بررسی تاریخچه تمامی کنسول های بازی در 8 نسل

کنسولهای بازی برای رسیدن به این جایگاه و محبوبیت فوق العاده این روزهای خود، راه طولانی و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند. انواع مختلفی از کنسولهای بازی وجود دارد؛ از جمله کنسول بازی خانگی، کنسولهای بازی دستی، کنسولهای کوچک و کنسولهای اختصاصی. در این مقاله از مجله بروز کالا قصد داریم تا شما را با انواع و تاریخچه کنسول بازی آشنا کنیم و به شما عزیزان توضیحاتی جامع در مورد این کنسولها از ابتدای نسل آن یعنی نسل اول تا به امروز یعنی نسل هشتم ارائه دهیم. پس اگر شما نیز مشتاق هستید تاریخچه ی کنسول بازی را بدانید پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید

خرید انواع کنسول بازی با قیمت مناسب

سرفصل های مقاله

  • تاریخچه نسل اول از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل دوم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل سوم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل چهارم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل پنجم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل ششم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل هفتم از کنسولهای بازی
  • تاریخچه نسل هشتم از کنسولهای بازی

تاریخچه نسل اول از کنسول های بازی

تاریخچه کنسول های بازی به دهه 70 میلادی باز می گردد که این کنسول تحت عنوان Brown Box وارد بازار جهانی شد. رالف بایر شخص خلاقی بود که اولین کنسول بازی را به دنیا معرفی نمود. نسل اول کنسول‌های بازی تعدادی خط و نقطه سیاه و سفید بودند که در کنار هم فضای بازی را تشکیل می دادند. پس از آن و پس از گذشت چند سال نینتندو اولین سری کنسول‌های بازی بود که با بازیهای خلاقانه و زیبای خود توانست دنیای بازی‌های کنسولی را به شکل امروزی در بیاورد. این کنسول در سال 1985 رونمایی شد.

تاریخچه نسل دوم از کنسول های بازی

در نسل بندی کنسول ها که از سال 1976 فعالیت خود را آغاز نمود. کنسول بازی چنل اف پیشتازی در کنسولهای نسل دوم و کنسول بازی آرکید نیز در همین نسل از کنسولهای بازی رونمایی شدند. در کنسولهای نسل دوم برای اولین بار از ریزپردازندهها استفاده شد و به همین خاطر توان پردازشی مناسبی را از خود نشان دادند. همچنین ورود هوش مصنوعی به این بازیها و امکان انجام بازی به صورت تکنفره از قابلیتهای معروف کنسولهای این نسل بود. از دیگر قابلیتهایی که گیمرها بسیار از آن استقبال کردند، امکان استفاده از بازیهایی بود که بر روی کارتریج قرارداشت که با این ویژگی بازیهای بیشتری در اختیار کاربران قرار می گرفت.  

کنسول های خانگی نسل دوم

نسل دوم کنسولهای بازی خانگی توسط کنسول چنل اف و در سال 1976 آغاز گردید و با ورود شرکت‌های بسیار جدیدتر و متنوعتر نسبت به نسل قبل، تا سال 1992 پشتیبانی شد. اما در بین تمام شرکت‌های جدید و قدیمی که در دومین نسل از کنسول‌های خانگی فعالیت داشتند، کنسول آتاری 2600 با فروش 30 میلیونی خود تا سال 2019 آغازگر تحولات جدیدی در صنعت بازی‌های ویدئویی شد. آتاری را می توان از قدیمی ترین کنسول بازی محبوب و پرطرفدار دانست.

کنسول های دستی نسل دوم

اولین کنسول دستی با کارتریج‌های قابل تعویض در سال 1979 توسط میلتون برادلی توزیع و فروخته شد. نام این کنسول دستی یا کنسول همراه میکروویژن بود. فعال ترین شرکت در زمینه ساخت کنسول‌های دستی نسل دوم شرکت آمریکایی Entex بود که دو کنسول دستی را به فاصله یک سال از یک‌دیگر تولید کرد. از طرفی دیگر ژاپن نیز در این نسل دو کنسول دستی دیگر به نام Game & Watch از شرکت نینتندو و اولین کنسول شرکت Epoch را به بازار جهانی معرفی نمود. اما در این نسل هنوز کنسول‌های دستی رایج نشده بود و فقط در این میان کنسول دستی نینتندو یعنی همان گیم اند واچ به موفقیت بالایی دست پیدا کرد. 

چرا کنسول ها در آمریکای شمالی مخاطبان خود را از دست دادند؟

در سال 1983 کسب و کار کنسول‌های بازی با سقوط بسیار شدیدی مواجه شد. به طور عمده 3 دلیل اصلی برای کاهش محبوبیت بازی‌های ویدیویی در این سال در نظر گرفته می‌شود:

  1. طیف گسترده کنسولهای بازی موجود در بازار
  2. کیفیت بسیار پایین بازیها
  3. وجود رقیبی جدید و قدرتمند به نام رایانه های شخصی

پس همانطور که اشاره نمودیم از دلایل عمده ای که کنسول‌های بازی مخاطبان خود را از دست دادند می‌توان به 3 دلیل بالا اشاره نمود. البته قطعا دلایل دیگری نیز وجود داشته‌اند ولی این 3 عامل از اصلی‌ترین دلایل بوده‌است. پس نتیجه می‌گیریم اکثر شرکت‌های ساخت کنسول‌های بازی، به جای پرداختن به کیفیت بهتر، به دنبال کمیت و تعداد بیشتر ارائه کنسول‌های بازی خود بودهاند که این موضوع باعث نارضایتی گیمرها، به دلیل تنوع زیاد دستگاه‌ها و کیفیت پایین بازی آن‌ها شد. از طرفی دیگر عده بسیار زیادی به رایانه‌های شخصی روی آوردند و کنسول‌های بازی کم کم محبوبیت خود را از دست دادند. 

تاریخچه نسل سوم از کنسول های بازی

دوران بازیهای 8 بیتی یا همان کنسول‌های نسل سوم از سال 1983 فعالیت خود را آغاز نمود. برای اولین بار دو کنسول اس جی 100 سگا و ان ای اس نینتندو رونمایی شدند و به عنوان پرچمدار این دوره فعالیتشان را آغاز نمودند. نامگذاری و دسته‌بندی کنسول‌های بازی بر اساس تعداد پردازنده‌ها از این نسل آغاز شد و به همین خاطر این دوره را دوران بازی‌های 8 بیتی نامگذاری کرده‌اند. دسته بازی، صداها، استفاده از رنگهای متنوع و رابط گرافیکی پیشرفته از ویژگی‌های اصلی و ارتقا یافته‌ای بود که در نسل سوم به پیشرفت رسید. 

کنسول های خانگی نسل سوم

نسل سوم ساخت کنسولهای خانگی، برخلاف دو نسل پیش از آن از ژاپن آغاز شد و به آمریکا نفوذ کرد. نینتندو با فامیکوم و شرکت سگا با SG-1000 آغازگر کنسولهای خانگی نسل سوم بودند که با ساخت نسخه آمریکایی کنسولهای نینتندو به نام NES در سال 1985 تکمیل گردید. هر چند در این دوره رقابت بین دو محصول شرکتهای سگا و نینتندو برای فتح بازارهای جهانی ایجاد شد، اما در نهایت نینتندو با فروش بیش از 60 میلیون نسخه در سرتاسر جهان، فاتح نسل سوم کنسولهای خانگی گردید. 

کنسول های دستی نسل سوم

همانطور که در نسل دوم کنسولهای دستی اشاره نمودیم، شرکت‌های زیادی برای کسب سهام و سود بیشتر به بازار رقابت وارد شدند اما در این میان نینتندو توانست جای خود را در میان رقبا حفظ کند و صنعت بازی‌های ویدیویی را زنده نگه‌دارد. به همین خاطر در نسل سوم کنسول‌های دستی، شاهد حضور هیچ شرکتی برای تولید محصول متناسب با نسل سوم نبودیم و همچنان رقابت بین گیم اند واچ نینتندو و میکروویژن از نسل قبل ادامه یافت. 

تاریخچه نسل چهارم از کنسول های بازی

بازیهای 16 بیتی نسل چهارم فعالیت خود را از سال 1987 آغاز نمودند و کمپانی NEC با کنسول بازی توربوگراف ایکس 16 اولین جرقه را در این دوره آغاز نمود. رقابت اصلی در نسل چهارم میان کنسول‌های سوپر نینتندو و مگا درایو بود. در کنسول‌های بازی نسل چهارم تعداد دکمه های روی دسته از 3 به 8 عدد تغییر کرد و با استفاده از ریزپردازندههای 16 بیتی که محیط گرافیکی بهتر و باکیفیت‌تری ایجاد نموده بود، لذت بسیار زیادی را به گیمرها هدیه داد. 

 کنسول های خانگی نسل چهارم

در ابتدای کنسول‌های خانگی نسل چهارم، شرکت سگا با دستگاه مگادرایو در ژاپن و اروپا و جنسیس در آمریکا در بین سالهای 1988 تا 1990 وارد رقابت شد. پس از آن در سال 1990 نینتندو با ساخت کنسول سوپر فامیکوم در ژاپن و 2 سال بعد از آن با ساخت دستگاه سوپر ان ای اس در آمریکا و اروپا، وارد بازار جهانی رقابت شد. در این نسل نیز همانند نسل پیشین نینتندو فاتح نبرد بین کنسول‌های خانگی با فروش نزدیک به 50 میلیون نسخه و سگا در رتبه دوم با فروش 33 میلیون توانستند به رقابت بپردازند. البته در این نسل کنسول توربوگرافکس 16 نیز به فروش موفق 10 میلیون نسخه دست یافت که برای شروع بسیار امیدوارکننده به نظر می‌آمد.

تاریخچه کنسول بازی

در دوره 17 ساله نسل چهارم کنسول‌های خانگی، شاهد حضور کنسولهای دیگری از شرکت ژاپنی اس ان کی با نام کنسول Neo Geo بوده ایم و پس از آن فیلیپس نیز وارد بازار جهانی شد. از دیگر فعالان این نسل می‌توان به کمودور و پایونیر نیز اشاره نمود که متاسفانه هیچکدام نتوانستند به موفقیت برسند و به مرور از بازار خارج شدند. 

محصولات مرتبط: لوازم جانبی مخصوص کنسول های خانگی

کنسول های دستی نسل چهارم

اولین کنسول دستی که در نسل چهارم منتشر شد، Game Boy بود که در سال 1989 روانه بازار شد. شرکت نینتندو که پس از تولید گیم اند واچ و فامیکوم، در تاریخچه کنسول تبدیل به برند اول در صنعت نوپای بازی‌های ویدیویی شده بود، پس از چند سال کنسول گیم بوی را برای آمریکا و در سال بعد برای اروپا منتشر نمود. شرکت آتاری نیز با کنسول لینکس که اولین و آخرین کنسول دستی این شرکت بود ابتدا در سال 1989 برای آمریکا و در سال بعد برای اروپا و ژاپن عرضه محصول خود را شروع کرد. اما دهه 90 میلادی برای کنسول‌های دستی بسیار پربار بود، چرا که هم آتاری و هم نینتندو در بازار بودند و هم نزدیک‌ترین رقیب به گیم بوی یعنی سگا گیم گیر در این دهه رونمایی شد. از طرفی دیگر در همین دهه NEC نیز کنسول دستی خود را به بازار جهانی معرفی نمود. 

  پیدایش Sega

اگر از علاقمندان به دنیای گیم و کنسولهای بازی نباشید، باز هم امکان ندارد حداقل یکبار نام سگا به گوشتان نخورده باشد. Sega یکی از 5 کنسول برتر تاریخ با توجه به بازیهای معروفش است. مشهورترین کنسول بازی این شرکت در سال 1988 در کشور ژاپن تحت عنوان مگا درایو به عرضه رسید و یک سال پس از آن در آمریکا تحت عنوان Sega Genesis به فروش رفت. بنابراین محبوبترین و موفق ترین کنسول سگا، مگا درایو یا همان جنسیس بود که شرکت سگا با این کنسول توانست به سلطه نینتندو در بازار آمریکای شمالی خاتمه بدهد. با انتشار بازی سونیک در سال 1991 که رقیب اصلی بازی سوپر ماریو یا قارچ خور نینتندو بود، سگا توانست شهرتی جهانی کسب کند. 

اما دوران اوج شرکت سگا خیلی دوام نداشت و کنسول‌های سگا ساترن و دریم کست نتوانستند روزهای خوب این شرکت را پایدار نگه‌دارند. با ورود کنسول پلی استیشن 1 و اولین ایکس باکس مایکروسافت، رسما پایان عصر کنسول‌های سگا رقم خورد و این شرکت بسیار زود تصمیم گرفت دیگر نسبت به ساخت کنسول‌های بازی اقدام نکند. 

عرضه کنسول Gear

سومین دستگاه بزرگ نسل چهارم، کنسول بازی Gear بود. گیم گیر مایکرو یک کنسول دستی 8 بیتی بود که شرکت سگا آن را در سال 1990 و پس از مشاهده موفقیت شگفت‌انگیز گیم بوی نینتندو عرضه کرد. هر چند در نهایت این کنسول نتوانست به موفقیت برسد و در مقابل فروش 118 میلیونی گیم بوی، شرکت سگا توانست تنها حدود 10 میلیون نسخه از گیم گیر را به فروش برساند. 

تاریخچه نسل پنجم از کنسول های بازی

نسل پنجم کنسول‌های بازی از سال 1993 آغاز و تا سال 2006 ادامه یافت. باتوجه به تاریخچه کنسول های بازی این دوره، آنها را 32 بیتی و 64 بیتی نیز می‌نامند. از موفق ترین کنسول‌های بازی این دوره میتوان به نینتندو64، پلی استیشن و سگا ساترن اشاره نمود. در این دوره استفاده از دیسک‌های نوری جای خود را به کارتریج‌ها داده بودند که این خود تحولی عظیم برای تاریخچه کنسول بازی به شمار میرفت. 

کنسول های خانگی نسل پنجم

اولین کنسول‌های نسل پنجم Atari Jaguar و 3DO بودند. شرکت چند ملیتی 3DO با تولید کنسول بازی 3DO Interactive Multiplayer در سال 1993 برای بازار آمریکا، رقابت سنگینی در نسل پنجم از کنسول‌های خانگی ایجاد کرد. آتاری نیز با کنسول آتاری جگوار در همین سال دوباره به میدان رقابت بازگشت؛ اما همچنان رقابت اصلی بین سگا و نینتندو رخ می‌داد تا اینکه اتفاق جدیدی در صنعت بازیهای ویدیویی ظاهر شد و آن رونمایی از پلی استیشن شرکت سونی بود.   

کنسول های دستی نسل پنجم

در نسل پنجم از کنسول‌های دستی، سگا با رونمایی از جنسیس نومد، آغاز کننده این راه در سال 1995 میلادی شد. در همین سال نیز نینتندو با کنسول عجیب و شکست خورده خود به نام ویرچوال بوی وارد عرصه رقابت شد. در این میان یک شرکت ژاپنی به نام باندای محصول جدید خود به نام WonderSwan و پس از آن ورژن ارتقا یافته آن یعنی WonderSwan Color رونمایی کرد که از محصول سگا فروش بهتر و موفقتری کسب نمود. تا پایان قرن 20 شرکت‌های دیگری از کنسول‌های بازی دستی خود رونمایی کردند که از مشهورترین آنها می‌توان به نئو جئو پاکت از شرکت ژاپنی اس ان کی و Game.com اشاره نمود. البته شرکت سونی نیز با کنسول دستی PocketStation در سال 1998 توانست به موفقیت عظیمی دست یابد. 

عرضه Sega CD و TurboGrafx-CD NEC

به دلیل فراگیر شدن فناوری CD Rom شاهد تغییر از بازیهای دوبعدی به سمت گرافیک سه بعدی بوده ایم که در این بین شرکت سگا با معرفی Segs CD گام تازهای در این راه برداشت. مزیت اصلی فناوری استفاده از CD امکان ذخیره سازی بیشتر بود. به طوریکه امکان ذخیره سازی در آن 320 برابر بیشتر از کارتریج‌های جنسیس بوده است که این خود مزیت بزرگی به شمار می‌رود. TurboGrafx نیز دارای یک CPU 8 بیتی، یک رمزگذار رنگ ویدیویی 16 بیتی و یک کنترلر نمایشگر ویدیویی 16 بیتی بود که در نوع خود بسیار بی سابقه می‌باشد.

نابودی Sega 32x

کنسول Sega 32x که در سال 1994 توسط شرکت سگا رونمایی شد، به عنوان یک گزینه ارزان قیمت برای مصرف کنندگانی که به دنبال بازی‌های 32 بیتی بودند ارائه گردید. تلاش‌های سگا برای ورود این دستگاه به بازار، زمانی که باید برای توسعه بازی‌ها در نظر گرفته می‌شد را کاهش داد که این امر منجر به نارضایتی توسعه دهندگان و مصرف کنندگان بازیهای ویدیویی شد. سگا 800 هزار دستگاه از مدل 32X خود تولید کرد که در نهایت و تا پایان سال 1994 تنها توانست حدود 665 هزار از آن را به فروش برساند و ناچارا بقیه را با تخفیف زیاد به فروش رسانید تا اینکه در سال 1996 به طور کلی تولید آن متوقف شد. 

ظهور پلی استیشن

در اواخر سال 1994 از اولین کنسول بازی سونی یعنی پلی استیشن 1 محبوب و خاطره‌انگیز رونمایی شد. پلی استیشن محصول انقلابی کنسول‌های نسل پنجم بود و به راحتی توانست صنعت گیم را متحول کند و رقبای خود را کنار بزند. قابلیت پشتیبانی از دیسک سبب شده بود تا این دستگاه از بازی‌های 3 بعدی نیز پشتیبانی کند و همین موضوع طرفداران زیادی را به سمت پلی استیشن جذب کرد. در سال 2000 شرکت سونی برای دومین بار کنسول خود را ارتقا داد تا از DVD نیز پشتیبانی کند. در نهایت این پلی استیشن شرکت معروف سونی بود که با ورود خود در بین رقبا، به خوبی توانست از رقیب‌های قبلی خود پیشی بگیرد و در صدر کنسولهای بازی نسل پنجم قرار گرفت. 

جالب است بدانید پلی استیشن ابتدا در ابعادی بزرگ طراحی و ساخته شد اما در تاریخ 7 جولای 2000 شرکت سونی یک آپدیت خوب در طراحی و گرافیک PS در نظر گرفت و کنسول آپدیت شده خود را به اختصار PSone نامید که در ایران اکثرا این نسخه به فروش رسید. 

محصولات مرتبط: خرید صندلی گیمینک

انتشار نینتندو 64

نینتندو 64 به عنوان اولین کنسول بازی 64 بیتی توانست گرافیک‌های سه‌بعدی بسیار بهتری از نسخه های ابتدایی پلی استیشن ارائه دهد و به محبوبیت برسد. البته نباید تاثیر بازیهای خوب این کنسول را نیز از یاد برد؛ ماریو، افسانه زلدا و حتی نسخه مورتال کامبت این کنسول که در آن همه کاراکترهای سری بازی قابل دسترسی بودند. 

تاریخچه نسل ششم از کنسول های بازی

نسل ششم کنسول‌های بازی با شرکت بزرگ سگا آغاز شد. در سال 1998 و با ارائه کنسول‌های بازی ایکس باکس، پلی استیشن 3 و گیم کیوب، تاریخچه نسل ششم کنسول‌های بازی آغاز گردید. در این کنسول‌ها از ریزپردازنده‌های 128 بیتی استفاده میشد و با ظهور ایکس باکس، رقابت بین سه شرکت برتر صنعت کنسول‌های بازی به اوج خود رسید. 

کنسول های خانگی نسل ششم

همانند نسل گذشته، باز هم سگا از اولین شرکت‌هایی بود که با دریمکست وارد کنسولهای خانگی نسل ششم گردید. سگا دریم‌کست برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد اما در سال 1999 روانه بازار گردید. پس از آن و در سال بعد سونی دستگاه پلی استیشن 2 خود را روانه بازار نمود که همچنان رقیب سرسختی برای سابر شرکت‌ها به حساب می‌آمد. در سال 2001 نیز ابتدا نینتندو با کنسول گیم کیوب و پس از آن رقیب تازه نفس و بسیار قدرتمند آمریکایی یعنی شرکت مایکروسافت با ارائه ایکس باکس وارد جدال شدند. با اینکه این نسل حدود 17 سال به طول انجامید اما رقبا توانستند سگا را به سرعت از رقابت خارج کنند و خود تا نسل هشتم با یکدیگر به رقابت بپردازند. 

کنسول های دستی نسل ششم

در سال 2001 اولین کنسول دستی نسل ششم توسط نینتندو با نام گیم بوی ادونس تولید شد. البته نینتندو با آپدیت‌های مختلف نام این دستگاه را به نام گیم بوی ادونس اس پی و گیم بوی میکرو کاملتر نمود. از طرفی غول دنیای گوشی‌های موبایل یعنی نوکیا نیز تصمیم گرفت در سال 2003 با ارائه کنسول دستی ان گیج به رقابت با نینتندو بپردازد.

پیشنهاد مطالعه: آیا کنسول بازی تلویزیون را خراب می کند؟

ظهور Dreamcast Sega

همانطور که بیان کردیم سگا دریمکست برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد اما در سال 1999 روانه بازار گردید. این اولین دستگاه بازی در نسل ششم بود که قبل از PS2 شرکت سونی، گیم کیوب شرکت نینتندو و ایکس باکس مایکروسافت توانست به بازار راه یابد. اما این کنسول آخرین کنسول خانگی شرکت سگا بود که پایان 18 سال فعالیت این شرکت را در بازار رقم زد.

انتشار پلی استیشن ۲ (PS2)

چهارمین کنسولی که در سال 2001 عرضه شد و لقب بهترین آنها را نیز کسب کرد ps2 است. همکاری سونی با شرکت فیلیپس منجر به پشتیبانی این دستگاه از DVD شد. همچنین PS2 از کارت حافظه به منظور ذخیره سازی بازی‌ها استفاده می‌نمود و با این تفاوت که حجم آن را از 128 کیلوبایت، به 8 مگابایت افزایش داد. یکی دیگر از مزیت‌های فوق‌العاده این دستگاه قابلیت اجرای بازی‌های پلی استیشن 1 بود که تمام این قابلیت‌ها در کنار یکدیگر منجر شدند که دستگاه PS2 در 12 سال عمر خود، قریب بر 155 میلیون، به فروش برسد. 

تاریخچه کنسول بازی

نینتندو GameCube را روانه بازار کرد

گیم کلاب یک کنسول بازی ویدیویی خانگی است که توسط نینتندو در سال 2001 و در ژاپن رونمایی شد. گیم کلاب قرار بود با PS2 سونی و ایکس باکس مایکروسافت به رقابت بپردازد. در این کنسول بازی ویدئویی از دیسک‌های نوری به عنوان رسانه ذخیره سازی استفاده می‌شود اما در این سیستم برخلاف رقبای خود، برای پخش DVD یا CD های صوتی طراحی نشده بود که این یکی از عوامل جا ماندن از رقبا بود. استقبال از گیم کلاب متفاوت بود؛ این کنسول به دلیل کنترلر، کتابخانه نرم‌افزاری گسترده و بازی‌های با کیفیت بالا، مورد تحسین قرار گرفت اما به دلیل طراحی بیرونی و کمبود ویژگیهای آن مورد انتقاد واقع شد. به همین خاطر در سال 2007 تولید آن متوقف گردید. 

ایکس باکس مایکروسافت

ایکس باکس یک برند بازی ویدیویی است که توسط مایکروسافت ایجاد شد و متعلق به آن است. این برند متشکل از 5 کنسول بازی ویدیویی و همچنین بازی‌های کاربردی، سرویس‌های استریم، یک سرویس آنلاین به نام شبکه ایکس باکس و بازوی توسعه به نام استودیوی بازی سازی ایکس باکس است. این برند اولین بار در سال 2001 با عرضه کنسول اصلی XBOX در ایالات متحده معرفی گردید.

تاریخچه نسل هفتم از کنسول های بازی

نسل هفتم کنسول‌های بازی در سال 2005 و با انتشار کنسول جدید مایکروسافت یعنی xbox360 آغاز شد و پس از آن ps3 و همچنین کنسول جدید نینتندو نیز رونمایی شدند. از این نسل رقابت سخت افزاری و رزولوشن بالا وارد فاز جدیدی شد اما همچنان بخش مهم صنعت بازیهای ویدیویی، تنوع بالای بازی‌های انحصاری در کنار اجرای صحیح ایده ها بود که تفاوت بین شرکت‌ها را مشخص می ساخت.

کنسول های خانگی نسل هفتم

نسل هفتم کنسول‌های بازی خانگی با شروع قدرتمند ایکس باکس 360 در سال 2005 آغاز شد و پس از آن نیز پلی استیشن 3 وارد عرصه گردید تا رقابت بین کنسول‌های بازی به اوج برسد. 

کنسول های دستی نسل هفتم

نینتندو با فروش 200 میلیون نسخه از ترکیب خانواده گیم بوی توانست در سال 2004 خط تولید پرفروش‌ترین کنسول دستی تاریخ را راه‌اندازی کند. نینتندو دی اس که در سال 2004 تولید شد، تا 5 سال پس از آن با سه مدل دیگر توانست به فروش 150 میلیون نسخه‌ای برسد که اگر محصول شرکت سونی با نام پی اس پی تولید نمی‌شد، قطعا این رقم افزایش نیز می‌یافت. 

ایکس باکس ۳۶۰ کمپانی مایکروسافت روانه بازار شد               

 مایکروسافت با وسایل جانبی زیادی که همراه با xbox360 در سال 2005 روانه بازار کرد توانست این کنسول بازی را به ششمین کنسول پرفروش تاریخ تبدیل نماید. از جمله این وسایل جانبی می‌توان به دسته‌های بدون سیم، هاردهای ذخیره سازی با ظرفیت بالا، حسگر حرکتی کینکت و امکان آنلاین بازی کردن از طریق سرویس xbox Live اشاره نمود. از سال 2005 تا اکتبر 2021 مایکروسافت توانست 86 میلیون از این دستگاه را به فروش برساند. 

عرضه پلی استیشن ۳

سونی نسل هفتم از کنسول‌های خود را با معرفی پلی استیشن 3 یا همان ps3 آغاز کرد. این کنسول بازی با سخت افزار پیچیده و قدرتمند خود بسیار سریع به محبوبیت رسید، بطوریکه در زمان عرضه تا قیمت 500 دلار به فروش میرسید و تا سال 2018 که تولید آن متوقف شد در مجموع بیش از 87 میلیون از این دستگاه فروخته شد. از امکانات این دستگاه می‌توان به ارائه فیلم‌های سه بعدی با کیفیت بالا اشاره نمود. همچنین با همکاری شرکت سامسونگ برای PS3 قابلیت حسگر حرارتی نیز تولید و به کار برده شد. 

کنسول نسل هفتم نینتندو (Wii)

در سال 2006 نینتندو با ارائه کنسول Wii پا در عرصه رقابت گذاشت که البته به دلیل سخت افزار ضعیفی که این دستگاه نسبت به رقبا داشت، چندان جدی گرفته نشد. بسیاری نیز این کنسول نینتندو را آخرین تلاش این شرکت ژاپنی می‌دانستند و معتقد بودند نینتندو نیز باید همانند رقیب خود سگا، از ساخت کنسول بازی انصراف دهد. در هنگام عرضه کنسول Wii شرکت نینتندو اعلام کرد که قصد رقابت با رقبای خود را ندارد و فقط تصمیم گرفته کنسول خانگی خود را با قیمت ارزانتر از ps3 و xbox360 در کنار رقبا به فروش برساند. در حقیقت این کنسول قصد جذب افراد غیرحرفه‌ای در کنار طرفداران بازی‌های نینتندو را داشت. 

محصولات مرتبط: عینک واقعیت مجازی

تاریخچه نسل هشتم از کنسول های بازی

نسل هشتم کنسول‌های بازی از سال 2012 و با عرضه کنسول خانگی Wii U آغاز شد. سه کمپانی بزرگ سونی، نینتندو و مایکروسافت بازار اصلی رقابت را در کنسولهای نسل هشتم به دست گرفتند و با بهره‌گیری از قابلیتهای مختلف، محیط بازی فوق العاده‌ای را برای گیمرها به وجود آوردند. 

کنسول های خانگی نسل هشتم

کنسول وی یو شرکت نینتندو که در سال 2012 عرضه شد، پس از 6 سال توانست پشتیبانی از کیفیت HD را به محصولات خود اضافه کند. اما وقتی در سال بعد دو شرکت سونی با پلی استیشن4 و مایکروسافت با ایکس باکس وان پا به عرصه گذاشتند، عملا اولین کنسول خانگی نسل هشتم نینتندو با شکست مواجه شد. 

کنسول های دستی نسل هشتم

از مهمترین کنسول‌های دستی نسل هشتم میتوان به نینتندو 3DS و پی اس ویتا اشاره نمود. اولین نسخه 3 دی اس در سال 2011 روانه بازار شد و با توجه به استقبال خوبی که داشت، تا سال 2017 با مشخصات بهتر و در مدل‌های جدیدتر تولید شد و تاکنون 6 مدل از این کنسول تولید شده است. نکته حائز اهمیت پشتیبانی نینتندو از این کنسول‌ها میباشد، به طوریکه نسل هشتم کنسولهای دستی نینتندو توانست به فروش 70 میلیونی دست یابد. 

عرضه Xbox one و PS4

کنسولهای نسل هشتمی xbox one و کنسول ps4 در سال 2013 رونمایی شدند. پلی استیشن 4 نه تنها در تمام جهات از رقیب پیشین خود یعنی ps3 پیشی گرفته بود، بلکه از همه نظر بهتر و قویتر بود. این کنسول بازی تا سال 2020 با فروش بیش از 108 میلیون واحد، نام خود را برای همیشه به عنوان اولین و برترین کنسول نسل هشتم به ثبت رسانید. ایکس باکس وان نیز در نوامبر 2013 رونمایی شد و تاکنون حدود 50 میلیون واحد از آن به فروش رسیده است. رئیس ایکس باکس فیل اسپینر است که در اواخر مارس 2014 جانشین رئیس سابق یعنی مارک ویتن شد. 

تاریخچه نسل هشتم از کنسول های بازی:عرضه PS5

با موفقیت چشمگیر سونی در نسل هشتم و با عرضه کنسول PS4، کمتر کسی وجود داشت که چشم‌ انتظار نسل بعدی کنسول بازی محبوب سونی یعنی PS5 نباشد؛ نسل نهم کنسول‌ های بازی سونی که با قدرتی بیشتر، قابلیت‌ های مدرن‌ تر و البته، با عناوین انحصاری جدید قصد دلربایی هواداران خود را داشت. درسال 2020 و در میان هیاهوی بیماری کرونا، سونی درطی چند مرحله از PS5 رونمایی کرد و آن را در دو نسخه استاندارد و بدون درایو نوری عرضه کرد که قیمت آن به ترتیب 499 و 399 دلار بود. همچنین از زمان عرضه پلی‌استیشن ۵ تاکنون شایعات بسیار زیادی درباره عرضه یک نسخه جدید از کنسول بازی نسل نهمی سونی با ظاهری جمع‌ و جورتر مطرح شده است و حال هرچه به پایان سال میلادی 2023 نزدیک می‌شویم، این شایعات نیز قوت می‌گیرند. 

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را fh تمام کنسول های بازی (یعنی کنسول‌ پلی استیشن 5 و نسخه قریب‌النتشار اسلیم آن) با تاریخچه کنسول آشنا کنیم. در این مقاله از مجله بروز کالا ما از کنسولهای نسل اول تا کنسولهای نسل هشتم را برایتان به طور کامل همراه با تاریخچه آن و دسته‌بندی کنسولهای خانگی و کنسولهای دستی شرح داده ایم. حال شاید باید از شما سئوال کنیم اولین کنسول بازی‌ای که داشتید مربوط به چه برند و چه نسلی بوده است؟ برای ما از خاطراتتان بنویسید. 

سئوالات متداول

1. در حال حاضر رقابت در صنعت کنسولهای بازی دست چه برندهایی است؟

در حال حاضر 3 شرکت سونی با دستگاه پلی استیشن، مایکروسافت با دستگاه ایکس باکس و شرکت قدیمی نینتندو سه ضلع اصلی مثلث صنعت کنسول‌های بازی میباشند.

2. اولین کنسول بازی در چه سالی و بدست چه کسی ابداع شد؟

اولین کنسول بازی در دهه 70 میلادی تحت عنوان Brown Box وارد بازار جهانی شد. رالف بایر شخص خلاقی بود که اولین کنسول بازی را به دنیا معرفی نمود.

4. شرکت سونی در چه سالی از کنسول بازی معروف خود یعنی پلی استیشن رونمایی کرد؟

در اواخر سال 1994 از اولین کنسول بازی سونی یعنی پلی استیشن 1 محبوب و خاطره‌انگیز رونمایی شد. پلی استیشن محصول انقلابی کنسولهای نسل پنجم بود و به راحتی توانست صنعت گیم را متحول کند و رقبای خود را کنار بزند.