آیا کیس کامپیوتر وای ­فای دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌­توان فهمید که آیا کیس کامپیوتر وای­فای دارد یا نه؟ و نیز اینکه با رجوع به کدام بخش در یک کامپیوتر خانگی می‌­توان از وجود این قابلیت مطلع شد. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که امروزه اکثر سیستم­های پیشرفته از جمله لپ تاپ‌­ها، تلویزیون­‌ها و غیره مجهز به Wi-Fi هستند و وجود این قابلیت کمک می‌­کند تا بتوان دستگاه‌­های گوناگون را از طریق Wi-Fi و بدون نیاز به سیم و کابل، به راحتی و در عرض چند ثانیه به یکدیگر متصل نمود.

اتصال دستگاه­های مختلف خود می‌­تواند قابلیت­ها و امکانات جدیدی را برای شما به عنوان کاربر فراهم آورد. برای نمونه با اتصال گوشی‌­های موبایل هوشمند به تلویزیون می­‌توان فایل­های مختلف اعم از فیلم­ها، تصاویر و موزیک‌­ها را در عرض مدت کوتاهی به تلویزیون انتقال داد تا از طریق آن پخش و اجرا گردد. همچنین امکانی مثل اشتراک‌­گذاری صفحه­‌ی یک گوشی موبایل یا کامپیوتر روی تلویزیون به شما اجازه می‌­دهد تا حتی بتوانید صفحات یک کتاب الکترونیکی را از روی تلویزیون و در صفحه ­نمایش وسیع آن مطالعه نمایید. این تنها یکی از چندین کاربرد گسترده‌­ای است که با اتصال دستگاه­های هوشمند مختلف فراهم می­‌گردد. در برخی از موارد شاید حتی به این نیاز پیدا کنید که کیس کامپیوتر خانگی خود را به یک لپتاپ متصل نمایید.

اما سوال اینجاست که آیا می‌­توان کیس کامپیوتر را به لپتاپ وصل کرد؟ و اگر این امکان وجود دارد، چگونه کیس کامپیوتر را به لپتاپ وصل کنیم؟ با ما در ادامه‌­ی این مطلب از مجله بروزکالا همراه باشید تا به تمام این پرسش­های‌تان پاسخ داده شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • از کجا بفهمیم کیس کامپیوتر وای­فای دارد یا نه؟
  • بررسی سخت ­‌افزاری کیس برای پیدا کردن کارت وای­فای
  • اگر کیس کامپیوتر کارت وای­فای نداشته باشد چه کنیم؟
  • بررسی نر‌م‌­افزاری کامپیوتر برای پیدا کردن کارت وای­فای
  • آیا می‌­توان کیس کامپیوتر را به لپتاپ وصل کرد؟
  • اتصال کیس کامپیوتر و لپتاپ از طریق اترنت

از کجا بفهمیم کیس کامپیوتر وای­فای دارد یا نه؟

یک راهکار آسان برای فهمیدن اینکه کامپیوتر خانگی شما به وای­فای مجهز است یا خیر، این است که مدل مادربرد آن را در گوگل جستجو کنید و در بخش مشخصات آن ببینید که آیا ماژول یا قطعه‌­ی مربوط به اتصال بی­سیم از طریق Wi-Fi برای آن قید شده است یا خیر. برای نمونه در جدول مشخصات مادربردی که از قابلیت Wi-Fi پشتیبانی می­‌کند، ممکن است در بخش ویژگی­‌های ماژول ارتباطات بی­سیم موارد زیر به چشم بخورد:

Wireless Communication Module:

  1. Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, supporting 2.4/5 GHz Dual-Band
  2. BLUETOTH 4.2,4.1, BLE,4.0,3.0,2.1+EDR
  3. Support for 11ac wireless standard and up to 867Mbps data rate

اگرچه امروزه دیگر تقریباً عموم لپ تاپ­‌ها و نیز اکثر کامپیوترهای رومیزی جدید با ماژول سخت­‌افزاری لازم برای اتصال Wi-Fi که روی انواع مادربرد تعبیه شده است، تولید می‌­گردند؛ اما با این وجود اکثر کامپیوترهای رومیزی قدیمی‌­تر از این قابلیت برخوردار نیستند. برای اینکه بدانید کامپیوتر شما وای­فای دارد یا نه، در واقع شما باید از وجود یا عدم وجود آداپتور وای­فای در کامپیوتر خود مطلع شوید؛ اما متاسفانه بخش مشخصی در کامپیوتر وجود ندارد که بتوان گفت با مراجعه به آن به راحتی می‌­توانید از وجود آن اطلاع یابید.

البته همچنان روش­‌های سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری مخصوصی برای این کار وجود دارد که نیازمند کمی اطلاعات تخصصی است. برای مثال شما باید با شکل یک آداپتور وای­فای آشنایی داشته باشید تا بتوانید با نگاهی به داخل کیس و بررسی مادربرد، آن را بیابید.

بررسی سخت­ افزاری کیس برای پیدا کردن کارت وای ­فای

آداپتور یا کارت Wi-Fi قطعه‌­ای است که باعث می­‌شود کامپیوتر بتواند به واسطه­‌ی آن به یک شبکه­‌ی بی­سیم متصل گردد. آداپتور وای­فای معمولاً بخشی از مادربرد کامپیوتر است که در برخی موارد ممکن است از یک زیربرد کوچک به جای آن استفاده شده باشد. همچنین ممکن است آداپتور وای­ فای سیستم شما کارتی باشد (چیزی شبیه کارت گرافیک) که به یک اسلات PCI متصل شده است.

آیا کیس کامپیوتر وای ­فای دارد؟

تصویر بالا نمونه‌­ای از Wi-Fi NIC یا کارت رابط شبکه است که در کامپیوترهای رومیزی سنتی از آن استفاده می‌­شود. در لپتاپ­‌ها و نوت­بوک‌­ها نیز نوع کوچک­تری از همین کارت مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این قطعه در دستگاه­‌های کوچک­تر یا نوت­بوک‌­ها و لپتاپ‌­های بسیار باریک به طور کامل به صورت یکپارچه روی مادربرد تعبیه می­‌گردد که برای افراد غیر حرفه‌ای به راحتی از سایر قطعات قابل تشخیص نیست.

اگر کیس کامپیوتر کارت وای­ فای نداشته باشد چه کنیم؟

حتی اگر کیس کامپیوتر شما به Wi-Fi مجهز نباشد، باز هم جای نگرانی نیست؛ زیرا به راحتی می­‌توانید یک تراشه­‌ی وای­فای را به طور جداگانه خریداری نموده و به مادربرد خود متصل نمایید. همچنین چنانچه آداپتور Wi-Fi در کامپیوتر شما وجود ندارد، تنها کافی است از وجود یک پورت یا درگاه USB روی آن اطمینان حاصل کنید. زیرا این امکان برای شما وجود دارد که از یک دانگل وای­فای USB که چیزی شبیه به یک فلش ساده است، برای این منظور بهره گیرید. احتمالاً یک سی­دی یا چیزی معادل آن نیز همراه با مودم دانگلی که خریداری می­‌نمایید، به شما ارائه می­گردد که می‌­توانید به کمک آن درایورهای لازم را روی سیستم خود نصب کنید. فقط با نصب درایورها و اتصال آداپتور وای­فای USB یا همان مودم دانگل به درگاه USB کیس کامپیوتر، سیستم شما هم از قابلیت Wi-Fi برخوردار می‌­گردد. 

چگونه به کامپیوتر وای فای اضافه کنیم

بررسی نرم‌­افزاری کامپیوتر برای پیدا کردن کارت وای ­فای

جدا از بررسی سخت‌­افزاری، با بررسی نرم‌­افزاری در داخل کامپیوتر نیز می‌­توان از وجود یا عدم وجود کارت Wi-Fi اطلاع یافت. برای مثال اگر سیستم شما یک کامپیوتر رومیزی قدیمی است که نسخه­‌ی ویندوز 7 روی آن کار می‌­کند، احتمال دارد که سخت­‌افزار لازم را برای اتصال وای­ فای نداشته باشد. برای بررسی آن لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. از منوی Start ویندوز وارد  Control Panel شوید. روی Network and Internet کلیک کنید و سپس Network Sharing Center را انتخاب نمایید. حال روی Change Adaptor Settings در قسمت سمت چپ کلیک کنید. در صورتی که Wireless Network Connection به عنوان اتصالی که در دسترس است، در فهرست دیده می‌­شود؛ سیستم شما Wi-Fi را پشتیبانی می‌­کند.
  2. اگر Wireless Network Connection در فهرست دیده نمی‌­شود، روی دکمه­‌ی Back کلیک کنید و سپس در سمت چپ صفحه روی گزینه‌­ی Control Panel Home کلیک نمایید. حال روی Hardware and Sound و سپس در قسمت Device manager روی Devices and Printers کلیک کنید. بعد از آن روی گزینه­ی Network Adaptors دابل-کلیک کنید. چنانچه دستگاهی شامل عبارت "wireless"، "Wi-Fi" یا "WLAN" در فهرست ظاهر شد، کامپیوتر از قابلیت وای­فای پشتیبانی می­‌کند؛ اما اگر فقط کارت شبکه­‌ی محلی (Local area network) و یا اترنت (Ethernet) در فهرست دیده شود، به این معنی است که سیستم شما فاقد قابلیت­های ارتباطی بی­سیم است.

case3

آیا می‌­توان کیس کامپیوتر را به لپتاپ وصل کرد؟

بدون شک بله. گاهی اوقات ممکن است مواردی پیش بیاید که احتیاج داشته باشید یک کیس کامپیوتر را به لپتاپ متصل نمایید. به عنوان نمونه زمانی که بخواهید حجم زیادی از اطلاعات یا فایل­ها را بین دو سیستم جابه‌­جا کنید. راه­های زیادی برای اتصال کیس کامپیوتر به لپتاپ وجود دارد که هر کدام امکانات ویژه‌­ای را به شما ارائه می‌­دهد. یکی از این روش­ها استفاده از Remote Desktop است که به شما امکان می‌­دهد تا با لپتاپ خود طوری کاری کنید که گویی پشت کامپیوتر رومیزی خود نشسته­‌اید و در واقع در حال کار با آن هستید. برای دسترسی از طریق لپتاپ به یک کامپیوتر رومیزی که در فاصله‌­ی دورتری نسبت به لپتاپ قرار دارد و ارتباط باسیمی نیز بین آن­ها برقرار نیست، می‌­توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در منوی Start، All Program، سپس Accessories و بعد از آن Remote Desktop Connection را انتخاب کنید. با این کار کادر محاوره‌­ای Remote Desktop Connection باز می­‌شود.
  2. اگر نام کامپیوتری که می­‌خواهید به آن متصل شوید در لیست کشویی موجود است، آن را انتخاب نمایید، در غیر این صورت نام آن را تایپ کنید. تا اینجا باید کامپیوتر برای پذیرش اتصال Remote Desktop پیکربندی شده باشد.
  3. روی دکمه­‌ی Connect کلیک کنید. این کار برای این است که با استفاده از یک حساب کاربری روی کامپیوتر رومیزی وارد آن شوید.
  4. در پنجره‌­ی امنیتی، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. از همین فرآیند برای ورود به رایانه­‌ی دیگر هم استفاده نمایید.
  5. روی OK کلیک کنید. چند ثانیه صبر کنید. در نهایت صفحه‌­نمایش لپتاپ تغییر می­کند و چیزی که روی صفحه مشاهده خواهید کرد، محتویات صفحه‌­نمایش کامپیوتر دیگر است. در صورتی که ماوس را روی لپتاپ حرکت دهید، می‌­بینید که ماوس روی صفحه­‌ی کامپیوتر رومیزی هم حرکت می­‌کند. این موضوع در مورد استفاده از صفحه­‌کلید هم صادق است و به طور کلی گویی شما پشت آن کامپیوتر نشسته‌­اید و در حال کار با آن هستید.
  6. برای قطع اتصال کافی است روی علامت × موجود در نوار بالای صفحه کلیک کنید و OK را بزنید.

اتصال کیس کامپیوتر و لپتاپ

اتصال کیس کامپیوتر و لپتاپ از طریق اترنت

یک روش دیگر اتصال کیس کامپیوتر و لپتاپ از طریق یک کابل اترنت است که امکان انتقال فایل­ها را بین دو سیستم برای شما مهیا می­‌کند. برای این منظور ابتدا یک سر کابل متقاطع (Crossover) را به پورت اترنت لپتاپ وصل کنید. سر آزاد کابل را در پورت آداپتور اترنت کامپیوتر رومیزی وارد کنید.

روی منوی Start ویندوز در لپتاپ کلیک نمایید. حال در منوی اصلی روی گزینه­ی Control Panel کلیک کنید. در کادر جستجوی موجود در گوشه‌­ی سمت راست بالای پنجره­‌ی پاپ-آپ Control Panel، عبارت network را تایپ و روی عنوان Network and Sharing Center در پنل اصلی صفحه کلیک نمایید. اگر پنجره­ی کنترل پنل شما روی Classic View تنظیم شده است، روی آیکون Network and Sharing Center دو بار پشت سر هم کلیک کنید تا باز شود. حال روی آیکون Unidentify network در نقشه­‌ی موجود در بالای پنجره‌­ی اصلی Network and Sharing Center دو بار پشت سر هم کلیک کنید. سپس نشانگر ماوس را روی نام کامپیوتر رومیزی مورد نظر حرکت دهید و برای برقراری اتصال روی آن دو بار پشت سر هم کلیک کنید. در صورتی که از شما خواسته شد، نام کاربری و رمز عبور مربوط به دسترسی به کامپیوتر رومیزی را وارد نمایید. اکنون اتصال بین دو دستگاه برقرار شده است.

خلاصه

اکثر کامپیوترهای قابل حمل با کارت وای­فای داخلی تولید می‌­شوند اما بسیاری از کامپیوترهای رومیزی امکانات سخت‌­افزاری لازم برای اتصال Wi-Fi را ندارند. شما می‌­توانید از روش­های سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری عنوان­شده در این مطلب از وجود یا عدم وجود آداپتور وای­فای در سیستم خود اطلاع یابید. به علاوه شما می‌­توانید با استفاده از Remote Desktop یا اتصال اترنت که در بالا توضیح داده شد یک کامپیوتر رومیزی را به یک لپتاپ متصل نمایید و از امکانات حاصل از این اتصال بهره­ ببرید. ضمن تشکر از همراهی شما، امیدواریم که مطالعه‌­ی این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین برای خرید کیس کامپیوتر از بروزکالا می‌توانید به فروشگاه اینترنتی این مجموعه مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

  1. آیا همه‌­ی کامپیوترها وای­فای دارند؟

خیر. اگرچه امروزه تقریباً عموم لپتاپ­‌ها، نوت­بوک­‌ها و سایر کامپیوترهای قابل حمل از قابلیت Wi-Fi برخوردار هستند، اما همچنان در مورد کامپیوترهای رومیزی خانگی این موضوع صادق نیست. اکثر کامپیوترهای رومیزی به دلیل اینکه همواره در محلی ثابت هستند و جا­به­‌جا نمی­‌شوند، نیاز چندانی به Wi-Fi پیدا نمی‌­کنند و به جای آن می‌­توان از اتصال اترنت باسیم استفاده نمود که سرعت و پایداری بیشتری را برای کاربر فراهم می­‌نماید.

  1. چرا همه‌­ی کامپیوترها وای­فای ندارند؟

اینجا مسئله‌­ی هزینه و تقاضا مطرح است. برخی از افراد هستند که به Wi-Fi روی کامپیوتر خود نیاز ندارند و افراد بسیاری هم وجود دارند که اتصال باسیم را ترجیح می‌­دهند. به کار گیری کابل‌­ها به جای ارتباط Wi-Fi سرعت بالاتر در انتقال داده‌­ها و اتصالات پایدارتری را ارائه می‌­دهد. در عوض از Wi-Fi بیشتر برای دستگاه­‌های قابل حمل همچون گوشی­های تلفن همراه هوشمند و لپتاپ­ها استفاده می­‌شود. از سوی دیگر استفاده از یک کارت وای­فای خارجی یا USB نسبت به کارت Wi-Fi داخلی روی مادربرد هزینه­‌ی کمتری دارد.

  1. چگونه می‌­توان به کیس کامپیوتری که وای­فای ندارد، این قابلیت را اضافه کرد؟

به طور کلی دو راه برای اتصال Wi-Fi وجود دارد: کارت­‌های Wi-Fi و دانگل‌­های Wi-Fi. معمولاً استفاده از یک کارت وای­فای انتخاب بهتری است زیرا عملکردهای آن نسبت به دانگل وای­فای گسترده‌­تر است و اتصالات پایدارتری را ارائه می‌­دهد که باعث می­‌شود داده‌­ها و اطلاعات با سرعت و پایداری بیشتری جابه‌­جا شود. از سوی دیگر دانگل­های وای­فای قیمت مقرون‌­به­‌صرفه­‌تری دارند و اتصال آن­ها نیز به کامپیوتر آسان‌­تر است.