بررسی مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

در مورد مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید این نوع مانیتورها چه ویژگی هایی دارد و برای چه افرادی مناسب تر است؟ در این مقاله از بخش گیمینگ بروز کالا می خواهیم به بررسی این مانیتورها بپردازیم.


مزایای مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

•    نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز
•    پنل IPS پرسرعت (FIPS)
•    دقت رنگ بالا و نتایج استاندارد DCI-P3 (نقطه تلاقی فضای رنگی)
•    ارگونومی قوی
•    نمایش منو روی صفحه (OSD)
•    فناوری Aura Sync (همگام سازی نورهای RGB) در قسمت عقب مانیتور

معایب  مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

•    نسبت به پنل ۲۴.۵ اینچ قیمت بسیار بالایی دارد.
•    نتایج حاصل از فضای رنگی Adobe RGB در حد متوسط هستند.
چه میزان هرتز کافی است؟ کمپانی ایسوس با بیرون دادن مانیتور جدید ROG Swift 360Hz PG259QN نشان داد که هیچ وقت نمی توان مقدار کافی برای هرتز در نظر گرفت. این مانیتور، اولین مانیتور گیمینگ ۳۶۰ هرتزی در جهان است و از تمام پیشگامان در زمینه بازی های الکترونیکی دعوت کرده که بازی های خود را روی این مانیتور امتحان کنند. طراحی شفاف مانیتور، قابلیت استفاده آسان، ارگونومی قوی، تاخیر ورودی (input-lag) رکوردشکن و دقت رنگ استثنایی باعث شده اند که این مانیتور نه تنها از بقیه مانیتورهای گیمینگ، بلکه از تمام مانیتورها یک سر و گردن بالاتر باشد. اگر چه نسبت کنتراست (Contrast Ratio) این مانیتور نسبتا پایین است و قیمت آن بالاست، اما برای پنل پیشگامی همچون این مانیتور، نکات منفی ای که در آن وجود دارند را نادیده می گیریم و به مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN لقب یکی از  پرسرعت ترین مانیتورهای تست شده را می دهیم.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع مانیتور کلیک کنید

سرعت مانیتور Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

سرعت مانیتور Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

همانطور که قبلا هم اشاره شد، این مانیتور ۲۴.۵ اینچی اولین مانیتور گیمینگ ۳۶۰ هرتزی در جهان است. رزولوشن این مانیتور ۱,۹۲۰ در ۱,۰۸۰ پیکسل است و از تکنولوژی جی سینک (G-Sync) انویدیا (Nvidia) پشتیبانی می کند. البته این تکنولوژی برای ما جدید نیست و ما آن را در ژانویه ۲۰۲۰ امتحان کردیم و تحت تاثیر این قابلیت ها قرار گرفتیم.

از آن زمان تا به حال هم چیز زیادی تغییر نکرده است. زیبایی این مانیتورها بدون تغییر باقی مانده است. افرادی که با سایر مانیتورهای گیمینگ ایسوس آشنایی دارند، با دیدن این مانیتور جدید خیلی سورپرایز نخواهند شد. زیرا همه جوانب مانیتور از پایه آن گرفته تا طراحی قسمت عقب مانیتور باعث شده اند که مانیتورهای ایسوس در نوع خودشان بهترین باشند.
 
ابعاد کلی این مانیتور با احتساب پایه نصب شده ۲۱.۹ در ۱۹.۶ در ۹.۷۲ اینچ است و وزن کامل آن 9.88 کیلوگرم است. حالا که صحبت از استند یا پایه این مانیتور شد، باید گفت که یکی از اجزای برجسته مانیتور است. این پایه تا حد زیادی ارگونومیک است و امکان چرخش افقی آن از سمت چپ به راست در زاویه ۲۵ درجه وجود دارد. دامنه شیب عمودی آن نیز از ۵ درجه تا ۲۰ درجه متفاوت است. این مانیتور قابلیت چرخش در زاویه ۹۰ درجه را نیز دارد و می توانید به عنوان یک نمایشگر ثانویه از آن استفاده کنید. اما از آنجایی که هزینه زیادی صرف خرید این نمایشگر می کنید چرا به عنوان نمایشگر اصلی تان از آن استفاده نکنید!
 
زاویه پایه این مانیتور شبیه مدل ROG Swift Asus PG35VQ است که دارای یک نوع آفست با طراحی مارپیچ مانند است. این طراحی می تواند تمام لوازم کیبوردی که گیمر به آن ها نیاز دارد تا در وضعیت راحتی باشد را در خود جای دهد. به علاوه مانیتور را در نزدیک ترین حالت ممکن نگه می دارد.
 
حال بیایید درباره اندازه صفحه نمایشگر صحبت کنیم. اگر چه این قیمت بالا برای یک پنل ۲۴.۵ اینچی غیر معقول به نظر می رسد، اما پشت طراحی و عرضه این مانیتور، تحقیقات و منطق وجود دارد. این اندازه نمایشگر همان چیزی است که بیشتر گیمرهای حرفه ای دنبال آن می گردند (به علاوه در مطالعه ای که امسال انجام شد، PCmag نشان داد که وقتی صحبت از لوازم جانبی گیمینگ می شود، گیمرها حاضرند هزینه زیادی را صرف خرید مانیتور مناسب کنند). 

اگر چه دور از انتظار به نظر می رسد اما بیشتر گیمرهای حرفه ای و افرادی که در زمینه بازی های الکترونیکی مهارت دارند، نمایشگرهای کوچک تر را ترجیح می دهند. علت این موضوع این است که هر چه صفحه نمایش کوچک تر باشد، تمام اجزاء بازی (همچون دشمن ها، وضعیت سلامت و مهمات) در منطقه دید فرد قرار دارند و امکان کنترل بیشتری روی آن ها وجود دارد. هر چه کمتر مجبور باشید برای نگاه کردن به شخصیت های بازی (خصوصا بازی هایی مثل MOBA و FPS که در ۳۶۰ فریم بر ثانیه را رد می کنند) سر خود را بچرخانید، سریع تر می توانید عکس العمل نشان دهید و به همین نحو سریع تر می توانید دشمنان را بکشید. اگر برای به دست آوردن چنین قابلیت هایی، قصد دارید هزینه کنید، تمام چیزی که اهمیت دارد نحوه عملکرد صفحه نمایشگر هنگام اوج رقابت است.

حال ممکن است بپرسید که چرا این همه سرعت اهمیت دارد؟ با توجه به گفته های انویدیا (Nvidia) در دنیای رقابت در زمینه گیمینگ، حتی یک تفاوت ۴ درصدی باعث تغییر زیادی در بازی می شود. برای واضح شدن این موضوع یک مثال می زنیم، در بازی های المپیک تابستانه ۲۰۱۶، ۱ درصد باعث تفاوت بین مدال نقره و طلا در دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر زنان و مردان شد.

مانیتور گیمینگ
 
این شرکت در حال کاهش فاصله میان شروع بازی و آماده به کار شدن مانیتور است و اگر چه ممکن است که این پیشرفت خطی نباشد (مانیتور Swift 360Hz نسبت نوسازی سریع تری نسبت به مانیتور 240Hz دارد) اما وقتی در حال رقابت با سایر رقبا در رده های بالا هستید، کوچک ترین مسائل هم اهمیت دارند.


 
قابلیت نمایش منو روی صفحه (OSD) در این مانیتور به طرز غیر قابل باوری تکامل یافته است و امکان تنظیم دستی تمام عملکردهای مانیتور را به شما می دهد. کنترل رنگ، قابلیت های بازی و سیستم رنگ RGB را می توانید متناسب با نیازتان یا سبک بازی تان تغییر دهید. همچنین تمام تنظیمات را می توان در قسمت پروفایل شخصی ذخیره کرد. در این شرایط زمانی که می خواهید منو را از بازی به دیدن فیلم تغییر دهید، می توانید تنظیمات (مثل حساسیت رنگ) را تغییر دهید.

تست کردن مانیتور Swift 360 هرتز: یک پنل FIPS
 
همچون تمام مانیتورهای ایسوس که امروزه به بازار عرضه شده اند، مانیتور Swift 360Hz دارای سیستم Aura Sync است. این سیستم شامل یک سری چراغ های LED است که زیر لوگوی ROG در عقب مانیتور قرار دارند. می توانید نورپردازی این مانیتور را برنامه ریزی کنید تا یک سری نور با الگو و موج های مشخص را ساتع کند.
از نظر پورت (درگاه)، مانیتور Swift 360 هرتز مجهز به یک پورت HDMI 2.0 و یک دیسپلی پورت 1.4b اسلات، دو پورت داون استریم (downstream) 3.0 و یک جک هدفون برای عبور صدا است. نداشتن اسپیکر یکی دیگر از قابلیت های این مانیتور است. از آن جایی که هدف اصلی از طراحی این مانیتور برای گیمرهای حرفه ای بوده و تمام کسانی که از این مانیتورها استفاده می کند از یک هدست مخصوص گیمینگ برای شنیدن صدای قدم های دشمنان از دور استفاده می کنند، وجود اسپیکر ضرورتی ندارد.

تست کردن مانیتور Swift 360 هرتز: یک پنل FIPS

مانیتور Swift 360 هرتز بر اساس تکنولوژی پنل IPS پرسرعت (FIPS) ساخته شده است. این تکنولوژی در اوایل امسال، در مانیتورهای گیمینگ ایسوس با مشخصات TUF 280 هرتز آغاز به کار کرد. تکنولوژی FIPS از الگوی ولتاژی که بهینه سازی شده در نمایشگرهای IPS استفاده می کند که محدودیت هایی مثل نرخ تازه سازی، زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی (input lag) را پشت سر گذاشته است. همچنین عملکرد بصری آن مثل پنل هایی که بر اساس TN و VA هستند نمی باشد.

 دقت رنگ مانیتور Swift 360
 
برای شروع ارزیابی دقت رنگ مانیتور Swift 360 هرتز، با کمک یک نرم افزار کالیبراسیون CalMAN و یک اسپکترومتر (طیف سنج) مدل X-Rite i1Basic Pro 3 به بررسی گاموت sRGB (درصدی از یک فضای رنگ استاندارد) پرداختیم.

مدل مانیتور گیمینگ

امروزه، با توجه به مدل مانیتور گیمینگ، نتایج رنگ برخی از مانیتورها مورد استقبال قرار می گیرند و برخی دیگر مورد پذیرش واقع نمی شوند. اما برای مانیتوری که تنها به هدف گیمینگ طراحی شده بود، انتظار چنین استقبالی را نداشتیم. در تست گاموت محدوده رنگ sRGB در این مانیتور خیلی متعجب نشدیم، زیرا امروزه اکثر مانیتورهای گیمینگ برای تشدید رنگ، مشکلی ندارند.

اما زمانی که قصد تست کردن بازه رنگی DCI-P3 را داشتیم، کمی شرایط جالب تر شد...

به عنوان یک نمایشگر IPS، این مانیتور می تواند بازه رنگی DCI-P3 را به طرز استثنایی ای دوباره بازسازی کند و در رتبه زیر مدل Apple Pro Display XDR قرار بگیرد. دوباره تکرار می کنم: مانیتور Swift 360 هرتز که تنها برای گیمینگ طراحی شده بود، جایگاه اول در نتایج DCI-P3 را به Apple Pro Display XDR واگذار کرد. 

در بررسی فضای رنگی Adobe RGB، این پنل در نهایت از خود ضعف نشان داد. این مانیتور از نظر امتیاز با مانیتور ViewSonic XG270 در یک رده امتیازی قرار می گیرد. نتیجه پوشش مانیتور Swift 360 هرتز حدود ۷۶.۳ درصد است اما هر دوی این مانیتورها در بین تمام مانیتورهایی که امسال تست کردیم، جایگاه آخر را به خود اختصاص داده اند.

FIPS در مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN
 
در بررسی حداکثر روشنایی ۴۰۵.۸ نیت در محدوده ی دینامیکی استاندارد (SDR) و ۴۵۱.۱ نیت در محدوده دینامیکی بالا (HDR)، سطح روشنایی مانیتور Swift 360 هرتز در حد انتظارات ظاهر شد. اما با این حال، مانیتور از نظر سطح سیاهی نتیجه ۰.۲۸ را نشان داد که برای هر مانیتور ی عددی نسبتا بالا تلقی می شود. این نمایشگر دارای نسبت کنتراست 1,611:1 است.

در مرحله بعدی تصمیم گرفتیم که نحوه عملکرد این مانیتور را در تمام نماها بررسی کنیم (البته برای تست عملکرد مانیتورهای گیمینگ معمولا این فاکتور خیلی در نظر گرفته نمی شود). در نتیجه آن را از طریق کالر چکر (ColorChecker) بررسی کردیم. این تست برای بررسی دقت رنگ مانیتورها انجام می شود.

بررسی FIPS در مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN
 
این مانیتور بر اساس استاندارد فضای رنگی Rec.709 BT.2020 بررسی شد. رتبه ای که این مانیتور به دست آورد 1.44 dE بود (که فرم کوتاه شده deltaE یا دلتا ای است) و هر عددی زیر ۲.۰ خارج از حد استاندارد در نظر گرفته می شود. البته ایسوس اظهار می کند که این عدد باید زیر 1.5dE باشد. با این که این مانیتور به طور انحصاری برای گیمینگ طراحی شده است، اما برخی از ادیتورها یا طراحان تازه کار عکس ها هم می توانند از آن استفاده کنند.

در نهایت بعد از استفاده از HDFury 4K Diva، تاخیر ورودی ۱.۱ میلی ثانیه را ثبت کردیم که توانست رکورد MSI Optix MPG341CQR را بشکند. MSI Optix MPG341CQR دارای رکورد ۱.۴ میلی ثانیه بود. این شواهد نشان دادند که FIPS یک تکنولوژی صفحه نمایش برتر است. اگر طراحان مانیتور بتوانند FIPS را در قیمت مقرون به صرفه عرضه کنند و مانیتورهایی مثل Swift 360 هرتز را با قیمت مناسب در دسترس همه قرار بدهند، می توان ادعا کرد که سیستم های TN و VA خیلی قدیمی شده اند و متعلق به زمان گذشته هستند.

بررسی FIPS در مانیتور گیمینگ Asus ROG Swift 360Hz PG259QN

 مانیتور Swift 360

وقتی روی مانیتور Swift 360 هرتز گیم ها را اجرا کردم، متوجه شدم که هدشات هایی (گلوله به سر) که در بازی ندای وظیفه (Call of Duty) شلیک می کردم سریع تر به هدف برخورد می کنند. در بازی ای مثل ندای وظیفه که در آن عکس العمل سریع از اهمیت زیادی برخوردار است، هر چیزی که بتواند سرعت را بالاتر ببرد ارزش بالایی دارد.
بعد از انجام بازی هایپر اسکیپ (Hyper Scape) من می دانستم که این مانیتور بهترین گزینه است. این بازی هم تا حد زیادی به عکس العمل خیلی سریع بستگی دارد و با تنظیمات درست می تواند سرعت ۳۶۰ فریم بر ثانیه را حفظ نماید. برای سری بازی های Tribes هم می توانید از این مانیتور استفاده کنید.

وقتی صحبت از تماشای محتوای ویدئویی با مانیتور Swift 360 هرتز می شود، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. FIPS در اصل نوعی از نمایشگر IPS است، در نتیجه رنگ های مانیتور Swift 360 هرتز پررنگ هستند، کنتراست این مانیتور مناسب است و به علت نتایج DC-P3 قوی، می توانید در استراحت بین گیم ها فیلم تماشا کنید.

حالا سوال این است که آیا بعد از استفاده از Swift 360 هرتز نسبت به زمانی که از مانیتور 240 هرتز استفاده می کردم ۴ درصد سرعت بیشتر را احساس کردم؟ پنل ۳۶۰ هرتز به طور جهانی برای بازی های الکترونیکی استفاده می شود پس هر فردی که بازی های الکترونیکی را انجام می دهد (یا هدف انجام این کار را دارد) باید به این پنل به عنوان یک مانیتور ضروری برای ارتقاء گیمینگ خود نگاه کند.

پادشاه بعدی نمایشگرهای گیمینگ

ایسوس طی چند سال گذشته عملکرد موفقیت آمیزی داشته است و برای مانیتور ROG Swift 360Hz PG259QN نیز این موضوع صدق می کند. برای گیمرهای حرفه ای، گزینه بهتری نسبت به این مانیتور وجود ندارد. مانیتورهای 360 هرتز در خصوص اجرای برخی از محبوب ترین بازی های جهان، عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند. در خصوص مانیتورهای گیمینگ، یک ارتقاء ۴ درصدی گاهی به معنای تفاوت بین جایگاه اول و جایگاه آخر است.

اما قبل از خرید این مانیتور یک سوال نهایی هست که باید از خودتان بپرسید: آیا واقعا به مانیتور 360 هرتز نیاز دارید؟

برای خود من که کمی مسن تر و کندتر از گیمرها هستم، استفاده از مانیتور 360Hz نسبت به 240Hz تفاوت چندانی ندارد. اما این تنها نظر من است. برای هر کسی که در زمینه بازی های الکترونیکی حرفه ای است و این بازی ها را جدی می گیرد و زمان کافی برای انجام آن ها را دارد، قطعا مانیتور 360Hz ارزش پرداخت هزینه بیشتری را دارد.

پادشاه بعدی نمایشگرهای گیمینگ
 
نمایشگر 24.5 اینچی 360Hz نسبت به نمایشگر 240Hz قیمت بالاتری دارد اما از نظر قیمت با مانیتور ViewSonic Elite XG270 تفاوت کمتری دارد. این فاصله قیمت ها کم نیست اما با کیفیت تصویری که ما از FIPS دریافت می کنیم، هزینه اضافی ای که برای این مانیتور پرداخت می کنیم نتیجه بخش است و علاوه بر تاثیر مثبتی که روی عملکرد گیمینگ می گذارد روی سایر جنبه ها نیز تاثیرگذار است.

آخرین چیزی که قبل از خرید مانیتور 360Hz باید به آن توجه کنید چیست؟ بازی هایی که بیشتر اوقات انجام می دهید روی خرید مانیتور مناسب تاثیر می گذارند. در حال حاضر، حتی مدل های مانیتوری مثل Nvidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition هم می توانند برخی از بازی ها را تا 360 فریم بر ثانیه پشتیبانی کنند. این بازی ها شامل این مواردند: کانتر استرایک: گلوبال آفنسیو (CS:GO)، لیگ افسانه ها (League of Legends)، اورواچ (Overwatch)، فورتنایت (Fortnite)، هایپر اسکیپ (Hyper Scape)، رینبو سیکس: سیج (Rainbow Six: Siege) و ولورنت (Valorant).

البته این موضوع می تواند برای مانیتورها متفاوت باشد. اگر تنها CS:GO بازی می کنید و سیستمی دارید که قدرتی در محدوده مدل GeForce GTX 1660 Ti با پردازنده Ryzen 3 3300X و Intel Core i5 یا i7 دارد، احتمال این که بتوانید با تنظیمات درست، به 360fps برسید وجود دارد.

اگر بازی دلخواهتان (مثل Call of Duty: Warzone) به علت محدودیت سیستم، روی سیستم های 240fps (یا کمتر) اجرا می شود، یک مانیتور 240 هرتزی می تواند کار شما را راه بیندازد.

البته تضمین می شود که این موضوع با انتشار کارت های گرافیک سری Ampere انویدیا تغییر می کند. این شرکت همچنین کارت گرافیک های قدرتمندتری را نیز عرضه کرده و با افزایش قدرت GPU، نرخ فریم (frame rates) نیز افزایش پیدا می کند. بازی هایی همچون Doom Eternal که روی موتورهای مدرن پایه گذاری شده اند، نرخ فریمی حدود 1,000fps دارند. و همان گونه که تکنولوژی کابل های رابط و پنل ها در حال پیشرفتند، ممکن است ده سال دیگر تعجب کنیم که چگونه روی سیستم هایی کمتر از 360Hz بازی می کردیم. البته امروز هم من چنین سوالی از خود می پرسم! برای بررسی لیست قیمت کامپیوتر و قطعات جانبی دیگر آن به فروشگاه ما سر بزنید.