکه با معرفی ایده‌های نوآورانه و خلاقانه، نمونه‌ای درخشان از هنر و تکنولوژی ارائه داده است.

انواع کنسول نینتندو با طراحی‌های جذاب و قابلیت‌های شگفت انگیز، جایگاه خاصی در دل هر علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی به دست آورده‌اند؛ از NES که بخشی از خاطرات کودکی ما بوده و تا Switch که با ترکیب بین قابلیت‌های خانگی و قابلیت حمل و نقل، ابزاری بی‌نظیر برای تجربه بازی فراهم کرده است. هر یک از کنسول‌های نینتندو داستانی جذاب از ماجراجویی، هیجان، خلاقیت و تفریح را در خود جای داده‌اند.

اگر می‌خواهید درباره کنسول بازی نینتندو بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نینتندو در یک نگاه 
  • کاربرد کنسول نینتندو 
  • انواع کنسول‌های نینتندو
  • خدمات نینتندو 
  • مزایا و معایب جدیدترین کنسول نینتندو

معرفی کنسول جدید نینتندو سوییچ

نینتندو در یک نگاه

اگر چه شرکت نینتندو تنها سازنده کنسول در بازار نیست، اما قدیمی‌ترین تولیدکننده کنسول است. این شرکت در سال 1889 تاسیس شد. نینتندو به طور کلی در زمینه طراحی سرگرمی و بازی (همچون ورق‌های بازی) فعالیت می‌کرد. اما در نهایت تصمیم گرفت تمرکز خود را روی بازی‌های ویدیویی بگذارد و نخستین کنسول بازی ویدیویی خود را در سال ۱۹۷۷ توزیع کرد. از آن زمان خریداران ایده بازی‌های ویدئویی را بسیار دوست داشتند و این تجارت بسیار موفق شد. برخلاف سونی و مایکروسافت که علاوه بر کنسول بازی در زمینه‌هایی مثل تلویزیون، رایانه، فیلم و موسیقی هم فعالیت دارند، نینتندو تنها در زمینه بازی فعالیت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی تاریخچه کنسول های بازی در 8 نسل

کاربرد کنسول نینتندو

در معرفی کنسول نینتندو به عنوان کنسول بازی ویدیویی چندمنظوره، کاربردهای مختلف شامل:

  • بازی‌های ویدیویی: اصلی‌ترین کاربرد نینتندو بازی کردن است. این کنسول می‌تواند بازی‌های منحصر به فرد و متنوعی را ارائه دهد که از تجربه‌ بازی‌های سنتی تا بازی‌های جدید و نوآورانه را فراهم می‌کند.
  • کاربری هیبریدی: جدیدترین ورژن این کنسول یعنی نینتندو سوییچ می‌تواند به صورت تبلتی همراه شود و یا به عنوان یک کنسول خانگی استفاده شود. این امکان به کاربران این انعطاف را می‌دهد که در هر زمان و مکانی از آن استفاده کنند.
  • بازی چندنفره: با کمک دو کنترلر جانبی Joy-Con، می‌توانید با دوستان یا خانواده در بازی‌های چندنفره شرکت کنید و تجربه بازی‌های گروهی جذاب را تجربه کنید.

تاریخچه کنسول نینتندو

انواع کنسول‌های نینتندو

نینتندو چندین کنسول معروف را به طرف‌داران بازی عرضه کرده که شامل این مواردند:

1. کنسول NES

کنسول NES اولین کنسول خانگی این شرکت بود که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. کنسول NES در آن زمان توانست لقب پرفروش‌ترین کنسول بازی را کسب کند. موفقیت و فروش بالای NES باعث شد صنعت بازی که در آن دوران راکد شده بود، جانی دوباره پیدا کند. دلیل موفقیت این کنسول، قیمت نسبتاً مناسب و همچنین بازی‌های باکیفیتی مانند Super Mario Bros، The Legend of Zelda و Metroid بود.

چیزی که درباره کنسول نینتندو NES قابل توجه بود این بود که این کنسول، استاندارد جدیدی را در دنیای بازی سازی تعریف کرد. NES زمینه‌ای را فراهم کرد تا سازندگان شخص ثالث بازی‌ها، بتوانند بازی‌های خود را در این پلتفرم منتشر کنند. با انتشار کنسول NES و موفقیت آن، اکثر استودیوهای بازی سازی از این فرصت که نینتندو در اختیار آن‌ها قرار داده بود استقبال کردند و از همان زمان تیم‌های بازی سازی قدرتمندی به وجود آمد. سایر شرکت‌های تولیدکننده کنسول هم با دیدن موفقیت نینتندو، تصمیم گرفتند که از این استاندارد استفاده کنند.

2. کنسول SNES

نینتندو مدتی بعد، Super NES (SNES) را عرضه کرد. این کنسول جدید حتی جلوه‌های بصری دوبعدی پیشرفته‌تری را ارائه می‌داد. این کنسول علاوه بر طراحی جذابش، قدرت گرافیکی بسیار بالایی داشت و بازی‌های متنوعی را ارائه می‌داد. بازی‌های عرضه شده توسط کنسول SNES تا حدی شگفت انگیز بودند که هنوز با گذشت بیش این همه سال، طرفداران خاص خود را دارند و نام برخی از آن‌ها در جمع بهترین بازی‌های تاریخ می‌درخشد.

برخی از بازی‌های این کنسول را خود شرکت نینتندو طراحی کرد و بخشی دیگر هم توسط کمپانی‌های دیگر طراحی شدند که ترکیب این دو، مجموعه‌ای بی نظیر از بازی‌ها را به گیمرها عرضه کرد. چندین مورد از برجسته‌ترین بازی‌های SNES شامل این مواردند: کرونو تریگر، بازی دنیای سوپر ماریو، سوپر متروید، افسانه زلدا: پیوندی به گذشته.

درباره کنسول بازی نینتندو

3. کنسول Nintendo 64

در تاریخچه کنسول نینتندو، اولین کنسول سه بعدی با عنوان Nintendo 64. از آنجایی که نینتندو حالا وارد دنیای سه بعدی شده بود، تصمیم گرفت بازی معروف خود یعنی سوپر ماریو را به صورت سه بعدی طراحی کند و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. با این که کنسول نینتندو 64 حدوداً ۳۳ میلیون نسخه فروش داشت، اما در نبرد بهترین کنسول بازی در مقابل شرکت سونی (که در این زمینه تازه وارد بود) باخت.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف این شرکت این بود که بیشتر کنسول‌های آن زمان (از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن شرکت سونی) از CD استفاده می‌کردند؛ اما نینتندو همچنان اصرار بر استفاده از کارتریج داشت. کارتریج‌ها ضعف‌های زیادی داشتند از جمله این که حجم آن‌ها پایین بود و بازی‌های سه بعدی (به علت استفاده از موسیقی‌ها و تصاویر زیاد) حجم بالایی داشتند و عملاً امکان اجرای آن‌ها بر روی کارتریج وجود نداشت.

از این گذشته، کارتریج‌ها قیمت بالاتری از CD داشتند و برخلاف CD، امکان کپی کردن آن‌ها وجود نداشت. همین موضوع باعث شد نینتندو ۶۴ چندان مورد پسند کاربران نباشد.

محصولات مرتبط: لوازم جانبی مخصوص کنسول بازی

4. کنسول GameCube

کنسول GameCube با این هدف که ایرادات نسل قبلی را برطرف کند به بازار عرضه شد. طراحی بنفش رنگ آن در مقایسه با کنسول‌های سیاهی که سونی و مایکروسافت تبلیغ می‌کردند، جالب‌تر و شادتر بود. این کنسول دارای سخت افزار قدرتمند و یک دسته قابل حمل در قسمت پشتی بود. اگر چه GameCube بالغ بر ۲۱ میلیون نسخه در سرتاسر جهان به فروش رساند؛ اما همچنان نتوانست رقبای اصلی خود در کنسول بازی ایکس باکس و کنسول بازی پلی استیشن را شکست دهد. در هر صورت، این کنسول همچنان طرفداران خود را داشت و بازی‌هایی مثل متروید پرایم، انیمال کراسینگ، The Legend of Zelda: Wind Waker، Mario Kart: Double Dash را عرضه کرد.

5. کنسول Wii

ثروت و شهرت نینتندو در اواخر سال 2006 زمانی که این شرکت، کنسول Wii را عرضه کرد، احیا شد. در آن زمان کنسول Wii محبوب‌ترین کنسول نسل خود بود و از Xbox 360 و PlayStation 3 فروش بیشتری داشت. این کنسول از نظر قدرت پیشرفت چندان چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود نداشت، اما چیزی که در مورد آن شگفت انگیز بود امکان کنترل از راه دور بازی بود که دامنه حرکات بیشتری را برای بازیکنان فراهم می‌کرد. کنترلر بی سیم و ریموت این کنسول می‌تواند حرکات شخص را تشخیص دهد و بر اساس آن‌ها عمل کند.

درباره کنسول نینتندو

6. کنسول Wii U

کنسول Wii U که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد دارای یک گیم پد با صفحه نمایشی به اندازه تبلت و همچنین قابلیت کنترل از راه دور بود. می‌توانید در شرایطی که تلویزیون در حال اجرای محتوای دیگری است، از صفحه نمایش کوچک گیم پد برای اجرای بازی‌ها استفاده کنید. اگر چه تعداد بازی‌های Wii U زیاد نیستند، ولی وجود بازی‌هایی مثل برادران سوپر اسمش و Capitan Toad را می‌توان بی تردید نقطه قوت Wii U در نظر گرفت.

اما متاسفانه در تاریخچه کنسول نینتندو، ناموفق‌ترین ارائه‌ی این شرکت کنسول Wii U بود. یکی از علل عدم موفقیت این کنسول، نبود بازی‌های چند پلتفرمی ناشرهای بزرگ است که در آن زمان محبوب شده بودند. علاوه بر این، امکانات آنلاین Wii U در مقایسه با PlayStation 4 و Xbox One چندان چشمگیر نبودند. اپلیکیشن‌های محبوبی همچون نتفلیکس و آمازون پرایم هم روی این سیستم وجود نداشتند. همین موضوع باعث شد که گیمرها چندان جذب این کنسول نشوند.

معرفی کنسول نینتندو سوییچ

7. کنسول Switch

اگر چه کنسول Wii U یک شکست تجاری برای نینتندو محسوب می‌شد؛ اما این شرکت سعی کرد اشکالات کار خود را در طراحی کنسول نینتندو سوییچ 2017 برطرف کند. نینتندو سوییچ یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های تمام دوران است و آن را معروف‌ترین کنسول شرکت نینتندو می‌دانند. علت موفقیت کنسول نینتندو سوییچ این است که اولین کنسول هیبریدی در جهان محسوب می‌شود.

به این معنا که هم به عنوان کنسول خانگی و هم کنسول دستی قابل استفاده است. چه زمانی که در خانه هستید و چه زمانی که در مسیر هستید، می‌توانید از این کنسول پرطرف‌دار استفاده کنید. سه مدل مختلف از نینتندو سوییچ وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید: Nintendo Switch Standard، Nintendo Switch Lite و Nintendo Switch OLED.

نینتندو هنگام طراحی این کنسول تصمیم گرفته بود که سیاست‌های قدیمی و غلط خود را کنار بگذارد و خود را با نیازهای کاربران مدرن تطبیق دهد. نینتندو سوییچ با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های پیشرفته و مدرن خود توانست در دنیای بازی‌های کامپیوتری بدرخشد. این کنسول هنوز جزو کنسول‌های محبوب است و کاربران جذب بازی‌های خارق‌العاده آن می‌شوند.

کنسول نینتندو سوییچ

خدمات نینتندو

این شرکت ژاپنی، eShop را در کنسول‌های اخیر خود ارائه می‌دهد. eShop یک فروشگاه آنلاین برای خرید نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها و افزونه‌ها، دانلود دموها (نسخه‌های آزمایشی) و دریافت اپلیکیشن‌ها است. نینتندو همچنین سرویس Switch Online را در آخرین کنسول خانگی خود ارائه می‌دهد که برای استفاده از آن باید اشتراک داشته باشید. این قابلیت، امکان بازی چند نفره آنلاین را فعال می‌کند و به مشترکین امکان دسترسی به انواع بازی‌های ویدئویی را می‌دهد.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که خدمات آنلاین فعلی این شرکت به‌اندازه رقبای آن کامل نیستند. به عنوان مثال، مایکروسافت برای کنسول‌های خود یک سرویس اشتراک Game Pass را به صورت ماهانه ارائه می‌دهد که این سرویس شامل تعداد زیادی بازی است. هم سونی و هم مایکروسافت بازی‌های ابری را در برخی مناطق ارائه می‌دهند و هر ماه، چند بازی رایگان به مشترکین می‌دهند. این در حالی است که نینتندو چنین امتیازاتی را ارائه نمی‌دهد.

معرفی کنسول نینتندو

مزایای جدیدترین کنسول نینتندو

معرفی کنسول جدید نینتندو سوییچ، جدیدترین و محبوب‌ترین کنسول نینتندو، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جذاب و مزایایی را برای بازیکنان ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • کیفیت کنترلر بی‌نظیر: کنترلر نینتندو سوئیچ با طراحی ارگونومیک بالا و کیفیت ساخت برتر، تجربه بازی را بهبود می‌بخشد.
  • قابلیت تبدیل به کنسول همراه یا خانگی: این کنسول می‌تواند به صورت همراه یا به عنوان یک کنسول خانگی مورد استفاده قرار گیرد و امکان انتقال بازی‌ها بین دو حالت را فراهم می‌کند.
  • پشتیبانی از بازی‌های ریجن فری: این کنسول قابلیت اجرای بازی‌هایی را که از هر ناحیه جهان خریداری شده‌اند، فراهم می‌کند، بدون نیاز به محدودیت‌های جغرافیایی.
  • کنسول قابل حمل و سبک: نینتندو سوئیچ به لطافت و سبکی خاص شهرت دارد که امکان حمل آسان و استفاده در مکان‌های مختلف را فراهم می‌کند
  • مجموعه مناسب از بازی‌ها: نینتندو سوئیچ با داشتن مجموعه‌ای گسترده از بازی‌های جذاب، از جمله بازی‌های اختصاصی محبوب، تنوع و تجربه بازی فراگیری را فراهم می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: مشخصات دسته بازی PS5

مشخصات کنسول نینتندو سوییچ

معایب جدیدترین کنسول نینتندو

در بررسی مشخصات کنسول نینتندو سوییچ علاوه بر ویژگی‌ها و مزایای چشم گیر، معایبی که می‌تواند توجه شما را جلب کند وجود دارد این معایب شامل:

  • محدودیت در کیفیت گرافیک: نینتندو سوئیچ نسبت به رقبای خود، مانند پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، کیفیت گرافیک و امکانات سخت‌افزاری کمتری دارد.
  • مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری: برخی از کاربران گزارش داده‌اند که با کنسول نینتندو، مشکلات سخت‌افزاری مانند بلوکه شدن دستگاه و یا مشکلات نرم‌افزاری از جمله عدم سازگاری بازی‌ها را تجربه کرده‌اند.
  • قیمت بالای برخی بازی‌ها: برخی از بازی‌های انحصاری نینتندو، ممکن است قیمت‌های بالایی داشته باشند، که می‌تواند برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور گیمینگ برای ps5

کنسول نینتندو چیست

سخن پایانی 

نینتندو یک کمپانی معروف است که توانست میلیون‌ها کاربر را به بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند کند. این شرکت هر چند سال یکبار کنسولی جدید را به گیمرها عرضه می‌کند که در آن باگ‌ها و اشکالات نسخه‌های قبلی برطرف شده اند. ساختار بازی‌های این کنسول‌ها به نحوی است که معمولا عاری از خشونت هستند و به همین خاطر است که برای فرزندانتان بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شوند.

امروزه کنسول نینتندو سوییچ که بهترین و معروف‌ترین کنسول این شرکت است، همچنان طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. این کنسول بازی‌های پیشرفته ای را عرضه می‌کند. قیمت این کنسول نیز نسبت به رقبا بسیار مناسب‌تر است و همین موضوع باعث شده که برای اکثر اقشار جامعه مناسب باشد.

سوالات متداول 

1. آیا کنسول‌های نینتندو برای بزرگسالان هم مناسب هستند؟

کنسول‌های نینتندو برای تمامی سنین قابل استفاده هستند اما از نظر اکثر کاربران، بازی‌های آن‌ها برای کودکان و نوجوانان مناسب ترند. اگر چه بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث بازی‌هایی را برای نینتندو طراحی کرده اند که مرتبط با بزرگسالان هستند، اما کسانی که به دنبال بازی‌های انحصاری و پیشرفته ای مانند God of War، Halo، Gears of War یا The Last of Us هستند، باید دستگاه‌های سونی و مایکروسافت را خریداری کنند.

2. کدام کنسول‌های نینتندو فاقد بازی‌های طراحی شده توسط شرکت‌های شخص ثالث هستند؟

دو کنسول Wii U و GameCube فاقد بازی‌های شخص ثالث هستند. شاید علت عدم موفقیت این کنسول‌ها نیز همین موضوع است. برخی از شرکت‌های بازی سازی زمانی که با عملکرد سختگیرانه و قدیمی نینتندو مواجه شدند، از همکاری با آن امتناع کردند و ترجیح دادند سراغ شرکت‌هایی مثل سونی بروند که آزادی عمل بیشتری به آن‌ها می‌داد.

3. آیا کنسول‌های نینتندو همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

امروزه کنسول‌های قبلی نینتندو کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی کنسول نینتندو سوییچ همچنان یک گزینه محبوب است. در دنیای مدرن امروز، گیمرها بیشتر سمت کنسول‌های سونی و مایکروسافت می‌روند. به این خاطر که کنسول‌های این شرکت‌ها بازی‌های سه بعدی پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند که طراحی ای شبیه به واقعیت دارند و گیمر را غرق در بازی می‌کنند.

4. امکان بازی گروهی با کنسول نینتندو وجود دارد؟

بله، کنسول نینتندو سوییچ امکان بازی به صورت گروهی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با دوستان یا خانواده خود در بازی‌های چندنفره شرکت کنید. این بازی‌ها معمولاً نیازی به اتصال اینترنت ندارند و می‌توانید بدون نیاز به ارتباط آنلاین، در مکان‌هایی مثل خانه یا جلسات دوستانه بازی کنید. از طریق دو کنترلر Joy-Con اصلی که به همراه کنسول عرضه می‌شوند یا با خرید یک جفت دیگر از این کنترلرها، می‌توانید تا چهار نفر به صورت همزمان در بازی‌ها شرکت کنید.