راهنمای خرید تلویزیون تی سی ال

برند TCL یک برند چینی است، که امروزه انواع تلویزیون‌های مختلف را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند. با روی کار آمدن هر چه بیشتر لوازم الکترونیکی چینی، محصولات برند TCL نیز در حال پیشرفت و کسب محبوبیت در دنیا است. از این رو، بسیاری از خریداران این روزها به سمت محصولات این برند خوش‌نام کشیده می‌شوند، اما از آن‌جایی که تلویزیون‌های شرکت TCL به تازگی در دنیا معروف شده اند، اکثر این افراد از ویژگی‌های مختلف و مدل‌های گوناگون محصولات این برند آشنا نیستند. از این رو در این مقاله از بروزکالا قصد داریم تا راهنمای خرید تلویزیون TCL را به شما ارائه دهیم.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

1. برند TCL چیست و تاریخچه آن
2. ویژگی‌های مهم تلویزیون TCL
3. برای خرید تلویزیون TCL به چه مواردی باید توجه کرد ؟

  • کیفیت صدا
  • اندازه صفحه نمایش تلویزیون
  • انتخاب پنل یا نمایشگر
  • تلویزیون هوشمند یا معمولی؟
  • تلویزیون گیمینگ یا معمولی؟
  • سیستم عامل تلویزیون
  • اتصالات کوتاه تلویزیون
  • گارانتی

4. بهترین تلویزیون‌های TCL

برند TCL و تاریخچه آن

شرکت تی سی ال، فعالیت رسمی خود را از سال 1981 میلادی آغاز کرد و با تولید نوار ضبط صوت وارد بازار تولید و عرضه محصولات الکترونیکی شد. در ادامه فعالیت این شرکت، شاهد تولیدات تلفن ثابت، آیفون و سایر محصولات خدمات ارتباطی بودیم، تا این‌که شرکت TCL کم‌کم به بازار تلویزیون و تلفن همراه نیز ورود کرد. پس از تولید تلویزیون، لوازم خانه و لوازم الکتریکی دیگری نیز مانند ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر و لوازم برقی کوچک، توسط این شرکت به بازار عرضه شد، اما طوری که تلویزیون‌های TCL بازار را در دست خود گرفتند، زمینه برای سایر محصولات خالی نماند.

برند تی سی ال در سال 2017 و 2018 توانست مقام دومین تولید کننده جهانی تلویزیون را به خود اختصاص دهد و همچنین در سال 2019 پرفروش‌ترین شرکت تولید و عرضه تلویزیون در جهان باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین مدل‌های تلویزیون سینگل

راهنمای خرید تلویزیون TCL

ویژگی‌های مهم تلویزیون TCL

از ویژگی‌های مهم تلویزیون TCL این است که همواره در حال ارتقا یافتن نسبت به نسل‌های قبلی می‌باشد و همه المان‌های آن در هر سری ساخت، نسبت به سری قبلی بسیار پیشرفته‌تر و بهتر است. کیفیت تصویر نمایشگر 4K و بالاتر و همچنین سیستم صوتی سه‌بعدی، بدون نویز و با برد زیاد، از جمله المان‌هایی است که همواره توسط شرکت TCL در حال بروز رسانی می‌باشد. همچنین از دیگر ویژگی‌های مثبت و مهم تلویزیون تی سی ال این است که از پنل‌های مختلف نمایشگر استفاده می‌کند و تنوع بسیار بالایی در این زمینه دارد. از LED گرفته، تا QLED، همگی این پنل‌ها در تلویزیون‌های TCL مورد استفاده قرار می‌گیرند و با بهترین کیفیت، بهترین کنتراست رنگی و میزان دقت بالا در اختیار عموم قرار داده می‌شوند.

لازم به ذکر است که تلویزیون‌های TCL از لحاظ سیستم عامل، اتصالات، گارانتی و ... نیز در زمره بهترین‌های روز بازار قرار می‌گیرند و قابلیت رقابت با بهترین و قدیمی‌ترین برندها مثل ال‌جی، سامسونگ و ... را دارا هستند.

با ادامه این مقاله از مجله بروزکالا همراه باشید، تا با بررسی تمامی نکات مهم در خرید تلویزیون tcl، شما را در تهیه آنچه مورد نیاز و انتظار شماست یاری دهیم.

برای خرید تلویزیون TCL به چه مواردی باید توجه کرد ؟

همان‌طور که در بخش قبلی راهنمای خرید تلویزیون tcl گفته شد، برای اینکه شما بتوانید خریدی باکیفیت و کاملاً مطابق با نیازها و انتظارات خود داشته باشید و برای مدت طولانی، با رضایت کامل، نهایت استفاده را از محصول خریداری شده خود داشته باشید. باید به گزینه های زیر توجه لازم را داشته باشید. 

کیفیت صدا:

یکی از مهم‌ترین نکات خرید تلویزیون tcl که باید به آن توجه کرد، سیستم صوتی و کیفیت صدای آن است. بدیهی است که سیستم صوتی باکیفیت‌تر، قیمت تلویزیون را نیز بالا می‌برد. تلویزیون‌های تی سی ال از دو نوع سیستم صوتی استفاده می‌کنند، که به شرح زیر هستند :

  • سیستم صوتی دالبی: این نوع سیستم صوتی که در تلویزیون TCL مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت تفکیک صداها، پخش آن‌ها بین باندهای مختلف و ایجاد صدای سه بعدی را داشته و همچنین صدایی بدون نویز و بسیار رسا تولید می‌کند.
  • سیستم صوتی هارمن کاردن: این سیستم صوتی صدایی فراگیر و همه‌ جانبه دارد و همچنین پهنای باند آن بسیار وسیع است و حجم صدایی که از هر باند خارج می‌شود، بسیار عالی و بدون افت کیفیت صدا می‌باشد.

اندازه صفحه نمایش تلویزیون: 

اندازه تلویزیون مسئله بسیار مهمی است، که توجه به آن واجب‌ترین مسئله در هنگام خرید تلویزیون می‌باشد. اندازه تلویزیون شما، باید با متراژ خانه‌ای که در آن سکونت دارید، همخوانی داشته باشد. اگر برای خانه‌ای کوچک، تلویزیونی بسیار بزرگ تهیه کنید و یا برعکس، ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوید. فرمولی کلی برای انتخاب اندازه مناسب صفحه نمایش تلویزیون وجود دارد، که به شرح زیر می‌باشد:

اندازه مناسب تلویزیون برای فضای خانه شما = فاصله چشمی تلویزیون بر حسب اینچ ÷ 3

به این ترتیب، با توجه به متراژ خانه خود، می‌توانید اندازه ایده‌آل تلویزیون را برای آن فضا تشخیص داده و انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بزرگ بودن صفحه نمایش تلویزیون، لزوماً به معنای بهتر و مرغوب‌تر بودن آن نیست و در واقع، نوع پنل یا نمایشگر است که تعیین‌کننده کیفیت آن می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین فاصله تلویزیون تا چشم

انتخاب پنل یا نمایشگر:

 از نکات خرید تلویزیون tcl که مهم و حائز اهمیت، توجه به پنل یا نمایشگر آن است. پنل تلویزیون انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا شده و بررسی می‌کنیم که کدام یک از آن‌ها در تلویزیون‌های TCL بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین با مزایا و معایب آن‌ها نسبت به یکدیگر، آشنا خواهیم شد.

  • پنل LCD: این نوع پنل، بعد از پنل‌های پلاسمایی که مصرف برق آن‌ها بسیار بالا بود، به بازار عرضه شدند و به دلیل مصرف کم برق، هنوز هم بسیار محبوب هستند. با این حال، به هر حال یک تکنولوژی نسبتا قدیمی محسوب می‌شود و به طبع به اندازه انواع پنل‌های جدیدی که در طی سال‌های اخیر به بازار عرضه شده اند، قابلیت و امکانات ندارد. از معایب پنل LCD، این است که عمق برخی رنگ‌ها را به خوبی نشان نمی‌دهد و ممکن است در برخی محیط‌ها، دید تصاویر را مشکل‌ساز کند.
  • پنل LED: صفحه نمایش LED که برای سال‌های زیادی مرسوم‌ترین نوع پنل برای تلویزیون بوده است، نسخه ارتقا یافته پنل LCD می‌باشد که نمایش رنگ‌ها را بهتر و دقیق‌تر انجام داده و مصرف برق آن حتی از LCD نیز کمتر می‌باشد.
  • پنل IPS: پنل In-Plane Switching از اواسط دهه 2000 توسط شرکت‌های بزرگ تولید کننده تلویزیون استفاده شد و امروزه در تلویوزین‌های تی سی ال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای این پنل نسبت به نسخه‌های قبلی صفحه‌های نمایش، به شرح زیر است: کنتراست بالا، زمان پاسخ دهی سریع، دقت رنگ بالا، زاویه دید غیرمستقیم ،طول عمر بالا، ضدضربه بودن.
  • پنل QLED: این نوع پنل جدیدترین نسل صفحه‌های نمایش تلویزیون است، که از سال 2015 مورد استفاده شرکت سامسونگ و تی سی ال قرار گرفته است و توسط برندهای دیگر، ارائه نشده است. بیشتر تلویزیون‌های نسل جدید و پیشرفته TCL از این نوع صفحه نمایش ساخته شده اند و در نتیجه، از کیفیت تصویر بالا و دقت رنگ زیادی برخوردار هستند. همچنین علی‌رغم کیفیت بسیار خوب و مصرف برق متوسط این نوع پنل، QLED از قیمت خوب و به صرفه‌ای نیز بخوردار است.

تلویزیون هوشمند یا معمولی؟

بسیاری از افراد ممکن است تفاوت تلویزیون هوشمند را با تلویزیون معمولی ندانند ؛ به طور خلاصه، تلویزیون هوشمند نسبت به تلویزیون معمولی، امکانات بسیار زیادی از جمله امکان اتصال به اینترنت، وب گردی، تماس تصویری، اتصال موبایل به تلویزیون و دسترسی مستقیم به پلتفرم‌های مختلف پخش فیلم و سریال و حتی انواع بازی‌ها را دارد. نسل جوان بیشتر به سمت تلویزیون‌های هوشمند کشیده می‌شوند، چرا که این مدل از تلویزیون‌ها فیلم و سریال دیدن را بسیار راحت‌تر می‌کنند. اما به هر حال، ممکن است برای افراد مسن و یا کسانی که چندان به تکنولوژی روز دنیا علاقه ندارند، تلویزیون‌های معمولی مناسب‌تر باشند. به هر حال شرکت تی سی ال هر دو نوع این تلویزیون‌ها را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

تلویزیون گیمینگ یا معمولی؟

برند TCL برای گیمرها نیز تلویزیون‌های مخصوص گیمینگ حرفه‌ای تولید می‌کند! تلویزیون‌هایی برای گیمینگ مناسب هستند، که دو ویژگی بسیار مهم را دارا باشند. اولاً کیفیت تصویر آن‌ها بسیار عالی و در حد 4K با رزولوشن بالا باشد و دوم این‌که تاخیر در تصویر و یا پرش، وجود نداشته باشد. یعنی این‌که میزان تاخیر ورودی صفحه نمایش بسیار پایین و کمتر از 50 میلی ثانیه باشد.

علاوه بر این دو مورد، موارد زیر نیز از جمله ویژگی‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • رفرش ریت: رفرش ریت در واقع سرعت چیدمان تصاویر پشت سر یکدیگر و ساخت ویدیو است. رفرش ریت تلویزیون‌های معمولی در حدود 60 هرتز می‌باشد، اما برای تلویزیون‌های گیمینگ بهتر است که این عدد تا 120 هرتز نیز بالا برود.
  • دامنه دینامیکی: دامنه دینامیکی فناوری‌ای است که کنتراست تصویر را بالا می‌برد. با بالا رفتن کنتراست رنگی، رنگ‌ها واضح‌تر دیده شده و بهتر از یکدیگر تمایز پیدا می‌کنند، در نتیجه کیفیت تصویر بالا می‌رود.
  • زمان پاسخگویی (Response Time): زمان پاسخگویی تلویزیون مدت زمان مورد نیاز برای تغییر رنگ هر پیکسل به رنگ دیگر است که بر حسب میلی ثانیه بیان می‌شود. این زمان پاسخگویی در تلویزیون‌های معمولی در حدود 15 میلی ثانیه است، در حالی که در تلویزیون‌های مناسب گیمینگ، باید چیزی بین 4 تا 7 میلی ثانیه باشد.

به طور کل، تلویزیونی می‌تواند برای گیمینگ مناسب باشد که از نظر کیفیت بصری و سرعت پردازش، در حد بسیار خوب و عالی قرار داشته باشد تا بتواند فایل‌های سنگین و گرافیک بالای بازی‌های مختلف را با بهترین کیفیت و بدون هیچ مشکلی به نمایش بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه مانیتور با تلویزیون برای گیمینگ

سیستم عامل تلویزیون

تلویزیون‌های هوشمند این روزها تحت سیستم عامل اندروید کار می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، تلویزیون‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید، امکانات بسیار زیادی دارند که استفاده از آن‌ها را تا حد زیادی شبیه استفاده از تلفن همراه می‌کند. در نتیجه، اولاً که فضای نرم افزاری تلویزیون‌های اندروید برای ما آشناتر است و ثانیاً امکانات بالای آن‌ها تجربیات مهیجی را برای ما رقم می‌زند.

اتصالات کوتاه تلویزیون

تلویزیون‌های TCL دارای انواع اتصالات کوتاه در کنار تلویزیون است، که اتصال انواع لوازم الکترونیکی یا لوازم ذخیره سازی حافظه و ... را به تلویزیون، ممکن می‌سازد. هر تلویزیون تی سی ال دارای حداقل دو پورت USB و محل اتصال انواع کابل‌ها مانند کابل‌های آنتن، گیرنده، ماهواره و چند کابل HDMI برای اتصال لپ تاپ، پروژکتور و ... هستند.

راهنمای خرید تلویزیون تی سی ال

گارانتی

گارانتی محصولات، ضمانت سلامت آن‌ها هستند. بدیهی است که نباید هیچ محصولی را علی‌الخصوص کالای الکترونیکی و برقی را بدون ضمانت کالا بخرید. محصولات الکترونیکی و برقی، در معرض خطر بسیاری قرار دارند و به خاطر اتصال مستقیم به برق شهری، ممکن است آسیب ببینند. در نتیجه اگر محصولی که خریداری می‌کنید تقلبی بوده و یا به هر دلیلی از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و یا دارای نقص یا یک مشکل فنی شده باشد، نیازمند گارانتی و ضمانت کالا هستید که بتوانید در صورت بروز خرابی، آن را تعمیر و یا تعویض کنید. در مورد گارانتی، تنها چیزی که باید گفت این است که تلویزیون بدون گارانتی نخرید و حتماً برای خرید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه فرمایید.

بهترین تلویزیون‌های TCL

برخی از بهترین‌ها با توجه به نظرات کاربران در مورد تلویزیون تی سی ال و البته کیفیت:

  • تلویزیون QLED هوشمند مدل ۵۵ C635i سایز ۵۵ اینچ: این تلویزیون 55 اینچی، دارای دو بلندگوی 10 واتی می‌باشد و رفرش ریت آن 60 هرتز می‌باشد. با سیستم عامل اندروید 11، این تلویزیون یکی از بهترین گزینه‌ها برای نمایش خانگی در یک خانه با متراژ متوسط است.

تلویزیون ال ای دی تی سی ال مدل 55P65US

  • تلویزیون LED هوشمند مدل 50P8S سایز 50 اینچ: این تلویزیون هوشمند دارای تمامی امکانات لازم، بلندگوهای باکیفیت و رفرش ریت 60 هرتز می‌باشد و یکی از بهترین و به صرفه‌ترین گزینه‌ها برای هر خانه‌ای می‌باشد.

  • تلویزیون 49 اینچ تی سی ال مدل 49D3000: این تلویزیون LED صفحه تخت، کیفیت Full HD داشته و مدلی جمع و جور، برای خانه نقلی و زیبای شماست. زمان پاسخگویی بسیار بالایی داشته و کنتراست رنگی بالایی نیز دارد و می‌توانید در کنار خانواده کوچک خود، حتی به بازی در این تلویزیون بپردازید.

تلویزیون 49 اینچ تی سی ال مدل 49D3000

 

سخن پایانی

در مقاله راهنمای خرید تلویزیون تی سی ال تلاش کردیم تا دید کلی در مورد تلویزیون‌های TCL به شما عزیزان ارائه دهیم. در نتیجه ابتدا تاریخچه شرکت چینی تی سی ال را مرور کردیم و سپس با بررسی ویژگی‌های بسیار مهم تلویزیون‌های تی سی ال، موارد مهمی را که باید در هنگام تهیه تلویزیون به آن‌ها توجه کنید، به شما یادآوری کردیم. بهتر است که در هنگام انتخاب آن، تمامی موارد إکر شده را بررسی کنید، تا از همه نظر از انتخاب صحیح خود اطمینان حاصل کنید. می‌توانید موارد پیشنهادی بروزکالا را نیز در لیست موارد مناسب خود قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش می‌توانید به وب سایت بروز کالا مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

1. زمان پاسخگویی چیست و این زمان برای تلویزیون گیمینگ چقدر باید باشد؟

زمان پاسخگویی تلویزیون مدت زمان مورد نیاز برای تغییر رنگ هر پیکسل به رنگ دیگر است که بر حسب میلی ثانیه بیان می‌شود. برای تلویزیون گیمینگ، این عدد باید بین 4 تا 7 میلی ثانیه باشد.

2. چطور باید تشخیص داد که چه سایز تلویزیونی برای فضای خانه ما مناسب است؟

بهتر است برای تشخیص سایز مناسب تلویزیون برای فضای یک خانه، از فرمول زیر استفاده کنید:

اندازه مناسب تلویزیون برای فضای خانه شما = فاصله چشمی تلویزیون بر حسب اینچ ÷ 3

3. آیا تهیه تلویزیون بدون گارانتی اشکالی دارد ؟

بله ؛ خرید بدون گارانتی کاری بسیار ریسکی است و به این معنی است که شما پس از خرید، هیچ تضمینی برای دریافت خدمات تعمیراتی و ... از نمایندگی برند تلویزیون خود ندارید.