ویژگی های یک هدست خوب چیست؟

هدفون و هدست چیزی فراتر از یک راه برای گوش دادن به موسیقی است. امروزه آن ها تبدیل به یک گجت پوشیدنی و راهی برای افزایش تجربه کاربری گوشی های هوشمندتان شده اند. رمزگشایی همه مشخصات سخت است و به خصوص اگر در خرید هدفون تازه کار هستید، درک اهمیت و اولویت برخی از ویژگی های نرم افزاری بر برخی دیگر بسیار دشوار است. با خواندن این متن، زمان کمتری را به تحقیق و بررسی اختصاص داده و زمان بیشتری را به لذت بردن از موسیقی اختصاص دهید.

برای بررسی مشخصات و خرید هدست کلیک کنید

چه نوع هدفونی می خواهید؟

هدفون طیف وسیعی از لوازم جانبی موبایل و تبلت و لپ تاپ و کامپیوتر را پوشش می دهد و در شکل ها و اندازه های متفاوت، همراه با انواع اتصالات و غیره در بازار موجود است. اساسی ترین دسته بندی هدفون ها شامل هدفون های دور گوشی، هدفون های روی گوشی، هدفون های داخل گوشی و هدفون های کاملا بی سیم است. ما مزایا و معایب هر نوع هدست و موارد استفاده ایده آل آن ها را به منظور محدود کردن جستجوی شما بیان می کنیم.

توجه: تقریباً در هر قانونی استثنا وجود دارد، این نکته را در طول خواندن این متن به یاد بسپارید: این یک راهنما است، نه کتاب قانون.

هدفون دور گوشی

از نظر فیزیکی، هدفون های دور گوشی بزرگترین نوع هدفون های اصلی هستند. هدفون دور گوشی احتمالاً همان چیزی است که اکثر ما در ذهن خود و هنگامی که کسی کلمه "هدفون" را می گوید، تصور می کنیم.

چرا باید هدفون دور گوشی خرید؟

به طور کلی، هدفون های دور گوشی کار ساده تری را در بازتولید صدای دقیق در طیف فرکانسی، از زیر بیس تا نت های تریبل در پیش دارند. این درایورهای بزرگ که معمولاً دارای تنوع پویا هستند، می توانند به طور همزمان هوای بیشتری را جابجا کنند. این کلید موفقیتی برای تولید نت های حاوی باس بلند می باشد و این همان چیزی است که هدست های کوچکتر مانند ایربادها که فاقد سیستم های چند-درایور هستند، با آن مشکل دارند.

هدفون های دورگوشی عملکرد بهتری در بازآفرینی حس دقیق فضای شنوایی دارند، که در اصطلاح عامیانه به آن "منظره صوتی" می گویند. نحوه قرار گرفتن پد گوش در اطراف گوش به این معنی است که امواج صوتی به گوش شما برخورد می کند و از آناتومی آن ها برای نفوذ امواج به سمت کانال گوش شما استفاده می کند. این شبیه نحوه انتقال منظم صدا به مغز به منظور پردازش است.

مزایای دیگر هدفون های دور گوشی: راحتی بیشتر و عمر باتری بهتر نسبت به گزینه های کوچکتر. کاپ های گوش، به منظور راحتی بیشتر، وزن هدفون را در اطراف گوش ها و بر روی هدبند، تقسیم می کنند. از آنجا که محفظه ها جادار هستند، فضای زیادی برای قرار دادن باتری های بزرگ لیتیوم یونی نیز وجود دارد.

چرا ممکن است هدفون دور گوشی نخرید؟

همانطور که در مورد جوانب مثبت این هدفون ها صحبت کردیم، جالب است بدانید که معایب هدفون های دور گوشی، بیشتر با ابعاد آن ها مرتبط است. نسبت به یک جفت هدفون سیمی یا کاملا بی سیم، این مدل از هدفون ها، فضای بیشتری را در کیف اشغال می کنند و نمی توانند مانند هدفون های روی گوشی جمع شوند. یکی دیگر از معایب، هرچند نادر، این است که یک جفت هدفون سیمی ممكن است به تقویت كننده خارجی نیاز داشته باشد. این نکته به طور کلی برای علاقه مندان، حرفه ای ها و هدفون هایی مهم است، که بسیار تخصصی هستند.

خرید هدفون های روی گوشی

بیشتر بخوانید: آشنایی با هدفون پشت بسته

هدفون های روی گوشی

یکی دیگر از انواع محبوب هدفون ها، هدفون های روی گوشی هستند. برخلاف دورگوشی ها، این مدل ها مستقیماً در بالای گوش شما قرار می گیرند.

چرا باید هدفون روی گوشی خرید؟

طراحی روی گوشی برای شنوندگانی که می خواهند مزایای زیاد هدفون های دور گوشی را بدون تحمل وزن بالا، در اختیار داشته باشند، مناسب است. مطمئناً این مدل ها هم به اندازه هدفون های داخل گوشی کوچک نیستند، اما اغلب شامل لولاهای چرخشی یا جمع شونده برای اشغال فضای کمتر هستند.

درست مانند برادران دورگوشی خود، در گوشی ها درایورهای بزرگی برای بازتولید صوتی و پاسخ باس دقیق وجود دارد. باز هم، از آنجا که هنوز فضای خالی در محفظه هدفون روی گوشی باقی مانده است، تولید کنندگان می توانند باتری های بزرگی را در این نوع هدست ها تعبیه کنند.

چرا ممکن است هدفون روی گوشی نخرید

با استفاده از هدفون های روی گوشی، حفظ عایق بندی مناسب(توانایی هدست برای جلوگیری از ورود سر و صدای پس زمینه)، دشوار است. یک تکان ناگهانی سر می تواند تناسب هدفون بر روی سر را به هم بریزد و همه سر و صدای محیطی را وارد محدوده شنوایی هدفون کند. این مشکل چندان کوچک نیست، زیرا عایق بندی صوتی خوب، کیفیت صوتی مطلوبی را نیز به همراه دارد.

از طرف دیگر، یک هدست روی گوشی ممکن است عایق بندی صوتی بسیار موثری را به قیمت برهم زدن راحتی، ایجاد کند. این امر در مورد هدفون های Beats Solo Pro که قادر به حذف نویز می باشند، صادق است.

معایب دیگر: اگرچه حمل آن ها راحت تر از هدفون های دورگوشی است، اما نسبت به هدفون داخل گوشی هنوز هم دست و پا گیر هستند.

ایربادها، مانیتورهای داخل گوشی یا IEM ها

ایربادها نام های زیادی دارند، اما هر طور که آن ها را صدا کنید، آن ها باز هم در یک دسته از هدفون ها هستند. دستگاه های پخش MP3 و تلفن های هوشمند اولیه دارای یک جفت ایرباد سیمی بودند و هنوز هم بحث بر سر ارزش جک هدفون ادامه دارد.

چرا باید ایرباد خرید؟

قیمت هدست

چه ایرباد سیمی یا بی سیم خریداری کنید، در هر صورت حمل آن ها بسیار آسان است. می توانید آن ها را بدون هیچ فکری داخل جیب قرار داده، یا آن ها را داخل کیف کرده و روز خود را بگذرانید. عموماً در این مدل ها عایق بندی صوتی منفعل برخلاف هدفون های روی گوشی بسیار خوب است، زیرا به گوش می چسبند. نوک های گوش سیلیکونی یا مموری فوم یک مهر و موم محکم ایجاد می کند، که این امر نویز پس زمینه را مسدود می کند و وقتی آن ها را به درستی در گوش قرار دهید، می توانند تقریباً به اندازه برخی گزینه های مجهز به قابلیت حذف نویز موثر باشند. تقریباً با هر بودجه ای می توانید یک جفت ایرباد خوب پیدا کنید. هدفون های بی سیم به طور خاص برای علاقه مندان به ورزش ایده آل است. تعداد زیادی ایرباد مخصوص تمرین وجود دارد که دارای گواهی IP هستند، که این ویژگی برای هر ورزشکاری یک ویژگی ضروری است. یکی دیگر از مزایای بزرگ خرید ایربادها: آن ها مقرون به صرفه هستند.

چرا ممکن است ایرباد نخرید؟

هنگام کار بر روی محدودیت های اندازه فیزیکی هدفون های داخل گوشی، دستیابی به بازتولید صوتی دقیق برای مهندسان سخت تر است. تعداد زیادی ایرباد تخصصی در بازار وجود دارد، اما قیمت انواع هدست بسیار بیشتر از آن چیزی است که شنوندگان معمول قادر به پرداخت آن هستند. باز هم به نسبت گذشته، در هدفون های داخل گوشی امروزی، نسبت کیفیت صدا به قیمت هدست بسیار بهبود یافته است.

ایربادهای کاملا بی سیم

درست مانند هدفون های داخل گوشی، هدفون های کاملا بی سیم در گوش شما قرار می گیرند و بسیار قابل حمل هستند. این ها جدیدترین دستگاه برای گوش دادن به محتوای صوتی و به طور کلی کوچکترین نوع هستند.

چرا باید ایرباد کاملا بی سیم خرید؟

ایربادهای کاملا بی سیم قابل حمل ترین گزینه موجود هستند. اکثر آن ها دارای قابی هستند که به عنوان شارژر ایرباد عمل می کند. از آنجا که این نوع هدست ها بدون سیم هستند، برای ورزشکاران مناسب می باشند. هدفون های بی سیم واقعی به این دلیل که برای نخستین بار به عنوان فرمت استاندارد هدفون های گوشی های هوشمند به ویژه اپل، که این فناوری را با AirPods خود رواج داد و سایر شرکت ها از آن زمان رقبای بزرگی برای AirPods ساخته اند که ویژگی های نرم افزاری کافی را ارائه می دهند، بسیار سریع جای خود را در بازار پیدا کرد. هدفون های کاملا بی سیم کنترل زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند، زیرا اغلب می توانید کنترل های لمسی یا دکمه ها را مجدداً به دلخواه خود شخصی سازی کنید.

چرا ممکن است یک ایرباد کاملا بی سیم نخرید

بر هیچ کس پوشیده نیست که باتری های ایربادهای کاملا بی سیم دوام پایینی دارند. این هدفون های کوچک دارای سلول های باتری نسبتاً کوچکی هستند که با چرخه شارژ ثابت هدست ترکیب می شوند و در نهایت دوام پایینی را به شما هدیه می دهند. اگر طول عمر باتری هدست را کنار بگذاریم، هدفون های کاملا بی سیم زمان پخش مستقل فوق العاده ای را ارائه نمی دهند.

یکی دیگر از مسائل متداول که در ایربادهای کاملا بی سیم به چشم می خورد، پایداری اتصال است. اکثر شرکت ها این مشکل را با سیستم عامل بلوتوث 5.0 یا بالاتر اصلاح کردند و برخی دیگر حتی تا آنجا پیش رفتند که نسخه اختصاصی Qualcomm TrueWireless Stereo Plus خود را ایجاد کردند. اما هنوز ایربادهایی وجود دارند که برای برقراری ارتباط دچار مشکل هستند و برخی نیز هنگامی که مانعی بین ایرباد و منبع صوتی قرار می گیرد، دچار مشکل می شوند.

هدست های گیمنگ

هدست های گیمنگ

گیمرها هدفون های مخصوص به خود را دارند. بسته به این که آیا کنسول انتخابی شما پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس یا نینتندو سوییچ است، هدست مخصوص بازی می تواند تجربه شما و هم تیمی هایتان را بهبود بخشد.

چرا باید هدست مخصوص بازی تهیه کنید؟

هدست های بازی به گیمرهای معمولی و حرفه ای به یک اندازه پیشنهاد می شود. ممکن است گاهی احمقانه به نظر برسند، اما در زیر آن LED های درخشان، بسیاری از ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مفید نهفته است. صدای فراگیر یکی از ویژگی های محبوب در بین هدست های بازی است و گاهی اوقات در هدست ایجاد می شود و در مواقعی برای فعالسازی این ویژگی، باید نرم افزار اختصاصی را دانلود کنید. صرف نظر از چگونگی فعال کردن آن، صدای فراگیر اغلب برای گیمرها برتری در بازی را به همراه دارد، زیرا مکان یابی نشانه های شنوایی را برای شما آسان تر می کند.

اکثر هدست های گیمینگ هدفون هایی هستند که دارای میکروفون بوم خارجی می باشند. از این رو یک هدست گیمینگ خوب ارزش خرید بالایی دارد، زیرا قیمت آن به عنوان یک بسته سخت افزاری، بسیار به صرفه تر از زمانیست که شما یک جفت هدفون و یک میکروفون USB خارجی را به صورت جداگانه خریداری کنید.

چرا ممکن است هدست گیمینگ نخرید؟

همه هدست های بازی خوش ساخت نیستند و برخی اصلا ارزش خرید ندارند. اگر بدون تحقیق کافی خرید کنید، ممکن است پولتان را دور بریزید. هدست های بازی اغلب از طراحی متمایز و پر از چراغ های RGB و اشکال هندسی خاص پیروی می کنند، اما وجود این المان ها در ظاهر هدست، نشان از کیفیت بالای آن نیست.

سیمی یا بی سیم؟

مانند دیگر انواع اتصالات، در مورد هدفون های سیمی یا بلوتوثی هیچ "بهتر" یا "بدتری" وجود ندارد، فقط باید به نیازهای خود توجه کنید. با این حال، بلوتوث یک لایه دیگر از مزایا و معایب را به تصمیمات خرید شما می افزاید و اگر تلفن همراه شما به طور کامل فاقد جک هدفون باشد، باید گزینه های سیمی را کنار بگذارید.

قبل از خرید هدفون باید چه چیزهایی در مورد صدا بدانید؟

در مورد هدفون اصطلاحات فنی زیادی وجود دارد، اما اگر می خواهید روی یک جفت هدفون خوب سرمایه گذاری کنید، ارزش بررسی را دارد. این ها برخی از رایج ترین اصطلاحاتی هستند که هنگام صحبت در مورد صدا در هدفون استفاده می شوند.

کدک های بلوتوث بر کیفیت صدای بی سیم تأثیر می گذارد

ما در عصر طلایی هدفون های بی سیم و ایربادها زندگی می کنیم و این بدان معناست که ویژگی دیگری را باید مد نظر قرار دهیم: کدک های بلوتوث نحوه انتقال محتوا از تلفن هوشمند به هدست را تعیین می کند. بهترین کدک بلوتوث برای شما آن است که کیفیت صدا و پایداری اتصال مطلوبی را ارائه دهد.

برای صاحبان آیفون دارای هدفون های بی سیم، AAC  بهترین کدک بلوتوث با کیفیت بالا است که iOS از آن پشتیبانی می کند. این کدک کیفیت صدا را بهینه کرده و زمان تاخیر را در دستگاه های اپل کاهش می دهد. اندروید بسته به سخت افزار شما AAC را با درجات مختلفی از کارایی کد می کند، بنابراین بهتر است از هدست aptX یا حتی یک جفت هدفون LDAC استفاده کنید. برخی از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند اندرویدی دارای کدک اختصاصی خود هستند. سری گوشی های Galaxy Buds سامسونگ از کدک مقیاس پذیر سامسونگ پشتیبانی می کند که به طور مداوم میزان بیت را بر اساس قدرت سیگنال مقیاس می کند.

 خرید هدفون

پاسخ فرکانسی چیست و چگونه بر موسیقی شما تأثیر می گذارد؟

مشخصات پاسخ فرکانسی در محدوده Hz20-kHz20 است. این مشخصه، محدوده صدایی را که یک هدست می تواند بازتولید کند به شما اطلاع می دهد و این دامنه محبوب ترین محدوده است، زیرا محدوده قابل شنوایی انسان نیز Hz20-kHz20 است.

انواع مختلفی از پاسخ های فرکانسی وجود دارد، بسیاری از آن ها نام مستعار خود را دارند و ایده آل پلاتونیک یک پاسخ فرکانسی خنثی یا "مسطح" است. اگرچه این تنها یک ایده آل است، زیرا محدودیت های فیزیکی مانع از آن می شود که درایورهای هدست بتوانند در طیف فرکانس، یک پاسخ یکنواخت تولید کنند.

 اکثر هدفون ها، نت های باس و تریبلی را تقویت می کنند، که صدایی آشنا و دوست داشتنی را به آهنگ های شما اضافه کرده و درک جزئیات مواردی مانند تارهای ویولن ارتعاشی را آسان تر می کند.

قبل از خرید هدفون باید چه ویژگی های دیگری را در نظر بگیرید؟

هنگام خرید هدفون باید به فاکتورهای بیشتری توجه کرد: آیا باید هدفون را به صورت آنلاین خریداری کنید یا از فروشگاه های فیزیکی؟ آیا هدفون شما باید دارای برنامه مخصوص تلفن همراه باشد؟ آیا کیفیت میکروفون به اندازه کافی خوب است؟ بیایید در حال حاضر این سوالات را بررسی کنیم.

بروزرسانی و ویژگی های نرم افزاری برای هدست های بی سیم مهم است

تقریباً هر محصول صوتی بی سیم دارای برنامه هدفون مخصوص به خود است و این ممکن است به عنوان راهی برای جمع آوری داده ها از شما به نظر برسد، اما برخی از برنامه ها در واقع ویژگی های مفیدی را نیز ارائه می دهند. مهمترین ویژگی ای که یک برنامه هدفون می تواند به شما ارائه دهد دسترسی به بروزرسانی های سیستم عامل است. یک برنامه هدفون خوب می تواند طول عمر هدفون و ایرباد شما را افزایش دهد.

برنامه های کاربردی به شما این امکان را می دهد که به مجموعه ای از ویژگی ها مانند ماژول های اکولایزر مجازی، سفارشی سازی کنترلر روی صفحه، پیدا کردن هدفون و موارد دیگر دسترسی داشته باشید.

هدفون ممکن است داده های شما را جمع آوری کند

اگر هدست دارای یک برنامه همراه باشد، این امکان وجود دارد که برنامه، داده ها را از شما جمع آوری کرده و حتی آن را برای شخص ثالثی ارسال کند. همه شرکت ها تا حدی به جمع آوری داده ها علاقه مندند. برخی شرکت ها از داده ها برای اهداف بازاریابی داخلی و بهبود خدمات آنلاین خود استفاده می کنند. تقریباً هر تولید کننده اصلی هدفونی، از جمله Google ، به شما این امکان را می دهد تا حدی از جمع آوری داده های خاص ممانعت به عمل آورید.

ممکن است داده های iPhone شما روی تلفن رمزگذاری شود، اما اپل همچنان می تواند پشتیبان گیری iCloud را به اشخاص حقوقی تحویل دهد. جمع آوری داده های هدفون یک شوخی نیست و ما از شما می خواهیم که قرارداد مجوز کاربر نهایی و شرایط خدمات برنامه هدفون انتخابی خود را حتما بخوانید.

هدفون جدا کننده نویز در مقابل هدفون حذف نویز فعال

این دو مورد شبیه به هم نظر می رسند، اما معانی بسیار متفاوتی دارند. جداسازی نویز فقط به این معنی است که محصول از نظر فیزیکی بین گوش شما و صدای بیرونی قرار دارد، بنابراین مانع ورود صدای خارجی به گوش شما می شود.

حذف نویز فعال(ANC) عملکرد متفاوتی دارد: محصولات دارای ANC دارای میکروفون های کوچکی هستند که صداهای خارجی را می شنوند. سپس پردازنده هدست، سیگنالی را به مجموعه ای از میکروفون ها ارسال می کند تا موج صدای مخالف(تداخل مخرب) را برای حذف نویز تولید کند. همه این ها بر اساس فیزیک و ویژگی های موج است، بنابراین همانطور که می توانید تصور کنید، انجام آن کار آسانی نیست.

اگر فکر می کنید که حذف نویز برای شما مناسب است، گزینه های فوق العاده ای در بازار موجود است. انتظار نداشته باشید که هر صدایی به طرز جادویی از بین برود، اما تعجب خواهید کرد که هنگام استفاده از یک هدفون خوب چه مقدار از صدای خارجی حذف خواهد شد.

عمر باتری بسیار مهم است

بسته به نوع هدفون بی سیمی که خریداری می کنید، عمر باتری ممکن است نگران کننده باشد یا نباشد. هدفون های روی گوشی و دور گوشی نسبت به ایربادهای کاملا بی سیم و بی سیم دارای عمر باتری بیشتری هستند. اکثر هدفون های بی سیم با یک بار شارژ حداقل 18 ساعت زمان پخش و بیشتر هدفون های بی سیم سنتی حداقل 8 ساعت زمان پخش را ارائه می دهند. ایربادهای های کاملا بی سیم با یک بار شارژ، به طور متوسط ​​4-5 ساعت پخش را ارائه می دهند.

معمولاً انواع هدفون و ایربادهای بی سیم از شارژ سریع پشتیبانی می کنند. معمولاً در مشخصات هدفون ها مشاهده می کنید که با زمانی حدود 10 دقیقه شارژ، یک ساعت زمان پخش را ارائه می دهند.

هدست مقاوم در برابر آب

ورزشکاران به یک هدست مقاوم در برابر آب دارای گواهی IP نیاز دارند

اگر مرتباً ورزش می کنید، باید یک جفت هدفون مخصوص تمرین خریداری کنید. به نظر می رسد خرید هدست مخصوص ورزش، تنها اتلاف هزینه است، اما هیچ کس هدست آسیب دیده به دلیل تماس با آب را نمی خواهد. شما باید به دنبال محصولی باشید که دارای درجه حفاظت از ورود(IP) باشد. استاندارد IP رایج IPX4 است. "X"  نشان دهنده مقاومت در برابر گرد و غبار است. صخره نوردان و ژیمناست های آموزشی قطعاً باید هدستی با درجه مقاومت در برابر گرد و غبار خریداری کنند، زیرا اگر هدست به درستی عایق بندی نشود، ذرات خاک می توانند به اجزای داخلی آن ها آسیب برسانند.

اگر تمام روزهای خود را صرف تماس های کنفرانسی می کنید، روی هدفون هایی با میکروفون خوب سرمایه گذاری کنید

از گذشته دور هر زمان که نوبت به خرید هدست می رسید، کیفیت میکروفون از اهمیت بالایی برخوردار بود. اما امروزه این ویژگی بسیار مورد توجه است، زیرا بسیاری از ما مجبور به کار از راه دور شده ایم. هدست هایی با بهترین کیفیت میکروفون، دارای میکروفون بوم خارجی، مانند هدست های گیمینگ هستند، اما فراتر از نمونه های مخصوص بازی، هدفون های فراوانی برای مکالمات کنفرانسی در بازار موجود هستند. برای بررسی قیمت هندزفری و هدست به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

مطالب مرتبط: