بهترین گوشی برای بازی | مزایا و کاربردهای موبایل گیمینگ

اگر دنبال یک گوشی هوشمند می‌گردید که توسط آن به بازی کردن بپردازید، حتما لازم نیست که بودجه بسیار زیادی را به آن اختصاص دهید. شاید تصور عمومی این باشد که با وجود بازی‌های پیشرفته و باکیفیت برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی، لزومی ندارد که کسی به سراغ یک گوشی گیمینگ برود؛ اما یک آمار جالب توجه، نشان می‌دهد که در سال 2022 صنعت بازی‌های ویدیویی در کل حدودا 200 میلیارد دلار درآمد داشت که 45 درصد از این مقدار که معادل 91 میلیارد دلار است، به بازی‌های موبایل اختصاص یافته بود. همین داده آماری نشان می‌دهد که طرافدارهای آن کم نیستند.

در کل، تعداد زیادی از کاربران از گوشی هوشمند خود به عنوان ابزار بازی کردن نیز استفاده می‌کنند و تولیدکنندگان نیز به این امر واقف هستند پس برخی از شرکت‌ها مانند شیائومی، لنوو و ایسوس گوشی‌های همراهی تولید می‌کنند که مخصوص بازی کردن می‌باشند و به اصطلاح، موبایل‌های گیمینگ نامیده می‌شوند. این محصولات به سبب نوع کاربری خود، با انواع دیگر تلفن همراه تفاوت‌هایی دارد. در ادامه این مطلب از بروزکالا، به بررسی این موارد و ذکر نکاتی که به عنوان راهنمای خرید موبایل گیمینگ خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

• ویژگی‌های بارز موبایل گیمینگ که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید
• مزایای استفاده از موبایل گیمینگ
• کاربردهای مختلف موبایل گیمینگ
• مقایسه موبایل‌های گیمینگ برندهای بزرگ
• محدوده قیمت موبایل گیمینگ
• معرفی چند تا از بهترین موبایل‌های گیمینگ

ویژگی‌های بارز موبایل گیمینگ که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید

طبیعتا گوشی‌هایی که مخصوص بازی کردن طراحی و تولید شده باشند، تفاوت‌های معناداری با دستگاه‌های دیگر دارند. این تفاوت‌ها ویژگی‌های بارز این محصولات محسوب می‌شوند و آن‌ها را مورد پسند گیمرها قرار می‌دهند. در این قسمت به برجسته‌ترین این صفات اشاره می‌کنیم و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

  1. شارژدهی زیاد: موبایل‌های گیمینگ به علت پردازش‌های سنگین و استفاده طولانی و همچنین بهره‌گیری بیشتر از قابلیت‌های صفحه نمایش، شارژ بیشتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل، اگر از باتری گوشی بزرگ با شارژدهی مناسب (حداقل 4500 میلی آمپر ساعت) برخوردار نباشند، به محصولاتی ناکارآمد تبدیل خواهند شد. در این صورت این محصولات نارضایتی کاربران را به دنبال خواهند داشت. بنابراین، شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌های خاص، به آن‌ها باتری‌های بزرگ‌تر از گوشی‌های معمولی اختصاص داده‌اند تا حتی در صورت اجرای بازی‌های سنگین در ساعات متوالی، دوام بیاورند.
    در ضمن بعضی از برندها مانند شیائومی، برای محصولات خود امکان شارژ سریع نیز تعبیه کرده‌اند تا مدت زمان صبر کردن برای پر شدن باتری هم کاهش یافته و بدین وسیله تجربه بهتری برای گیمرها فراهم آید. در این میان توجه شما را به مطالعه مقاله نحوه افزایش طول عمر باتری گوشی جلب می‌کنیم.
  2. بهره‌مندی از تراشه قدرتمند: تراشه این محصولات از قدرت پردازش بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر برخوردار است تا کشش بازی‌هایی با گرافیک و حجم بالا را داشته باشد. هر کمپانی از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند تا قوت پردازش محصولات گیمینگ خود را به نمایش بگذارد.
  3. نمایشگر بزرگ و باکیفیت با نرخ تازه‌سازی بالا: برای این‌که بازی‌های مورد نظر شما با کیفیت و وضوح هرچه تمام‌تر نمایش داده شوند، لازم است که موبایل گیمینگی که تهیه می‌کنید دارای نمایشگری بسیار قوی و مهم‌تر از آن، نرخ نوسازی حداقل 90 تا 120 هرتز باشد. همچنین ضروری است که پردازنده آن بتواند بازی‌ها را با فریم ریت 60 به بالا اجرا کند. در ضمن نرخ بالای نمونه‌برداری لمسی در نمایشگرهای این گوشی‌ها، باید در کمترین حالت ممکن، 180 هرتز باشد.
  4. سیستم خنک‌کننده ویژه برای محافظت و پایداری عملکرد پردازنده: با مداومت و قدرت زیادی که پردازنده یک موبایل گیمینگ باید در کار خود داشته باشد، قطعا داغ خواهد شد. این موضوع به ضرر خود پردازنده و قطعات داخلی دیگر دستگاه خواهد بود؛ چرا که باعث استهلاک و خرابی زودرس آن‌ها می‌شود. بنابراین این محصولات احتیاج به یک سیستم خنک‌کننده خوب دارد تا با کنترل دمای اجزای مختلف دستگاه به خصوص پردازنده و باتری، از بروز این اتفاق جلوگیری به عمل آورد. 
  5. بهره‌مندی از نسخه‌های به‌روز سیستم عامل‌های موبایل: به علت آپدیت‌های بی‌شمار و مکرر بازی‌های مختلف، بستر نصب آن‌ها نیز باید به‌روز باشد. پس این گوشی‌ها نیاز موکد به پشتیبانی از آخرین و مدرن‌ترین نسخه موجود از سیستم عامل دارند تا در اجرای هر بازی به مشکل برنخورند. به همین خاطر برندهای برتر در راستای تولید بهترین گوشی برای گیم، آن‌ها را حاوی نسخه‌های به‌روز سیستم عامل و همچنین قابلیت‌های ویژه سخت‌افزاری طراحی می‌نمایند.
  6. امکانات نرم‌افزاری ویژه بازی مثل محدود کردن اپلیکیشن‌های در حال اجرا و قطع کردن اعلان پیام‌ها: چنین امکانی در گوشی‌های دیگر نیز وجود دارد. اما در موبایل‌های گیمینگ به طور تخصصی‌تری کار می‌کند تا موجب مزاحمت هنگام بازی و همچنین هدر رفتن شارژ باتری نگردد.
  7. تفاوت در اجزای داخلی تلفن: به غیر از پردازنده که مهم‌ترین قسمت یک گوشی گیمینگ است، اجزای دیگر نیز باید با کاربری دستگاه مطابقت داشته باشند؛ مثلا مقدار کارت حافظه موبایل باید مناسب و در کمترین حالت ممکن، 8 گیگابایت باشد. همچنین بایستی دارای حافظه داخلی بسیار سریع مثل USF 3.1 باشد تا به خوبی از پس ذخیره بازی‌های پیشرفته که حجم زیادی را اشغال می‌کنند، بربیاید.
  8. وجود تریگرها: موبایل‌های مخصوص بازی شامل دکمه‌های مخصوصی هستند که نام آن‌ها تریگر می‌باشد. تریگرها توسط یک ضامن آزاد می‌شوند و به گیمرها کمک می‌کنند تا دقت بازی خود را افزایش دهند و با سرعت بالاتری به بازی کردن بپردازند.
  9. انواع لوازم جانبی: این محصولات از لوازم جانبی متعددی پشتیبانی می‌کنند تا فرایند بازی کردن را برای کاربران تسهیل و تسریع نمایند. برخی از این لوازم کاربردی عبارتند از جک 3.5 میلی‌متری، انواع پد کنترل، گیم پد و... .

پیشنهاد مطالعه: بهترین لپ تاپ گیمینگ

مزایای استفاده از موبایل گیمینگ

همان‌طور که می‌دانید، این دستگاه‌های منحصربه‌فرد برای نصب و اجرای انواع بازی طراحی شده‌اند و به طبع، ویژگی‌های برتری نسبت به گوشی‌های تلفن با استفاده روزمره دارند. البته ممکن است این ویژگی‌ها از لحاظ تعداد و مقدار، در تولیدات کمپانی‌های مختلف فرق کند. اما در این قسمت به چند تا از کلی‌ترین مزایای استفاده از بهترین گوشی برای بازی اشاره می‌کنیم:

  • پردازنده بی‌نظیر و قابلیت‌های سخت‌افزاری: طبق انتظار، قدرت پردازشی این محصول تا حد بسیار مشهود و زیادی بیشتر از نمونه‌های دیگر است. چنین دستگاهی با سخت‌افزاری قدرتمند، از پس اجرای نرم‌افزارها و فرایند مولتی تسکینگ نیز به راحتی بر خواهد آمد.
  • کیفیت و امکانات صفحه نمایش: اگر می‌خواهید موبایلی مخصوص بازی کردن تهیه کنید، باید بدانید که نمایشگر آن در مقایسه با محصولات دیگر در نمایش جزئیات، رنگ‌ها، روشنایی و وضوح، بسیار باکیفیت‌تر است. ابعاد صفحه نمایش نیز در این گوشی بزرگ است و با رزولوشن و نرخ رفرش بی‌نظیر، به بهترین نحو ممکن بازی‌های مورد نظر شما را به نمایش می‌گذارد.

کاربردهای مختلف موبایل گیمینگ

از ویژگی‌های برجسته این گوشی‌ها، پردازنده پرقدرت و صفحه نمایش بی‌نظیر و باتری بزرگ با شارژدهی عالی است. پس علاوه بر اجرای انواع بازی‌ها، می‌توان از آن‌ها برای اموری همچون تولید محتوا، ادیت ویدیو، طراحی دیجیتال و اجرای نرم‌افزارهای بزرگ و سنگین مانند نرم‌افزارهای معماری بهره برد. اما به علت خصوصیاتی که تنها برای گیمرها در این محصولات تعبیه شده است، بهتر است که برای بازی کردن از آن‌ها استفاده گردد.

مقایسه موبایل‌های گیمینگ برندهای بزرگ

هر کدام از گوشی‌های گیمینگ در موارد خاصی سرآمد می‌باشند. به طور کلی باید گفت که برند ایسوس، پیشگام این حوزه است و محصولات آن در زمینه دستگاه‌های مخصوص بازی، برتر از سایر برندها هستند. اگر بخواهیم به طور خلاصه نقاط قوت هر یک از برندهای تولیدکننده این محصولات را نام ببریم، باید بگوییم که برند شیائومی در باتری بزرگ، قیمت به‌صرفه و قابلیت شارژ سریع برتری دارد. از طرف دیگر، سامسونگ در وضوح و ابعاد نمایشگر و خلاقیت در طراحی بهتر از سایر رقبای خود عمل کرده است.

شرکت اپل هم از بهترین پردازنده‌ها بهره می‌گیرد و دوام و کیفیت اجزای داخلی دستگاه‌های آن مشهور است اما در عوض، قیمت بسیار بالاتری از نمونه‌های مشابه شرکت‌های دیگر دارد. برند هوآوی نیز به علت قیمت مناسب و نمایشگر بی‌نظیر، مورد علاقه بسیاری از گیمرها واقع شده است. شرکت لنوو نیز امکانات جانبی زیادی برای محصولات گیمینگ خود قرار داده است و باتری بزرگی که موبایل‌های این کمپانی دارند، تجربه شارژدهی عالی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. برندهای دیگری نیز هستند که به تولید گوشی‌های گیمینگ بسیار باکیفیت می‌پردازند؛ اما در این مطلب به بررسی نقاط قوت و ویژگی‌های اختصاصی مطرح‌ترین شرکت‌های پرچمدار در این عرصه پرداختیم که محصولات آن‌ها نیز در بازار بیشتر و راحت‌تر یافت می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی های سری A سامسونگ

محدوده قیمت موبایل گیمینگ

باید دانست که قیمت هر محصولی اعم از گوشی‌های گیمینگ، به عوامل زیادی وابسته است و با تغییر هر یک از آن‌ها ممکن است قیمت دستگاه نیز کاهش یا افزایش یابد. در ضمن با توجه به نوسانات دلار، این قیمت در کشور ما با تغییرات بیشتری نیز همراه است. اما در کل می‌توان یک محدوده برای آن مشخص کرد که از پنج میلیون تومان تا بیش از صد میلیون تومان می‌باشد. شما برای خریداری موبایل گیمینگ مورد نظر خود می‌توانید بر اساس بودجه‌ای که دارید، اقدام به انتخاب و تهیه آن نمایید.

معرفی چند تا از بهترین موبایل‌های گیمینگ

1- ردمی  12C شیائومی:

این موبایل را می‌توان ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین گوشی گیمینگ شیائومی محسوب کرد. تراشه نسبتا توانمند آن Helio G85 نام دارد و دارای نمایشگر 6.71 اینچ IPS LCD، باتری 5000 میلی آمپر ساعت و 6 گیگابایت رم است.

2- ریلمی Narzo 50:

تراشه آن Helio G96 مدیاتک می‌باشد و از صفحه نمایش 6.6 اینچ با وضوح فول اچ‌دی و نرخ نوسازی 120 هرتز برخوردار است. همچنین باتری 50 ظرفیتی معادل با 5000 میلی آمپر ساعت داشته و شارژ سریع 33 وات دارد.

3- پوکو M5 شیائومی:

این محصول، یکی از اقتصادی‌ترین گوشی‌های گیمینگ بازار می‌باشد که با برخورداری از تراشه قوی Helio G99 مدیاتک، نمایشگر 6.58 اینچ، نرخ تازه‌سازی 90 هرتز، باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعت و توان شارژ 18 وات، انتخاب خوبی برای گیمرها خواهد بود.

4- گلکسی M33 سامسونگ  5G:

با وجود تراشه پنج نانومتری Exynos 1208 و عملکرد پردازشی و گرافیکی رضایت‌بخش، صفحه نمایش 6.6 اینچ فول اچ‌دی با نرخ نوسازی 120 هرتز و باتری 5000 میلی آمپر ساعت، این گوشی گزینه مناسبی جهت گیمینگ است.

5- گلکسی زد فولد 5 سامسونگ:

بهترین گوشی گیمینگ سامسونگ با نمایشگر بسیار بزرگ 7.6 اینچ تاشو داینامیک AMOLED 2X، تراشه چهار نانومتری Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy و رم دوازده گیگابایت، پشتیبانی از قلم استایلوس سامسونگ، تا یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی، اسپیکرهای استریو و باتری 4400 میلی آمپر ساعت همراه با شارژ سریع 25 وات، از بهترین و البته گران‌ترین محصولات این عرصه می‌باشد.

6- آیفون 13 پرومکس اپل:

این موبایل معروف و محبوب قابلیت‌هایی مانند نمایشگر 6.7 اینچ سوپر Retina XDR OLED با نرخ رفرش 120 هرتز، حداکثر روشنایی 1200 نیت، تراشه پنج نانومتری A15 پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای، تا یک ترابایت حافظه داخلی و باتری 4352 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 20 وات را دارا می‌باشد.

7- نوبیا رد مجیک 8s پرو زد تی ای:

می‌توان از این دستگاه با عنوان بهترین گوشی گیمینگ 2023 یاد کرد چون علاوه بر امکانات بی‌نظیر، قیمت تقریبا معقولی نیز دارد. این محصول از برند ZTE، از نسخه اورکلاک شده تراشه Snapdragon 8 Gen 2 برخوردار است و صفحه نمایش 6.8 اینچی AMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتز و نرخ ثبت لمس 520 هرتز، باتری 6000 میلی آمپر ساعت با حداکثر توان شارژ 80 وات و نورپردازی RGB را شامل می‌شود.

8- بلک شارک 5 پرو شیائومی:

این دستگاه را به جرئت می‌توان بهترین گوشی گیمینگ شیائومی نامید. این محصول پرچمدار با داشتن تراشه بسیار قوی Snapdragon 8 Gen 1، نمایشگر 6.67 اینچ 144 هرتز اولد، بلندگوهای دوگانه و باتری 4650 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 120 وات، از بهترین گزینه‌های این عرصه می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه موبایل سامسونگ A73 و A53

سخن پایانی

به دلیل استقبال بالای کاربران، شرکت‌های بزرگ لوازم الکترونیکی به احداث خط تولید جدیدی با نام موبایل گیمینگ اقدام نمودند. این محصول منحصربه‌فرد دارای برتری‌هایی مانند باتری بزرگ و شارژدهی عالی، پردازنده قدرتمند، قابلیت‌های سخت‌افزاری ویژه، ابعاد و صفحه نمایش خاص با نرخ رفرش فوق‌العاده، سیستم خنک‌کننده، لوازم جانبی مختلف، تریگرها و... می‌باشد. این موارد، وجه تمایز گوشی‌های مخصوص بازی نسبت به انواع دیگر هستند. شرکت‌هایی همچون ایسوس، لنوو، شیائومی، اپل، سامسونگ و... این دستگاه‌ها را تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها، خصوصیات و نقاط قوت خود را دارد. اکنون با مطالعه این مطلب خواهید دانست که کدام موبایل گیمینگ برای شما مناسب است و هنگام خرید آن، باید چه قسمت‌ها و ویژگی‌هایی از آن را بررسی و سنجش نمایید.

سوالات متداول

1) در هنگام خرید موبایل گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید این دستگاه‌ها باید عواملی مثل قدرت پردازنده، مقدار و سرعت حافظه، کیفیت سیستم خنک‌کننده، نوع و تناسب لوازم جانبی، صفحه نمایش، باتری و شارژ، تریگرها و... را بررسی کنیم و از مناسب بودن آن‌ها مطمئن شویم.

2) قیمت موبایل‌های گیمینگ چه‌قدر است؟

قیمت یک گوشی گیمینگ وابسته به فاکتورهای زیادی است و نوسان دلار نیز در آن تاثیرگذار است. اما در کل باید گفت از بازه از پنج میلیون تومان آغاز می‌شود و تا بیش از صد میلیون تومان نیز ادامه دارد.