راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون 
تلویزیون یک وسیله ارتباطی است که می تواند تصاویر متحرک افراد و اشیا مختلف را از مسافت های دور به واسطه امواج الکتریکی پخش کند. 

قیمت تلویزیون

حدود قیمت کلی تلویزیون ها از 2 میلیون تا 80 میلون بوده و رنج قیمت تلویزیون های ایرانی از 2 میلیون تا 21 میلیون می باشد. 
راهنمای خرید تلویزیون 
1-    اولین موردی که در خرید تلویزیون باید به آن توجه کنیم، قیمت آن است. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت تلویزیون ها میتوان به برند، سایز صفحه، کیفیت تصویر، ضخامت صفحه و… اشاره نمود.
قبل از هرچیزی باید بودجه‌ی خود را در نظر بگیریم و اینکه چه مقدار می خواهیم هزینه کنیم سپس با در نظر گرفتن بودجه و سلیقه خود گزینه مناسب را انتخاب میکنیم.
2-    دومین مورد این است که تلویزیونی با برندهای مطرح و باکیفیت را برای خرید انتخاب کنیم. هیچ وقت نباید فقط به خاطر ارزانی کالا اقدام به خرید آن نماییم. از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی دلیل نیست. باید برندی را خریداری کنیم که چند سالی بتوانیم از آن استفاده نماییم.
3-    مورد سوم، حتما باید به متراژ محیطی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد، توجه کنیم. برای مثال قرار دادن تلویزیون ۶۵ اینچی در اتاق ۱۲ متری اصلا کار عاقلانه ای نیست چرا که کوچک بودن اتاق باعث می شود خیلی نزدیک به تلویزیون بنشینیم و همین امر چشمانمان را دچار آسیب می کند. بنابراین در انتخاب تلویزیون حتما به متراژ اتاق مدنظرتان توجه کنید.
4-    مورد بعدی رزولوشن تلویزیون می باشد. رزولوشن یا دقت تصویر به کیفیت تصویر و تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش گفته می شود. همین پیکسل ها هستند که باعث شفافیت و وضوح کیفیت صفحه می شود. با افزایش پیکسل ها، کیفیت صفحه هم افزایش می یابد و صفحه به اصطلاح شارپ تر می شود. بنابراین حتما در هنگام خرید تلویزیون باید به رزولوشن دقت کنید. 
رزولوشن تلویزیون های رده پایین ۷۲۰ پیکسل، رده‌ی متوسط ۱۰۸۰ پیکسل و رده بالا و پیشرفته ۴k می باشد. در نتیجه سراغ تلویزیونی با رزولوشن بالا بروید.
5-    اگر به دنبال خرید تلویزیونی با قیمت مناسب هستید، به سراغ تلویزیون های FULL HD ۱۰۸۰ بروید و اگر به کارایی و طول عمر اهمیت می دهید، پیشنهاد ما به شما تلویزیون ۴k  است.
6-    قبل از خرید تلویزیون مشخص نمایید که آیا تلویزیون های خمیده را دوست دارید یا خیر. مدل های خمیده زیبایی خاصی به خانه شما می بخشند. از طرفی صفحه‌ی این تلویزیون ها به گونه ای است که اصلا باعث اذیت شدن چشم ها نمی شود و خمیدگی آن در راستای انحنای چشم است. 
تنها ویژگی منفی این مدل ها، قیمت بالای آن می باشد.
7-    حتما باید به تعداد تجهیزاتی که قرار است به تلویزیون وصل نماییم دقت کنیم. تلویزیون انتخابی شما باید دارای پورت هایی از جمله سینمای خانگی یا ساندبار، کنسول بازی و… باشد تا بعدا به مشکل بر نخورید.
8-    مورد بعدی توجه به هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون است. اگر تلویزیون، بدون سیم به اینترنت متصل شود، هوشمند می باشد و در غیر این صورت هوشمند نیست.
9-    توجه به کیفیت صدا نیز یکی دیگر از نکات لازم در خرید تلویزیون می باشد. بعضی از تلویزیون ها با وجود ضخامت کم، کیفیت تصویر خوبی دارند ولی صدای واضح و باکیفیتی ندارند و باید از سینمای خانگی یا ساندبار استفاده نمایید.
10-    و در آخر اگر اهل بازی کردن یا تماشای زیاد فیلم هستید، خرید تلویزیونی با نرخ به‌روز‌رسانی حداقل ۱۲۰ هرتز را به شما توصیه می کنیم.


گیرنده دیجیتال 
گیرنده دیجیتال یا دیجیتال رسیور (ست آپ باکس) یک راه ارتباطی بین تلویزیون و PC یا TV، PC بوده و وسیله ای با یک تیونر می باشد که امواج تلویزیونی را توسط آنتن از مرکز دریافت کرده و پس از رمز گشایی به صورت صدا و تصویر به تلویزیون منتقل می کند و شما می توانید به وسیله این دستگاه همه شبکه های درون استانی صدا و سیما را بدون برفک و نویز تماشا کنید.
علت استفاده از گیرنده دیجیتال تلویزیون
اکثر مخاطبان محتوای ویدئویی به دنبال کیفیت تصویر بالا هستند و از طرفی امروزه کمتر کسی پیدا می شود که محتوای ویدئویی کیفیت پایین را بپسندد، به همین دلیل صدا و سیما اقدام به جایگزینی دستگاه های جدید و دیجیتالی به جای دستگاه های قدیمی آنالوگ خود کرد. بنابراین برای دریافت همه شبکه ها به یک گیرنده دیجیتال تلویزیون نیاز دارید.
انواع گیرنده دیجیتال تلویزیون
گیرنده دیجیتال معمولی(Av) : در صورتی که شما از تلویزیون های قدیمی استفاده می کنید که ورودی HDMI  ندارند، پیشنهاد ما به شما خرید گیرنده های دیجیتالی معمولی است. این دستگاه توسط کابل AV یا همان سه فیش سفید، زرد و قرمز می تواند به تلویزیون وصل شود و چانچه شما بخواهید گیرنده دیجیتالی اچ دی و فول اچ دی بخرید، کیفت تصویر هیچگونه تغییری نکرده و فقط هزینه بیشتری پرداخت می کنید.
گیرنده دیجیتال HD و FULL HD: چنانچه تلویزیون شما ورودی HDMI داشته باشد، پیشنهاد ما به شما خرید مدل های اچ دی و فول اچ دی است. از طرفی به علت اینکه تلویزیون شما از کیفیت تصویر اچ دی پشتیبانی می کند، شما می توانید شبکه های تلویزیونی را با بهترین کیفیت تماشا کنید.
نکات مهم و کاربردی در خرید گیرنده دیجیتال 
نوع سخت افزار: اولین نکته، توجه به نوع سخت افزار دستگاه است، هرچه برد پاور دستگاه قدرتمندتر و قوی تر باشد، طول عمر دستگاه بیشتر است و همچنین هرچه تیونر دستگاه قوی تر باشد، قدرت گیرندگی دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.
قیمت دستگاه: قیمت یک وسیله می تواند نقش مهمی در انتخاب شما ایفا کند، بنابراین ابتدا مقدار بودجه خود را برای خرید گیرنده دیجیتال مشخص کنید. با مشخص شدن مقدار بودجه، اکثر مدل ها خود به خود از دامنه جستجوی شما خارج خواهند شد. 
نوع و تعداد خروجی: سومین نکته توجه به تعداد ورودی USB مورد نیاز شما است. بعضی از دستگاه ها می توانند چند پورت یو اس بی داشته باشند. همچنین نوع خروجی تصویر و صدا را نیز باید مورد بررسی قرار دهید، خروجی تصویر شامل AV و HDMI است.
خروجی RF :  در صورتی که گیرنده دیجیتال را برای تلویزیون های خیلی قدیمی می خواهید که حتی خروجی AV هم ندارند، به خروجی RF نیاز خواهید داشت.
خروجی صدا (اوپتیکال): در مواردی که شما می خواهید صدا توسط سینمای خانگی پخش شود، به این خروجی نیاز دارید تا بتوانید وسیله کابل اوپنیکال صدای تلویزیون را در دستگاه سینمای خانگی پخش کنید. 
قابلت ضبط PVR : در بسیاری از مدل ها قابلیت اینکه برنامه های مورد علاقه خود را توسط گیرنده ضبط و در صورت نیاز دوباره پخش کنید، وجود دارد. این امر در صورت اتصال فلش مموری و یا هارد دیسک به دستگاه اتفاق می افتد. 
از طرفی لازم به ذکر است که مدل های خیلی کمی هستند که دارای هارد داخلی هستند.
قابلیت پخش: چنانچه اهل تماشای فیلم می باشید، شاید بخواهید فیلم های روی فلش مموری یا هارد دیسک خود را در این دستگاه تماشا کنید. در این بخش باید به فرمت های ویدئویی قابل پخش در دستگاه توجه کنید. همچنین بهتر است از فرمت mkv پشتیبانی کند چرا که اکثر فیلم های با کیفیت و روز دنیا با این فرمت در اینترنت پخش می شوند.
گارانتی و خدمات پس از فروش: شاید داشتن ضمانت برای عده ای اهمیت زیادی نداشته باشد، ولی می تواند دلیل بر کیفیت داشتن دستگاه باشد. 
لازم به ذکر است که هیچ شرکتی تا زمانیکه از کیفیت محصول خود مطمئن نباشد آن را ضمانت نمی کند، چرا که برای شرکت هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت.
معرفی چند مدل از برترین گیرنده های دیجیتال
گیرنده دیجیتال دنای مدل DVB-T STB964T2
مشخصات محصول
فرمت های عکس قابل پخش PNG , BMP , JPG
فرمت های ویدیویی قابل پخش MKV, AVI, MP4, MPEG, MTS,...
قابلیت دریافت و پخش تصاویر Full HD
مجهز به خروجی HDMI و پورت USB
 نقاط قوت
امکان ضبط یک کانال و تماشای کانال دیگر در همان TS
قابلیت PVR با USB2.0، ضبط برنامه‌ها بر روی فلش مموری USB یا هارد اکسترنال
امکان پشتیبانی از فرمت‌های گسترده


گیرنده دیجیتال مکسیدر مدل MX-3 3001JL
مشخصات محصول
فرمت‌های عکس قابل پخش JPG
فرمت‌های ویدیویی قابل پخش MP4,MKV.H.265
امکان دریافت و پخش تصاویر Full HD
مجهز به خروجی HDMI و پورت USB
 نقاط قوت
امکان ذخیره سازی تا ۴۰۰۰ کانال تلویزیونی و رادیویی
امکان به روز رسانی نرم افزار به وسیله فرستنده صدا و سیما (OTA) و ورودی USB
قابلیت نمایش عکس در حالت سه بعدی با استفاده از عینک مخصوص
کابل Hdmi
 کابل های HDMI در زندگی امروز کاربرد فراوانی دارند و در لوازم دیجیتال مانند تلویزیون با درجه وضوح بیش‌تر یا دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته به کار می‌روند.
معرفی چند نمونه از کابل های HDMI
کابل HDMI طول 5 متر

مشخصات محصول
طول 500 سانتی متر
استفاده از کانکتورهای 15 پین برای پیشگیری از نوسانات مغناطیسی
استفاده از مغزی مس برای منتقل کردن تصویر با نهایت کیفیت
استفاده از شیلد محافظ جهت افزایش طول عمر کابل
قابل استفاده برای کامپیوتر، لپ تاپ، پروژکتور و دیگر دستگاه‌های دارای درگاه HDMI
کابل HDMI کام مدل C/A به طول 1.5 متر
مشخصات محصول
طول 150 سانتی متر
ساختاری کنفی مقاوم برای پیشگیری از تاب خوردگی،گرده خوردن و پاره شدن و ضربه
سازگاری با همه دستگاه‌های مولتی مدیا دارای پورت HDMI
این کابل با طول یک و نیم متر با تمام دستگاه‌ها با درگاه‌ای استاندارد HDMI سازگار است. پوشش کنفی این کابل از پیچ خوردن یا قطع شدن سیم در اثر استفاده طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

کنسول بازی 
کنسول بازی وسیله سرگرمی رایانه ای است که به منظور اینکه شما بتوانید روی تلویزیون یا مانیتور بازی کنید، طراحی شده است. اکس باکس 360 ، اکس باکس وان و پلی استیشن 4 و 3  از معروف ترین کنسول های بازی در دنیا هستند. کنسول بازی قدمت نسبت زیادی دارد. در طی چند سال گذشته کنسول بازی به قدری پیشرفت کرده که دارای امکاناتی همچون سیستم عامل هوشمند ، ذخیره سازی ، اینترنت، دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی شده است.
راهنمای خرید کنسول بازی
تنها به وسیله یک تلویزیون می توانید از امکانات هر کنسولی که می خرید، بهره مند شوید و نیاز به هیچ چیز دیگری ندارید.
احتمالا با گزینه های زیادی در هنگام خرید  یک کنسول بازی خانگی مواجه شوید که این مسئله باعث سردرگمی شما میشود. 
بیشتر کسانی که کنسول میخرند همیشه این سوال را میپرسند که کدام کنسول را بخرند یا کدام کنسول برایشان بهتر است و نگرانی هایی هم در این مورد دارند که نکند بعد از خرید کنسول دچار پشیمانی شوند.
هم اکنون انتخاب یک کنسول خوب کار دشواری است، دلیل این دشواری دو دستگی و رقابت تنگاتنگ بین مخاطبان است و همچنین هر کنسول بازی مخاطبان و دشمنان خود را دارد.

مهم ترین نکته قبل از اقدام به خرید کنسول در نظر گرفتن توان مالی و بودجه است، چرا که  وسایل کنسول مثل دوربین، دستگاه واقعیت مجازی و سایر اجزا را باید به صورت جدا  تهیه کنید.
 در خرید یک کنسول مشکلات زیادی وجود دارد که شاید اولین دردسر آن هم وجود بازی‌های انحصاری است.
بازی‌های انحصاری در فروش کنسول‌ها و جذب مخاطبان تاثیر زیادی دارند. اگر کنسول خاصی برای خرید مدنظرتان است، بهتر است قبل از خریدکردن به لیست بازی‌های انحصاری آن نگاه کنید تا بعدا از خرید خود دچار پشیمانی نشوید.
هر کنسولی ویژگی ها و امکانات خاص خودش را دارد از جمله اندازه،طراحی، صدای تولیدی از فن و غیره. 
همچنین هر کنسولی وسایل جانبی مخصوص خودش را دارد که باعث پر هیجان وشیرین تر شدن بازی می شوند.