راهنمای خرید مادربرد DDR 3 + بررسی ۵ مدل پرطرفدار ۲۰۲۳

بسیاری از کاربران پس از مدتی به دلایل مختلفی تصمیم به تعویض مادربرد سیستم خود می‌گیرند. همانطور که قبلا در مقاله مادربرد چیست اشاره کردیم، مادربرد یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر محسوب می‌شود و درواقع می‌توان آن را یک برد مداری الکتریکی چاپی دانست که نقش بسزایی در سرعت و قدرت PC یا لپ تاپ شما دارد. این قطعه در برندهای مختلفی در بازار موجود است و مطابق با امکاناتی که دارد، دارای قیمت های متفاوتی نیز می باشد.

کار اصلی مادربرد ایجاد امکان برقراری ارتباط بین قطعاتی مانند رم، پاور، هارد، کارت گرافیک، سی پی یو و... است. مادربردهای مختلفی برای انواع گوناگون کامپیوتر تولید و عرضه می‌شوند که فروشگاه اینترنتی بروز کالا در ادامه قصد دارد از بین این موارد، بهترین مادربردهای DDR3 در سال ۲۰۲۳ را به شما عزیزان معرفی کند. با ما همراه باشید.

DDR3 چیست؟

DDR مخفف Double Data Rate و به معنای انتقال دیتای دو برابر است. قبل از این تکنولوژی، از SDR یعنی در هر کلاک پالس، 1 بیت استفاده میشد. اما با تکنولوژی DDR در هر کلاک پالس، 2 بیت منتقل ‌می‌شود و این گونه سرعت رم کامپیوتر دو برابر افزایش پیدا کرده است. این تکنولوژی دارای نسل‌های مختلف DDR1 تا DDR5 است. از تفاوت بین این نسل‌ها می‌توان به فاصله بین شکاف پین‌ها، ولتاژ و تاخیر زمانی اشاره کرد. در DDR3 نسبت به نسل‌های قبل از خود، فاصله بین شکاف بیشتر مشخص است؛ سرعت انتقال آن بالاتر است و البته ولتاژ و مصرف انرژی‌اش کمتر می‌شود. مادربردهای DDR3 برای گیمرها نیز محصولات مطلوبی به شمار می‌آیند. در ادامه به راهنمای خرید مادربرد DDR3 می‌پردازیم.

راهنمای خرید مادربرد DDR3

نکات مهم قبل از خرید مادربرد DDR3

قبل از خرید مادربرد DDR3 باید به چند نکته مهم توجه کنید تا این مادربرد بتواند عملکردی عالی داشته باشد و کامپیوتر شما را خنک نگه دارد. این گونه می‌توانید قابلیت‌ها و ویژگی‌های مادربردهای مختلف با برندها و مدل‌های متفاوت را با هم مقایسه کنید و در نهایت، بهترین مادربرد DDR3 را انتخاب نمایید. این را نیز بدانید که بسیاری از مادربردها کارت صدا و پورت صوتی داخلی دارند و این گونه دیگر نیاز به تهیه کارت صدای جداگانه نخواهید داشت.

فُرم فاکتور

یکی از فاکتورهایی که تعیین کننده سایز سیستم شما است، فرم مادربرد می‌باشد. مادربرد کوچک، معمولا برای هر کیسی مناسب است. اما مادربردی که بزرگ باشد، برای کیس کوچک و جمع و جور مناسب نخواهد بود. فرم فاکتور ویژگی‌های فیزیکی، اندازه و شکل برد را نشان می‌دهد. البته فرم فاکتور منبع تغذیه، سوکت‌های نصب و طرح فیزیکی کلی را نیز تعیین می‌کند. فرم فاکتورهای متداول در مادربرد ATX، Micro ATX، Mini ITX، Nano ITX و Pico ITX هستند.

سوکت CPU

باید این را بدانید که مادربردی که مد نظر شما قرار گرفته، از چه پردازشگرهایی پشتیبانی می‌کند. اینتل و AMD از سوکت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. اینتل از LGA بهره می‌برد و AMD از سوکت پردازنده PGA استفاده می‌کند.

رم RAM

این نوعِ مادربرد منتخب شما است که نوع و اسلات‌های موجود رم را معلوم و مشخص می کند. اگر بخواهیم مقدار ظرفیت رم را پیشنهاد کنیم، به نظر مدلی با رم 16 گیگابایتی مناسب خواهد بود.

اسلات‌های PCI

این پورت‌ها روی مادربرد قرار دارند و این گونه کارت‌های توسعه مستقیما روی این قطعه نصب می‌شوند. تعداد این اسلات‌ها با توجه به فرم مادربرد، متغیر است. به عنوان مثال، معمولا مادربرد ATX حداکثر از هفت اسلات PCI-e پشتیبانی می‌کند اما در مدل مینی این تعداد به ۱ هم می‌رسد.

حال می‌توانیم به معرفی بهترین مادربردهای DDR3 موجود در بازار بپردازیم. همچنین اگر قصد آشنایی با مادربرهای DDR4 را دارید، می‌توانید صفحه قیمت مادربرد DDR4 را مشاهده کنید.

معرفی بهترین مادربردهای DDR3 

در پایین به ترتیب به معرفی بهترین مادربردهای DDR3 موجود در بازار می‌پردازیم و شما عزیزان بعد از بررس مشخصات هر مادربرد، می‌توانید با کلیک بر روی نام آن وارد اطلاعات جزئی‌تر محصول شوید و از قیمت روز آن نیز اطلاع پیدا کنید. اولین مادربرد DDR3 ما متعلق به کمپانی خوش‌آوازه ایسوس است.

مادربرد ایسوس

مادربرد ایسوس GRYPHON Z87

فرم فاکتور این مادربرد Micro ATX است و از اینتل پشتیبانی می‌کند. سوکت پردازنده آن LGA 1150 و چیپست آن Intel Z87 است. از نسل 4 پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم اینتل پشتیبانی می‌کند. مادربرد ایسوس GRYPHON Z87 دارای معماری رم دو کاناله و دارای 4 اسلات DIMM است. حداکثر رم پشتیبانی شده آن 32 گیگابایت و حداکثر ظرفیت هر اسلات 8 گیگابایت می‌باشد. مجهز به 4 پورت USB 3.0 و 4 پورت USB 2.0 در پنل پشتی و 4 پورت USB 2.0 و 2 پورت USB 3.0 در برد اصلی است. این مدل دارای 6 رابط SATA3 می‌باشد. از هارد دیسک‌های با ظرفیت بیشتر از 2.2 ترابایت پشتیبانی می‌کند. تراشه صدای Realtek ALC892 و خروجی 8 کاناله صدا دارد. مجهز به یک درگاه اترنت Intel 1217-V 1GbE است. دارای درگاه HDMI نیز می‌باشد. به فناوری Ai Charger مجهز است که برای شارژ وسایل به کار می‌رود. با ویندوز 7 و 8 سازگاری دارد و دارای خروجی تصویر با رزولوشن 4K است.

مادربرد ایسوس H81M-C

مادربرد ایسوس H81M-C

این مادربرد از فرم فاکتور Micro-ATX بهره می‌برد. سوکت پردازنده آن LGA 1150 است و دارای چیپست Intel H81 می‌باشد. مادربرد ایسوس H81M-C از نسل 4 پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم اینتل پشتیبانی می‌کند. حداکثر ظرفیت رم آن 16 گیگابایت و حداکثر ظرفیت هر اسلات 8 گیگابایت است. معماری رم این مادربرد دو کاناله است و دارای 2 اسلات DIMM می‌باشد. از اینتل XMP پشتیبانی می‌کند. این مادربرد دارای دو درگاه SATA 6Gb/s و دو درگاه SATA 3Gb/s است. این محصول دارای USB Type-C نیست اما از USB Type-A بهره می‌برد که شامل 2 عدد USB 3.0 و 4 عدد USB 2.0 در پشت و 4 عدد USB 2.0 در جلو می‌شود. یک درگاه اترنت از نوع Realtek RTL8111G 1GbE دارد و از بلوتوث و وای فای بهره‌مند نیست. از صدای 7.1 کاناله پشتیبانی می‌کند و دارای تراشه صدا Realtek ALC887 می‌باشد. این مادربرد ایسوس دارای درگاه HDMI و DisplayPort نیست و ویندوز 7 و 8 پشتیبانی می‌کند.

مادربرد MSI A68HM-E33 V2

این محصول از سری Classic دارای 1 سوکت از نوع FM2+ است و از تراشه AMD A68H بهره می‌برد. این مادربرد 1 پورت HDMI دارد و از تراشه شبکه Realtek RTL8111G Gigabi LAN و تراشه کارت صدای Realtek ALC887 Codec بهره می‌برد. این مادربرد DDR3 دارای 2 پورت USB 3.0 و 2 پورت USB 2.0 به همراه 4 پورت SATA 6Gb/s و 3 پورت صدا است و فرم فاکتور آن نیز micro ATX می‌باشد. حداکثر رم قابل پشتیبانی آن 32 گیگابایت بوده و قابلیت XMP و AMP دارد. همان‌طور که مشخص است، مادربرد MSI A68HM-E33 V2 از پردازنده‌های AMD A-series / Athlon Series Processor پشتیبانی می‌کند. یک پورت PS/2 کیبورد و یک پورت PS/2 ماوس هم دارد.

مادربرد ایسوس M5A78L-M Plus/USB3

فرم فاکتور این محصول Micro ATX است و دارای یک عدد سوکت پردازنده از نوع AMD AM3+ می‌باشد. چیپست آن نیز AMD 760G است. تعداد اسلات حافظه رم آن 4 عدد است و همان‌طور که می‌دانید نوع حافظه پشتیبانی شده آن نیز DDR3 می‌باشد. پیکربندی حافظه این قطعه دو کاناله و حداکثر حافظه پشتیبانی شده آن 32 گیگابایت است. این مدل دارای یک عدد اسلات PCI Express x16 است. مادربرد ایسوس M5A78L-M Plus/USB3 دارای ۴ پورت USB 2.0 و ۲ پورت USB 3.1 و پورت‌هایی برای اتصال ماوس و کیبورد است. برای اتصال به مانتیور نیز یک پورت VGA و یک پورت DVI در نظر گرفته شده است. این محصول جزو محصولات خوب DDR3 است که در بین تمامی مادربردها، میان رده محسوب می‌شود.

مادربرد گیگابایت

مادربرد گیگابایت B75M-D3V

این مدل دارای فرم فاکتور micro ATX است و یک سوکت پردازنده از نوع LGA 1155 دارد. معماری حافظه مادربرد گیگابایت B75M-D3V دو کاناله است و حداکثر حافظه پشتیبانی شده نیز 16 گیگابایت می‌باشد. همچنین دارای دو اسلات PCI Express x1، یک اسلات PCI Express x4 و یک اسلات PCI است. یک کانوکتور SATA 3.0 و 5 کانوکتور eSATA 2.0 دارد. این محصول دارای 2 پورت USB 3.0 و 4 پورت USB 2.0 می‌باشد. اما پورت HDMI و USB Type-c در آن دیده نمی‌شود و دارای بلوتوث و ورودی صدای S/PDIF نیست. کارت شبکه Atheros GbE LAN است. این محصول از پردازنده‌های خانواده پنتیوم و Core i و سلرون پشتیبانی می‌کند.

سخن پایانی

در این راهنمای خرید مادربرد DDR3 با هم بخشی از ویژگی‌های چند محصول پرفروش و محبوب را مرور کردیم. برندهای ایسوس، گیگابایت و MSI در دنیای مادربردها با هر مدلی بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. مدل‌هایی مانند مادربرد GA-Z77-D3H و مادربرد GA-Z97P-D3 از برند گیگابایت و مادربرد B85M-F و مادربرد P8H61-M از ایسوس، مدل‌های پرفروش دیگر هستند. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی بروز کالا از انواع مختلفی مادربرد دیدن فرمایید. همچنین این امکان را خواهید داشت تا در مورد محصول مورد نیازتان با کارشناسان بروز کالا مشورت کنید تا از بهترین تجربه خرید بهره‌مند گردید.