راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی های کامپیوتری

گیمرهای ‌حرفه‌ای می‌دانند که کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزا و قطعات سیستم گیمینگ محسوب می‌شود. در حالت کلی این قطعه که نقش مهمی در اجرای بازی‌های ویدئویی، نرم‌افزارهای گرافیکی و رندرگیری، برنامه‌های طراحی، مدل‌سازی، تدوین و ویرایش فیلم ایفا می‌کند. پس اگر قصد اسمبل کردن سیستم گیمینگ را دارید، باید با این قطعه آشنا شوید و بدانید که هنگام خرید آن باید به چه مواردی توجه کنید. به همین منظور بروزکالا در راهنمای خرید کارت گرافیک برای بازی توضیحاتی در مورد بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ ارائه خواهد داد و چند مورد از محصولات بازار را نیز به شما دوستان گرامی معرفی خواهد کرد.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. کارت گرافیک چیست؟
2. انواع کارت گرافیک
• کارت گرافیک یکپارچه یا مجتمع (Integrated)
• کارت گرافیک اختصاصی یا مستقل (Dedicated)
3. نکات مهم خرید کارت گرافیک گیمینگ
• قیمت
• توجه به مشخصات فنی کارت گرافیک
• رم GDDR
• GPU
• فن‌ها
• سازگاری
4.پیشنهاد بروزکالا
• کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X
• کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4070 Ti O12G
• کارت گرافیک گیگابایت مدل Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 TI MASTER 8GB
• کارت گرافیک اینو تری دی RTX 3050 TWIN X2 8GB
5. نتیجه‌گیری

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزا و قطعات کامپیوتر گیمینگ محسوب می‌شود که وظیفه پردازش و نمایش تصاویر را در سیستم بر عهده دارد. این قطعه داده‌ها و اطلاعاتی را از پردازنده دریافت می‌کند و آنها را به تصاویری قابل نمایش تبدیل خواهد کرد. در واقع آنچه که روی صفحه نمایشگر به کاربر نشان داده می‌شود، توسط کارت گرافیک پردازش و ارسال شده است. حالا مشخص است که کیفیت تصاویر روی صفحه نمایش و سرعت بارگزاری آنها به کیفیت و سرعت کارت گرافیک بستگی دارد. 

پیشنهاد مطالعه: 7 ویژگی بهترین کارت گرافیک‌ 2023

بهترین کارت گرایک مخصوص بازیر

انواع کارت گرافیک

حالا که می‌دانید کارت گرافیک چیست، بهتر است از این موضوع نیز آگاه باشید که در حالت کلی این قطعه در دو نوع تولید و عرضه می‌شود. 

کارت گرافیک یکپارچه یا مجتمع (Integrated)

یکی از انواع کارت گرافیک، نوع یکپارچه یا مجتمع است که روی مادربرد نصب می‌شود. بهره بردن از این کارت گرافیک یکپارچه موجب مصرف انرژی کمتری توسط قطعه خواهد شد و در نتیجه گرمای کمتری نیز تولید می‌شود. اما استفاده از این مدل کارت گرافیک معایبی نیز دارد. مهم‌ترین عیب آن قابل تعویض و قابل ارتقا نبودن آن است. پس نوع مجتمع یا یکپارچه را نمی‌توانیم از مادربرد خود جدا کنیم و یک نوع مدرن و جدید را جایگزین آن نماییم. این قطعه برای سیستم‌های اداری و خانگی مناسب خواهد بود. 

کارت گرافیک اختصاصی یا مستقل (Dedicated)

از نام این قطعه مشخص است که به صورت مجزا و مستقل خریداری می‌شود و سپس روی مادربرد نصب خواهد شد. این یعنی کارت گرافیک مجزا قابل ارتقا است و کاربران حرفه‌ای با سیستم‌های حرفه‌ای مانند گیمرها، طراحان گرافیکی و... می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این دو نوع داشته باشیم، باید بگوییم که قدرت و سرعت کارت گرافیک اختصاصی بیشتر و بالاتر از کارت گرافیک یکپارچه است. به همین منظور از این قطعه اختصاصی برای اجرای بازی‌های سنگین، مدل‌سازی سه‌بعدی، برنامه‌های ویرایش عکس و فیلم و... استفاده خواهد شد. 

پیشنهاد مطالعه: نقش کارت گرافیک در کامپیوتر و لپ تاپ

نکات مهم خرید کارت گرافیک گیمینگ

هنگام خرید هر محصولی باید به برخی از نکات و ویژگی‌های آن محصول توجه بیشتری کنید. این موضوع در مورد خرید کارت گرافیک گیمینگ نیز صدق می‌کند. در حقیقت با توجه به همین نکات متوجه خواهید شد که قطعه مورد نظرتان چقدر قدرت دارد و بهترین کارت گرافیک مخصوص بازی کدام است؟ در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

قیمت

ما همواره برای خرید هر محصولی به قیمت آن توجه می‌کنیم. حالا که قصد خرید این کالا را دارید باید بدانید که قیمت این محصول کم نیست. در واقع کارت گرافیک گیمینگ با کیفیت بالا و برند معتبر می‌تواند بیش از 1000 دلار نیز باشد اما شما می‌توانید این محصول را با کیفیت عالی با قیمت مناسب‌تر نیز خریداری نمایید. لازم به ذکر است که قیمت کارت گرافیک گیمینگ در سال اخیر با روی کار آمدن ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند Ray-Tracing بالاتر رفت. توصیه می‌شود اگر محدودیت بدوجه ندارید، محصولاتی با ویژگی‌های جدید و مدرن را تهیه نمایید. برای استعلام قیمت انواع کارت گرافیک گیمینگ در برندهای متنوع با مشخصات مختلف به وب‌سایت بروزکالا مراجعه نمایید.

توجه به مشخصات فنی کارت گرافیک 

برای تهیه بهترین کارت گرافیک برای بازی های کامپیوتری، حتماً باید مشخصات فنی آن را در نظر بگیرید و بدانید که قطعه مورد نیاز شما دارای چه ویژگی‌هایی است. در حالت کلی باید به تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی و ویژگی‌هایی مانند Ray Tracing و Direct X12 توجه نمایید. با توجه به نیاز خود این ویژگی‌های فنی را در نظر بگیرید. این یعنی باید بدانید که با جدیدترین بازی‌های دنیا سر و کار خواهید داشت یا خیر. سپس با توجه به سطح انتظارتان از این محصول برای خرید اقدام نمایید.

  در ادامه راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ، برخی از ویژگی‌ها و مشخصات این قطعه را بررسی می‌کنیم.

  • در حالت کلی هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، بهتر است زیرا پردازنده قدرت پردازشی بیشتری خواهد داشت. 
  • به مقدار TDP کارت گرافیک یعنی به میزان مصرف انرژی آن توجه نمایید. مشخص است که هر چقدر میزان TDP بیشتر باشد، گرمای بیشتری نیز تولید خواهد شد.
  • به سرعت کلاک دقت کنید. این میزان با واحد مگاهرتز MHz اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر سرعت کلاک بیشتر باشد، بهتر است و پردازش داده‌های گرافیکی سریع‌تر خواهد بود. 
  • به چیپ کارت گرافیک توجه نمایید. یک یا دو عدد تراشه اصلی داخل هر کارت گرافیک وجود دارد که در واقع همان پردازنده کارت گرافیک می‌باشد. این تراشه‌ها هستند که تعیین‌کننده قدرت این قطعه خواهند بود. 
  • به حافظه VRAM توجه کنید. این حافظه مانند حافظه رم عمل خواهد کرد و وظیفه نگهداری و فراهم کردن داده‌ها و اطلاعات به چیپ کارت گرافیک را بر عهده دارد. حجم VRAM غالباً به رزولوشن تصویری که شما بازی را با آن اجرا خواهید کرد، بستگی خواهد داشت. در حالت کلی هر چقدر که ظرفیت حافظه کارت گرافیک بیشتر باشد، دسترسی به داده‌های گرافیکی بهتر و سریع‌تر خواهد بود. 
  • باس کارت گرافیک نیز موضوع دیگری است که بهتر است به آن توجه نمایید. Bus کارت گرافیک مسیرهای مسی است که روی مادربرد وجود دارد. وظیفه باس برقراری ارتباط میان حافظه گرافیکی با پردازنده گرافیکی می‌باشد.
  • توجه به سازگاری و هماهنگی پورت‌های خروجی کارت گرافیک و پورت‌های ورودی مانیتور خود را فراموش نکنید.

پیشنهاد مربوط برای مشاهده : قیمت cpu

 

 راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ

رم GDDR

رم GDDR تعیین‌کننده این است که کارت گرافیک شما چه مقدار حافظه اختصاصی دارد. فراموش نکنید که رم سیستم با رم کارت گرافیک متفاوت است. این رم یعنی GDDR RAM فقط برای امور گرافیکی به کار خواهد آمد. مشخص است که هر چه میزان رم بیشتر باشد، بهتر است زیرا قدرت محاسباتی این قطعه بیشتر می‌شود؛ در نتیجه عملکرد کارت گرافیک نیز قوی‌تر و بهتر خواهد بود. البته این مورد درباره برخی از کارت‌های گرافیک جدید صدق نمی‌کند؛ زیرا در برخی مدل‌های شاهد رم کمتر با قدرت عملکرد بهتر نیز هستیم. امروزه GDDR6X بهترین نوع رم محسوب می‌شود. پس برای خرید بهترین کارت گرافیک مخصوص بازی به دنبال محصول با رم GDDR6X باشید. به عنوان مثال کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X دارای این رم است و البته یکی از بهترین و گران‌ترین قطعات موجود در بازار نیز محسوب می‌شود.

کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X

GPU

شما احتمالاً بارها نام GPU را شنیده‌اید اما آیا می‌دانید که جی پی یو چیست؟ جی پی یو واحد پردازش گرافیکی است و در حقیقت یکی از مهم‌ترین اجزای کارت گرافیک محسوب می‌شود. وظیفه این قسمت رندر تصاویر، فیلم‌ها و گرافیک‌های سه بعدی است. این مدار الکترونیکی در کارت گرافیک به منظور سرعت بیشتر پردازش تصاویر و فیلم‌ها طراحی شده است. هسته‌های این بخش در کنار هم کار خواهند کرد و به پردازش موازی برای رندر گرافیک و انجام محاسبات پیچیده ریاضی می‌پردازند.

پیشنهاد مطالعه: نحوه پیدا کردن مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر

فن‌ها

وقتی برای خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ اقدام می‌نمایید، متوجه خواهید شد تمام این قطعات دارای یک یا چند فن هستند. اینجا است که از خود می‌پرسید کدام مدل را بخرم؟ بگذارید ساده بگوییم که این قطعات از لحاظ خنک‌کننده یا فن دارای گروه‌های Non-reference و Reference هستند. کارت گرافیک Reference محصولی است توسط شرکت اصلی سازنده عرضه شده است اما محصول Non-reference توسط شرکت‌های دیگری مونتاژ خواهد شد.

معمولاً محصولات رفرنس دارای یک فن و محصولات غیررفرنس بیش از یک فن دارند. حالا متوجه می‌شوید که چرا یک مدل کارت گرافیک را با اسامی مختلف و برندهای متفاوتی مانند ایسوس، گیگابایت و... مشاهده می‌کنید. در حالت کلی این قطعه با فن‌های Non-reference بهتر است زیرا عملکرد پردازنده گرافیکی را بهبود می‌دهد. هنگامی که انتخاب بین چند مدل یکسان با خنک‌کننده‌های مانند هم برایتان سخت بود، حتماً کالایی را تهیه کنید که دمایی کمتری برای دستگاه فراهم خواهد کرد.

سازگاری

حالا باید به مهم‌ترین بخش خرید کارت گرافیک توجه نمایید. پیش از خرید محصول مورد نظر خود این را بررسی کنید که این قطعه با مادربرد شما سازگاری داشته باشد. مهم‌ترین بخش این سازگاری مربوط به اندازه فیزیکی قطعه و منبع تغذیه کافی است. گاهی ممکن است این قطعه داخل کیس جا نشود! اندازه‌گیری حد فاصل جایگاه کارت گرافیک به مادربرد و نیاز مادربرد به PCIe 16-slot را فراموش نکنید. برای اینکه مشکل ناکافی بودن منبع تغذیه پیش نیاید، باید برای محاسبه مقدار انرژی مورد نیاز برای کارت گرافیک مورد نظرتان اقدام نمایید.

سایت‌هایی در این زمینه وجود دارند که شما می‌توانید با مراجعه به آنها انرژی مورد نیاز را با وارد کردن اجزای مختلف به دست بیاورید. سایت outervision در این امر شما را یاری خواهد کرد. پس از انجام محاسبه اگر متوجه شدید که منبع تغذیه شما پاسخ‌گو نیست، می‌توانید برای خرید پاور کامپیوتر نیز اقدام نمایید. لازم به ذکر است که حتماً به نوع اتصال این قطعه به پاور نیز دقت کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین مادربرد گیمینگ 2023

پیشنهاد بروزکالا

بروزکالا در این قسمت بهترین کارت گرافیک‌ گیمینگ 2023 را در قیمت‌های مختلف به شما دوستان عزیز معرفی خواهد کرد تا هر کاربر با هر بودجه‌ای قادر به خرید آن باشد.

1. کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X

یکی از بهترین محصولات حال حاضر در بازار همین کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X است. این قطعه با ابعاد 357.6×149.3×70.1 میلی‌متر، دارای تراشه RTX 4080 ساخت NVidia است. فرکانس این قطعه فوق‌العاده قدرتمند و پرسرعت در حالت عادی 2505 مگاهرتز و در حالت اورکلاک 2535 مگاهرتز می‌باشد. این کارت گرافیک از حافظه 16 گیگابایتی GDDR6X بهره می‌برد. پهنای باس در این محصول 256 بیت است. این محصول بالارده است و از گران‌ترین محصولات بازار محسوب می‌شود. 

در این قطعه 9728 عدد هسته‌ CUDA به کار رفته است. این کارت گرافیک جدید می‌تواند به گیمر کمک کند تا بازی‌های جدید را با وضوح بسیار بالا اجرا کند. ایسوس در این محصول فوق‌العاده 3 خنک‌کننده با نویز صوتی کم تعبیه کرده است که این فن‌ها از فناوری Axial-Tech بهره می‌برند. هر سه خنک‌کننده هنگامی که دمای پردازنده گرافیکی کمتر از 50 درجه سانتی‌گراد می‌شود، متوقف خواهند شد. حداقل منبع تغذيه مورد نياز آن 750 وات است. باید بدانید که این کالا دارای 3 درگاه‌ خروجی DisplayPort و 2 درگاه HDMI می‌باشد. 

کارت گرافیک ایسوس ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X

2. کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4070 Ti O12G

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4070 Ti O12G با تراشه RTX 4070 Ti یکی از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ بازار است. این محصول ابعاد 336150x63x میلی‌متری دارد. در این محصول 3 فن قدرتمند مشاهده می‌شود. ظرفیت حافظه GDDR6X این محصول 13 گیگابایتی است. این مدل کارت گرافیک ایسوس 7680 هسته کودا دارد. فرکانس پایه پردازنده این کالا 2310 مگاهرتز و فرکانس بوست آن 2610 مگاهرتز است. قیمت این کارت گرافیک کمتر از مدل قبلی است و با حدود 50 میلیون تومان می‌توان این محصول را خریداری کرد. پهنای باس کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4070 Ti O12G معادل 192 بیت می‌باشد. 2 عدد پورت HDMI و 3 عدد درگاه DISPLAYPORT در این محصول به چشم می‌خورد. 

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 4070 Ti O12G

 

3. کارت گرافیک گیگابایت مدل Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 TI MASTER 8GB

اگر برای کارت گرافیک گیمینگ بودجه‌ای حدود 30 میلیون تومان در اختیار دارید، کارت گرافیک گیگابایت مدل Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 TI MASTER 8GB می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. این کالا با تراشه RTX 3070 TI دارای ابعاد 32.4 × 14.2 × 7 سانتی‌متر می‌باشد. ظرفیت حافظه این کالا 8 گیگابایت از نوع GDDR6X است. پهنای باس این محصول 256 بیت می‌باشد. برند معتبر گیگابایت این مدل را با 3 پورت HDMI و 3 درگاه DisplayPort به بازار عرضه کرد. حداقل منبع تغذيه مورد نياز این کالا 850 وات است. این کارت گرافیک 3 فن دارد. 

کارت گرافیک گیگابایت مدل Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 TI MASTER 8GB

 

4. کارت گرافیک اینو تری دی RTX 3050 TWIN X2 8GB

شما با حدود 10 میلیون نیز می‌توانید صاحب کارت گرافیک گیمینگ با حافظه 8 گیگابایتی از نوع GDDR6 شوید. کارت گرافیک اینو تری دی RTX 3050 TWIN X2 8GB دارای تراشه RTX 3050 و ابعاد 3.8×24×12 سانتی‌متر است. این کارت گرافیک فرکانس پایه 1552 مگاهرتزی دارد و این عدد در حالت بوست به 1777 مگاهرتز می‌رسد. پهنای باس این محصول 128 بیت است. این قطعه 2560 هسته کودا دارد. حداقل منبع تغذيه مورد نياز آن 550 وات است. لازم به ذکر است که پورت‌های HDMI و DisplayPort در این کارت گرافیک تعبیه شده‌اند.

کارت گرافیک اینو تری دی RTX 3050 TWIN X2 8GB

5. کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5

اگر می‌خواهید برای سیستم خود یک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت کمتر از 10 میلیون تومان بخرید، کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5 برای شما انتخابی مناسب خواهد بود. بروزکالا محصولات بسیاری با قیمت پایین نیز به شما ارائه خواهد کرد.

کارت گرافیک توربو چیپ مدل Turbo Chip Typhoon RX580-8GD5

پیشنهاد مطالعه: بهترین برندهای کارت گرافیک کدام اند؟

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ معرفی بهترین کارت گرافیک برای بازی، متوجه شدید که کارت گرافیک چیست و هنگام انتخاب این قطعه برای سیستم خود باید به چه مواردی توجه نمایید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بروزکالا از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ از برندهای معتبری مانند ASUS و MSI و Gigabyte و... همراه با مشخصات و قیمت آنها دیدن کنید.

به خاطر بسپارید که شما عزیزان امکان مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان این مجموعه را نیز خواهید داشت تا با آگاهی کامل و خیالی آسوده محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید و با خرید از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه اینترنتی بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

1. برای گیمینگ کارت گرافیک AMD بخرم یا Nvidia؟

هر دوی این برندها، محصولات بالارده بسیار خوبی برای گیمینگ تولید می‌کنند و که هم از نظر سرعت و هم از لحاظ عملکرد عالی هستند. اما محصولات بالارده Nvidia عملکرد کمی بهتری از خود نشان می‌دهند. در محصولات مقرون به صرفه و پایین‌رده این اختلاف کوچک به چشم نمی‌خورد.  

2. فناوری‌های G-SYNC یا FreeSync چیست؟

این دو ویژگی‌های همگام‌سازی کارت گرافیک و نرخ بروزرسانی مانیتور هستند. G-SYNC توسط NVIDIA و FreeSync توسط AMD توسعه پیدا کرده‌اند. با خرید مانیتور کامپیوتر که از این تکنولوژی‌ها پشتیبانی کند می‌توانید بازی را روان‌تر، با تأخیر کمتر و بدون پارگی تصویر اجرا کنید. 

3. در حالت کلی هنگام خرید کارت گرافیک به چه نکاتی توجه کنم؟

حتماً به تعداد هسته‌ها، فرکانس پایه و فرکانس بوست، نوع و ظرفیت حافظه، پهنای باس، توان مصرفی و درگاه‌های خروجی توجه نمایید.

4. برای یک گیمر توجه به کدام موارد در اولویت هستند؟

شما باید کارت گرافیک با GPU قوی و رم کافی را در اولویت قرار دهید.