تاریخچه شرکت اپل + [مسیر موفقیت با استیو جابز]

احتمالاً شما هم بارها این جمله را شنیده‌اید که اپل اولین شرکت 1 تریلیون دلاری تاریخ جهان است. اما آیا از شنیدن این موضوع تعجب کرده‌اید؟ اگر از افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی باشید و شرکت اپل را به خوبی بشناسید، می‌دانید که این قضیه برای این کمپانی پرآوازه و شناخته شده چندان هم عجیب نیست. کمپانی اپل چندین سال است که در مسیر موفقیت خود قرار دارد. این شرکت موفق، محصولات پرطرفدار خود را در انواع مختلف تولید و عرضه می‌کند.

اما مسیر موفقیت اپل همیشه هموار نبود. این شرکت محبوب در مسیر رشد خود با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است. در این مقاله مختصری از تاریخچه شرکت اپل و اقدامات استیو جابز را بررسی خواهیم کرد و با محصولات اولیه این کمپانی محبوب آشنا خواهیم شد. 
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. نحوه تأسیس شرکت اپل چگونه بود؟
2. اولین فروش شرکت اپل
3. ادامه مسیر شرکت اپل
4. خروج استیو جابز از اپل
5. کامپیوتر قابل حمل اپل 
6. بازگشت استیو جابز به اپل 
7. آیفون و دوران طلایی اپل
8. خداحافظی همیشگی اپل با جابز
9. نتیجه‌گیری 

نحوه تأسیس شرکت اپل چگونه بود؟

ماجرا از جایی شروع می‌شود که استیو جابز و استیو وزنیاک در یک کلاب کامپیوتری یکدیگر را ملاقات کردند. علاقمندان به کامپیوتر در این کلاب با هدف ساده کردن کامپیوترها برای همه، جمع می‌شدند. استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین کمپانی اپل را در سال 1976 تأسیس کردند. نام اپل رسماً در سوم ژانویه 1977 به عنوان شرکتی تجاری در کوپرتینو کالیفرنیا ثبت شد. رونالد وین در همان اوایل کار، سهم خود را به دو شریک خود فروخت. کامپیوتر کوچک Apple I اولین محصول آنها بود. Apple II محصول دومی بود که شرکت اپل در سال 1977 از آن رونمایی کرد. این کامپیوتر ساده بود و یک مانیتور رنگی داشت؛ در حقیقت همین دو مورد شروعی برای موفقیت تجاری این کمپانی و محبوب شدن اپل بود.

پیشنهاد  مطالعه: تاریخچه برند شیائومی

تاریخچه برند اپل

اولین فروش شرکت اپل

اپل وان اولین کامپیوتری بود که این شرکت تولید و عرضه کرد. جالب است بدانید که قیمت کامپیوتر اپل وان فقط کمی بیشتر از هزینه خرید قطعات آن بود. وزنیاک خودش این کامپیوترها را با دست می‌ساخت. قیمت این دستگاه ۶۶۶.۶۶ دلار تعیین شد. شرکت اپل با فروشگاه بایت قرارداد بست. این قرارداد برای تولید 50 کامپیوتر اپل وان با قیمت 500 دلار برای هر رایانه بسته شد. کمی بعد مشکلاتی میان اپل و فروشگاه بایت به وجود آمد و جابز تعهد داد که کامپیوترهای ساخته شده را به صورتی کامل‌تر به این فروشگاه تحویل دهد. در حین این کشمکش‌ها بود که رونالد وین نا امید شد و این شرکت نوپا را ترک کرد.

حالا جابز باید به سختی با وزنیاک و چند تن دیگر کار می‌کرد تا بتواند به موقع سفارشات بایت را تحویل دهد. کمی بعد محصولی که تغییر یافته بود به فروشگاه بایت تحویل داده شد. این محصول فقط یک برد کامپیوتری بود. مدیریت فروشگاه حتی نمی‌توانست بدون دو تبدیل‌کننده آن را امتحان کند. این محصول علاوه بر اینکه کیبورد و نمایشگر نداشت، امکان برنامه‌ریزی آن نیز فراهم نبود. مدیریت بایت باز هم امیدی به فروش این محصول نداشت اما مطابق با تعهد خود به قرارداد عمل کرد و این‌گونه مبلغی به اپل نوپا تعلق گرفت. در نهایت 200 عدد اپل وان تولید شد و به فروش رفت. با فروش این کامپیوتر بالاخره اپل در مسیر رشد قرار گرفت.

 

 

پیشنهاد  مطالعه: تاریخچه شرکت ایسوس

تاریخچه شرکت اپل

ادامه مسیر شرکت اپل

در یک نمایشگاه کامپیوتری در آوریل سال 1977 رایانه اپل 2 معرفی شد. این دستگاه با برخورداری از گرافیک‌های رنگی، انقلابی در صنعت کامپیوتر ایجاد کرد. برخی از افراد اپل 2 را نقطه شروع کامپیوترهای شخصی می‌دانند. یک سال بعد یعنی در سال 1978 این شرکت یک دفتر و چندین کارمند داشت و خط تولید اپل 2 را راه‌اندازی کرد. رشد این کمپانی نوپا از این پس بیشتر شد و فروش آن بالاتر رفت.

این شرکت در سال 1980 کامپیوتر اپل 3 را معرفی کرد. در آن سال رقابت تنگاتنگی بین مایکروسافت و IBM وجود داشت. لازم به ذکر است که اپل 3 آنقدر هم موفق عمل نکرد. زیرا اپل برای اینکه سر و صدای دستگاه را کم کند، فن و دریچه را حذف کرد. همین موضوع باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شد و مشکلات زیادی را به وجود آورد. در این زمان اپل از رقابت عقب ماند و IBM در آن سال برنده میان کامپیوترها بود. 

کامپیوتر نسل بعدی این شرکت یعنی اپل لیزا Apple Lisa در سال 1983 معرفی شد اما استیو جابز از این پروژه کنار گذاشته شد. اولین کامپیوتر تجاری با موس و رابط‌ کاربری گرافیکی، اپل لیزا بود. در حقیقت طولانی شدن فرایند عرضه، بالا بودن هزینه‌های تولید و... باعث برکناری جابز از مدیریت پروژه لیزا شد. این محصول اپل، گران قیمت بود. علاوه بر آن پشتیبانی نرم‌افزاری محدود  و سرعت کمی نیز داشت. این مسائل باعث فروش فاجعه‌بار اپل لیزا و شکست تجاری بزرگی در تاریخچه برند اپل شد. 

پیشنهاد مطالعه: بررسی تفاوت  اپل cpu m1 با اینتل core i9

خروج استیو جابز از اپل

همان‌طور که ذکر شد استیو جابز از مدیریت پروژه لیزا برکنار شد. در سال ۱۹۸۴ کامپیوتر شخصی مک معرفی شد. این رایانه که بسیاری از افراد مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند، ۱۲۸ کیلوبایت حافظه داشت. پردازنده این مک ۸ مگاهرتزی بود و  ۲٫۴۹۵ دلار قیمت گذاری شده بود. در سال ۱۹۸۵ استیو جابز از اپل استعفا داد و شرکت جدید خود را تاسیس کرد. شرکت جدید او NeXT نام داشت. بعد از استعفای جابز، اوضاع برای شرکت اپل خوب پیش نمی‌رفت. در سال ۱۹۸۸ این کمپانی با فروش کم مکینتاش مواجه شد.

در همان سال استیو جابز در شرکت نکست، کامپیوتر جدید شخصی معرفی کرد. اپل نیز در همین سال مک IIx را معرفی نمود. اما این مک در برابر کامپیوتر شخصی شرکت نکست حرفی برای گفتن نداشت! کامپیوتر نکست محصولی ۱۲ اینچی بود که از سیستم عامل یونیکس بهره می‌برد.

در آن زمان همواره از قیمت بالای محصولات شرکت اپل انتقادهایی می‌شد و به همین خاطر در سال ۱۹۹۰ کمپانی اپل، سه مدل رایانه ارزان قیمت شخصی مک را معرفی کرد. نام این کامپیوترها مک کلاسیک، مک ال سی و مک IIsi نام داشت. هر کدام از این محصولات به ترتیب ۹۹۹ دلار، ۲۴۰۰ دلار و ۳۸۰۰ دلار قیمت داشتند. این مجموعه همچنین در شرکت آرم سرمایه‌گذاری کرد. آرم کمپای سازنده پردازنده بود. اپل ۴۳ درصد از سهام آن شرکت را از آن خود کرد. در پایان دهه ۹۰ شرکت اپل سهام خود را با قیمت بسیار بالایی فروخت و همین باعث شد که ضررهای آرم جبران شود.

کامپیوتر قابل حمل اپل 

اپل بارها سعی کرده بود که محصولی قابل حمل تولید و عرضه کند و سرانجام توانست در سال ۱۹۹۱ پاور بوک را معرفی کند. این محصول اولین رایانه شخصی قابل حمل اپل بود. در حقیقت پاور بوک نسل اولیه مک بوک‌های امروزی است. پاور بوک ۱۰۰ ، پاوربوک ۱۴۰ و پاور بوک ۱۷۰ محصولاتی بودند که با وزن کم، قابلیت‌هایی مانند مک به کاربر ارائه می‌دادند. 
در سال ۱۹۹۲ شرکت مایکروسافت با انتشار ویندوز 3.1 نظر بسیاری از علاقمندان به دنیای کامپیوتر را به خود جلب کرد. در همین سال جوانی خوش ذوق و خلاق به نام جاناتان آیو به گروه طراحی صنعتی اپل پیوست. این مرد 25 ساله بعد از 6 سال حضور در این کمپانی، طراح اصلی آی مک شد.

محصولات شرکت اپل

بازگشت استیو جابز به اپل

در سال ۱۹۹۸ رایانه شخصی آیمک iMac با قیمت ۱۲۹۹ دلاری معرفی شد. این محصول اپل از سریع‌ترین کامپیوترهای سری مک بود. لازم به ذکر است که آیمک اولین کامپیوتر بود که پس از بازگشت استیو جابز به شرکت اپل تولید و عرضه شد. لازم به ذکر است که خرید NeXT امکان استفاده از موارد بی‌نظیری در زمینۀ نرم‌افزار را در اختیار کمپانی اپل قرار داد و نتیجه درخشان آن، تغییرات اساسی و مثبت در سیستم‌ عامل مک بود. این محصول را جاناتان آیو طراحی کرد. در حقیقت این کامپیوتر ابتدا به دلیل طراحی زیبایش محبوب شد. در سال ۱۹۹۹ میلادی از آی بوک رونمایی شد. 

در سال ۲۰۰۱ سیستم عامل مک او اس ایکس Mac OS X بر اساس محصولات NeXT ساخته شد. نسخه جدید سیستم عامل مک او اس ایکس دارای امکاناتی عالی مانند فعالیت‌های چند پردازشی بود. در همان زمان بود که آیپاد نیز تولید و معرفی شد. از این محصول استقبال بسیار گسترده‌ای شد. حالا دیگر شرکت اپل جایگاه بسیار عالی را در تولید لوازم الکترونیکی داشت. در واقع آیپاد محصول انقلابی اپل در صنعت مولتی مدیا و دنیای موسیقی بود. آیپاد با قیمت ۳۹۹ دلاری خود دارای ۵ گیگابایت حافظه داخلی ذخیره سازی بود؛ بنابراین این دستگاه می‌توانست ۱۰۰۰ فایل صوتی mp3 را در خود حفظ کند. 

در سال ۲۰۰۳ یکی از محصولات اپل یعنی فروشگاه آیتونز iTunes معرفی شد. شرکت اپل در عرضه ایرپاد موفق بود بنابراین تصمیم گرفت تا فروشگاه مجازی موسیقی آیتونز را به کاربران خود ارائه دهد. کاربران برای دسترسی یافتن به هر موزیک باید ۹۹ سنت پرداخت می‌کردند. در همان سال اولین نوت بوک ۱۷ اینچی دنیا نیز توسط اپل تولید و عرضه شد. البته مدل ۱۲ اینچی پاور بوک نیز در آن زمان معرفی شد.

آیفون و دوران طلایی اپل

تولد آیفون انقلابی در تاریخ دنیای تکنولوژی و تاریخچه ی اپل محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۷ آیفون معرفی شد. یکی از بهترین و تاریخی‌ترین لحظات شرکت اپل، رونمایی از اولین نسل گوشی هوشمند این شرکت بود. گوشی هوشمند آیفون توسط استیو جابز معرفی شد. آیفون یکی از مهمترین محصولات فناوری در کل تاریخ محسوب می‌شود. در واقع در آن زمان شرکت اپل توانست با رونمایی آیفون بسیاری از یکه‌تازان و تولیدکننده گوشی‌های همراه را شکست دهد. این محصول و تحولی که به وجود آورد، آنقدر عظیم بود که اثرات آن هنوز هم پا بر جا است زیرا هر سال بخش زیادی از درآمد کمپانی اپل از فروش آیفون است.

تاریخچه ی اپل

خداحافظی همیشگی اپل با جابز

در سال ۲۰۱۰ اولین تبلت اپل یعنی آیپد توسط استیو جابز معرفی شد. در سال 2011 از آیفون اس ۴ رونمایی شد. از ویژگی‌های خاص این گوشی می‌توان به دستیار نرم‌افزاری هوشمند که آن را به نام siri می‌شناسیم، اشاره کرد. جالب است بدانید که این دستگاه فروش محصولات اپل و رکورد فروش همه گوشی‌ها را در همان سه روز اول معرفی شکست! و باز هم توانست حوزه تکنولوژی را متحول کند.

جابز که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد در اوایل سال 2011 از سمت خود کناره‌گیری کرد و تیم کوک به جای جابز نشست. اما در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ اپل یکی از بدترین روزهای خود را سپری کرد زیرا استیو جابز در آن روز در سن ۵۶ سالگی از دنیا رفت. 

پس از مرگ استیو جابز داستان این شرکت قدرتمند و خلاق ادامه پیدا کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد. تیم کوک در سال ۲۰۱۴ محصول انقلابی دیگری به نام اپل واچ را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد و آن را ابزاری برای کنترل سلامتی و تناسب اندام دانست. پس از آن نیز اپل در سال‌های اخیر همچنان در زمینه‌های مختلف خلاق است و به نوآوری می‌پردازد. Apple با استفاده از پردازنده‌های فوق‌العاده M1 و M2 در مک‌بوک‌ها، بروز رسانی ایرپاد، اپل واچ و سایر محصولات خود همچنان در مسیر رشد قرار دارد. این کمپانی موفق، همچنان محصولات   گوناگون و خدمات ارزنده خود را در بهترین شکل ممکن، به مشتریان خود ارائه می‌دهد و از برترین شرکت‌های فناوری دنیا محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله مروری بر تاریخچه شرکت اپل و شکل‌گیری آن کردیم. استیو جابز شخصی موثر و موفق بود که باعث رشد چشمگیر این کمپانی قدرتمند شد. نام او همواره در تاریخ تکنولوژی جهان می‌درخشد. در حال حاضر کمپانی محبوب اپل طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. این شرکت همواره بهترین و خلاقانه‌ترین محصولات و خدمات را به کاربران خود ارائه می‌دهد. از محبوب‌ترین محصولات شرکت اپل می‌توان به آیفون، آیپد، مک بوک پرو و ایر با تراشه‌های اختصاصی اپل، مک استودیو، آل این وان، اسمارت واچ و... اشاره کرد. شما دوستان گرامی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از تمامی محصولات شرکت اپل دیدن کنید. شما از علاقمندان به محصولات اپل هستید؟ از کدام محصول این کمپانی استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول

1. چه کسی نام اپل Apple را برای این شرکت انتخاب کرد؟

وزنیاک در سال 1984 در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ایده انتخاب نام اپل از استیو جابز بوده است. طبق گفته‌های او، آنها تلاش کردند که نام اپل را به نام دیگری تغییر دهند اما موفق نشدند که نامی بهتر برای اپل در پیدا کنند.

2. آیا فروشگاه بروزکالا دارای لوازم جانبی محصولات اپل نیز هست؟

بله این فروشگاه جانبی موبایل و تبلت این برند را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.