آموزش گام به گام نحوه اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون

آیا می‌­دانستید که می­‌توان فیلم ­ها و فایل­ های صوتی کامپیوتر را از طریق تلویزیون پخش کرد؟ به عبارتی می ­توان با روش­هایی بسیار ساده یک کامپیوتر خانگی را به تلویزیون وصل نمود تا تلویزیون به­ عنوان یک مانیتور یا نمایشگر برای رایانه عمل کند. نه تنها این کار امکان­ پذیر است، بلکه به ویژه در شرایط امروز که اکثر تلویزیون­ ها هوشمند هستند، به­ آسانی می­ توان آن را اجرا نمود. بنابراین از شما دعوت می­‌کنیم که در ادامه­‌ی این مطلب از مجله بروزکالا با ما همراه باشید تا با هم ببینیم که چگونه کیس کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چطور کیس کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم؟
  • چگونه کیس کامپیوتر را به تلویزیون ال­جی وصل کنیم؟

چطور کیس کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم؟

به طور کلی برای اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون روش­ های بسیاری وجود دارد که همگی در دو دسته­‌ی اتصال باسیم و اتصال بی­سیم جای می­­‌گیرند. برای برقراری اتصال باسیم قبل از هر کاری بهتر است نگاهی به تلویزیون و کامپیوتر خود بیندازید و ببینید چه نوع درگاه(پورت)هایی دارد. انواع درگاه­ هایی که می­‌توان برای این منظور مورد استفاده قرار داد، شامل موارد زیر است:

  1. HDMI: با اتصال یک کابل واحد می­‌توان صدا و تصویر را انتقال داد.
  2. VGA/RGB: مشابه کابل مانیتور کامپیوتر است که تنها تصویر را منتقل می‌­کند.
  3. DVI: درگاهی کاملاً مشابه VGA که از نظر کیفیت از آن بهتر و به­ روزتر است.

چطور کیس کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم؟

روش اول: استفاده از کابل HDMI

در شرایطی که تلویزیون شما پورت HDMI داشته باشد، می­‌توانید با در اختیار داشتن یک کابل HDMI به سادگی به صورت باسیم بین کامپیوتر و تلویزیون اتصال برقرار نمایید. پس از اینکه یک سر کابل HDMI را به کیس کامپیوتر و سر دیگر آن را به درگاه HDMI تلویزیون وصل کردید، لازم است ورودی تلویزیون را تغییر دهید. از آنجا که در حالت پیش­فرض ورودی تلویزیون از طریق آنتن تلویزیون دریافت می­‌شود، بنابراین باید آن را به ورودی HDMI تغییر دهید. برای این منظور با استفاده از دکمه­‌های روی تلویزیون یا با کمک کنترل تلویزیون، دکمه­‌ی منبع ورودی  را فشار دهید. این دکمه در تلویزیون­‌های مختلف ممکن است با اسامی گوناگونی مشخص شده باشد، اما در اکثر تلویزیون­‌های امروزی با عنوان SOURCE دیده می‌­شود.

در صورتی که تلویزیون شما چند درگاه HDMI داشته باشد، باید به شماره­‌ی درگاهی که در پشت یا بغل تلویزیون کابل HDMI را به آن وصل کرده‌­اید، توجه کنید و همان ورودی HDMI را در فهرست منابع ورودی برگزینید. برخی از تلویزیون‌­ها به محض شناسایی سیگنال جدید در ورودی خود منبع ورودی را به حالت HDMI تغییر می­‌دهند.

حال در کامپیوتر خود، روی فضای خالی دسکتاپ راست-کلیک و Display Settings را انتخاب نمایید. با این کار منوی تنظیمات نمایشگر به نمایش درمی­‌آید. آنگاه روی گزینه­‌ی Detect کلیک کنید. با این کار کامپیوتر شما تلویزیونی را که به آن متصل شده است، جستجو می­‌کند. در اینجا باید دو مستطیل روی نمایشگر ببینید که شماره­‌های 1 و 2 روی آن­ها نوشته شده است. هر یک از این دو مستطیل نمادی مجازی از صفحه­‌ نمایش­هایی است که کامپیوتر برای نمایش اطلاعات به آن­ها دسترسی دارد. این امکان وجود دارد که کامپیوتر شما خود، از پیش، تلویزیون را شناسایی کرده باشد. با کلیک روی گزینه‌­ی Identify برچسب هر یک از صفحه­‌ نمایش­های موجود نشان داده می­‌شود تا برای شما مشخص شود که کدام شماره به مانیتور کامپیوتر و کدام شماره به تلویزیون اشاره دارد. معمولاً مستطیل دارای شماره‌­ی 1 مربوط به نمایشگر اصلی یعنی مانیتور کامپیوتر و مستطیل شماره‌ی 2 مربوط به نمایشگر ثانویه (در اینجا تلویزیون) است.

کابل HDMI برای وصل کردن کیس به کامپیوتر

در مرحله­‌ی بعد روی کادر کشویی Multiple Displays کلیک کنید. در اینجا چند انتخاب وجود دارد که به شما امکان می‌­دهد تا مشخص کنید نحوه­‌ی نمایش صفحه­‌ی کامپیوتر در تلویزیون به چه صورتی باشد. این گزینه‌­ها شامل موارد زیر است:

  1. Duplicate these displays: با انتخاب این گزینه دقیقاً همان چیزی که روی صفحه­ نمایش کامپیوتر نمایش داده می­‌شود، با همان نسبت تصویر در تلویزیون هم به نمایش درمی­‌آید.
  2. Extend these displays: با انتخاب این گزینه محتویات نمایشگر کامپیوتر به گونه‌­ای روی صفحه­‌ی تلویزیون نمایش داده می­‌شود که کل صفحه­‌ی تلویزیون را بپوشاند.
  3. Show only on 1: با انتخاب این گزینه تصویر، دیگر روی صفحه­‌ نمایش شماره­ ی 2 نشان داده نمی­‌شود.
  4. Show only on 2: با انتخاب این گزینه تصویر روی صفحه ­نمایش شماره­ ی 1 نمایش داده نمی­‌شود.

با کلیک روی کلید Apply تنظیمات نمایشگر تغییر یافته و تغییرات انتخاب­ شده روی مانیتور و تلویزیون اعمال می­‌گردد. اکنون کامپیوتر شما به تلویزیون متصل شده است و با کلیک روی مستطیل متناظر با هر نمایشگر و انتخاب گزینه­ ی Advanced display settings قادر خواهید بود که تنظیمات مربوط به آن نمایشگر را به هر نحوی که مایل هستید تغییر دهید و سفارشی نمایید. همچنین با Drag کردن هر مربع شماره­ دار می­‌توانید جهت یا Orientation نمایشگر مورد نظر را عوض کنید و تصویر را بچرخانید.

اتصال کیس به تلویزیون با استفاده از کابل DVI یا VGA

روش دوم: اتصال با استفاده از کابل DVI یا VGA

در صورتی که کامپیوتر شما دارای درگاه DVI و یا VGA باشد، با در اختیار داشتن کابل مربوطه می­‌توان به این روش نیز یک اتصال باسیم بین کامپیوتر و تلویزیون برقرار نمود. در برخی از تلویزیون­ ها ورودی VGA با عنوان PC IN یا Computer IN مشخص شده است. تا اینجا اتصال سخت ­افزاری لازم برای نمایش تصویر کامپیوتر روی تلویزیون برقرار شده است، اما برخلاف اتصال از طریق HDMI که تنها با اتصال یک کابل، ارتباط صوتی و تصویری هم‌زمان برقرار می­‌گردد، در اینجا لازم است که اتصال صوتی به طور مجزا ایجاد شود. بنابراین شما باید یک کابل صوتی 3.5 میلی­متری نیز در اختیار داشته باشید. سری­‌های این نوع کابل مشابه سری هندزفری یا هدفون­های بی­سیم است. یک سر کابل را به جک هدفون کیس کامپیوتر که معمولاً درگاهی به رنگ سبز است، وصل کنید. سپس سر دیگر کابل را به درگاه ورودی صوتی تلویزیون متصل نمایید. پورت یا درگاه ورودی صوتی تلویزیون نیز معمولاً در کنار همان درگاه DVI یا VGA قرار دارد.

این بار هم با استفاده از کنترل یا دکمه­‌های روی خود تلویزیون منبع ورودی را به حالت DVI یا VGA تغییر دهید. در برخی از تلویزیون­ها این ورودی با عنوان PC یا Computer در لیست ورودی­ها دیده می­‌شود. برخی از تلویزیون­ ها نیز ممکن است به طور خودکار با تشخیص سیگنال ورودی جدید این کار را انجام دهند.

از اینجا به بعد کار مشابه اتصال کیس کامپیوتر و تلویزیون از طریق کابل HDMI است. یعنی باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • راست-کلیک روی Desktop و انتخاب گزینه­ی Display Settings
  • کلیک روی گزینه ­ی Detect در پنجره­ ی بازشده به منظور شناسایی نمایشگرهای در دسترس
  • کلیک روی گزینه ­ی Identify که مشخص می­‌کند کدام نمایشگر مجازی مربوط به تلویزیون و کدام یک مربوط به مانیتور خود کامپیوتر است
  • کلیک روی کادر کشویی Multiple Displays و انتخاب یکی از حالت­های نمایش در صفحه (Duplicate these displays: عیناً تصویر مانیتور را در تلویزیون نمایش می­‌دهد. – Extend these displays: تصویر دسکتاپ را به صورت تمام صفحه روی تلویزیون نمایش می­‌دهد. – Show only on 1: نمایشگر دوم را خاموش می­کند. – Show only on 2: نمایشگر اول را خاموش می­‌کند.)
  • کلیک روی دکمه­‌ی Apply جهت اعمال تغییرات

همچون حالت اتصال HDMI می‌­توان با کلیک بر روی هر یک از نمایشگرهای مجازی روی صفحه‌­ی کامپیوتر و انتخاب Advanced display settings نمایشگر مربوطه را سفارشی نمایید. همچنین می‌­توانید با کشیدن و جابه­ جا کردن مستطیلی که نماینده­ ی نمایشگر مورد نظرتان است، آن را بچرخانید و جهت نمایش تصاویر را تغییر دهید.

اتصال کیس به تلویزیون با استفاده از Wifi

روش سوم: اتصال با استفاده از Wifi

حالت Wifi را در تلویزیون فعال نمایید. برای انجام این کار دستورالعمل­ های مربوط به شرکت سازنده را دنبال کنید. شما باید به تنظیمات پروتکل Miracast دسترسی پیدا کنید تا اتصال Wifi تلویزیون را پیکربندی نمایید. از آنجا که این ویژگی در تلویزیون­ های مختلف، متفاوت است بهترین کار این است که از دفترچه­ ی راهنمای تلویزیون کمک بگیرید.

در نهایت شما باید تلویزیون را به یک شبکه­ ی Wifi متصل کنید که کامپیوتر نیز به همان شبکه متصل باشد. آنگاه روی فضای خالی Desktop راست-کلیک کنید و گزینه‌­ی Display Settings را انتخاب نمایید. کادر کشویی Multiple Displays را باز و روی Duplicate this display کلیک کنید. سپس Apply را بزنید. با کلیک روی منوی Start و انتخاب Setting پنجره‌­ی تنظیمات اصلی ویندوز باز می­‌شود. در آنجا وارد بخش Devices شوید و سپس روی Connected Devices کلیک نمایید. حال Add a device را بزنید. با این کار ویندوز کامپیوتر شما دستگاه­‌های متصل ­شده را روی شبکه­­‌ی Wifi جستجو خواهد کرد. گزینه‌­ای را که نشانگر تلویزیون شما است، انتخاب کنید تا سیستم­ عامل به طور خودکار به تلویزیون متصل شود.

چگونه کیس کامپیوتر را به تلویزیون ال­ جی وصل کنیم؟

برای اینکه مطلب را بتوان به طور ملموس­تر درک نمود، در اینجا تلویزیون­های ال­جی را در نظر می­گیریم و نحوه­‌ی اتصال آن­ها به کامپیوتر را با هم مورد بررسی قرار می­دهیم. اگر کامپیوتر شما دارای پورت HDMI باشد، با متصل کردن دو دستگاه از طریق کابل HDMI در صورت روشن بودن، تلویزیون معمولاً به طور خودکار تشخیص می­دهد که کابل به کدام ورودی وصل شده است. چنانچه کابل به طور خودکار شناسایی نشده باشد، باید از منوی تلویزیون منبع مورد نظر را انتخاب نمایید.

همچنین اگر بخواهید از کابل DVI یا VGA استفاده نمایید، همه­ چیز مشابه مراحلی است که در بالا توضیح داده شد. تنها نکته این است که برای انتقال سیگنال­های صوتی به اتصال یک کابل صوتی اضافی نیز نیاز دارید.

برای اتصال بی­سیم کامپیوتر و تلویزیون­ های ال­جی می­‌توانید از Miracast استفاده نمایید که به شما امکان می­‌دهد صفحه ­نمایش خود را به طور مستقیم و بدون نیاز به کابل روی تلویزیون مشاهده کنید. برای این کار تلویزیون را روشن نمایید و کامپیوتر و تلویزیون را به یک شبکه­ ی Wifi مشترک وصل کنید. پس از فشردن دکمه­ ی Home از روی کنترل تلویزیون به ترتیب مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • ورود به برنامه­ ی اتصال دستگاه
  • انتخاب گزینه­ ی App List
  • انتخاب آیکون Device Connector
  • فشردن دکمه­ ی OK روی کنترل تلویزیون
  • پیدا کردن PC در صفحه­ی Connector
  • انتخاب گزینه ­ی Screen Share
  • انتخاب گزینه­ ی Miracast
  • انتخاب Start

حال به سراغ کامپیوتر بروید و روی مربع کوچک Notifications که در گوشه­ ی پایین سمت راست صفحه قرار دارد، کلیک کنید. در منوی بازشده Project را انتخاب و روی گزینه­ ی Connect to a wireless display کلیک نمایید. روی اسم تلویزیون ال­جی کلیک کنید. در صورتی که در این مرحله از شما خواسته شد تا کدی را وارد کنید، به صفحه­ ی تلویزیون خود نگاه کنید و کدی را در گوشه­ ی صفحه به نمایش درآمده است در این بخش وارد نمایید. حال Connect را بزنید.

با اتمام این مراحل تلویزیون ال­جی شما به مانیتوری برای کامپیوترتان تبدیل می­ شود. در صورتی که صدای کامپیوترتان همچنان به جای تلویزیون از کامپیوتر پخش می­ شود، منوی Start را باز و در نوار جستجو Sound را وارد نمایید. روی گزینه­ ی Speaker-shaped Sound کلیک کنید و تلویزیون ال­جی خود را در برگه­ی Playback بیابید. با کلیک بر روی آن، روی Set Default کلیک و سپس Apply و بعد OK را انتخاب نمایید تا مشکل پخش صدا هم برطرف شود.

خلاصه

در این مطلب با هم بررسی کردیم که چگونه کیس کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنیم و روش­های اتصال باسیم و بی­سیم بین کامپیوتر و تلویزیون را به منظور به کار گیری از تلویزیون به جای مانیتور توضیح دادیم. همچنین به طور ویژه توضیح داده شد که تلویزیون­های ال­ جی را چگونه می­توان به کامپیوتر وصل نمود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و از این پس بتوانید با خاطر آسوده، تلویزیون خود را به کیس متصل کنید. همچنین، 

سوالات متداول

  1. کدام یک از روش­های اتصال کامپیوتر به تلویزیون بهتر است؟

استفاده از کابل HDMI همواره از سایر روش­ها بهتر است. یک روش همیشه مطمئن، تهیه­ ی گیرنده­ ای است که به درگاه HDMI تلویزیون شما وصل می­ شود. Chromecast و Apple Airplay نمونه­ هایی از این گیرنده ­ها هستند. در صورت در اختیار داشتن یکی از این گیرنده ­ها می ­توانید در صورت نیاز نرم­ افزار متناسب با آن را روی تلویزیون خود دانلود کنید و سپس گیرنده را به شبکه­ ی Wifi خانگی متصل کنید. با انجام این کار تنها باید دستگاه ­های خود را با هم جفت کنید و سپس می ­توانید از تلویزیون خود به عنوان جایگزینی برای مانیتور کامپیوتر استفاده نمایید.

  1. بهترین روش برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون LED کدام است؟

در اینجا هم بهترین گزینه اتصال با استفاده از کابل HDMI است. با این حال برخی از کامپیوترها به خروجی HDMI مجهز نیستند. در این شرایط بهترین جایگزین اتصال با استفاده از کابل VGA است.

  1. هنگام اتصال کامپیوتر به تلویزیون چگونه می­ توان با اشاره­گر ماوس کار کرد؟

علاوه بر اینکه می ­توان تلویزیون را به عنوان یک مانیتور برای کامپیوتر به کار برد، می ­توان از طریق اتصال USB صفحه‌ کلید و ماوس را نیز به تلویزیون متصل نمود. با این کار صفحه­ نمایش اولیه را می­ توان به طور کامل خاموش و حذف نمود. همچنین می­ توان برای سهولت بیشتر از کیبورد و ماوس بی­سیم استفاده کرد تا از راه دور هم بتوان با تلویزیون کار کرد.