بهترین و درست ترین فاصله تلویزیون تا چشم چقدر است؟

وقتی کسی در حال خرید تلویزیون جدید است، دو سوال متداول وجود دارد. برای محیط خود، تلویزیون با چه ابعادی مناسب است و بهترین فاصله تلویزیون تا چشم چقدر است؟ واقعیت این است که این دو مورد به هم مرتبط هستند و پاسخی که برای یکی از سوال ها پیدا شود، بر سوال دیگر نیز تأثیرگذار است. یکی از نکات جالب در مورد تلویزیون های مدرن این است که اندازه صفحات نمایش این تلویزیون ها بسیار بزرگتر از تلویزیون های CRT سبک قدیمی هستند. از آنجا که این مدل ها بسیار نازک تر و سبک تر هستند، می‌توان آن ها را به راحتی روی دیوار نصب کرده و یا روی میز تلویزیون قرار داد.

برای بررسی قیمت و مشخصات جدیدترین انواع تلویزیون کلیک کنید

با این حال، از آنجا که برخی از ما هنوز چندان به این تلویزیون های مجهز به صفحه نمایش بزرگ عادت نداریم، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام اندازه برای محیط مناسب است، دشوار می‌باشد. آیا باید بزرگترین صفحه نمایشی که توان خرید آن را داریم، خریداری کنیم، یا باید متناسب با ابعاد اتاق خود، انتخاب خود را انجام دهیم.

بنابراین، آیا دستورالعملی وجود دارد که بتوانیم از آن برای انتخاب بهترین اندازه صفحه نمایش تلویزیون یا پروژکتور برای اتاق خود استفاده کنیم و وقتی کسی در حال خرید یک تلویزیون جدید است، دو سوال متداول وجود دارد. برای محیط خود، تلویزیون با چه ابعادی مناسب است و بهترین فاصله تلویزیون تا چشم چقدر است؟

اندازه صفحه تلویزیون چگونه اندازه گیری می‌شود؟

اندازه یک تلویزیون صفحه تخت معمولاً از طریق یک خط مورب از گوشه بالا سمت چپ به پایین سمت راست اندازه گیری می‌شود. یا، در صورت تمایل، پایین چپ به بالا راست. این فاصله اغلب بر حسب اینچ است. و تولید کنندگان مختلف اندازه های مختلفی را در محدوده محصولات خود ارائه می‌دهند.

فاصله چشم تا تلوزیون

گاهی اوقات ممکن است اندازه یک تلویزیون را به صورت عرض یا ارتفاع صفحه ذکر کنند. اما استفاده از فاصله مورب روش معمول است. در حال حاضر، دو نوع اصلی تلویزیون وجود دارد: LED و OLED. شاید تعجب کنید که بدانید این دو نوع، در اندازه های صفحه نمایش بسیار متفاوتی در دسترس هستند. شما می‌توانید تلویزیون های LED با ابعادی در حدود 15 تا 80 اینچ پیدا کنید.

با این حال، در زمان نگارش این مقاله، تلویزیون های OLED فقط در اندازه های بزرگتر در دسترس هستند. معمولا حدود50 اینچ تا 85 اینچ. بنابراین، چیزی که باید بدانید این است که اندازه صفحه نمایش خریداری شده ممکن است با نوع فناوری مورد نظر شما محدود شود. با این حال، هنگامی که درباره نوع HDTV مورد نظر خود تصمیم گرفتید، چگونه باید اندازه صفحه نمایش مناسب برای اتاق خود را انتخاب کنید؟ بهترین فاصله برای مشاهده تلویزیون از چه فاصله ای است؟

پیدا کردن بهترین اندازه صفحه نمایش و فاصله تلویزیون تا چشم

اولین چیزی که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد، این است که این یک علم دقیق نیست. اما، در نهایت، عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر نظر شما در مورد تلویزیون مناسب برای اتاق تان تأثیر بگذارد:

  • سلیقه شخصی
  • موقعیت در اتاق
  • وضوح تصاویری که در تلویزیون مشاهده می‌کنید
  • کیفیت بینایی شما

اگر دو نفر را در یک اتاق قرار دهید، ممکن است نظرات متفاوتی در مورد اندازه صفحه نمایش مناسب و فاصله تلویزیون تا چشم داشته باشند. با این حال، می‌توان برای شروع اعدادی را برای موارد ذکر شده در بالا پیدا کرد. می‌توانید سه راه پیشنهادی زیر را امتحان کنید. اعداد ارائه شده در اینجا بر اساس تحقیقات کارلتون بیل است. اطلاعات اینجا را می‌توان برای صفحه تلویزیون و پروژکتور استفاده کرد.

محصولات مرتبط: خرید آنتن تلویزیون

  1.  فاصله پیشنهادی تلویزیون از چشم بر اساس میدان دید

از نظر تماشای تلویزیون، میدان دید(FOV) زاویه دید بین یک فرد و ناحیه قابل مشاهده صفحه تلویزیون است.

بهترین فاصله چشم تا تلویزیون

هرچه به صفحه نزدیک می‌شوید، میدان دید گسترده تر می‌شود و تجربه مشاهده شما همه جانبه تر خواهد شد. با این حال، اگر بیش از حد نزدیک شوید، FOV برای شما بسیار گسترده خواهد شد. آیا تا کنون در ردیف اول سینما نشسته‌اید؟ تقریباً باید سر خود را بچرخانید تا محتوای موجود در انتهای صفحه را ببینید. در این حالت، میدان دید بسیار وسیع است که شاید آن را دوست داشته باشید! معمولاً از میدان دید برای تعریف فاصله دید مناسب استفاده می‌شود.

معمولا حداقل میدان دید 26 درجه پیشنهاد می‌شود. اگرچه میدان دید توصیه شده برای ردیف عقب 36 درجه است.

بنابراین،FOV  26 درجه دورترین فاصله با صفحه نمایش است که توصیه میشود. اما در حالت ایده آل، بهترین فاصله، میدان دید 36 درجه یا نزدیکتر خواهد بود.

SMPTE (انجمن مهندسان فیلم و تلویزیون) نیز راهنمایی هایی را در مورد بهترین زاویه دید برای تماشای صفحه نمایش ارائه می‌دهند. استاندارد EG-18-1994 آن ها حداقل FOV 30 درجه را نشان می‌دهد.

بنابراین، طبق این دستورالعمل ها، باید میدان دیدی در حدود 30-36 درجه را در نظر بگیرید. اگرچه بسته به ترجیح خود می‌توانید نزدیکتر بنشینید.

هیچ یک از دستورالعمل ها به شما نمی‌گوید که چقدر می‌توانید به تلویزیون نزدیک شوید، فقط یک پیشنهاد حداکثری برای فاصله مورد نظر را به شما اعلام می‌کند.

به یاد داشته باشید که زاویه کوچکتر دورتر بوده و زاویه بزرگتر به صفحه نزدیکتر است.

بنابراین، به احتمال زیاد کمتر از 26 درجه برای بسیاری از افراد بسیار دور خواهد بود. و بزرگتر از 36 درجه شما را بیشتر در تصویر غرق می‌کند، اما بسیار نزدیک است. همچنین، باید در نظر داشته باشید که این توصیه ها برای یک سینمای واقعی است.

بنابراین، در حالی که می‌توانید از آن توصیه ها برای راهنمایی در مورد تلویزیون خانگی نیز استفاده کنید، اما به نظر می‌سد که برای تعیین بهترین فاصله تلویزیون تا چشم به راهنمایی های بیشتری نیاز خواهید داشت.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که این توصیه ها وضوح تصویر را در نظر نمی‌گیرند. اندکی دیگر این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

بسته به اندازه صفحه نمایش، فاصله توصیه شده بر اساس میدان دید متفاوت است. به عنوان مثال بر این اساس فاصله مناسب برای تلویزیون 43 اینچ در معیار اول براساس فاصله حداکثری 2.1 متر/ در معیار دوم 1.8 متر/ و فاصله پیشنهادی در معیار اول 1.5 متر است.

  1. فاصله تلویزیون تا چشم بر اساس وضوح تصویر

صفحه تلویزیون دارای رزولوشن ثابتی است. در حالت ایده آل، تصویری که در آن صفحه می‌بینید دارای وضوح یکسانی خواهد بود. با این حال، اگر از صفحه تلویزیون دور شویم، به مکانی می‌رسیم که در آن نقطه به سادگی نمی‌توانیم تمام جزئیات را در تصویر ببینیم. این فاصله بسته به وضوح تصویر و اندازه صفحه نمایش متفاوت خواهد بود. بنابراین، هرچه از حداکثر فاصله دورتر شوید، جزئیات کمتری قابل مشاهده می‌باشد. و هرچه به آن نزدیک می‌شوید، نقایص بیشتری را در وضوح تصویر مشاهده خواهید کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید تمام جزئیات صفحه نمایش با وضوح بالا را مشاهده کنید، یک فاصله توصیه شده وجود دارد که باید آن را رعایت کنید. بنابراین، این روش دیگری برای تعیین بهترین فاصله مشاهده برای تلویزیون است.

باید در نظر داشته باشید که این فاصله بسته به شخصی که به صفحه نمایش نگاه می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد. بینایی افراد متفاوت است. حتی بین مردان و زنان تفاوت وجود دارد. بنابراین، دفعه بعد که در مورد موقعیت تلویزیون با همسرتان بحث کردید، دلیل این امر را می‌دانید! به طور کلی پذیرفته شده است که یک فرد با بینایی 20/20 می‌تواند جزئیات را به اندازه 1 دقیقه قوس - یا 60/1 درجه تشخیص دهد. بنابراین، با افزایش رزولوشن تلویزیون و کوچکتر شدن پیکسل های تلویزیون- محدودیتی در مورد اینکه ما در چه فاصله ای می‌توانیم تمام جزئیات را ببینیم وجود دارد.

  1.  فاصله تلویزیون تا چشم بر اساس محدوده

دو راه حل قبلی لزوماً یک فاصله مشاهده یکسان را به شما اعلام نمی‌کنند. بنابراین، شما باید یکی را انتخاب کنید و یا یک فاصله مناسب پیدا کنید که بهترین تعادل بین این دو را به شما بدهد. همانطور که قبلاً گفتیم، در اینجا هیچ درست یا غلط مطلقی وجود ندارد. و این امر اغلب به سلیقه شخصی، بینایی شما یا نحوه استفاده از صفحه نمایش در اتاق بستگی دارد.

بنابراین، اگر نمی‌خواهید بین یکی از آن ها، یک مورد را انتخاب کنید-یا فکر می‌کنید انتخاب دقیق این فاصله به دلیل محاسبات پیچیده ای که برای محاسبه فاصله نیاز است، برای شما عملی یا مناسب نیست-پس جایگزین دیگر فقط استفاده از یک قانون کلی است که به شما در یافتن فاصله مناسب چشم از تلویزیون کمک می‌کند. یکی از قوانین رایج این است که به سادگی از 30 سانتی متر فاصله برای هر 10 اینچ اندازه صفحه مورب استفاده کنید.

  • صفحه نمایش 70 اینچی در 2.10 متر.
  • صفحه نمایش 60 اینچی در 1.8 متر.
  • صفحه نمایش 50 اینچی در 1.5 متر.

این یک میدان دید در حدود 40 درجه ایجاد می‌کند، که کمی نزدیکتر از توصیه های پیشنهادی بالاست. با این حال، این فاصله خوبی برای کسانی است که می‌خواهند به اندازه کافی نزدیک باشند تا یک تجربه همه جانبه خوب را تجربه کنند. البته، اگر دوست دارید هنوز نزدیکتر باشید، این به شما بستگی دارد. چیزی شبیه به این می‌تواند به عنوان نقطه شروع محدوده مشاهده توصیه شده استفاده شود.

البته، این ها فقط دستورالعمل های کلی هستند، بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید فاصله خود را تغییر دهید. دو روش برای نزدیک شدن به محدوده مورد انتظار در هنگام خرید تلویزیون وجود دارد:

  • در مورد اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود تصمیم بگیرید و سپس فاصله دید ایده آل را محاسبه کنید.
  • فاصله مشاهده را در اتاق خود تخمین زده و اندازه ایده آل صفحه را برای آن محاسبه کنید.

در اینجا چند روش برای انجام این کار آورده شده است:

1. محاسبه فاصله مشاهده از روی اندازه صفحه نمایش تلویزیون

هنگام خرید لوازم صوتی و تصویری ایرانی باید به این نکته توجه کنید که نسبت به اتاقی که قرار است تلویزیون را در آنجا نصب کنید، اندازه تلویزیون را انتخاب کنید. اگر اندازه تلوزیون خود را می‌دانید، می‌توانید با استفاده از آن فاصله دید خوبی را محاسبه کنید.

به عنوان مثال، اگر صفحه نمایش 50 اینچی دارید، فاصله ایده آل شما برای مشاهده اینگونه خواهد بود:

  • حداقل: 1.2 ×50 اینچ = 60 اینچ(1.52 متر)
  • حداکثر: 2.5 ×50 اینچ = 125 اینچ(3.17 متر)

2. محاسبه اندازه صفحه نمایش تلویزیون از فاصله مشاهده شما

متناوباً، می‌توانید از جهت دیگر به این موضوع نگاه کنید. با فاصله مشاهده شروع کنید و سپس اندازه صفحه نمایش مناسب را پیدا کنید.

در بسیاری از اتاق ها، فاصله مشاهده از صفحه نمایش بسیار محدود است و معمولاً گزینه های زیادی برای قرار دادن تلویزیون و سینمای خانگی وجود ندارد.

بنابراین، اگر بتوانید فاصله تلویزیون از مکان نشیمن خود را حدس بزنید، می‌توانید تصوری تقریبی از بهترین اندازه صفحه نمایش برای آن اتاق داشته باشید.

این بار می‌توانید برای یافتن حداقل اندازه صفحه نمایش فاصله مشاهده خود را بر 2.5 تقسیم کرده و برای یافتن حداکثر اندازه صفحه نمایش آن را بر 1.2 تقسیم کنید.

بنابراین، برای مثال، اگر می‌دانید فاصله مشاهده در اتاق شما حدود 3متر(یا 120 اینچ) خواهد بود، می‌توانید مطمئن شوید که اندازه تلویزیون مناسب در محدوده زیر است:

حداقل اندازه صفحه نمایش: 120 اینچ ÷ 2.5 = 48 اینچ

حداکثر اندازه صفحه نمایش: 120 اینچ ÷ 1.2 = 100 اینچ

در حال حاضر، این نحوه محاسبه نیز هنوز به ما حق انتخاب چندانی نمی‌دهد، اما حداقل می‌توانیم تلویزیون های زیر 48 اینچ را رد کنیم و ایده بهتری داریم که از کجا باید شروع به جستجو کنیم. احتمالا مفیدترین عدد در این روش حداقل اندازه صفحه نمایش است.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید 4.2 متر از صفحه نمایش فاصله داشته باشید، باید به دنبال خرید تلویزیون 68 اینچی و بالاتر باشید. در حالت ایده آل، شما نیاز به یک صفحه نمایش بزرگتر از آن دارید. همچنین، به یاد داشته باشید، که این ها فقط دستورالعمل های کلی هستند. بنابراین، اگر دوست دارید یک صفحه 80 اینچی را از فاصله 1 متری تماشا کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. هیچ قانونی علیه آن وجود ندارد!

برای بررسی قیمت و مشخصات جدیدترین انواع تلویزیون کلیک کنید

آیا برند تلویزیون من بر بهترین فاصله تلویزیون تا چشم تأثیرگذار است؟

برخی می‌پرسند بهترین فاصله مشاهده برای تلویزیون سونی چقدر است. شما می‌توانید هر مارکی را که دوست دارید، طبق قوانین گفته شده در خانه خود قرار دهید.

و پاسخ ساده تر این است که مارک تلویزیون شما مهم نیست. صرف نظر از اینکه چه شرکتی آن را تولید می‌کند، همه آن ها مشخصات مهم یکسانی دارند- اندازه و وضوح صفحه نمایش.

این ها ویژگی های مهمی است که باید در نظر گرفته شوند. بنابراین، مساله فاصله مشاهده برای هر برند تلویزیونی یکسان است.

بهترین فاصله چشم تا تلویزیون چقدر است

چند نکته دیگر که باید در مورد آن ها فکر کنید

این دستورالعمل ها نقطه شروع خوبی را به ما می‌دهند. با این حال، همانطور که قبلاً گفتیم، این یک علم دقیق نیست. دو نفر متفاوت احتمالاً دو نظر متفاوت در مورد اندازه صفحه نمایش مناسب برای یک اتاق خواهند داشت.

بنابراین، اکنون شما تصور تقریبی از اندازه صفحه نمایش و فاصله مشاهده خود دارید. در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تصمیم نهایی خود را بگیرید.

  1. تصاویر استاندارد، HDو Ultra HD

اگر شما عمدتا در حال تماشای تصاویر با وضوح بالا یا K4 Ultra HD هستید، صفحه بزرگتر به شما این امکان را می‌دهد که جزئیات بیشتری را ببینید. و اگر نزدیکتر بنشینید، نیز تصویر عالی به نظر می‌رسد.

در این مورد، احتمالاً از مزایای بیشتری بهره مند خواهید شد:

  • صفحه بزرگتر
  • یا فاصله دید کوتاهتر
  • یا هر دو!

از طرف دیگر، اگر هنوز تلویزیونی با کیفیت استاندارد مشاهده می‌کنید، ممکن است کاهش وضوح تصویر در صفحه بزرگتر واضح تر باشد. بنابراین، اگر بیش از حد نزدیک بنشینید، ممکن است نواقص را بیشتر ببینید. یک تلویزیون کوچکتر ممکن است وضوح کاهش یافته را به طور موثرتری پنهان کند.

  1.  چه ژانری از برنامه های تلویزیونی را تماشا خواهید کرد؟

اگر بیشتر تماشاگر فیلم، ورزش و مستند یا هر چیزی که برای مدت طولانی بنشینید و تماشا کنید، هستید، یک صفحه بزرگتر برای شما مناسب است. همچنین ممکن است از نزدیک بودن به صفحه نمایش لذت ببرید.

از طرف دیگر، اگر بیشتر تماشای تلویزیون معطوف به برنامه های کوتاه مدت است که به توجه کمتری نیاز دارند، صفحه بزرگتر ممکن است برای اتاق بسیار بزرگ باشد و بنابراین فاصله دید طولانی تر/اندازه صفحه نمایش کوچکتر ممکن است بهتر باشد.

  1. تلویزیون کجا نصب می‌شود؟

یک تلویزیون بزرگ که روی دیوار نصب شده است گاهی راحت تر از یک تلویزیون روی میزی می‌تواند در فضا ادغام شود. اندازه دیوار و این واقعیت که گویی صفحه از محیط اتاق حذف شده است، اغلب باعث می‌شود که تلویزیون کمی کوچکتر به نظر برسد.

  1.  در خانه - نه مغازه

یک مغازه بزرگ با تعداد زیادی تلویزیون دیگر در اطراف می‌تواند قضاوت در مورد اندازه صفحه نمایش را دشوار کند. در صورت امکان، صفحه ای با اندازه مشابه را در محیط شخصی ببینید تا دید بهتری نسبت به اندازه به دست آورید.

  1.  اگر شک دارید…

معمولا افراد خیلی سریع به یک صفحه بزرگ عادت خواهند کرد. وقتی برای اولین بار یک تلویزیون صفحه تخت بزرگ نصب می‌کنید، ممکن است در مقایسه با آنچه که قبلاً به آن عادت داشته‌اید، کمی بزرگ به نظر برسد. با این حال، شما خیلی زود به اندازه جدید عادت می‌کنید و حتی ممکن است با خود فکر کنید که کاش سایز بعدی را خریداری کرده بودید. پس اگر شک دارید، سراغ سایز بزرگتر بروید!

رعایت بهترین فاصله تلویزیون تا چشم

جمع بندی

اگر هنوز هم در مورد بهترین فاصله تلوزیون از چشم فکر می‌کنید، این می‌تواند انتخاب دشواری باشد. با این حال، هنگامی که به مسائل منطقی فکر ‌کنید، آن وقت میتوانید بسیار واضح تر تصمیم بگیرید. با اندازه گیری فاصله از صفحه نمایش خود، فاصله مناسب را بدست آورید. سپس، نحوه استفاده از تلویزیون و نوع محتوایی که تماشا می‌کنید را در نظر بگیرید. استدلال های مشابهی برای انتخاب اندازه صفحه تلویزیون مناسب برای اتاق شما و فاصله تلویزیون تا چشم وجود دارد.

شما می‌توانید با بررسی فاصله دیدی که در اختیار دارید ، ایده ای تقریبی یافت کنید. سپس، می‌توانید طیف وسیعی از اندازه های مناسب را محاسبه کنید. و هیچگاه قانون طلایی را فراموش نکنید، اگر شک دارید، حتما بزرگتر بهتر است! برای بررسی قیمت تلویزیون به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.

مطالب مرتبط: