رونمایی کمپانی انویدیا از سه سری کارت‌ گرافیک RTX 3000

شرکت انویدیا در شهریور امسال از جدیدترین کارت‌های گرافیک خود یعنی کارت‌گرافیک RTX 3070، RTX 3080 و RTX 3090 رونمایی کرد که بر پایه‌ی معماری امپر ساخته شده‌اند. این سه کارت گرافیک جدید، خانواده انویدیا و سری کارت گرافیک RTX 3000 را تشکیل می‌دهند که همگی در پیکربندی Founders Edition و با طراحی جدید و با دو فن عرضه شده اند. همچنین شرکت انویدیا گفته است که با استفاده از لیتوگرافی جدید۸ نانومتری، این معماری تازه ۲ برابر عملیات به‌ازای هر کلاک و ۱/۹ برابر بهره‌وری انرژی بیشتری نسبت به معماری نسل قبلی خود، یعنی تورینگ دارد به همین دلیل این کارت ها نسبت به سری قبل گران تر هستند.
کارت‌ گرافیک های خانواده امپر انویدیا مجهز به نسل دوم هسته‌های RT و نسل سوم هسته‌های سری تنسور هستند. این کارت‌ها با رابط کاربری PCIe نسل چهارم متناسب می باشند و خروجی تصویر HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4a را ارائه می‌دهند.
از دیگر قابلیت های این سری انویدیا، می توان به قابلیت Omniverse Machinima اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به کمک محتوا و ابزارهای درون بازی، ویدیو یا انیمیشن بسازند و آن را در فضای اینترنت منتشر کنند.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز کارت گرافیک کلیک کنید

کارت‌ گرافیک RTX 3000

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یک برد الکترونیکی است که بر روی آن قطعات چیپست ها، آی سی، سیستم‌های خنک کننده و مدارات تأمین انرژی و ... جای گرفته‌اند. این کارت بر روی مادربرد نصب می‌شود و اطلاعات از طریق مدارهای مخصوص بر روی مادربرد انتقال داده می‌شود. 
از مهم‌ترین بخش‌های کارت گرافیک که به آن مغز کارت گرافیک هم می‌گویند، پردازنده گرافیکی است. این بخش نقش مترجم را بر عهده دارد و داده‌ها را از cpu یا پردازنده دریافت می‌کند و آن را تبدیل به تصاویر قابل فهم می‌کند و به ما نمایش می‌دهد.
در حال حاضر نیز کارت گرافیک از گران قیمت ترین بخش‌های یک سیستم است چرا که کار گرافیکی و بصری سیستم بر عهده آن است و هرچه کارت گرافیک شما قدرتمندتر باشد به همان نسبت تصاویر برای شما با کیفیت‌تر و بهتر است. 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF-GTX1650-O4G-GAMING

چرا باید کارت گرافیک RTX 3000 و در کل این سری از کارت گرافیک ها را به عنوان کارت گرافیک خرید کنیم؟

قسمت کارت گرافیک سیستم شما از مهم‌ترین بخش‌های سیستم است که اگر از قطعات کامپیوتر مطلوبی استفاده نکنید و یا کارت گرافیک شما از رده خارج باشد، شما در انجام فعالیت‌ها به طور قطعی با مشکل مواجه خواهید شد.
برای مثال اگر شما علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای باشید، تنها زمانی می‌توانید به‌سادگی با سیستم خود بازی کنید و یک بازی با کیفیت بالا و بدون لگ را تجربه کنید که یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشید. از طرف دیگر اگر شما فعالیت سنگینی با سیستم خود دارید و به کارهای گرافیکی و رندر گیری می‌پردازید باید به دنبال یک سیستم قدرتمند باشید تا بدون هیچ مشکلی فعالیت‌های خودتان را انجام دهید.
برای اینکه بتوانید بدون هیچ مشکلی فعالیت‌های خود را انجام دهید باید از کارت‌های گرافیکی قدرتمندی استفاده کنید. به همین منظور خرید کارت گرافیک سری 3000 به شما پیشنهاد داده می‌شود که از جدیدترین کارت‌های گرافیکی در جهان می‌باشد که تقریباً تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند. برای مطلع شدن از قیمت کارت گرافیک rtx3000 می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

چرا باید کارت گرافیک RTX 3000 بخریم؟

کارت گرافیک RTX 3080

کارت گرافیک RTX 3080 دارای ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X با سرعت کلاک ۱۹ گیگابایت ‌برثانیه است. همچنین هدف این کارت گرافیک، اجرای محتوای 4K با نرخ ثابت ۶۰ فریم ‌برثانیه می باشد. 
کارت گرافیک GeForce RTX 3080 بر پایه پردازنده گرافیکی GA102-200 تولید شده  و دارای ۸٬۷۰۴ هسته کودا با فرکانس بوست ۱,۷۱۰ مگاهرتز است. با  توجه به گزارشات شرکت انویدیا، RTX 3080 نسبت به کارت گرافیک RTX 2080 تا دو برابر عملکرد بیشتری دارد.
کارت گرافیک RTX 3080 در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ (مصادف با ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰) و با قیمت  ۶۹۹ دلار روانه‌ی بازار شد.
با توجه به اطلاعاتی که از این کارت گرافیک به دست آمده، مشخص شده است که این کارت گرافیک قدرت بالایی دارد و انودیا بر روی این کارت گرافیک بسیار کار کرده است.
تمامی کارت‌های گرافیکی amper از فناوری ray tracing پشتیبانی می‌کنند و به همین دلی شروع نام آن‌ها با rtx است. با توجه به اینکه سیستم‌های گیمینگ و بازی‌ها روز به روز دارند پیشرفت می‌کنند به همین دلیل باید هم توقع داشت که سیستم‌های گیمینگ و کارت‌های گرافیک روز به روز توان‌افزایی کنند و ارتقا پیدا کنند. این مدل از سری کارت گرافیک RTX 3000 می تواند به خوبی نیاز های یک کاربر حرفه ای و نیمه حرفه ای و خواسته هایش را از سیستم عامل را برآورده کند.

کارت گرافیک RTX 3090

کارت گرافیک پرچمدار یعنیRTX 3090  با قیمت ۱۵۰۰ دلار، در مقایسه ‌با Titan RTX  حدودا دو برابر قوی‌تر است. همچنین هدف این گرافیک، اجرای بازی‌ها در وضوح 8K و نرخ ثابت ۶۰ فریم ‌برثانیه می باشد.
کارت گرافیک GeForce RTX 3090 به عنوان پرچمدار خانواده امپر انویدیا دارای ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X  است و از پهنای باس ۳۸۴ بیتی در سرعت کلاک ۱۹٫۵ گیگابایت ‌برثانیه بهره می برد. 
پردازنده‌ی گرافیکی از نوع  GA102-300 می باشد و دارای تعداد سرسام‌آور ۱۰٬۴۹۶ هسته‌ی کودا (CUDA) است. 
این کارت‌های گرافیک جدید سری امپر برپایه‌ی لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ ساخته شده‌اند که با بهبود چشمگیر راندمان انرژی به نسل قبل همراه است. فرکانس بوست هسته‌ها ۱,۶۹۵ مگاهرتز می باشد و در مجموع شاهد ۳۵۰ وات توان تولیدی کلی (TGP) هستیم.  TGP ، به حداکثر میزان توانی که منبع تغذیه سیستم باید  به کارت گرافیک ارائه دهد، گفته می شود.
با توجه به اعلامیه رسمی شرکت انویدیا، کارت گرافیک GeForce RTX 3090 تا  50 درصد قوی تر از کارت گرافیک نسل قبل RTX 2080 Ti  است. 
این کارت گرافیک دارای یک کولر با طراحی جدید متشکل ‌از سه درگاه و یک جفت فن خنک‌کننده دوطرفه است تا بتواند در دمای پایین‌تر و صدای کم‌تر کار کند.
نکته قابل توجه این است که نسخه Founders Edition کارت‌های گرافیک RTX 3080 و RTX 3090 از اتصال جدید ۱۲ پین NVIDIA بهره مند شده اند. از آنجایی که کارت‌های گرافیک سفارشی به طور معمول اتصالات ۸ پین دوتایی دارند، یک کابل مبدل ۸ به ۱۲ پین به همراه کارت‌های نسخه پایه‌دار در جعبه برای کاربران عرضه می شود. 
کارت گرافیک RTX 3090 در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۹ (مصادف با 24 سپتامبر) و با قیمت ۱،۴۹۹ دلار در بازار جهانی عرضه شد. درکل به نظر می رسد این کارت گرافیک بهترین مدل از سری کارت گرافیک RTX 3000 در خانواده انویدیا است.

بیشتر بخوانید: کارت گرافیک های گیمینگ

کارت گرافیک RTX 3070

کارت گرافیک GeForce RTX 3070 بر پایه پردازنده گرافیکی GA104-300 تولید شده و دارای ۵٬۸۸۸ هسته کودا با فرکانس بوست سرعت ۱,۷۳۰ مگاهرتز است. همچنین این کارت گرافیک دارای ۸ گیگابایت حافظه ۲۵۶ بیتی GDDR6 با سرعت کلاک ۱۶ گیگابایت‌برثانیه است. 
با توجه به گزارشات انویدیا کارت گرافیک RTX 2070 s از RTX 2080 Ti، پرچمدار نسل قبل، سریعتر می باشد . این کارت گرافیک در آبان ۱۳۹۹ (مصادف با اکتبر ۲۰۲۰) با قیمت ۴۹۹ دلار در بازار جهانی عرضه شده است.

نکاتی برای خرید کارت گرافیک

این که شما کارت گرافیک rtx 3000 را بر روی سیستم خود نصب کنید، کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما باید قبل از آن مطمئن شوید که کارت گرافیک از مادربرد شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. 
شما باید به فاکتورهای زیادی در کارت گرافیک دقت کنید مانند تعداد اسلات ها و اندازه کارت گرافیک و محل قرارگیری آن. همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه داشته باشید، میزان انرژی است که این کارت گرافیک مصرف می‌کند. برخی از کیس ها به دلیل قدرت پاور پایین نمی‌توانند از کارت گرافیک های پرقدرت پشتیبانی کنند. 
حتماً قبل از خرید کارت گرافیک و نصب آن از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید و حتی اگر مسلط به سخت‌افزارهای سیستم نیستید، اسمبل کردن یا ارتقای سیستم شخصی خود را به متخصصین این حوزه بسپارید تا از خطرات آسیب دیدگی سیستم جلوگیری کنید.

نکاتی برای خرید کارت گرافیک

نتیجه گیری 

با توجه به ارتقای روزافزون سیستم‌های خانگی و افزایش اطلاعات و خواسته‌های کاربران، کارت‌های گرافیک نیز رو به روز در حال پیشرفت هستند و اطلاعات خود را مطابق با تقاضای روز بالا می‌برند تا نیازهای کاربران برطرف شوند. 
از همین رو کارت گرافیک سری 3000 رونمایی شده است که با توجه به افزایش اطلاعات گیمینگ و افزایش اطلاعات بازی‌های و سیستم‌های گرافیکی، توانسته است به خوبی تمام نیازهای کاربران را برطرف کند. برای آن که از قیمت rtx 3000 مطلع شوید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
در انتها امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما گذاشته باشیم، در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره رایگان هستید می‌توانید با کارشناسان فروشگاه آنلاین بروز کالا در تمامی ساعت شبانه روز در ارتباط باشید.