بررسی چیستی و کاربردهای کارت گرافیک گیمینگ

از مهم­ترین بخش­های یک سیستم نظیر لپ ­تاپ، تلفن همراه هوشمند و کامپیوتر، کارت گرافیک یا همان GPU می­باشد. این قطعه همچنین مهم­ترین قطعه سخت­ افزاری برای یک تجربه باکیفیت بصری از بازی­ها به شمار می­آید. کیفیت تصویر و نمایش به شدت به کیفیت کارت گرافیک وابسته است و برای یک گیمر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می­باشد، به طوری که دیگر اجزای یک سیستم گیمینگ  از نظر اهمیت، در جایگاه­های بعد از کارت گرافیک مناسب قرار می­گیرند. به همین خاطر داشتن اطلاعات کافی از بهترین کارت گرافیک­های گیمینگ، بخصوص برای کسانی که علاقه ­مند به بازی­ هستند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه به توضیح درباره کارت گرافیک گیمینگ و معرفی چند نمونه از آن خواهیم پرداخت.

 

سر فصل­­های مقاله :

  • کارت گرافیک چیست و چه کاری انجام می‌دهد ؟
  • معرفی کارت گرافیک  ROG STRIX LC RX6900XT O16G GAMING
  • معرفی کارت گرافیک GeForce RTX 3090 GAMING OC
  • معرفی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 TI O12G GAMING
  •  چطور کارت گرافیک مناسب سیستم خود را انتخاب کنیم ؟
  • هنگام خرید کارت گرافیک گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

کارت گرافیک یک قطعه سخت ­افزاری است که کار آن تولید تصاویر بر مانیتور می­ باشد. در حقیقت کارت گرافیک وظیفه رندر کردن تصاویر بر مانیتور را برعهده داردپس در کنار کارت گرافیک خوب خرید مانتیور مناسب در نمایش تصاویر نقش بسزایی دارد. که کارت گرافیک با دریافت و تبدیل داده به سیگنال، اینکار را انجام می­ دهد. به عبارت دیگر، GPU یه تراشه است و هسته اصلی کارت گرافیک به شمار می­ آید. GPU داده ­های مربوط به نمایش تصاویر را از پردازنده مرکزی یا همان CPU، دریافت می­ کند، آن­ها را پردازش نموده و به سیگنال تبدیل می­ کند، صفحه مانیتور پس از دریافت این سیگنال­ها از  GPU، تصویر را به نمایش در می ­آورد.

در ادامه به معرفی چند نمونه از کارت گرافیک­های گیمینگ می­ پردازیم.

1 . معرفی اولین نمونه از کارت گرافیک‌­های گیمینگ  ROG STRIX LC RX6900XT O16G GAMING :

 

پردازنده گرافیکیRX 6900XT ، از قدرتمندترین­ ها در بین پردازشگرهای گرافیکی شرکت AMD به شمار می­ آید. شرکت ایسوس با تولید کارت گرافیک ROG STRIX LC RX6900XT O16G GAMING تلاش کرده تا تجربه ه­ای کم­‌نظیر از کیفیت و کارایی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. این کارت گرافیک گیمینگ از سیستم خنک­کننده مایع به همراه هیت سینک و فن توربو و همچنین یک رادیاتور 240 میلی متری برخوردار است و با چنین سیستم خنک­کننده­‌ای، دوام و پایداری در این کارت گرافیک حتی در استفاده­‌های طولانی مدت نیز تضمین می­‌شود. نوع حافظه در این کارت گرافیک GDDR6 است و از حافظه‌­ا‌ی 16 گیگابایتی برخوردار می­‌باشد. حداکثر رزولوشن این کارت گرافیک 7680 X 4320 است. دارای یک پورت HDMI و دو پورت DISPLAY است و  در ضمن، قابلیت اتصال به چهار مانیتور و قابلیت اورکلاک را نیز دارا می­‌باشد.

نکات مثبت :

_ سیستم خنک کننده قدرتمند Hybrid cooler

_ حافظه 16 گیگابایتی از نوع GDDR6

_ موتور پردازش گرافیکی AMD Radeon RX 6900XT

بیشتر بدانید: چگونه بهترین کارت گرافیک را انتخاب کنیم؟

کارت گرافیک‌­ گیمینگ  ROG STRIX LC RX6900XT O16G GAMING

 

2 . معرفی دومین نمونه از کارت گرافیک­‌های گیمینگ GeForce RTX 3090 GAMING OC :

 

از بهترین کارت گرافیک­‌های گیمینگ GeForce RTX 3090 GAMING OC است. این کارت گرافیک از سه عدد فن برخوردار است و دارای سیستم خنک­‌کنندگی با کیفیت بسیار بالا می­‌باشد. حافظه این کارت گرافیک از نوع GDDR6X است و 24 گیگابایت، مقدار حافظه آن می­‌باشد. سازنده تراشه در این کارت گرافیک NVIDA با فرکانس 1755 مگاهرتزی است. حداکثر رزولوشن 7680 X 4320 است. دو عدد پورت HDMI و سه عدد پورت DISPLAY در این کارت گرافیک تعبیه شده، به علاوه، این کارت گرافیک قابلیت اتصال به چهار مانیتور و همچنین قابلیت اورکلاک را نیز دارد.

نکات مثبت :

_ سه عدد فن

_ حافظه بالای 24 گیگابایتی از نوع GDDR6X

 

         

3 . معرفی سومین نمونه از کارت گرافیک‌­های گیمینگ ROG STRIX RTX 3080 TI O12G GAMING :

 

سازنده تراشه در این کارت گرافیک، NAVIDA می­‌باشد و در حالت اورکلاک دارای فرکانس 1845 مگاهرتزی است. نوع حافظه در کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 TI O12G GAMING، GDDR6X است و مقدار حافظه در این کارت گرافیک 12 گیگابایت می‌­باشد. رابط حافظه رم 384 بیت است. سه عدد فن در این کارت گرافیک استفاده شده و حداکثر رزولوشن 7680 X 4320 می­‌باشد.  این کارت گرافیک دارای دو پورت HDMI و سه پورت DISPLAY است و دارای قابلیت اورکلاک و همچنین قابلیت اتصال همزمان به چهار مانیتور، می­‌باشد.

نکات مثبت :

_ موتور گرافیکی NAVIDA GeForce RTX 3080 Ti

_ رابط PCI Express 4.0

 

چطور کارت گرافیک مناسب سیستم خود را انتخاب کنیم ؟

گزینه­‌های بسیاری برای انتخاب کارت گرافیک مناسب در اختیار شماست. انتخاب بهترین کارت گرافیک کار چندان دشواری نیست. برای این منظور، شما باید به در خرید پردازنده دقت کنید. یک کارت گرافیک خوب، دارای حافظه زیاد و پردازنده­ای قدرتمند و سریع می‌­باشد. جالب است بدانید که بهترین کارت­ گرافیک­‌ها عموما فن­‌های تزیینی و با غرق گرما دارند و از جذابیت بصری بسیاری برخوردارند. ضمنن از شروط دیگر کارت گرافیک، رزولوشن آن و قابلیت اورکلاک نیز هست. علاوه بر این نکات، لازم است که قبل از خرید یک محصول خوب به نیازهای خود نیز توجه داشته باشید تا بهترین کارت گرافیک را برای سیستم خود انتخاب کنید.

انتخاب بهترین کارت گرافیک

 

هنگام خرید کارت گرافیک گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کنید ؟

انتخاب و خرید یک کارت گرافیک مناسب، اهمیت بسیار بالاییدر خرید سیستم های گیمینگ شما دارد. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل و ایجاد آسیب برای سیستم گیمینگ شما، پیشنهاد می‌کنیم که این بخش را به عنوان راهنمای خرید کارت گرافیک مطالعه بفرمایید.

_ رزولوشن _


برای تجربه­ ی با کیفیت از تصاویر در باز­ی­ها، احتیاج به رزولوشن بالا خواهید داشت.

_ psu _


باید اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه، از آب کافی برخوردار است و دارای کانتورهای 6 یا 8 پین مناسب می­‌باشد.

_ حافظه ویدیویی _


از موارد مهمی که باید در کارت گرافیک به آن توجه شود، حافظه ویدیویی می­ باشد. حداقل حافظه ویدیویی موجود 4 گیگابایت است. البته مدل­های 6 و 8 گیگابایتی و بیشتر دارای عملکرد بسیار بهتری هستند.

_G-Sync  یا FreeSync _


فناوری­ های نرخ تازه­ سازی متغیر، نرخ فریم GPU را با نرخ تازه ­سازی صفحه نمایش، همگام ­سازی می­ کنند. NDIVIA از G-Sync  پشتیبانی می­ کند و AMD از freesync پشتیبانی می­ کند.

_ DLSS و Ray Tracing و  FSR _


با توجه به این موارد که فقط در جدیدترین و بهترین کارت­های گرافیک قرار دارند، می­‌توانید بهترین کارت گرافیک گیمینگ را انتخاب کنید.

برای خرید کنسول بازی از سایت بروز کالا کلیک کنید.

بهترین گرافیک های گیمینگ

سخن پایانی :

در این مقاله سعی کردیم تا چند نمونه از بهترین کارت­­های گرافیک گیمینگ را به شما معرفی نموده و علاوه بر آن نکاتی را درباره خرید آن به شما متذکر شویم. قبل از خرید کارت گرافیک مناسب برای بازی، تلاش کنید تا اطلاعات کافی درباره مشخصات و همچنین قیمت آن بدست آورید تا مناسب­ترین کارت گرافیک‌های گیمینگ و طراحی و ادیت را برای سیستم های خود خریداری کرده و تجربه­‌ای لذت­بخش و جذاب داشته باشید.

 

سوالات متداول :

1 . قیمت کارت­ گرافیک ­های گیمینگ چگونه است ؟


کارت گرافیک از گران­ترین بخش­های یک سیستم به­ شمار می­ آید و به خصوص برخی از آن­ها از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. با این­ حال شما می­توانید با توجه به نیاز خود و ویژگی­های سیستم­تان، تعادلی بین قیمت و کارایی کارت گرافیک برقرار کنید.

2 . خصوصیات مهم کارت گرافیک چه مواردی هستند ؟


مواردی مانند سرعت کلاک، تعداد هسته، میزان حرارت تولیدی و رزولوشن از مواردی هستند که باید قبل از خرید کارت گرافیک مورد توجه قرار بگیرند.

مطالب مرتبط: