آموزش مشاهده مصرف cpu و ram

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که هنگام کار کردن با ویندوز حس کنید که سیستم عامل کمی کند شده است و یا فشار بسیاری به سخت‌افزارها وارد می‌شود. در این زمان، بهترین کای که می‌توانید انجام دهید، مشاهده حجم سخت‌افزار استفاده شده یعنی پردازنده مرکزی یا CPU، کارت گرافیک و رم می‌باشد تا بفهمیم فشار دقیقا بر کدام یک از بخش‌های سیستم وارد می‌آید. ویندوز از ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی برخوردار است که شما قادر هستید با استفاده از آن‌ها، میزان استفاده CPU و RAM را مشاهده نمایید. اگر می‌خواهید به طور کامل روش مشاهده مصرف cpu و ram را آموزش ببینید، این مقاله از بروز کالا را مطالعه کنید.


سرفصل‌های مقاله:

    چگونه میزان مصرف CPU و RAM را در ویندوز نمایش دهیم؟
•    مشاهده مصرف CPU، GPU، WIFI، DISK و MEMORY در TASK MANAGER
•    چطور مصرف CPU را به صورت زنده مشاهده کنیم؟
•    مانیتورینگ منابع سیستم با استفاده از Xbox game bar در ویندوز
•    طریقه مشاهده میزان مصرف RAM و CPU در ویندوز با بهره‌گیری از Performance Monitor

چگونه میزان مصرف CPU و RAM را در ویندوز نمایش دهیم؟

طبیعتا هر کامپیوتری برای به انجام رساندن عملیات‌های خود به یکسری منابع احتیاج دارد، که این منابع و قدرت را از سخت‌افزارهای درون کیس یعنی CPU، RAM و... دریافت می‌کند. در وضعیت‌ها و شرایط گوناگون میزان بهره گرفتن از این قدرت متفاوت می‌باشد و در بعضی زمان‌ها می‌تواند بسیار بالا یا کم باشد. مثلا، در هنگام استفاده از کامپیوتر برای انجام کارهای عادی و روزمره، استفاده از قدرت قطعات درون سیستم خیلی کم بوده و زمانی که کارهای سنگینی مثل کارهای گرافیکی و یا بازی‌های ویدیویی و... با کامپیوتر خود انجام می‌دهید، استفاده از این منابع بسیار بالا می‌رود.

البته ممکن است در بعضی موارد شما کارهای سنگین و خاصی با کامپیوتر خود انجام نمی‌دهید، ولی کامپیوتر شما هنوز هم عملکرد بسیار کندی دارد و هر فرمانی را با تاخیر به اجرا می‌رساند. در این مواقع، بهترین کار این است که میزان استفاده از سخت‌افزار را در کامپیوتر خود بررسی نمایید. دو روش برای این عمل وجود دارند؛ رصد منابع کامپیوتر به کمک مانیتورینگ سیستم، اولین روش می‌باشد و به واسطه پنجره Task Manager انجام می‌شود. شما با این روش قادر خواهید بود میزان مصرف رم، CPU  و Graphic و... را به صورت زنده مشاهده نمایید. روش دوم نیز استفاده مانیتورینگ منابع سیستم به وسیله قابلیت‌های Xbox game bar ویندوز است. در ادامه مقاله، به بررسی هر دو روش می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: کیس کامپیوتر چیست؟

مشاهده مصرف CPU، GPU، WIFI، DISK و MEMORY در TASK MANAGER 

یکی از بخش‌های مهم ویندور، Task Manager آن ‌می‌باشد که به شما در انجام اعمال گوناگون کمک می‌کند. تسک منیجر یا مدیر وظیفه، سرشار از آمارها و میزان استفاده کاربر از کامپیوتر است و به صورت زنده و لحظه‌ای نمایش داده می‌شود. از قابلیت‌های جدیدی که به ویندوز 8 اضافه شده این است که میزان مصرف هر کدام از سخت‌افزارها به صورت پنجره‌های کوچک نمایش داده می‌شوند. این پنجره‌ها از نوار تسک منیجر جدا شده و کابر قادر است هریک از آن‌ها را در هر گوشه‌ای از تصویر قرار دهد تا هر لحظه بتواند میزان مصرف منابع را مشاهده کند.

برای ورود به قسمت Task Manager، می‌توانید از سه روش بهره بگیرید.

•    روش اول: سه کلید Ctrl+Shift+Esc را به طور همزمان بفشارید.
•    روش دوم: روی نواری که در پایین صفحه قرار دارد راست کلیک کرده و Task Manager را انتخاب نمایید.
•    روش سوم: سه کلید Alt+Ctrl+Esc را به طور همزمان بفشارید.

در پنجره ورود به تسک منیجر، ابتدا گزینه Task Manager را انتخاب کنید. سپس سربرگ performance را انتخاب نموده تا بتواند میزان مصرف RAM و CPU و... را در ویندوز 8 یا 10 مشاهده نمایید. اگر می‌خواهید تمامی نمودارها را در سایز کوچک در صفحه کامپیوتر داشته باشید، صرفا باید بر روی یکی از نمودارها دو دفعه کلیک کنید. در این زمان شما می‌توانید اندازه این پنجره را تغییر دهید و در هر جایی از صفحه دسکتاپ خود قرار دهید تا بتوانید میزان مصرف منابع کامپیوتر خود را رصد کنید.

در ضمن، اگر مایل هستید که این صفحه همواره بر روی تمام پنجره‌ها باز شود، بر روی option کلیک کنید و گزینه always on top را فعال نمایید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی 7 نوع ram کامپیوتر براساس عملکرد

چطور مصرف CPU را به صورت زنده مشاهده کنیم؟

مطالبی که در بخش قبل توضیح دادیم، فقط هنگامی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که به شکل عادی به انجام فرایند نمایش میزان مصرف پردازنده و رم در کامپیوتر بپردازید. ولی اگر بخواهید وقتی در حال بازی هستید این مصارف را مشاهده کنید، کار دیگری باید انجام دهید.

اگر شما هم اهل بازی بوده و یک گیمر هستید و می‌خواهید به صورت لحظه‌ای میزان مصرف قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر خود را بررسی کنید، پیشنهاد ما بهره گرفتن از سرویس game bar در ویندوز می‌باشد. این نوار از طراحی کاملا حرفه‌ای برخوردار است و به خاطر رنگ و اندازه آن، گیمرها هنگام بازی، با نمایش میزان مصرف cpu و دیگر منابع سیستم خود به صورت زنده تسلط کامل بر بازی را دارند.

مانیتورینگ منابع سیستم با استفاده از Xbox game bar در ویندوز

گیم بار، در حقیقت ابزاری در ویندوز 10 است که گیمرها را قادر می‌سازد تا به وسیله آن وضعیت سیستم و حتی دمای CPU را مشاهده نمایند. البته، که حتی افرادی که گیمر نیستند نیز قادر به استفاده از از گیم بار، برای استفاده‌های دیگر می‌باشند. برای باز کردن گیم بار، ابتدا باید دو کلید  Windows+Gرا بفشارید. اگر هیچ نواری ظاهر نشد، به قسمت Setting و سپس Gaming و بعد Xbox Game Bar بروید و وضع آن را از off به on تغییر دهید. 

 بعد از باز شدن این سرویس، شما قادر هستید آن را شخصی‌سازی کنید. برای انجام اینکار، اول گزینه performance صفحه Game bar را انتخاب نمایید. حال می‌توانید پنجره‌های باز را به صفحه مانیتور سنجاق کنید. آیکن سنجاق در بالای همین پنجره را انتخاب کنید تا در حین بازی قادر به مشاهده میزان مصرف CPU و RAM و... به صورت زنده باشید. در ضمن می‌توانید برای دیدن هرلحظه مصرف CPU، GPU، RAM و FPS در ویندوز، گزینه تنظیمات را انتخاب کنید و هرکدام را که احتیاج دارید انتخاب نمایید تا ابزارک میزان مصرف منابع خود را شخصی‌سازی کنید.

لازم است بدانید که اگر در این بخش مشخصات خاصی را از میزان مصرف ندیدید، امکان دارد که درایور کامپیوتر شما نصب نباشد یا مشکلی در نصب آن وجود داشته باشد. همچنین برای اینکه بیش‌تر شخصی‌سازی کنید، می‌توانید بر روی گزینه Performance option در بخش تنظیمات کلیک کنید تا بتوانید به شکل پیشرفته تغییرات مانیتورینگ مصرف را در منابع کامپیوتر خود را مشاهده کنید. در آخر اگر قصد خروج از این پنجره را داشتید، دو کلید  Windows+G را به طور همزمان بفشارید تا پنجره گیم بار بسته شود. در ضمن می‌توانید روی آیکن ضربدر بالای صفحه نیز کلیک کنید.

پیشنهاد مطالعه: پیدا کردن مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر

طریقه مشاهده میزان مصرف RAM و CPU در ویندوز با بهره‌گیری از Performance Monitor

اگر برای مشاهده میزان مصرف CPU و RAM به دنبال استفاده از نرم‌افزار هستید و ابزارهای دقیق‌تر و قوی‌تر می‌باشید، نرم‌افزار Performance Monitor به شما توصیه می‌شود. این نرم‌افزار کاربردی و قوی را دانلود کنید و بدون اینکه نیاز به نصب آن داشته باشید، از آن بهره بگیرید. این نرم‌افزار Portable بوده و به صورت رایگان نیز قابل دریافت است. در این نرم‌افزار، 4 نمودار میزان مصرف پردازنده، رم، دیسک و شبکه برای شما به نمایش گذاشته شده و قابل مشاهده می‌باشد. در ضمن شما قادر خواهید بود رنگ، اندازه و سبک نمودار را خودتان تنظیم کنید.

سخن پایانی 

یکی از مفیدترین کارهایی که وقتی سیستم کامپیوتر شما کند شده می‌توانید انجام دهید این است که وضع قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر خود و میزان مصرف هریک را مشاهده نمایید؛ به این خاطر که با این روش ما قادر خواهید بود نرم‌افزارهایی که موجب کند شدن سیستم شما شده است را بشناسید و اگر احتیاجی به آن‌ها ندارید، با بستن آن‌ها و یا حتی حذف کردنشان، فشار وارده بر سیستم را کاهش دهید. برای آموزش مشاهده مصرف cpu و ram می‌توانید از روش‌های مختلفی بهره بگیرید که یکی از راحت‌ترین آن‌ها با استفاده از Task manager می‌باشد و یا حتی از بخش game bar نیز می‌توانید به مانیتورینگ منابع سیستم خود بپردازید. در ضمن استفاده از نرم افزار مشاهده مصرف cpu نیز می‌تواند مفید باشد. شما با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود تا میزان استفاده از CPU و RAM در کامپیوتر خود را مشاهده کرده و حتی هنگام بازی نیز، به صورت زنده آن‌ها را رصد کنید. 

سوالات متداول 

1. به چه ابزاری می‌توان میزان مصرف قطعات سخت‌افزاری در کامپیوتر را مشاهده کرد؟

از ابزارهای اصلی برای مشاهده میزان مصرف CPU و RAM  در ویندوز، بهره گرفتن از ابزار Task Manager می‌باشد.

2. کدام نرم‌افزار مناسب مشاهده میزان مصرف CPU و RAM است؟

نرم‌افزار Performance Monitor برای مشاهده مصرف سی‌پی‌یو، رم و کارت گرافیک، مناسب است.