دلایل کند شدن سرعت لپ تاپ و رفع مشکل آن

یک سناریوی تکراری وجود دارد که همه آن را تجربه کرده ایم: بعد از خرید لپ تاپ و سپری شدن روزهای اولیه آن، یک روز روشنش می‌کنیم و می‌بینیم که باید کمی معطل شویم تا تمام برنامه‌ها لود شوند، باز شدن هر پنجره‌ای چند ثانیه طول می‌کشد و سرعت ویندوز لپ تاپ مثل روزهای اولش نیست. آنجاست که از خود می‌پرسیم: چرا سرعت لپ تاپ پایین است ؟ چه اتفاقی افتاده است؟ و به فکر رفع مشکل کند شدن لپ تاپ خواهید بود ما اینجاییم تا در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا، دلایل کند شدن سرعت لپ تاپ را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • خاک‌گرفتگی قطعات لپ‌تاپ
  • عدم وجود تهویه مناسب 
  • اجرای هم‌زمان چند برنامه
  • غیر فعال کردن اجرای برنامه به صورت خودکار
  • اجرای برنامه بعد از راه‌اندازی سیستم لپ‌تاپ شما
  • ریبوت نکردن لپ‌تاپ
  • ویروسی شدن دستگاه و وجود بدافزارها
  • پر بودن درایو حافظه
  • نصب نرم‌افزارهای بدون کاربرد و اضافی
  • دیفراگ نبودن درایورها
  • اجرای پس‌زمینه یا آیکون متحرک
  • پاک نکردن کش
  • آپدیت نبودن ویندوز
  • ظرفیت پایینِ RAM

 

مهم ترین علت کند شدن لپ تاپ

در بالا به مهم ترین علت کم شدن سرعت لپ تاپ در یک لیست اشاره کردیم. حالا هر علت کندی لپ تاپ را جداگانه توضیح میدهیم تا بتوانید مشکل لپ تاپ خود را شناسایی کنید.

خاک گرفتن قطعات لپ‌تاپ

ممکن است که شما زمان زیادی از لپ‌تاپ خود استفاده کرده باشید ولی برای سرویس کردن آن اقدام نکرده باشید. در این صورت است که احتمال خاک‌گرفتگی قطعات وجود خواهد داشت. گاهی وقتی شما برنامه‌های سنگین را اجرا می‌کنید، صدای بلند فن را می‌شنوید و متوجه کند شدن سرعت لپ‌تاپ نیز می‌شوید. این مشکل به سادگی با سرویس کردن آن حل می‌شود. فقط نیاز به دستگاه مکنده است که گرد و غبارِ روی قطعات را از بین ببرد. توجه داشته باشید که بهتر است هر شش ماه در میان دستگاه شما سرویس شود. 

 

بیشتر بخوانید: آموزش تست سلامت لپ تاپ هنگام خرید + راهنمای تست با نرم افزار

عدم وجود تهویه مناسب 

یکی دیگر از دلایل کند شدن سرعت لپ تاپ، عدم وجود تهویه مناسب است. وقتی تهویه مناسب نباشد، گرد و غبار روی قطعات مختلف لپ‌تاپ مانند فن می‌نشیند و همین باعث درست کار نکردن فن خواهد شد. وقتی فن درست کار نکند، قطعات داغ می‌شوند و شما با افت سرعت دستگاه مواجه خواهید شد. اگر مشکل از تهویه باشد می‌توانید برای تعویض فن اقدام نمایید. در کامپیوترهای شخصی PC بسیاری از کاربران مانند گیمرها، فن‌های اضافی در کیس نصب می‌کنند. خرید خنک کننده لپ تاپ و استفاده به موقع می‌تواند کمک بسیاری در جلوگیری از این مشکل به شما کند.

اجرای همزمان چند برنامه

وقتی شما چند برنامه را همزمان با یکدیگر اجرا می‌کنید، با توجه به نقش پردازنده در لپ تاپ این قسمت درگیر خواهد شد و با پایین آمدن سرعت دستگاه روبه‌رو خواهید شد. اگر شما از آن دسته کاربران هستید که چندین برنامه سنگین را هم‌زمان روی سیستم خود اجرا می‌کنید، بهتر است از این کار اجتناب کرده و آنها را به صورت جداگانه اجرا نمایید. 

 

اجرای برنامه بعد از راه‌اندازی سیستم لپ‌تاپ شما

در پاسخ به سوال چرا سرعت لپ تاپم کم شده ؟ نکته دیگری که باید توجه کرد برنامه‌هایی است که پس از راه‌اندازی سیستم، به طور اتوماتیک و خودکار رو صفحه لپ‌تاپ باز می‌شوند. در واقع این امکان برای دسترسی راحت کاربر است اما مشکل اینجا است که موجب پایین آمدن سرعت لپ‌تاپ شما نیز خواهد شد. زیرا این امر حافظه موقت سیستم لپ تاپ را اشغال می‌کند. پس می‌توانید این مشکل را در قسمت تنظیمات برطرف کنید.

غیر فعال کردن اجرای برنامه به صورت خودکار 

ابتدا با کلیک روی Start در ویندوز به قسمت تنظیمات بروید. در آن قسمت عبارت Start apps را وارد کرده و در ستون سمت راست نام برنامه‌هایی که به صورت خودکار اجرا می‌شوند را ببینید. حالا می‌توانید برنامه‌هایی که لازم به اجرای خودکار ندارند را غیر فعال نمایید و این‌گونه به رفع کند شدن لپ تاپ خود کمک کرده‌اید. 

ریبوت Reboot نکردن لپ‌تاپ

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که چندین روز لپ‌تاپ خود را روشن نگاه می‌دارید و آن را خاموش نمی‌کنید، باید بدانید که در آینده دستگاه شما دچار مشکل خواهد شد و با افت سرعت لپ تاپ نیز مواجه خواهید شد. پس بهتر است روزانه دستگاه را خاموش کنید. بهتره در حین خاموش کردن لپ تاپ شارژر آن را نیز از برق بکشید چرا که نوسانات برق گاهی به آداپتور نیز آسیب میزند. حتی ممکنه یک اتصال جزئی به خرید باتری لپ تاپ ناشی از نیم سوز شدن آن و یا خرید شارژر لپ تاپ نیز منجر شود.

بیشتر بخوانید: نقش کارت گرافیک در کامپیوتر و لپ تاپ + فرق GPU و کارت گرافیک

ویروسی شدن دستگاه و وجود بدافزارها

مورد دیگری نیز می‌توانند از دلایل افت سرعت لپ‌تاپ شما محسوب شود و آن هم ویروسی شدن سیستم است. همیشه به خاطر داشته باشید که آنتی ویروسی قدرت‌مند می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. هر چند وقت در میان، فضای هارد را با آنتی ویروس، اسکن نمایید. به این مورد توجه کنید که وقتی اقدام به اتصال گوشی و یا حافظه جانبی لپ‌تاپ خود می‌نمایید، اول آن را اسکن کنید. هر چند ماه در میان، برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید را هم بررسی کنید و اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید، آن را حذف نمایید. 

پر بودن فضای درایو 

این موضوع واضح است که پر بودن درایوها باعث کاهش سرعت لپ‌ تاپ شما خواهد شد. حتماً به بررسی درایوها بپردازید. اگر پر بود، کمی از فضای آن را خالی کنید. درایو ویندوز همیشه به فضایی آزاد برای پردازش‌های سیستم عامل نیاز دارد. در این مورد می توانید اقدام به خرید هارد اکسترنال جهت انتقال برخی از فضای پر شده کنید.

نصب نرم‌افزارهای بدون کاربرد و اضافی

اکثر اوقات ما اقدام به نصب برنامه‌های می‌کنیم که فقط یک بار از آنها استفاده کرده‌ایم؛ یا آنها را نصب کرده‌ایم چون شاید روزی به کارمان بیایند. اما مشکل اینجا است که نصب برنامه‌های غیر کاربردی و اضافی باعث کند شدن سرعت لپ‌تاپ شما خواهد شد. برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را حذف کرده و نصبشان را به زمانی موکول کنید که واقعاً به آنها نیاز داشته باشید. 

دیفراگ نبودن درایورها

اگر با کاهش سرعت سیستم مواجه شدید، به یکپارچه نبودنِ درایوها نیز شک کنید. هنگامی که کاربر، فایلی را روی لپ تاپ خود بارگذاری می‌کند، آن فایل به کلاستر می‌رود و آنجا ذخیره می‌شود. اگر آن کلاستر فضای خالی نداشته باشد، آن فایل به کلاستر دیگری ارسال می‌شود. همین امر باعث پراکنده شدن اطلاعات هارد شما خواهد شد. وقتی این موضوع چندین بار تکرار شود، سرعت شما کاهش پیدا خواهد کرد. دیفراگ کردن را روی هارد درایو انجام دهید. برای این کار می‌توانید از برنامه‌های گوناگونی که برای این امر وجود دارند، استفاده کنید.

اجرای پس‌زمینه یا آیکون متحرک

یکی از دلایل متداول افت سرعت لپ‌تاپ، استفاده از پس‌زمینه و آیکون‌های متحرک است. در واقع تصاویر پس‌زمینه، نمایشگر لپ‌تاپ را زیبا و سرعت دستگاه را کم خواهد کرد. برای از بین بردن این مشکل باید از تصاویر ثابت بهره برید. به همین منظور پس از کلیک کردن روی Start، به جستجوی عبارت View Advanced System Setting بپردازید. روی Performance کلیک کرده و گزینه Setting را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه Adjust For The Best Performance کلیک کنید و دکمه Ok را بزنید. این‌گونه اجرای پس‌زمینه و آیوکن متحرک را غیر فعال می‌کنید. مورد دیگری نیز که باید ذکر شود، این است که تعداد آیکون‌های روی صفحه دسکتاپ خود را کم کنید و آن را به حداقل برسانید زیرا این مورد هم سرعت دستگاه را کاهش می‌دهد.  

پاک نکردن کش

به خاطر بسپارید که حذف نکردن اطلاعات و دیتاهای حافظه موقت می‌تواند سبب کندی سرعت سیستم شما شود. این اطلاعات در کش (Cash) وجود دارد و شما باید آنها را حذف کنید. 

آپدیت نبودن ویندوز

شاید سیستم عامل شما قدیمی است و آن را آپدیت نکرده‌اید. این موضوع روی کند شدن سرعت دستگاه شما تاثیر دارد. بهترین کار استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل است. می‌توانید از آپدیت اتوماتیک یا خودکار سیستم عامل استفاده کنید.

ظرفیت پایینِ RAM

لپ‌تاپ شما برای انجام پردازش، از رم بهره می‌برد. ظرفیت پایین رم لپ تاپ ممکن است عامل دیگری باشد که باعث کاهش سرعت سیستم شما شده است. می‌توانید با ارتقای لپ‌تاپ و خرید رم لپ تاپ جدید این مشکل را برطرف کنید. 

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید، دلایل کند شدن سرعت لپ‌تاپ مرور شد. همان‌طور که متوجه شدید، برخی از این دلایل نرم‌افزاری و برخی نیز سخت‌افزاری هستند. شما با سرویس به موقع، استفاده از پایه‌های خنک کننده، اجرا نکردن چندین برنامه سنگین به طور هم‌زمان، آپدیت کردن سیستم عامل، ارتقا لپ تاپ و موارد دیگری که ذکر شد، می‌توانید به راحتی از کاهش سرعت دستگاه خود، جلوگیری کنید. برای ارتقای سیستم و خرید قطعات مورد نیاز دستگاه خود با فروشگاه اینترنتی بروزکالا تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی تمامیِ سوالات شما عزیزان خواهند بود.

 

سوالات متداول

1. آیا ممکن است که در لپ‌تاپ ویندوزی نو شاهد سرعت کم باشیم؟

 بله در واقع این مورد نمی‌تواند مشکل سخت‌افزار باشد. اگر سیستم نوی شما سرعت کمی دارد، ممکن است که درایوهای ویندوز لپ‌تاپ شما به درستی نصب نشده باشند. به خاطر بسپارید که حتماً درایورها را طبق نسخه سیستم خود دانلود کنید؛ یعنی به 64 بیت یا 32 بیت بودن آن توجه کنید و حتماً درایورها را از وب‌سایت‌های رسمی دریافت نمایید.

2. اگر هارد مشکل داشته باشد، چگونه متوجه آن شوم؟

نرم‌افزارهایی برای تست سلامت هارد لپ تاپ وجود دارند که می‌توانید از آنها برای تشخیص این موضوع استفاده کنید.

3. خرابی فیزیکی هارد می‌تواند باعث کند شدن دستگاه شود؟

بله خرابی هارد سرعت و البته عملکرد سیستم عامل را کاهش می‌دهد. مشکلات فیزیکی معمولاً در اثر ضربه ایجاد می‌شوند. البته این را نیز بدانید که نوسانات برق و یا داغ کردن لپ‌تاپ هم ممکن است به سلامت فیزیکی هارد شما آسیب رسانده باشد. گاهی شما باید این قطعه را تعویض کنید. پس برای جلوگیری از آسیب این قطعه، محیط دستگاه را خنک نگاه دارید. از محافظ برق استفاده کنید و مراقب ضربات احتمالی به دستگاه نیز باشید.