اندروید باکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در مورد اندروید باکس چقدر اطلاعات دارید؟ ارتباط آن با تی وی باکس چیست؟ در این متن به این سوال ها پاسخ خواهیم داد که اندروید باکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و تفاوت آن با محصولات مشابه موجود در بازار چیست؟ با این مقاله از بخش اخبار تکتولوژی بروز کالا با ما همراه باشید.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع تلویزیون کلیک کنید

اندروید باکس چیست؟

اندروید باکس یک تی وی باکس است که سیستم عامل اندروید بر روی آن اجرا می شود. این همان سیستم عاملی است که روی تلفن های هوشمند، تبلت ها و میلیون ها دستگاه دیگر در سراسر جهان قرار دارد.

معمولاً سیستم عامل موجود بر روی اندروید باکس کمی قدیمی تر از سیستم عامل موجود بر روی تلفن همراه شما است. ممکن است در حال حاضرOreo (Android 8) یاPie (Android 9) بر روی اندروید باکس ها نصب باشد. اما تقریباً همه برنامه هایی که بر روی تلفن هوشمند اندرویدی خود اجرا می کنید، قابل اجرا بر روی اندروید باکس نیز می باشند.

خوب، اما تی وی باکس چیست؟

احتمالاً اصطلاحات مختلفی از قبیل موارد زیر را در سایت ها، انجمن ها و گروه های رسانه های اجتماعی مشاهده کرده اید:

  • دستگاه پخش رسانه
  • تی وی باکس
  • IPTV باکس
  • ستاپ باکس
  • HTPC
  • Kodi باکس
  • اندروید باکس

همه آن ها اساساً یک نوع دستگاه هستند و محتوا را از شبکه خانگی یا اینترنت به تلویزیون منتقل می کنند.

ممکن است اصطلاحات کمی گیج کننده به نظر برسند، اما نگران نباشید: در این متن برخی از اصول اولیه را با شما در میان می گذاریم.

در قدم اول برای فهم بهتر این موضوع به تفاوت های این دستگاه ها با یکدیگر، مانند تفاوت بین پخش کننده های MP3 فکر کنید. پخش کننده های MP3 را به خاطر دارید؟

در گذشته پخش کننده های MP3 مختلفی در بازار موجود بود. اما دستگاه ساخت اپل به محبوبیت چشم گیری رسیده بود. برای همین مردم هنگام مراجعه از فروشنده iPod می خواستند و اولین سوالی که فروشنده می پرسید این بود که آیا شما iPod اپل می خواهید یا به دنبال دستگاه پخش MP3 هستید؟ که معمولاً این سوال منجر به یک نگاه گیج و مبهوت می شد، زیرا اکثر مردم فکر می کردند که آن ها یک چیز هستند. همه این باکس ها و دستگاه های پخش کننده تقریباً یک چیز هستند، فقط با نام های مختلف.

خرید اندروید باکس

تنوع نام گذاری اندروید باکس به چه دلیل است؟

پاسخ به این سوال احتمالاً بستگی به این دارد که اهل کجا هستید. مثلا در آمریکا شمالی، این دستگاه ها معمولاً دستگاه های پخش کننده یا پخش کننده رسانه ای نامیده می شوند. گاهی اوقات، به اشتباه به آن ها باکس های Roku نیز می گویند، هرچند ممکن است این باکس ها توسط آمازون، اپل یا یکی از تولیدکنندگان دیگر ساخته شوند.

در اروپا، به دلیل محبوبیت نصب Kodi و برخی از افزونه های موجود که در دسترس هستند، به طور کلی تی وی باکس ها، جعبه های Kodi نامیده می شوند. همچنین گاهی آن ها را IPTV باکس می نامند زیرا دریافت سرویس تلویزیونی تحت پروتکل اینترنت(IPTV) در اروپا بسیار رایج است. به بیان ساده،IPTV روشی برای دریافت شبکه های تلویزیونی از طریق اینترنت است.

اگر در آسیا هستید، احتمالا نام تی وی باکس را زیاد شنیده اید. این یک اصطلاح کلی تر است، اما مطمئنا چنین دستگاهی می تواند کارهای زیادی انجام دهد.

همچنین در برخی مناطق از عبارت mini-PC برای نام بردن از این دستگاه ها استفاده می شود. تی وی باکس ها را قطعاً می توان یک مینی کامپیوتر در نظر گرفت، اما قطعا به طور کامل در دسته کامپیوترها قرار نمی گیرند. یک مینی کامپیوتر می تواند به هر رایانه ای در ابعاد کوچک مانند Intel NUC  اطلاق شود. این دستگاه ها معمولاً می توانند هر کاری را که کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ شما می تواند انجام دهد، انجام دهند. برخی از تی وی باکس ها می توانند جایگزین رایانه ها شوند، اما این مدل ها چندان رایج نیستند.

چه مشخصاتی، دستگاهی را تبدیل به یک تی وی باکس اندرویدی می کند و تفاوت آن با اپل تی وی یا Roku Box چیست؟

بنابراین، اکنون باید کاملاً مشخص شود که تفاوت بین اندروید باکس، اپل تی وی، روکو باکس و برندهای دیگر در چیست. تمام این ها سخت افزارهایی هستند که توسط شرکت های مختلفی تولید می شوند که از سیستم عامل های متفاوتی استفاده می کنند، اما خدمات کاملاً یکسانی را ارائه می دهند.

این تقریباً شبیه تفاوت بین آخرین نسخه تلفن همراه سامسونگ دارای سیستم عامل اندروید، آیفون دارای سیستم عامل iOS و ویندوز-فون که از WP-OS استفاده می کند، می باشد. همه آن ها تقریباً به یک هدف ساخته شده اند، اما هر کدام از رویکردهای سخت افزاری و نرم افزاری کمی متفاوت از یکدیگر استفاده می کنند.

هدف تی وی باکس این است که دسترسی به محتوای مورد علاقه تان را در تلویزیون(به همان اندازه که در تلفن همراه راحت است) آسان کند. شما می توانید از طریق برنامه ای خاص برای اندروید به Netflix دسترسی داشته باشید و استفاده از آن را به یک تجربه بدون دردسر و لذت بخش تبدیل کنید.

Netflix  یکی از بهترین سرویس های پخش در جهان است، بنابراین اجرای رابط کاربری آن در ابعاد بزرگ و به صورت یکپارچه بسیار حائز اهمیت است. سیستم عامل های مختلف تی وی باکس ها دارای لانچرهای متفاوتی هستند که هنگام استفاده از برنامه های مورد علاقه و حرکت بین منوها حس متفاوتی را به کاربر منتقل می کنند.

اندروید باکس به صورت استاندارد مجهز به لانچر MINIX است. اما از آنجا که اندروید یک سیستم عامل فوق العاده تنظیم پذیر است، اگر لانچر موجود بر روی دستگاه خود را دوست ندارید، در بیشتر موارد، می توانید به سادگی یک لانچر جدید اضافه کرده و از آن استفاده کنید. در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید: بین اندروید تی وی و اندروید باکس تفاوت بزرگی وجود دارد.

مقایسه اندروید تی وی و اندروید باکس

در کنفرانس I/O که در سال 2014 برگزار شد، گوگل اندروید تی وی را معرفی کرد. این سیستمی است که محتوای شما را در یک پلتفرم(به منظور سازماندهی و جستجوی آسان) از جمله قابلیت جستجوی صوتی خود گوگل سازماندهی می کند.

اندروید تی وی اولین تلاش گوگل برای ایجاد یک مرکز رسانه است. طی سالیان گذشته تلاش های مشابهی از سوی مایکروسافت(ایکس باکس)، سونی(پلی استیشن و پلیرهای متصل به بلوری)، روکو، آمازون و اپل انجام شده است.

اندروید تی وی دومین تلاش گوگل در این زمینه است. درواقع اگر Chromecast را حساب کنید، این سومین تلاش است. گوگل تی وی اولین تلاش این شرکت برای کنترل اتاق نشیمن کاربران بود، اما هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

تفاوت بین اندورید تی وی و اندروید تی وی باکس در خود سیستم عامل نهفته است. اندروید تی وی یک نسخه ویژه از سیستم عامل اصلی اندروید است. اندروید تی وی نمی تواند همه برنامه ها را اجرا کند. اما، برنامه هایی که قابلیت اجرا دارند به طور خاص طراحی شده اند تا بر روی تلویزیون اجرا شوند.

چرا این نکته مهم است؟ خوب، بیایید از Netflix به عنوان مثال استفاده کنیم. اگر از Netflix در تلفن هوشمند یا تبلت خود استفاده کرده اید، به یاد دارید که برای حرکت در لیست ژانرها، باید صفحه را به سمت بالا و پایین بکشید. هنگامی که ژانر مورد نظر خود را پیدا کردید، می توانید انگشت خود را به چپ یا راست بکشید تا ببینید چه فیلم هایی در آن ژانر وجود دارد. خب، دقیقاً چگونه روی تلویزیون می خواهید صفحه را به طرفین بکشید؟ بنابراین، برنامه Netflix Android TV  از ابتدا برای استفاده از کنترل از راه دور و نه صفحه لمسی ساخته شده است. برای سایر برنامه های اندروید تی وی هم همین مثال برقرار است.

مشکل کجاست؟ فقط می توانید اندروید تی وی را در تلویزیون های هوشمند جدیدتر، مثلاً تولید سال 2015 و بالاتر، دریافت کنید. همچنین اندروید تی وی در تعداد محدودی از تی وی باکس های درجه یک مانند NVIDIA Shield موجود است. قیمت تلویزیون که دارای این ویژگی ها باشد بالاست. هرکسی نمی تواند یک تلویزیون گران قیمت جدید تهیه کند. بنابراین اندروید باکس عملکرد مشابهی را با قیمتی بسیار پایین تر ارائه می دهد.

خرید آنلاین اندروید باکس

چه افرادی باید به جای روکو، اپل تی وی یا فایر تی وی، اندروید باکس بخرند؟

خوب، پاسخ به این سوال بستگی به شما دارد. دستگاه های پخش مانند فایر تی وی، روکو و اپل تی وی عالی هستند و هیچ نکته منفی ای درباره آن ها به چشم نمی خورد. استفاده از همه آن ها نیز بسیار آسان است. حتی یک فرد مسن نیز می تواند نحوه استفاده از این دستگاه ها را طی چند دقیقه بیاموزد. آیا این دستگاه ها همه کارهایی را که NVIDIA Shield انجام می دهد، انجام می دهند؟ قطعا نه. اما اندروید باکس ها در مقایسه با دیگر رقبا به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهند. با خرید دستگاهی مانند روکو، شما باید در جهان و اکوسیستم آن ها زندگی کنید و برنامه های آن ها را اجرا کنید. و اگر برنامه موردنظر شما در دسترس نباشد، انتخاب چندانی ندارید.

خوشبختانه Plex برای اکثر سیستم ها موجود است. اما، اگر می خواهید Kodi را روی روکو خود اجرا کنید، با شکست مواجه خواهید شد. در مورد اپل تی وی نیز همینطور است. اگر می خواهید آن را روی فایر تی وی خود نصب کنید، نیز باید ترفندهایی را پیاده سازی کرده و برنامه را به صورت دستی بارگذاری کنید. اما اگر می خواهید Kodi را روی اندروید باکس خود نصب کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به فروشگاه Google Play بروید و روی گزینه install  کلیک کنید. این موضوع برای صدها برنامه دیگر نیز صادق است.

اندروید باکس ها نیز نقطه ضعف هایی دارند. تنظیم صحیح آن ها زمان بر است و ممکن است پس از بروزرسانی سیستم عامل، نیاز به تنظیم مجدد دستگاه خود داشته باشید.

اما اگر به طور کلی شما جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند هر چیزی را که می خواهند نصب کنند و سیستم خود را شخصی سازی کنند، فقط باید یک اندروید باکس خریداری کنید.

چه کانال هایی روی اندروید باکس در دسترس است؟

هیچگاه همراه اندروید باکس، کانال های پیش فرضی ارائه نمی‍شود. این دستگاه چیزی مانند دستگاه اشتراک کابلی نیست. در واقع این دستگاهی است که به شما امکان می دهد تا به خدمات دیگری مانند Netflix و Prime TV که می خواهید روی صفحه تلوزیون خود پخش کنید، دسترسی داشته باشید. در واقع این دستگاه دارای هیچ کانالی نمی باشد و خودتان باید کانال ها را به اندروید باکس اضافه کنید.

اکثر کانال های تلویزیونی مورد علاقه، خدمات پخش آنلاین دارند، بنابراین می توانید بدون نیاز به آنتن تلویزیون یا اشتراک کابلی به برنامه های آن ها دسترسی پیدا کنید. به سادگی به وب سایت کانال مورد علاقه خود بروید تا نحوه دسترسی به این کانال ها از طریق اندروید باکس را متوجه شوید. اکثر آن ها دارای برنامه هایی در فروشگاه Google Play هستند.

قیمت اندروید باکس

آیا می توان تلویزیون معمولی را در اندروید باکس تماشا کرد؟

بله، زیرا چندین برنامه برای این کار وجود دارد. باز هم تکرار می کنیم که اندروید باکس شما فقط ابزاری برای پخش محتوا است و برای پخش محتوای مورد نظر خود باید برنامه های مخصوص هرکدام را دانلود کنید.

اما همه کانال های بزرگ تلویزیونی دارای برنامه هایی هستند که به شما این امکان را می دهد تا کانال های آن ها را به صورت زنده تماشا کنید و همچنین به آرشیو برنامه ها دسترسی داشته باشید. همچنین سرویس هایی مانند Direct TV وجود دارد که چند کانال معروف را برای پخش روی باکس شما با یکدیگر ترکیب کرده است. این برنامه ها شباهت زیادی به تلویزیون کابلی دارند، اما به جای کابل از طریق تی وی باکس به شما ارائه می شوند.

چگونه از اندروید باکس استفاده کنم؟

تی وی باکس ها به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آن ها، درست مانند تلفن هوشمندتان، آسان است. به طور کلی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تی وی باکس خود را به روتر اینترنتی خود و سپس به تلویزیون وصل کنید تا رابط کاربری، روی صفحه نمایش داده شود. باکس ها، که معمولاً با یک ریموت کنترل اختصاصی ارائه می شوند، با گذراندن مراحل راه اندازی ساده به شما کمک می کنند تا برنامه های مورد علاقه خود را دانلود کنید. بسیاری از محبوب ترین برنامه ها، مانند Netflix و YouTube ، از پیش بر روی دستگاه نصب شده اند. دانلود و تنظیم برنامه ها روی تی وی باکس تقریباً مشابه تلفن همراه است. اگر قصد دارید تا کاری متفاوت مانند تغییر رابط کاربری انجام دهید، انجام مراحل پیچیده تری لازم است. تنظیمات در تلویزیون LG یا هر کارک دیگری، با هم فرقی دارد.

خرید تلویزیون

اگر تلویزیون هوشمند داشته باشم، آیا باز هم به اندروید باکس نیاز دارم؟

تلویزیون های هوشمند تلویزیون هایی هستند که دارای قابلیت های زیادی می باشند. شما حتی می توانید تلویزیون هوشمندی خریداری کنید که از سیستم عامل اندروید تی وی استفاده می کند. بنابراین، اگر تلویزیون هوشمند دارید، نیازی به اندروید باکس نخواهید داشت. بعید است که اندروید باکس، عملکردهای بیشتری را نسبت به تلوزیون هوشمند اندرویدی به شما ارائه دهد.

آیا نیاز به پرداخت هزینه ماهانه برای استفاده از اندروید باکس وجود دارد؟

خرید و استفاده از اندروید باکس، درست مانند خرید رایانه یا سیستم بازی است. نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه ماهانه برای استفاده از اندروید تی وی نیست. اما این بدان معنا نیست که استفاده از تمام امکانات این دستگاه رایگان است. مانند تلفن همراه، استفاده از اندروید باکس بدون اتصال به اینترنت بی فایده است.

همچنین همانطور که گفتیم، اندروید باکس سخت افزاری است که به شما این امکان را می دهد تا به محتوای تلویزیون خود دسترسی پیدا کنید. در حالی که نیازی به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه برای خود باکس ندارید، اما ممکن است لازم باشد تا هزینه ای را برای در اختیار داشتن محتوا بپردازید. اگر می خواهیدNetflix ، Hulu، Prime یا سایر خدمات را در تی وی باکس خود تماشا کنید، باید هزینه اشتراک بپردازید.

به دنبال چه اندروید باکسی باشیم؟

آنچه که باید در انتخاب اندروید باکس به دنبال آن باشید، بستگی به اولویت های شما دارد. آیا به بهترین کیفیت تصویر علاقه دارید؟ آیا به بارگیری سریع صفحات نیاز دارید؟ آیا فقط دستگاهی ارزان برای پخش Netflix می خواهید؟ اگر می دانید که می خواهید با دستگاه خود چه کار کنید، می توانید دستگاهی را که نیاز دارید، در اولویت قرار دهید.

به عنوان یک قاعده کلی، به دنبال باکسی مجهز به نسخه های اخیر سیستم عامل اندروید باشید(مطمئناً بالاتر از اندروید 7). اولویت دیگر شما باید دارا بودن یک پردازنده رده بالا و فضای کافی برای ذخیره و مدیریت برنامه های مورد علاقه تان باشد. علاوه بر این، اگر تلویزیون K4 دارید و می خواهید از کیفیت تصویر آن نهایت استفاده را داشته باشید، باکسی را انتخاب کنید که بتواند از این کیفیت تصویر پشتیبانی کند.

آیا برای اندروید باکس به اینترنت نیاز دارید؟

بله. یک اندروید باکس به شما این امکان را می دهد تا برنامه ها را درست مانند تلفن هوشمند خود، در تلویزیون اجرا و پخش کنید. و درست مانند تلفن همراه، به اتصال به اینترنت احتیاج دارد، خواه در حال پخش مستقیم باشید یا در حال بارگیری محتوا برای تماشا در آینده. اگر می خواهید حداکثر استفاده را از تی وی باکس خود ببرید، به یک اتصال اینترنتی قوی نیاز خواهید داشت.

خرید تلویزیون سامسونگ

کلام آخر

اندروید تی وی باکس یکی از دستگاه های موجود در بازار برای تبدیل تلویزیون شما به تلویزیون هوشمند است، بنابراین می توانید تمام محتوای مورد علاقه خود را مستقیماً روی صفحه نمایش بزرگ، به نمایش درآورید. این دستگاه با سیستم عامل اندروید کار می کند و بسیار شبیه به تلفن های هوشمند است. اما گزینه های دیگری نیز مانند اپل تی وی و آمازون فایر تی وی نیز در بازار موجود هستند.

مزیت اندروید تی وی نسبت به بسیاری از رقبایش این است که انعطاف پذیری بالایی دارد. به عنوان مثال، در اپل تی وی، شما عموماً به استفاده از برنامه های اپل و روش های اپل وابسته هستید. سیستم عامل اندروید منبع باز است. بنابراین، اگرچه اندروید باکس دارای یک لانچر عالی و تعداد زیادی برنامه از پیش نصب شده است، اما اگر ترجیح می دهید تا سیستم مخصوص خود را داشته باشید، می توانید این کار را انجام داده و باکس خود را تا آنجا که می خواهید سفارشی سازی کنید. برای خرید آنلاین تلویزیون به فروشگاه ما سر بزنید.