بررسی تفاوت رم سرور با رم کامپیوتر

رم RAM مخفف عبارت Random Access Memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی است. هر کامپیوتر، تبلت، موبایل، لپ تاپ و یا سروری یک رم دارد. کار این حافظه رم این است اطلاعات را از هارد درایو پردازش کرده و بعد آن‌ها را ذخیره کند تا سی پی یو بتواند هر زمان که خواست به آن‌ها دسترسی داشته باشد. بدون رم، سیستم ما قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود.

فروشگاه اینترنتی بروزکالا که خود ارائه‌دهنده انواع رم کامپیوتر است، قصد دارد در این مقاله از تفاوت رم سرور و معمولی برای شما عزیزان صحبت کند. با ما همراه باشید.

رم معمولی چیست؟

به این نوع رم‌، رم دسکتاپ هم می‌گویند. غالباً این مدل روی کامپیوترهای شخصی یعنی PC و لپ‌تاپ به کار برده می‌شود. این قطعه به شکل مستطیل است و روی مادربرد قرار می‌گیرد و در حقیقت از طریق همین مادربرد است که به پردازنده متصل می‌شود و این اجازه را به آن می‌دهد که اطلاعات به شکل موقت ذخیره شوند.

رم ارتباط مستقیمی با سرعت و البته عملکرد کامپیوتر یک کاربر خواهد داشت. یعنی هر چقدر که میزان حافظه بیشتر باشد، برنامه‌های سیستم شما با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند و عملکرد بهتری خواهند داشت. باید این را بدانید که رم یک حافظه موقتی است و با هارد دیسک متفاوت است. RAM فقط در زمانی که سیستم کاربر روشن است، اطلاعات و داده‌ها را ذخیره خواهد کرد اما به محض خاموش شدن سیستم، تمامی آن داده‌ها از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره هارد اینترنال (هارد دیسک)

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، سرعت و عملکرد کامپیوتر رابطه مستقیمی با میزان رم نصب شده روی آن سیستم دارد. اما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که نصب بیش از حد رم، مزیت و سودی برای سیستم شما نخواهد داشت. وقتی برنامه‌ای روی کامپیوتر کاربر اجرا می‌شود، داده‌ها از حافظه ثانویه در RAM کپی خواهد شد و تا وقتی که آن برنامه بسته شود، در رم باقی خواهد ماند.

اگر بخواهیم از مزایای رم کامپیوتر بگوییم، می‌توانیم از سرعت بالا، عملکرد سریع‌تر نسبت به ذخیره‌ساز ثانویه، افزایش عمر سیستم و مصرف انرژی کمتر نسبت به درایورهای دیسک نام ببریم. از معایب آن هم می‌توان به محدودیت فضا، احتمال خطا و نابود شدن اطلاعات و عملکرد کندتر نسبت به حافظه پنهان سی پی یو اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: درباره حافظه رم لپ تاپ

رم سرور چیست؟

می‌توان گفت که در حالت کلی، عمکرد رم سرور مشابه با رم دسکتاپ یا رم معمولی است اما در سرور سرعت خواندن و نوشتن دیتا و حفظ اطلاعات و ‌داده‌ها بسیار مهم است. پس قطعاً رم سرور دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی فراتر از رم معمولی است و در حقیقت باعث تفاوت این دو می‌شود.

هنگام خرید رم سرور حتما باید به چند نکته مهم توجه کنید. همواره تعداد کاربران را نظر بگیرید. اگر تعداد کاربران بیشتر از 15 نفر است که به طور هم‌زمان کار می‌کنند، باید در ازای هر 5 نفر کاربر یک تا دو گیگابایت رم اضافی در نظر بگیرید. نکته بعدی حجم پایگاه داده‌ است. این یعنی اگر شرکت شما کمتر از 50 گیگابایت داده منتقل می‌کند، رم 32 گیگابایتی کافی است. البته میزان رشد پایگاه داده‌ها و ارتقای آن در سال‌های آینده را نیز در نظر بگیرید. نکته دیگری که هنگام خرید رم سرور باید به آن توجه کنید، اختصاص رم به نرم‌افزارها است تا اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزارهای اضافی روی سرور شما اجرا می‌شوند.

فرق رم معمولی با رم سرور

از آنجا که عملکرد رم سرور نسبت به رم معمولی یا رم دسکتاپ حساس‌تر است، طراحی ساخت و تکنولوژی آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که فروشگاه اینترنتی بروزکالا آن‌ها را برای شما دوستان عزیز بیان خواهد کرد. یکی از بارزترین تفاوت‌های رم سرور و رم معمولی تکنولوژی ECC است که در ساختار رم سرور به عنوان تشخیص خطا قرار دارد. این در حالی است که رم معمولی یا دسکتاپ از وجود این فناوری بهره‌مند نیست. این را می‌دانیم که رم معمولی تاثیر زیادی روی مصرف انرژی و افزایش عمر باتری دارد اما به لطف فناوری پیش‌بینی خطا در رم سرور، مصرف انرژی به کمترین میزان کاهش می‌یابد.

وجود همین فناوری ECC باعث بروز اختلاف دیگری بین این دو رم شده است. چون رم سرور می‌تواند خطا را تشخیص دهد و از این قابلیت بهره‌ می‌برد، از امنیت و پایداری در حفظ داده‌ها و اطلاعات نیز برخوردار خواهد بود و در نتیجه احتمال از بین رفتن اطلاعات و دیتا وجود نخواهد داشت و درصد از بین رفتن آن‌ها صفر خواهد بود. تکنولوژی ECC در رم سرور موجب از بین رفتن خطای چند بیتی هم می‌شود تا 99% حافظه سرور بتواند آن را اصلاح کند. همچنین از هنگ کردن و خاموش شدن سیستم جلوگیری می‌کند تا تمامی اطلاعات و دیتاها به صورت کامل بارگیری شوند.

تکنولوژی ECC چیست؟

ECC مخفف عبارت Error Correction Codes است که به طور پیش‌فرض روی رم‌های سرور طراحی شده. اما عملکرد این فناوری چگونه است؟ فناوری ECC با چک کردن و بررسی فایل یک بلوک اضافه‌تر در رم در نظر گرفته می‌شود. دیتا و اطلاعات برای تشخیص خطا بررسی و البته تصحیح می‌شوند و سپس انتقال داده خواهند شد.

فایلی را در نظر بگیرید که سرور می‌خواهد آن را بارگذاری کند؛ رم باید 11 بلوک را به آن اختصاص بدهد. حافظه سرور که از تکنولوژی ECC بهره‌مند است، اتوماتیک 12 بلوک را در نظر خواهد گرفت. در این صورت اطلاعات و دیتا اول وارد بلوک تشخیص می‌شود و اگر خطایی تشخیص داده نشد، به بلوک بعد منتقل خواهد شد. همان‌طور که ذکر شد این قابلیت مهم در رم معمولی وجود ندارد. در واقع به همین دلیل است که نمی‌توان رم سرور را روی کامپیوتر نصب کرد.

انواع رم سرور

از رم DDR2 در سال 2003 رونمایی شد. آن زمان حداکثر سرعت انتقال 3200 مگابایت در ثانیه بود. اما با گذشت زمان این سرعت انتقال به 8000 مگابایت بر ثانیه رسید. بسیاری از سرورهای قدیمی از این نوع متداول استفاده می‌کنند. در سال 2007 رم DDR3 روانه بازار شد. سپس سرعت انتقال که 6400 مگابایت در ثانیه بود، به مرور به 14900 مگابایت در ثانیه رسید. می‌توانید یک نمونه از رم‌های DDR3 با عنوان رم DDR3 HP مدل PC3-12800 16G را بشناسید.

اما رم DDR4 در سال 2014 معرفی و عرضه شد. با این مدل، بیشترین سرعت انتقال از 17000 به 19200 مگابایت در ثانیه رسید. رم اچ پی HPE 64GB Quad Rank x4 DDR4-2666 (21300) یک نمونه رم DDR4 می‌‌باشد.

نسل آخر یعنی جدیدترین نسل هم DDR5 است که حدوداً دو برابر سریع‌تر از DDR4 عمل می‌کند. در این مدل ما شاهد پایداری بیشتری هستیم. ضریب خطای آن نسبت به نسل‌های سابق کمتر است و می‌توان گفت مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای انتخاب رم سرور همین مدل DDR5 می‌باشد که مطلوب‌ترین عملکرد را در بین رم‌های سرور دارد. برای خرید این مدل رم می‌توانید به صفحه خرید انواع رم سرور در فروشگاه اینترنتی بروز کالا مراجعه نمایید.

نتیجه‌گیری

چه به فکر ارتقا حافظه رم و چه استعلام قیمت برای خرید رم جدید هستید، ما در بروز کالا به شما کمک خواهیم کرد. ما بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه کالای دیجیتال و با دپارتمان‌های مختلفی که داریم، هم اکنون آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه انواع قطعات سخت افزاری از جمله رم سرور هستیم. با ما در تماس باشید.