راهنمای خرید تلویزیون؛ هر آنچه پیش از انتخاب تلویزیون باید بدانید

تلویزیون‌چیست؟
تلویزیون یک وسیله ارتباطی است که می تواند تصاویر متحرک افراد و اشیا مختلف را از مسافت های دور به واسطه امواج الکتریکی پخش کند. 
انواع تلویزیون
تلویزیون پلاسما : این تلویزیون‌ها دارای لامپ فلور سنت هستند که هرکدام از این لامپ ها اجزای شیشه‌ای مختلفی دارند. بین این لامپ ها دو صفحه قرار گرفته است که گاز نئون و زنون به آنها تزریق می شود. 
تلویزیون LCD: در این تلویزیون ها دو لایه شفاف بین صفحات وجود دارد که خیلی محکم به یکدیگر متصل شده اند.‌درون یکی از این صفحات کریستال قرار گرفته است. لازم بهذکر است که این کریستال‌ها نور ندارند و باید از منبع دیگری مثل لامپ فلورسنت نور دریافت کنند. 
در حالت کلی این تلویزیون‌ها دارای قابلیت کم یا زیاد کردن نور صفحه می باشند.  همچنین از ۶۰ هزار ساعت عمر مفید، چیزی معادل ۷ سال، بهره مند شده اند. 
تلویزیون LED: در این مدل از دیودهایی که وظیفه‌ی پخش کردن نور را بر عهده دارند، استفاده شده است که این قابلیت منجر به شفاف نشان دادن رنگ مشکی و کنتراست بالای آن می شود. LED ها در واقع همان تلویزیون‌های LCD هستند ولی با نور زمینه‌یLED .
تلویزیون OLED: این تلویزیون ها در طراحی خود از ظرافت خاصی بهره برده اند که باعث باریک تر شدن ضخامتشان شده است. این مدل تصاویر را با کیفیت FULL HD نشان می دهد و کیفیت آن خیلی بهتر از تلویزیون های پلاسما و LCD می باشد. 
در ساخت این تلویزیون از تعداد زیادی لامپ LED کوچک استفاده شده است. همچنین کنتراست این مدل بسیار بالاست و رنگ مشکی را با وضوح زیاد نشان می دهد‌.
تلویزیون QLED: شرکت سامسونگ در سال ۲۰۱۸  تلویزیون های  QLED را عرضه کرد. 
در این تلویزیون ها تصاویر بسیار طبیعی و با کیفیت دیده می شوند. از طرفی شکل ظاهری این مدل نیز هم بسیار شکیل و زیباست. در این تلویزیون ها که طول عمر خیلی بالایی دارد (با گذشت سالها دچار خدشه و مشکل نمی شوند) تصاویر را با جزئیات بیشتری می بینید.

حدودا قیمت تلویزیون ها از 2میلیون تا 80 میلون می باشد 


نکات مهم و کاربردی در خرید تلویزیون 
1    اولین موردی که در خرید تلویزیون باید به آن توجه کنیم، قیمت آن است. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت تلویزیون ها میتوان به برند، سایز صفحه، کیفیت تصویر، ضخامت صفحه و… اشاره نمود.
قبل از هرچیزی باید بودجه‌ی خود را در نظر بگیریم و اینکه چه مقدار می خواهیم هزینه کنیم سپس با در نظر گرفتن بودجه و سلیقه خود گزینه مناسب را انتخاب میکنیم.
2-    دومین مورد این است که تلویزیونی با برندهای مطرح و باکیفیت را برای خرید انتخاب کنیم. هیچ وقت نباید فقط به خاطر ارزانی کالا اقدام به خرید آن نماییم. از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی دلیل نیست. باید برندی را خریداری کنیم که چند سالی بتوانیم از آن استفاده نماییم.
3-    مورد سوم، حتما باید به متراژ محیطی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد، توجه کنیم. برای مثال قرار دادن تلویزیون ۶۵ اینچی در اتاق ۱۲ متری اصلا کار عاقلانه ای نیست چرا که کوچک بودن اتاق باعث می شود خیلی نزدیک به تلویزیون بنشینیم و همین امر چشمانمان را دچار آسیب می کند. بنابراین در انتخاب تلویزیون حتما به متراژ اتاق مدنظرتان توجه کنید.
4-    مورد بعدی رزولوشن تلویزیون می باشد. رزولوشن یا دقت تصویر به کیفیت تصویر و تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش گفته می شود. همین پیکسل ها هستند که باعث شفافیت و وضوح کیفیت صفحه می شود. با افزایش پیکسل ها، کیفیت صفحه هم افزایش می یابد و صفحه به اصطلاح شارپ تر می شود. بنابراین حتما در هنگام خرید تلویزیون باید به رزولوشن دقت کنید. 
رزولوشن تلویزیون های رده پایین ۷۲۰ پیکسل، رده‌ی متوسط ۱۰۸۰ پیکسل و رده بالا و پیشرفته ۴k می باشد. در نتیجه سراغ تلویزیونی با رزولوشن بالا بروید.
5-    اگر به دنبال تلویزیون قیمت مناسب هستید، به سراغ تلویزیون های FULL HD ۱۰۸۰ بروید و اگر به کارایی و طول عمر اهمیت می دهید، پیشنهاد ما به شما تلویزیون ۴k  است.
6-    قبل از خرید تلویزیون مشخص نمایید که آیا تلویزیون های خمیده را دوست دارید یا خیر. مدل های خمیده زیبایی خاصی به خانه شما می بخشند. از طرفی صفحه‌ی این تلویزیون ها به گونه ای است که اصلا باعث اذیت شدن چشم ها نمی شود و خمیدگی آن در راستای انحنای چشم است. 
تنها ویژگی منفی این مدل ها، قیمت بالای آن می باشد.
7-    حتما باید به تعداد تجهیزاتی که قرار است به تلویزیون وصل نماییم دقت کنیم. تلویزیون انتخابی شما باید دارای پورت هایی از جمله سینمای خانگی یا ساندبار، کنسول بازی و… باشد تا بعدا به مشکل بر نخورید.
8-    مورد بعدی توجه به هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون است. اگر تلویزیون، بدون سیم به اینترنت متصل شود، هوشمند می باشد و در غیر این صورت هوشمند نیست.
9-    توجه به کیفیت صدا نیز یکی دیگر از نکات لازم در خرید تلویزیون می باشد. بعضی از تلویزیون ها با وجود ضخامت کم، کیفیت تصویر خوبی دارند ولی صدای واضح و باکیفیتی ندارند و باید از سینمای خانگی یا ساندبار استفاده نمایید.
10-    و در آخر اگر اهل بازی کردن یا تماشای زیاد فیلم هستید، خرید تلویزیونی با نرخ به‌روز‌رسانی حداقل ۱۲۰ هرتز را به شما توصیه می کنیم.
خرید تلویزیون ایرانی 
طی چند سال اخیر برندهای داخلی معتبری در بازار تلویزیون روی کار آمده‌اند.
وجود برندهای ایرانی در بازار باعث شده تا رقابت جذابی میان کالاهای ایرانی و خارجی شکل بگیرد. محصولات ایرانی از نظر قیمت، پشتیبانی و گارانتی نسبت به محصولات خارجی وضعیت بهتری دارند و همین دلایل بسیاری از خریداران را به سمت کالاهای ایرانی ترغیب کرده است.

رنج قیمت تلویزیون های ایرانی از 2 میلیون تا 21 میلیون می باشد.
معرفی بهترین تلویزیون های ایرانی
تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 65XKU635
تلویزیون ال ای دی هوشمند جی پلاس مدل GTV-65JU821S
تلویزیون هوشمند شهاب مدل 65SH102U1
معرفی ارزان ترین تلویزیون های ایرانی
تلویزیون ال ای دی هوشمند جی پلاس مدل GTV-40KH612N سایز 40 اینچ
تلویزیون ال ای دی دنای مدل K-43D1 سایز 43 اینچ
تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن مدل 43XK580 سایز ۴۳ اینچ
تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن مدل 43XT745 سایز 43 اینچ
تلویزیون ال ای دی ایکس ویژن مدل 49XK580 سایز 49 اینچ
تلویزیون ال ای دی هوشمند شهاب مدل LED50SH201U1 سایز 50 اینچ
تلویزیون ال ای دی هوشمند جی پلاس مدل GTV-50KU722S سایز 50 اینچ


گیرنده دیجیتال 
گیرنده دیجیتال یا ست آپ باکس یک راه ارتباطی بین تلویزیون و PC یا TV، PC است. همچنین این دستگاه قابلیت‌های زیادی را برای تلویزیون های آنالوگ به ارمغان می آورد.
نکات مهم در انتخاب و خرید گیرنده دیجیتال
1- مشخص کردن مقدار بودجه برای خرید
2- حساس بودن نسبت به پورت‌های خروجی دستگاه 
3- تهیه دستگاهی که مورد تایید صدا و سیما( تکتا) است
4- توجه به ویژگی‌های سخت افزاری گیرنده 
5- طرح و نوع آنتن در دریافت شبکه‌های دیجیتال اثر گذار است.
6- گیرنده‌ی دیجیتال باید بتوانند فرمت‌های رایج را اجرا نمایند.
7- گیرنده دیجیتال امواج و سیگنال را دریافت کرده و امکان پخش دیجیتال برای تلویزیون‌های که از تیونر بهره نمی‌برند را فراهم می‌کند.


کنسول بازی 
کنسول بازی وسیله سرگرمی رایانه ای است که به منظور اینکه شما بتوانید روی تلویزیون یا مانیتور بازی کنید، طراحی شده است. اکس باکس 360 ، اکس باکس وان و پلی استیشن 4 و 3  از معروف ترین کنسول های بازی در دنیا هستند. کنسول بازی قدمت نسبت زیادی دارد. در طی چند سال گذشته کنسول بازی به قدری پیشرفت کرده که دارای امکاناتی همچون سیستم عامل هوشمند ، ذخیره سازی ، اینترنت، دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی شده است.
نکات مهم و کاربردی در خرید کنسول بازی
هر کنسول خانگی می خرید، تنها به وسیله یک تلویزیون می توانید از امکانات آن بهره مند شوید و نیاز به هیچ چیز دیگری ندارید.
هنگامی که بخواهید یک کنسول بازی خانگی بخرید، احتمالا با گزینه های زیادی مواجه میشوید و این مسئله باعث سردرگمی شما میشود. 
بیشتر کسانی که کنسول میخرند همیشه این سوال را میپرسند که کدام کنسول را بخرند یا کدام کنسول برایشان بهتر است و نگرانی هایی هم در این مورد دارند که نکند بعد از خرید کنسول دچار پشیمانی شوند.
هم اکنون انتخاب یک کنسول خوب کار دشواری است، دلیل این دشواری دو دستگی و رقابت تنگاتنگ بین مخاطبان است و همچنین هر کنسول بازی مخاطبان و دشمنان خود را دارد.
 در خرید یک کنسول مشکلات زیادی وجود دارد که شاید اولین دردسر آن هم وجود بازی‌های انحصاری است.
بازی‌های انحصاری در فروش کنسول‌ها و جذب مخاطبان تاثیر زیادی دارند. اگر کنسول خاصی برای خرید مدنظرتان است، بهتر است قبل از خریدکردن به لیست بازی‌های انحصاری آن نگاه کنید تا بعدا از خرید خود دچار پشیمانی نشوید.
هر کنسولی ویژگی ها و امکانات خاص خودش را دارد از جمله اندازه،طراحی، صدای تولیدی از فن و غیره. 
همچنین هر کنسولی وسایل جانبی مخصوص خودش را دارد که باعث پر هیجان وشیرین تر شدن بازی می شوند. 
مهم ترین نکته قبل از اقدام به خرید کردن کنسول در نظر گرفتن توان مالی و بودجه است، چرا که  وسایل کنسول مثل دوربین، دستگاه واقعیت مجازی و سایر اجزا را باید به صورت جدا  تهیه کنید.
چه کنسول بازی بخریم ؟
ایکس باکس وان ،سوییچ و پلی استیشن ۴ کنسول هایی هستند که هرکدام نقاط مثبت و منفی منحصر به فرد  خود را دارند و اینکه چه کنسولی باید توسط خریدار انتخاب شود، بستگی به اولویت های او دارد. شما هم  کافی‌ست سلیقه خود را بیابید تا بتوانید کنسول مناسب خود را بخرید. مثلا اگر بازی‌های نینتندو را دوست دارید، کنسول سوییچ برای شما  مناسب است و چنانچه کنسول نینتندو سوییچ را بخرید می‌توانید از آن هم به‌صورت یک کنسول خانگی و هم کنسول قابل حمل استفاده کنید.
پلی استیشن ۴ تنها کنسولی است که میتواند از واقعیت مجازی پشتیبانی کند همچنین  بازی  های اختصاصی و با کیفیت زیادی دارد. 
ایکس باکس وان اس هم می‌تواند بلو ری‌های ۴K را پخش کرده و هم از بازی‌های نسل‌های قدیمی‌تر ایکس‌باکس پشتیبانی ‌کند که خیلی خوب است. 
به عنوان حرف آخر می‌توان گفت هیچ‌کدام از این کنسول‌ها بی‌کیفیت نیستند و با مشخص کردن اولویت‌های شخصی خودتان، می‌توانید مناسب ترین کنسول را برای خود انتخاب کنید.