تفاوت کیبورد گیمینگ و معمولی

هرچه می‌گذرد، زندگی ما انسان‌ها بیشتر با جلوه‌های مختلف تکنولوژی درگیر می‌شود. این موضوع، به منزله ازدیاد فعالیت‌های مرتبط با فناوری، از جمله گیمینگ است. امروزه افراد زیادی به انجام حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی مشغول هستند و حتی با کسب درآمد و رتبه، آن را شغل خود در نظر می‌گیرند. هر فرد گیمری این موضوع را می‌داند که برای شروع به این فعالیت، نیاز به لوازم مخصوص و پیشرفته‌ای خواهد داشت. برای مثال، بازیکن به خرید صندلی گیمینگ احتیاج دارد تا هنگام نشستن طولانی مدت، سلامت جسمانی او حفظ شود.

همچنین برای تجربه یک بازی باکیفیت، به لوازمی همچون هدست گیمینگ، مانیتور گیمینگ، میکروفون گیمینگ، هارد اکسترنال، موس و کیبورد گیمینگ احتیاج دارند. از مهم‌ترین این ابزارها، کیبورد گیمینگ است که به واسطه یک سری ویژگی‌های خاص، برای بازی کردن تخصص یافته است. این خصوصیات را می‌توان انواع تفاوت کیبورد گیمینگ و معمولی به حساب آورد و به واسطه آن‌ها، محصول مناسب خود را انتخاب و خریداری نمود. در این مطلب از بروزکالا، به بررسی صفات برجسته این محصولات کاربردی و نکات مهم مربوط به آن خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

• کیبورد گیمینگ چیست؟
• تفاوت‌های کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی
• مزایا و معایب کیبورد گیمینگ
• انواع کیبورد گیمینگ
• نکات مهم در خرید کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبورد یا صفحه کلید گیمینگ، محصولی است که به طور مخصوص برای انجام بازی‌های ویدیویی طراحی و بهینه شده است. گیمرها احتیاج دارند تا واکنش‌های بسیار سریع و دقیقی نشان دهند و کیبوردی که دارند، بتواند در چابک‌ترین حالت ممکن، فرمان‌ها را به سیستم منتقل کند. این لوازم تخصص‌یافته اکثرا از کلیدهای مکانیکی استفاده می‌کنند و تعداد دکمه‌های آن‌ها بیشتر از نمونه‌های معمولی است. دلیل این امر آن است که شما بتوانید در هنگام بازی، برای برخی از فرمان‌ها کلید میان‌بر در نظر بگیرید. در ادامه، به ویژگی‌های بارزی که یک نمونه از بهترین کیبورد گیمینگ، را از انواع دیگر معمولی جدا می‌نماید، اشاره خواهیم کرد.

فرق کیبورد گیمینگ با معمولی

تفاوت کیبورد گیمینگ با معمولی

کیبورد گیمینگ در خصوصیات متعددی با نمونه‌های دیگر صفحه کلید فرق دارد. این تفاوت‌ها به نوعی تعبیه شده‌اند که این محصول را مناسب انجام بازی‌های مختلف نمایند. عمده‌ترین وجوه افتراق این محصول با انواع دیگر خود عبارتند از:

1- طراحی

طراحی این محصولات خاص فانتزی است و به همین دلیل، آن‌ها ظاهری جذاب‌تر دارند. کیبوردهای گیمینگ بر خلاف کیبوردهای عادی، در رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی یافت می‌شوند. این قابلیت کمک می‌کند تا صفحه کلید نیز مانند لوازم جانبی دیگر، به زیبایی اتاق گیمینگ شما افزوده شود. همچنین این تولیدات معمولا از نورپردازی RGB بهره می‌برند که علاوه بر جلوه بصری، کمک می‌کنند تا در شب با نور کم نیز بتوانید به راحتی با آن‌ها کار کنید. اکثر کیبوردهای معمولی فاقد ویژگی‌هایی مثل نور پس‌زمینه هستند و علاوه بر طراحی ساده، سختی کار با آن‌ها در شب را هم باید در نظر گرفت.

امکان دیگر در طراحی این محصولات، تعداد بیشتر دکمه‌ها و مکان آن‌هاست. طرز قرارگیری کلیدها در این تولیدات به گونه‌ای است که رسیدن دست به آن‌ها آسان باشد و پیدا کردن دکمه‌های مختلف، دشوار و وقت‌گیر نشود.

2- نرخ پاسخ‌گویی

هنگام بازی کردن به صورت آنلاین، مهم‌ترین آیتم تعیین‌کننده سرعت عمل می‌باشد. یک گیمر حرفه‌ای باید بسیار سریع به اتفاقات درون بازی واکنش نشان دهد. این محصولات گیمینگ به گونه‌ای ساخته می‌شوند که امکان واکنش پرسرعت را فراهم کنند. نرخ تاخیر در این کیبوردها بین 15 تا 25 میلی‌ثانیه است؛ در صورتی که این نرخ در نمونه‌های عادی این ابزار، بیشتر از 30 میلی‌ثانیه می‌باشد. البته لازم به ذکر است که تاخیر 30 میلی‌ثانیه یا بیشتر، توسط یک کاربر عادی حس نمی‌شود و اهمیت خاصی ندارد. اما برای یک حرفه‌ای، هر میلی‌ثانیه حائز اهمیت بسیاری است و گاهی همین زمان‌های کوچک باعث پیروزی در نبردهای تنگاتنگ می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که نرخ پاسخ‌گویی در یک کیبورد گیمینگ بالا باشد آن را به یکی از بهترین تجهیزات گیمینگ کاربر حرفه ای تبدیل خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور گیمینگ 4k

تفاوت کیبورد گیمینگ و معمولی

3- کلیدهای قابل برنامه‌ریزی

به عنوان یک بازیکن، برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت که در بازی هیچ‌گونه وقفه‌ای ایجاد نشود. چرا که بازی‌های آنلاین گروهی قابلیتی تحت عنوان متوقف کردن ندارند و اگر دست خود را از روی صفحه کلید بردارید، احتمالا بازنده خواهید شد. کیبوردهای گیمینگ به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید کلیدهایی را برای انجام کارهای مختلف مثل باز کردن صفحه چت یا انجام هر کار خاصی در نظر بگیرید. آن‌ها کلیدهای قابل برنامه‌ریزی یا Macro نام دارند و بدین منظور تعبیه شده‌اند تا نیاز نباشد دست خود را از روی کیبورد بردارید. یک فرق کیبورد گیمینگ با معمولی در داشتن این دکمه‌ها است. کیبورد معمولی از داشتن این مزیت بی‌بهره است و کارایی تمام کلیدهای آن، از قبل تعریف و تعیین شده است.

4- فشردن همزمان کلیدها

کلیدهای کیبورد گیمینگ به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که کوچک‌ترین فشار را به سرعت تشخیص دهند و نسبت به آن، واکنش داشته باشند. زیرا شما در طول بازی گاهی ناچار خواهید بود تا چند دکمه را باهم فشار دهید. در این حالت ممکن است به علت سرعت عمل بالا، دست شما به طور کامل دکمه را به سمت پایین فشار ندهد تا دستور مورد نظر را ثبت کند. در این‌جا بسیار مهم است که صفحه کلید بتواند همین فشار کم را نیز تشخیص داده و عمل ثبت‌شده را به سیستم منتقل کند. پس با خرید کیبورد گیمینگ، از مزیت تشخیص حساسیت بسیار بالا برخوردار می‌شوید.

5- امکان NKRO

از بارزترین تفاوت کیبورد گیمینگ با معمولی خصوصیت NKRO ،N Key Rollover به تعداد دکمه‌هایی اطلاق می‌شود که شما بتوانید به صورت همزمان در یک کیبورد، آن‌ها را فشار دهید و همچنان انتظار داشته باشید که فرمان شما توسط محصول، دریافت شود. صفحه کلیدی با این قابلیت، این امکان را به شما می‌دهد تا از هر ترکیبی برای انجام فرمان‌های مختلف استفاده کنید. در صورتی که کیبوردهایی با NKRO محدودتر، فقط اجازه استفاده از تعداد مشخصی از کلیدها را به صورت همزمان به شما خواهند داد. برای افراد گیمر، این خصوصیت اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند در حین نگه‌داشتن چند کلید، با فشردن ترکیبی از کلیدهای دیگر، فرمانی را اجرا کنند.

تفاوت کیبورد گیمینگ با معمولی

6- کیفیت و دوام

کیفیت ساخت یک صفحه کلید مخصوص بازی در حالت کلی از نمونه‌های نرمال بیشتر است. چرا که این محصولات باید دوام لازم برای پایداری در برابر واکنش‌های سریع‌تر و هیجانی‌تر کاربران را داشته باشند. در ضمین این محصولات به علت استحکام بیشتر، وزن بالاتری نیز دارند و همین موضوع به ثابت ماندن و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها کمک می‌کند. مواد به‌کاررفته در این محصولات محکم‌تر و باکیفیت‌تر است و کلیدهای آن‌ها دارای مقاومت زیادی می‌باشند.

7- راحتی

کیبوردهای مخصوص بازی به گونه‌ای تولید می‌شوند که جای قرارگیری و استراحت دست، مناسب باشد و کاربران با استفاده طولانی مدت از آن، خسته نشوند.  البته در نمونه‌های باکیفیت صفحه کلیدهای معمولی نیز این ویژگی در نظر گرفته می‌شود. اما در نهایت، معمولا گزینه‌های گیمینگ دارای راحتی بیشتر در حین بازی یا تایپ کردن می‌باشند و ترجیح افراد بسیاری همچون بازیکنان خواهند بود.

8- قیمت

با تمام اوصاف گفته‌شده، می‌توان این نتیجه را گرفت که مواد اولیه، طراحی و ساخت کیبوردهای گیمینگ نسبت به انواع معمولی، از کیفیت بالاتری برخوردار است. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم قیمت این محصولات نیز بالاتر از نمونه‌هایی با کاربری عادی باشد. شما بایستی با توجه به نوع نیاز، بازی‌هایی که انجام می‌دهید و بودجه‌ای که در نظر دارید، به تهیه صفحه کلید گیمینگ مناسب خود اقدام نمایید. قیمت این تولیدات از دو میلیون تومان تا بیست میلیون تومان متغیر می‌باشد.

مقایسه کیبورد گیمینگ و معمولی

مزایا و معایب کیبورد گیمینگ

مزایا:

  • تایپ کردن با صفحه کلید گیمینگ به دلیل مکانیکی بودن دکمه‌ها، آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر است.
  • انگشتان دست هنگام استفاده از این محصولات کمتر خسته می‌شوند و فشار کمی به آن‌ها وارد می‌شود.
  • دوام و کیفیت ساخت این نوع از کیبوردها عموما بهتر از نمونه‌های دیگر موجود در بازار است.
  • این تولیدات بهتر به روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند و به علت وزن بالا، سخت‌تر جابه‌جا می‌شوند.
  • تاخیر در استفاده از صفحه کلید مخصوص بازی، در حدی ناچیز است که در هنگام بازی کردن نیز حس نخواهد شد.
  • انواع دکمه‌های اضافی و کاربردی در این محصولات وجود دارد که با تعیین کاربری آن‌ها، کار شما راحت‌تر می‌شود.

معایب:

  • سرعت تایپ کردن در این محصولات از کیبوردهای معمولی نسبتا کمتر است.
  • به علت وزن بیشتر، حمل آن‌ها آسان نخواهد بود و ابعاد آن‌ها ممکن است دردسرساز شود.
  • صدای صفحه کلید گیمینگ در هنگام استفاده بلندتر از اکثر کیبوردهای معمولی است.
  • قیمت این محصولات بالاتر از نمونه‌هایی با کاربری‌های دیگر در بازار می‌باشد.

مقایسه کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

انواع کیبورد گیمینگ

دو نوع کیبورد گیمینگ در بازار لوازم الکترونیک موجود می‌باشد که شامل انواع باسیم و بی‌سیم می‌شوند.

کیبورد گیمینگ باسیم

این محصولات به واسطه سیم، کابل یا سوکت به دستگاه‌های جانبی متصل می‌گردند. آن‌ها از عملکرد بسیار قوی و دقت بی‌نهایتی برخوردار هستند. انواع کیبورد باسیم به علت اتصال مستقیمی که با رایانه دارند، تاخیر کمی را شامل می‌شوند و سریع‌تر هستند. طراحی این تولیدات، نسبتا ساده‌تر است و به همین خاطر، قیمت کمتری هم دارند. البته میزان نورپردازی در این نوع از صفحه کلید معمولا بیشتر است و اتصال پایدارتری نیز خواهند داشت. اما اشغال کردن فضای زیاد، مزاحمت سیم‌ها هنگام بازی، محدودیت جابه‌جایی و مصرف برق بیشتر را می‌توان از معایب این صفحه کلیدها محسوب کرد.

کیبورد گیمینگ بی‌سیم

کیبوردهای گیمینگ بی‌سیم، بدون هیچ‌گونه سیم یا کابلی قابل راه‌اندازی هستند و با باتری کار می‌کنند؛ پس انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. آن‌ها طراحی و ظاهر زیباتری دارند و عملکرد راحت و بی‌دردسری را برای شما به ارمغان می‌آورند. همچنین امکان حمل آن‌ها بسیار آسان خواهد بود و به علت نبودن سیم، میز بازی شما مرتب‌تر نشان داده می‌شود. اما انواع کیبورد بی سیم معایبی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف سرعت عملکرد و مخابره اطلاعات، محدودیت در زمان استفاده، قیمت بالاتر به علت داشتن تکنولوژی پیشرفته و نورپردازی کمتر اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین موس و کیبورد بی‌سیم

مقایشه کیبورد معمولی و کیبورد گیمینگ

نکات مهم در خرید کیبورد گیمینگ

  1. انتخاب نوع کیبورد مناسب: اولین نکته در خصوص خرید این محصولات، توجه به نوع نیازتان است. بهتر است قبل از خرید، به خواسته‌های خود از یک کیبورد گیمینگ آگاهی پیدا کنید و سپس بین گزینه‌های موجود، بهترین مورد را برگزینید.
  2. جنس صفحه کلید: امروزه متریال‌های صنعتی مختلفی برای ساختن قاب و بدنه صفحه کلیدها استفاده می‌شود. بهتر است از مواد اولیه به‌کاررفته در محصول گیمینگ خود اطلاع کسب کنید و بیش از ظاهر، توجه خود را به مقاومت، دوام و کیفیت آن معطوف نمایید. در این صورت اگر ضربه‌ای به ابزار شما وارد شد، شما خواهید توانست روی شایستگی‌های آن حساب باز کنید.
  3. طراحی ارگونومیکی: به این نکته توجه کنید که شما به عنوان یک گیمر، ساعات زیادی با کیبورد مخصوص بازی سروکار خواهید داشت. پس این محصول باید به گونه‌ای باشد که مچ دست و انگشت‌ها به راحتی روی آن قرار بگیرند و فشاری به آن‌ها وارد نشود.
  4. جنس دکمه‌ها: این فاکتور نیز بستگی به نیاز و تمایلات شما دارد. بعد از تضمین کیفیت، باید بدانید که محصولی با دکمه‌های سخت و بزرگ می‌خواهید یا به دنبال کیبوردی با کلیدهای نرم و ظریف هستید. در صورت سنجیدن این نکته، در آینده رضایت بیشتری در استفاده از صفحه کلید انتخابی خود خواهید داشت.
  5. باسیم یا بی‌سیم بودن کیبورد: مزایا و معایب انواع باسیم و بی‌سیم این ابزار در بالا شرح داده شد. پس دقت داشته باشید که قیمت مناسب و سرعت و دقت بیشتر برای شما اولویت دارد یا زیبایی، عدم درگیری با سیم‌ها و مصرف انرژی کمتر.
  6. مقاومت کالا در برابر آب، گرد و غبار: این موضوع، یکی از بدیهی‌ترین ویژگی‌های یک کیبورد مخصوص بازی است. باید توجه داشت که قوت این خصوصیت در محصولات باکیفیت‌تر که قیمت بالاتری دارند، طبعا بیشتر است.
  7. ارتفاع دکمه‌ها: قبل از خرید، حتما این میزان را تست کنید تا بفهمید که ارتفاع کلیدها، مناسب آن‌چه بدان عادت دارید و با آن راحتید، هست یا خیر.
  8. عمر کلیدهای کیبورد: در مشخصات محصول، عمر دکمه‌های آن بر حسب تعداد ضربه بیان می‌شود که متوسط این مقدار، 50 میلیون لمس است. تا حد امکان صفحه کلیدی را تهیه کنید که عدد بیشتری را در این قسمت دارا باشد.
  9. سازگاری با سیستم: معمولا تمام کیبوردهای گیمینگ با همه سیستم عامل‌های مختلف سازگار هستند اما برای احتیاط، حتما این موضوع را در هنگام خرید بررسی کنید.
  10. نور پس‌زمینه: محصولات پیشرفته در این حوزه، دارای دکمه‌های نورانی و نورپردازی زمینه هستند. اگر جذابیت ظاهری اتاق گیمینگ برای شما اهمیت دارد، بیشتر بین محصولات جستجو کنید چرا که تنوع در این زمینه بسیار است.
  11. قیمت: قیمت این تولیدات به عوامل متعددی همچون برند تولیدکننده، کیفیت ساخت، قابلیت‌های جانبی و... بستگی دارد و شما باید با سنجیدن نیازها و بودجه خود، بهترین مورد موجود را انتخاب نمایید.

فرق کیبورد معمولی  وگیمینگ

پیشنهاد مطالعه: نحوه تمیز کردن کیبورد بدون آسیب زدن به آن

سخن پایانی

اگر با حرفه گیمینگ آشنایی داشته باشید، می‌دانید که هر فرد گیمر برای پرداختن به بازی نیاز به یک سری تجهیزات جانبی دارد. یکی از اصلی‌ترین این ابزارها، کیبورد گیمینگ می‌باشد که برای بازی کردن تخصص یافته است. این محصول در آیتم‌هایی همچون طراحی، نرخ پاسخ‌دهی، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی ماکرو، فشردن همزمان کلیدها، قابلیت NKRO، کیفیت و دوام، راحتی و قیمت با صفحه کلیدهای معمولی تفاوت دارد. طراحان این ابزار تلاش کرده‌اند تا با اعمال این تغییرات، آن را هرچه بیشتر مناسب استفاده و بازی طولانی مدت کنند. کیبورد گیمینگ دارای دو نوع بی‌سیم و باسیم است که هر کدام، مزایا و معایب خود را دارند. با مطالعه این مطلب شما خواهید توانست تفاوت کیبورد گیمینگ و معمولی را بشناسید و با آگاهی نسبت به خرید هر یک اقدام نمایید.

سوالات متداول

1) کیبورد گیمینگ در چه عواملی با کیبورد معمولی تفاوت دارد؟

یک صفحه کلید گیمینگ در فاکتورهایی مانند طراحی، نرخ پاسخ‌دهی، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی ماکرو، فسردن همزمان کلیدها، قابلیت NKRO، کیفیت و دوام، راحتی و قیمت با کیبوردهای معمولی تفاوت دارد.

2) چند نوع کیبورد گیمینگ داریم؟

دو نوع کیبورد گیمینگ داریم که شامل انواع بی‌سیم و باسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد.