نقد و بررسی گلکسی تب ۸ سامسونگ

فرقی نمی کند که دنبال پر کردن وقت خود با نتفلیکس در روزهای آخر هفته باشید یا دنبال چیزی باشید که بتوانید در جابه جایی های روزانه، راحت آن را داخل کیف خود انداخته و همراه ببرید، در هر صورت، تبلت های آمازون تنها گزینه های موجود برای خرید نیستند. تبلت گلکسی تب  A سامسونگ یک اسلات ۸ اینچی با مشخصات و ویژگی های نرم افزاری قابل قبول است که نمی توانید مشابه آن را با همین قیمت در رقبای این برند پیدا کنید و برخلاف تبلت های فایر از برند آمازون، دسترسی نامحدودی به فروشگاه اپ گوگل پلی نیز خواهید داشت، و همین موضوع، تبلت تب  A را به یک گزینه مناسب برای علاقه مندان به مدیا و گیمینگ اندروید تبدیل می کند. اگر چه که فایر HD 8  و فایر  HD 10 از برند آمازون، نسبت به پولی که بابت آن می پردازید کیفیت و ارزش بیشتری دارند. این گوشی یکی از پرطرفدارترین و جدیدترین انواع گوشی می باشد.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز جدیدترین مدل موبایل کلیک کنید

طراحی، صفحه نمایش و اتصال

سایز تبلت های میان رده سری  A سامسونگ از ۷ تا 5/10 اینچ می باشد. معمولا در تمام تبلت های سری A، مدل های WiFi  و LTE را داریم. اما توجه داشته باشید که نسخه های  LTE بسته به نوع تبلت، کمی گرانتر هستند. ما مدل  WiFi هشت اینچی را تست کردیم.

در طراحی تبلت گلکسی تب  A هشت اینچی نسبت به نسخه قدیمی تر ۲۰۱۵ اصلاحاتی جزیی صورت گرفته است. افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه باعث شده حاشیه های اطراف نمایشگر کمتر شده و همچنین برجستگی دوربین در پشت تبلت کمتر به چشم بیاید. قاب این تبلت از پلی کربنات ساده ساخته شده، در حالیکه بدنه پشتی آن از جنس آلومینیوم براق است که به راحتی اثر انگشت و لکه ها را به خود جذب می کند.

اندازه ابعاد این اسلات عبارت است از 35/8 در 89/4 در 35/0 اینچ (HWD)  و وزن آن 65/12 اونس است. این تبلت، سبکترین تبلت موجود در بازار نیست، اما ما با در دست گرفتن آن در یک قطار شلوغ در راه طولانی رسیدن به خانه هیچ مشکلی نداشتیم و با اینکه قاب آن پلاستیکی است، اما کیفیت ساخت آن در مقایسه با تبلت های فایر آمازون به طور قابل توجهی محکم تر است. با این وجود، قطعا پیشنهاد ما این است که اگر تبلت را برای بچه ها خریداری می کنید یا قصد دارید از آن در جابه جایی های روزانه و در حین حرکت استفاده کنید حتما کیس محافظ آن را نیز تهیه کنید.

در لبه سمت راست تبلت تب A، دکمه پاور و کلیدهای تنظیم صدا وجود دارند. هر دوی این دکمه ها متناسب با شرایط حساس هستند و عملکرد مناسبی دارند. یک خشاب میکرو SD  در لبه سمت چپ این تبلت وجود دارد که می توان یک حافظه خارجی تا ۴۰۰ گیگا بایتی را در آن قرار داد. علاوه بر آن، حافظه داخلی این تبلت نیز ۳۲ گیگا بایت است. در لبه پایینی آن، یک پورت شارژ USB_C  و یک اسپیکر قرار دارد که صدای تبلت را تامین می کند. صدای تبلت تب  A با ۸۶ دسیبل قدرت، آنقدری بلند هست که بتوانید با آن ویدیو استریمینگ تماشا کرد، اما انتظار یک تجربه خیلی عالی و درجه یک را هم از آن نداشته باشید. صدای اسپیکر در ولوم های بالا غیر واقعی و کم طنین به نظر می رسد.

کیفیت صفحه نمایش قابل قبول است. در پنل جلویی یک صفحه نمایش  TFT هشت اینچی ۱۲۸۰ در ۸۰۰ با ۱۸۹ پیکسل در هر اینچ قرار دارد. دقیقا مثل تبلت های لنوو تب ۴ ۸ و فایر HD 8. صفحه نمایش آن برای استریمینگ مالتی مدیا خوب به نظر می رسد، اما طراحی ها و تکست ها کمی تار و ناواضح دیده می شوند. روشنایی و زوایه دید آن عالی است، پس بنابراین نباید مشکلی در استفاده از آن مقابل نور مستقیم خورشید داشته باشید.

تبلت تب  A از شبکه وای فای 4/2 گیگا هرتزی و ۵ گیگا هرتزی پشتیبانی می کند و ما در تستی که از آن به عمل آوردیم، برد و اتصال بی سیم خیلی خوبی را در هر دو باند دریافت کردیم. بلوتوث 2/4 نیز برای شنیدن محتوای صوتی به صورت بی سیم در دسترس است.

پردازشگر، باتری گوشی و دوربین

این تبلت دارای یک پردازشگر کوالکام اسنپدراگون ۴۲۵ است که با سرعت 4/1 گیگا هرتز کلاک می شود. این یک پردازشگر معمول برای تبلت های اقتصادی و ارزان تر است، هر چند که با گذشت ۳ سال، دیگر نزدیکی های تاریخ انقضای آن است. همچنین این تبلت دارای یک رم ۲ گیگا بایتی است که باعث می شود سرعت آن از تبلت های ۱ یا 5/1 گیگا بایتی (مثل فایر HD 8) بیشتر باشد. در تستی که به عمل آوردیم اپلیکیشن ها به سرعت باز می شدند و عملکردهای چند تکلیفی بدون تاخیر کار می کردند. ما حتی توانستیم Asphalt 8  را بدون مشکل اجرا کنیم. با این حال، زمانی که بیش از نیم دو جین اپلیکیشن باز بودند، شاهد کاهش سرعت تبلت نیز بودیم.

خرید گوشی هوشمند
 

عمر باتری این تبلت زیاد است. این تبلت با استریم ویدیوهای تمام صفحه از طریق وای فای و با حداکثر روشنایی صفحه نمایش توانست ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه دوام بیاورد. این میزان کمی از عمر باتری فایر  HD 10 که ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه است بیشتر است و احتمالا شما را از شر استفاده محتاطانه از تبلت نجات می دهد.

وقتی بحث دوربین تبلت وسط باشد، دوربین پشت ۸ مگا پیکسلی تب A  در اغلب شرایط، ناامید کننده است (مثل بیشتر دوربین های تبلت، مخصوصا در این رینج قیمت). کیفیت عکس های گرفته شده در طول روز قابل قبول هستند اما عکس های گرفته شده در نور کم، هم تار و هم رگه دار می باشند.

عملکرد سنسور سطح برجسته ۵ مگا پیکسلی جلو نیز مثل دوربین عقب است. کیفیت ویدیو کال در اتاق کاملا روشن قابل قبول است، اما کیفیت آن در نور کم به سرعت افت می کند.

نرم افزار و امکانات

تبلت تب A  با اندروید 1/7 عرضه می شود، با این حال، همزمان با بیرون آوردن آن از جعبه، یک آپدیت  OTA برای آن وجود دارد که می توانید با استفاده از آن، اندروید تبلت را به  Oreo 8/1 ارتقا دهید، همچنین رابط کاربری  Samsung Experience 9.5 نیز موجود است. رابط سفارشی شده UI  سامسونگ در طی چند سال گذشته پیشرفت زیادی کرده است. اما متاسفانه با وجود آپدیت شدن دستگاه، باز هم شماری از اپلیکیشن های مازاد بر احتیاج مثل Samsung Mail، Samsung Internet  و  Samsung Notes باقی می مانند که امکان حذف نصب برای آنها وجود ندارد.

علاوه بر  Samsung Experience 9/5 چندین نرم افزار خوب دیگر هم هستند که جا دارد از آنها نام برده شود. برنامه Secure Folder  به شما این امکان را می دهد که یک محل خصوصی و محرمانه بر روی تبلت اختصاص دهید تا بتوانید اسناد خود و نمونه های ثانویه از اپلیکیشن هایی که می خواهید از چشم های کنجکاو دور بماند را در آن ذخیره نمایید. برنامه  Samsung Flow  به شما این اجازه را می دهد که عکس ها و اطلاعات را بین تبلت و گوشی هوشمند سامسونگ به اشتراک بگذارید و اگر شما والد یک کودک هستید، قطعا به خاطر  برنامه Kids Mode  از سامسونگ تشکر خواهید کرد Kids Mode. اپلیکیشنی است که به شما این امکان را می دهد که روی تبلت، هوم پیجی با محتوای کودکانه ایجاد کنید.

رابط  UI سامسونگ اغلب فقط تغییراتی جزیی به تجربه افراد از اندروید استوک اضافه می کند. با این حال شما باز هم تقریبا به هر اپلیکیشنی در فروشگاه گوگل پلی دسترسی خواهید داشت و به راحتی می توانید پوسته های سفارشی خود را اضافه کنید. این مساله تضاد آشکاری را با سیستم عامل فایر نشان می دهد. فایر، رابط سفارشی آمازون که نه تنها فروشگاه اپ خود را جایگزین گوگل پلی می کند بلکه همچنین کل تجربه کار را از کار با آن تغییر می دهد. سیستم عامل فایر برای نمایش محصولات و خدمات آمازون طراحی شده و اگر از گوشی هوشمند اندروید استفاده می کنید، ممکن است شباهتی با رابطی که به کار با آن عادت کرده اید نداشته باشد. با این حال، اگر فعلا با اندروید آشنا نیستید و تجربه کار با آن را ندارید، باید گفت که استفاده از سیستم عامل فایر آسان تر است و در یافتن محتواهای مورد نظر، راهنماهای بیشتری را ارایه می دهد.

مهمترین چیزی که باید درباره این تبلت بدانید این است که دو نسخه تبلت تب  A وجود دارد. یکی تبلت تب  A استاندارد و دیگری تبلت تب  A با قلم اس. با اینکه هر دوی این دو تبلت نام یکسانی دارند اما دارای خصوصیات و ویژگی های متفاوتی هستند. به طور خاص اینکه تبلت تب A  که دارای قلم اس نیست، از این ویژگی هم پشتیبانی نمی کند.

دومین چیزی که باید بدانید این است که تبلت  A دارای قلم اس، یعنی همین مدلی که در حال نقد آن هستم، ویژگی های کاملا بهتری دارد، به جز ظرفیت باتری کم ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی در مقایسه با ظرفیت باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعتی مدل تب  A بدون قلم اس.

سومین مورد این است که تب  A دارای قلم اس نمایشگر خیلی بهتری با رزولوشن بالاتر، و رنگ ها و زاویه دید بهتری دارد.

جدیدترین انواع گوشی

این نقد تبلت تب A 8.0 سامسونگ (۲۰۱۹) است که دارای قلم اس می باشد.

 

رزولوشن آن ۱۲۰۰ * ۱۹۲۰ و در نتیجه نسبت تصویر آن ۱۶:۱۰ است. نمایشگر آن می تواند ویدیوهای ۱۰۸۰p را اجرا کند، با نوارهای باریک مشکی رنگ در بالا و پایین صفحه نمایش. ترکیب رزولوشن و سایز صفحه نمایش باعث می شود همه چیز تیز به نظر بیاید. تراکم پیکسل ۲۸۳  PPI است. پیکسلاسیون خیلی قابل توجه نیست.

طراحی آن به طور کلی قابل قبول است. بزل های اطراف باریک هستند. سنسور اثر انگشت ندارد، پس مجبورید از حسگر تشخیص چهره آن استفاده کنید که عملکرد خوبی هم دارد.

جدیدترین انواع تبلت

 

به نظر نمی رسد که بدنه پلاستیکی این تبلت به راحتی خراشیده شود. ماده ای که در بدنه این تبلت به کار رفته شبیه مواد به کار رفته در محافظ تبلت و گوشی است.

در پایین سمت راست تبلت، مکانی برای نگه داشتن قلم اس در نظر گرفته شده است.

گلکسی تب ۸ سامسونگ

تایپ دستی را می توانید در حالت portrait mode  به راحتی انجام دهید.
 

تبلت گلکسی تب ۸ سامسونگ

عملکرد کلی این تبلت قابل قبول است. گاهی کند کار می کند، اما در کل روان است. برای مثال، راه اندازی اپلیکیشن ها ممکن است کمی کندتر انجام شود، اما وقتی یک اپلیکیشن باز شود، عملکرد آن روان می شود. این تبلت صفحات وب را سریع بارگذاری می کند.

بررسی گلکسی تب ۸ سامسونگ

قلم اس این تبلت در مقایسه با قلم اس تبلت های بزرگتری مثل تب S3، S4،  S6 و  S6 لایت کوچکتر است.

خرید گلکسی تب ۸ سامسونگ

قلم اس این تبلت آنقدر کوچک است که کار با آن مثل نقاشی با خلال دندان می باشد. نگه داشتن آن در دست به مدت طولانی اصلا راحت نیست. قلم اس در واقع برای این طراحی شده که با آن روی صفحه نمایش کلیک کرده و سپس در محل در نظر گرفته شده برای آن در پایین سمت راست تبلت قرار داد.

توصیه اکید من این است که برای کار با این تبلت، قلم بزرگتری بخرید. که البته این به معنای خرج کردن پول بیشتری است. به جای آن می توان از قلم های لمسی دیگر مثل قلم  Staedtler Noris Digital استفاده کرد. اما ممکن است نوک تعویض آن به راحتی پیدا نشود. یا اینکه می توانید از قلم اس تب S3، S4،  S6 یا  S6 لایت استفاده کنید که بتوانید نوک های تعویض ارزان را به راحتی در دسترس داشته باشید. بهترین قلم اس مربوط به تب  S3 است چون به صورت استوانه ای است و راحت تر می توان آن را در دست نگه داشت.

 

نوکی که در این قلم استفاده می شود مثل نوک قلم های لمسی گوشی های هوشمند است.

خرید آنلاین گلکسی تب ۸ سامسونگ

 

جدا کردن نوک این قلم خیلی دشوار است. من بعد از چند کوشش ناموفق برای برداشتن نوک قلم لمسی، آن را خراب کردم.

 

 پشت قلم اس یک دکمه فنری است که فقط برای کمک به برداشتن قلم از خشاب آن به کار می رود.

عملکرد ترسیم

عملکرد ترسیم در این تبلت خوب است. هیچ لرزش و جیتر قابل توجهی در هنگام ترسیم خطوط مورب وجود ندارد. 

 صفحه نمایش به صورت لایه لایه است بنابراین اینطور به نظر می رسد که انگار خطوط مستقیما زیر نوک قلم ظاهر می شوند. اگر از خیلی نزدیک به صفحه نگاه کنید، به نظر می رسد که بین خطوط و صفحه یک فاصله خالی وجود دارد، اما این فاصله با استفاده نرمال قابل توجه نیست.

 

به طور معمول کمی اینپوت لگ یا تاخیر ورودی وجود دارد، بنابراین ترسیم خط تا حدودی با نوک قلم یا کرسر مطابقت دارد. با سرعت ترسیم نرمالی که من داشتم، میزان تاخیر ورودی برای من مساله خیلی مهم و بزرگی نبود.

در اینجا نتایج تست کیفیت خط قلم های دیگر را آورده ایم. خطوط قرمز، خطوطی هستند که قلم اس خود تب A  رسم کرده است، خطوط مشکی توسط قلم اس تبلت  S6 رسم شده اند و خطوط آبی نتیجه قلم نوریس دیجیتال هستند.

نیروی لازم برای رسم خطوط توسط تمام این قلم ها کم است، بنابراین شما می توانید قلم را به نرمی روی صفحه فشار دهید تا خطوط رسم شوند. با این حال به دلایلی خطوط رسم شده توسط قلم اس تب  S6 ضخیم تر هستند. هیچ راهی برای تنظیم میزان فشار قلم در تنظیمات سامسونگ وجود ندارد. بنابراین در این مورد باید برای داشتن خطوطی نازک تر سایز براش را تغییر دهید.

این با نرم افزار Concepts  کشیده شده است. حساسیت فشار و تمام میان برهای این نرم افزار عملکرد خیلی خوبی دارد.

اینجا یک اسکچ دیگر داریم که با نرم افزار Concepts  کشیده شده است. در واقع اپلیکیشن های طراحی خیلی خوبی برای سیستم عامل اندروید وجود دارد. که در حال حاضر،  Concepts از بین آنها نرم افزار مورد علاقه من است. اپلیکیشن دیگری که عملکرد خیلی خوبی دارد عبارت است از Autodesk sketchbook. اپلیکیشن های طراحی دیگری که می توانید در محیط اندروید امتحان کنید عبارت هستند از Infinite Paiter، Medibang Paint، IbisPaint X  و Krita.

مزایای این تبلت

  • عملکرد عالی
  • کیفیت ساخت خوب
  • دسترسی به فروشگاه گوگل پلی

معایب این تبلت

  • دوربین های نه چندان خوب
  • کمی گران در مقایسه با چیزی که به شما می دهد
  • مشخصات گلکسی تب ۸  سامسونگ
  • سیستم عامل: اندروید ۸
  • ابعاد: 4/8 * 9/4 * 4/0 اینچ
  • وزن: 7/12 اونس
  • سایز صفحه نمایش: ۸ اینچ
  • رزولوشن صفحه نمایش: ۱۲۸۰ * ۸۰۰ پیکسل
  • سی پی یو: اسنپدراگون کوالکوم ۴۲۵
  • ظرفیت حافظه: ۳۲ گیگا بایت
  • عمر باتری: ۵ ساعت و ۵۱ دقیقه

 

نتیجه گیری

گلکسی تب  A سامسونگ یک تبلت خوش ساخت است، اما نسبت به چیزی که از آن دریافت می کنید کمی گران می باشد. سایز فشرده و جمع و جور و  عمر باتری طولانی آن، این تبلت را به یک گزینه خوب برای کار با مدیا و کارهای مستلزم حرکت و جابه جایی تبدیل می کند، مخصوصا اگر بخواهید به گوگل پلی هم دسترسی داشته باشید.

اما اگر خیلی هم خواهان پر و پا قرص گوگل پلی نباشید، می توانید به تبلت فایر  HD 10 آمازون هم فکر کنید. علاوه بر این که قیمت آن کمتر از تب ۸ است، به لطف داشتن پردازنده قوی تر، صفحه نمایش بزرگتر و تیزتر و عملکرد بهتری نیز دارد. اگر باز هم بخواهید پول بیشتری صرفه جویی کنید، تبلت فایر HD 8  هم با کمتر از نصف قیمت تب A  موجود است که از دیدگاه سخت افزاری تجربه نسبتا مشابهی را ارایه می دهد.

این تبلت فقط دو نکته منفی دارد. یکی از این نکات منفی سایز کوچک قلم اس است. این یک تبلت اقتصادی و مقرون به صرفه است، بنابراین عملکرد آن در مقایسه با دیگر تبلت های گران تر کندتر است. در سایت بروز کالا می توانید بهترین قیمت موبایل و تبلت را بیابید و ویژگی های انواع گوشی هوشمند را با هم مقایسه کنید.