آشنایی با انواع تونر و برندهای مهم ایران که باید بدانید

به طور کلی چاپگر یا همان پرینترهای لیزری از کارتریج برای چاپ بهره می گیرند و در این بین جهت عمل کردن کارتریج باید از تونر استفاده شود. در این بین چاپگرهای لیزری شامل انواع کارتریج می‌شود.

 در این مطلب می خواهیم به توضیح عمده تونر و برند های مهم آنها بپردازیم. پرینتر را به دو دسته جوهرافشان و لیزری تقسیم می کنند که در نوع جوهر افشان از جوهر و در نوع لیزری از مواد پودری به نام تونر استفاده می شود. تونر درون یک مخزنی به نام کارتریج قرار می گیرد و در حقیقت کارتریج ها را باید از قطعات مصرفی پرینترها به حساب آورد.

در حالی که جوهر به صورت یه ماده غلیظ اما تونرها پودری هستند و درون کارتریج پرینترهای لیزری قرار گرفته و عمل چاپ انجام می گیرند. همانطور که جوهر برای پرینتر جوهرافشان لازم است، برای پرینتر لیزری نیز تونر نقش بزرگی دارد و بدون آن عملیات چاپ انجام نخواهد گرفت.

تونر

قیمت پرینتر

قیمت پرینتر باتوجه به نوع آن متفاوت است. برای مثال در پرینتر لیزری قیمت بیشتری را شاهد هستیم اما در نوع جوهری به مراتب قیمت کمتر است زیرا فناوری ساده‌تری را دربرمی گیرد. از این رو باید دقت داشت که کدام نوع را می خواهید مورد استفاده قرار دهید. از این رو ممکن است نوع لیزری چندان مناسب نباشد و هزینه بالایی را دربرگیرد. از این رو بهتر بوده گزینه جوهرافشان انتخاب شود که کاربردی تر است و نیاز مخاطب را به خوبی برآورده خواهد کرد.

انواع تونر کارتریج

کارتریج ها انواعی دارند و هریک ویژگی های خاصی را دربرمی گیرند که موجب خواهند شد تا عملکرد پرینترها بهبود یابند. چاپگرها همانطور که گفته شد، قابلیت هایی دارند و به افراد اجازه می دهند تا تجربه کاربری قابل توجهی داشت. همچنین باید بیان که تونرها در پرینترهای لیزری نقش بزرگی دارند و بدون آنها نمی توان عمل چاپ را انجام داد.

همچنین کارتریج ها اجازه می دهند تا بتوان در پرینتر لیزری عمل چاپ یا پرینت را انجام داد. به طور کلی چند نوع تونر کارتریج پرینترهای لیزری داریم که باید به مدل بطری شکل، با مخزن تونر سنتی، سیستم مرکب جامد و چندی دیگر اشاره کرد.

در نوع بطری شکل، تونر کارتریج بی شباهت به بطری آب نیست و درون دستگاه پرینتر لیزری قرار می‌گیرد و عملیات چاپ را انجام می دهد. این کارتریج با ارسال تونر به غلطک و درام موجب خواهد شد تا پرینت صورت گیرد. در این نوع کارتریج نگهداری باید به شکل دقیق انجام گیرد و احتمال دارد که در دراز مدت نیاز به تعمیر و بررسی داشته باشد.

یکی از مزایای اصلی این نوع تونر کارتریج، هزینه کم تعمیر بوده و به صرفه محسوب می شود. البته دیگر مدل های بزرگتری هم هستند که هزینه تونر کمتری دارند.

در مدل کارتریج مخزن تونر سنتی، بدنه از جنس پلاستیک بوده و البته دوام کافی را دارد. این کارتریج نیز دارای غلطک بوده و فاقد این بخش نیست زیرا هر کارتریجی باید از غلطک برخوردار باشد. به طور اقتصادی تونر کارتریج سنتی هزینه بیشتری می طلبد زیرا از قطعات متعددی برخوردار است. این موضوع قطعا در هنگام انتخاب تاثیر دارد. همانطور که گفته شد، هر یک از این کارتریج ها ویژگی ها و طراحی خاص خود را دارند. بنابراین باتوجه به ساختار عملکردی متفاوت از خود نشان می دهند.

آخرین نوع تونر کارتریج سیستم مرکب جامد است. دستگاه ها و پرینترهای فتوکپی چندکاره برای چاپ از جوهر استفاده می کنند. آنها به کارتریج سیستم مرکب جامد مجهز هستند که موجب خواهد شد شاهد عملکرد متفاوتی باشیم. با تمام این اوصاف انواع تونر کارتریج ها بدین شکل تقسیم می شوند و قابلیتی از خود نشان می دهند.

انواع جوهر پرینتر

پرینترها همانطور که گفته شد به دو مدل لیزری و جوهری تقسیم می شوند. در مدل جوهری انواعی است و ما در این قسمت قصد داریم با انواع جوهر پرینتر آشنایی پیدا کنیم. یکی از جوهرها Dye Base نام داشته که با قیمتی پایین و کاربری ساده بسیار پرکاربرد است. البته یکی از مشکلات آنها پایداری و مقاومت پایین می باشد.

دیگر جوهر موردنظر Pigment Base نام دارد و از ذرات حلالی برخوردار است. متاسفانه به دلیل تولید پیچیده و دشوار قیمت بالایی دارند. همین امر موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی به تولید آن نداشته باشند.

جوهر دیگر Sublimation نام دارد و اگر در مجاورت گرما قرار گیرد، از حالت جامد به گاز تبدیل خواهد شد. بیشتر مواقع برای چاپ تصویر روی اشیا این جوهر را به کار می گیرند.

جوهر Fluorescent هم نوع دیگر است و توسط فلوئورسنت به تولید می رسد. این جوهرها تفاوت چندانی با سایر مدل ها ندارند. دیگر جوهر مورد اشاره جوهر نامرئی، جوهر هنری، جوهر مایع و برخی دیگر نام دارد که از عنوانشان پیداست چه نوعی هستند و چگونه ساختاری دارند.

این جوهرها هر یک ویژگی های خاصی داشته و برای اهدافی مورد استفاده قرار می گیرند.

تونر

 

درام کارتریج چیست؟

یک دستگاه کپی اجزای مختلفی داشته و بدون این قطعات نمی تواند عملیات چاپ یا همان پرینت را انجام دهد. بی شک یکی از مهم ترین بخش دستگاه پرینتر همان کارتریج است و خود کارتریج هم یک بخش مهمی به نام درام دارد.

کارتریج اگر فاقد درام باشد، نمی تواند به درستی عمل کرده و نقش حیاتی ایفا می کند. این قطعه به صورت یک میله استوانه ای بوده که به انتقال تصویر موردنظر روی کاغذ می پردازد. در واقع عملیات اصلی چاپ بوسیله درام انجام می گیرد. این قطعه سطحی براق داشته و رسانای نور هم محسوب می شود.

درام ها از سلنیوم یا مواد دارای حساسیت بالا تشکیل می شوند که رسانای قابل توجه در الکتریسیته هستند. اصلی ترین ویژگی درام همین خاصیت رسانای الکتریکی و حساسیت بالا آن بوده که می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. نحوه فعالیت درام بدین شکل بوده که پیش از شناسایی تصویر، اطلاعات به سطح درام منتقل می شود. درام که از بار الکتریکی مثبت بهره می برد، بار الکتریکی قسمت مشخص شده تصویر توسط لیزر را تغییر می دهد و در آن قسمت تونر شارژ عملیات جذب را انجام می دهد و در نهایت عملیات صورت می گیرد. بنابراین باید درام را عضو مهم کارتریج پرینتر دانست و بدون آن نمی توان عملکردی از پرینتر انتظار داشت.

شارژ کارتریج چیست

هر پرینتری برای عملکرد نیاز به یک خوراک دارد که صرف نظر از نوع جوهرافشان یا لیزری باید به تونر یا جوهر اشاره کرد. کارتریج هم نام مخزنی بوده که جوهر یا تونر در آن قرار می گیرد. یک پرینتر پس از مدت زمان طولانی کاربری، تونر یا جوهر آن به اتمام می رسد و نیاز است تا به شارژ آن پرداخت. شارژ کارتریج توسط افراد متخصص یا کارشناس انجام می گیرد، بنابراین اگر به شکل غیرحرفه ای انجام گیرد ممکن است آسیبی به پرینتر وارد شود. پس چه بهتر به صورت دقیق و درست این فرآیند انجام گیرد.

شارژ کردن کارتریج بسته به حجم کار شما با پرینتر دارد. بنابراین اگر کاربری بسیاری با پرینتر دارید، نیاز است هر چند هفته یا هر چند ماه کارتریج را شارژ کنید. هر چه کاربری بیشتر باشد، مدت زمان هر وعده شارژ هم کوتاه خواهد شد.

اگر شما نیز از پرینتر جوهرافشان یا لیزری برخوردارید که می خواهید به شارژ آن بپردازید، در صورت عدم داشتن تجربه در شارژ بهتر است این عمل توسط افراد باسابقه انجام گیرد. بنابراین باید توجه کنید که چه زمانی نیاز به شارژ تونر کارتریج دارید، زیرا اگر به آن دقت نکنید، هنگام کار با پرینتر شاهد عدم فعالیت آن خواهید بود.

همانطور که گفته شد، شارژ کارتریج باید توسط افراد متخصص انجام گیرد، در غیر این صورت اگر تجربه نداشته باشید، دردسرساز است.

 

بهترین کارتریج لیزری

تا به اینجا با کارتریج انواع پرینترها آشنایی پیدا کردیم. اکنون اگر فردی از شما پرسش کند که کارتریج چیست و چه نقشی دارد، به راحتی می توانید بیان کنید یک مخزن تونر بوده که در پرینترهای لیزری از آن بهره گرفته می شود. البته پرینترهای غیرلیزری یا همان جوهرافشان نیز دارای کارتریج هستند و جوهر درون این مخزن قرار می گیرد.

شاید این پرسش برای شما به وجود بیاید که بهترین کارتریج تونرها چیست تا آن را از میان انواع کارتریج به سادگی بتوان انتخاب کرد. یکی از آنها کارتریج مدل TN-315 برند Brother است. این برند یکی از کمپانی های فعال صنعت پرینترسازی بوده و با عرضه کارتریج های باکیفیت و بادوام توانسته نظر علاقمندان و طرفداران را جلب کند.

همچنین باید بیان داشت که کارتریج تونرهای لیزری در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان ساختار یکسان دارند آنچه آنها را از یکدیگر متفاوت می سازد، نوع مخز است که در یکی از آنها جوهر و دیگری تونر قرار می گیرد. شرکت Brother با سابقه فراوان و طولانی که در امر تولید کارتریج داشته، توانسته نظر علاقمندان و کاربران پرینتر را به خود جلب کند.

مدل TN-315 هم یکی از برترین کارتریج هایی بوده که می توان آن را انتخاب کرد.  این کارتریج کیفیت ترکیبات بالایی داشته و می تواند در یک تایم بیش از 1500 صفحه رنگی را پرینت کند. همچنین باید آن را با بیشتر پرینترهای برند Brother سازگار دانست. البته این کارتریج متاسفانه از نشتی جوهر هم رنج برده و فاقد ایراد نیست.

اما به طور کلی یک کارتریج کامل بوده و تجربه کاربری قابل توجهی می توان داشت. کارتریج های مدل TN-221BK, TN-221C, TN-221M و TN-221Y از برند Brother که هر یک ویژگی های قابل توجهی داشه و مدل هایی کارآمد به شمار می روند.

همانطور که گفته شد، ما سعی داریم در این بخش به بهترین مدل های کارتریج بپردازیم که به دنبال تهیه آن هستید. از مزایای آنها نیز بهتر است به سایز مناسب، چاپ بدون نشتی، پرینت 3500 صفحه، طراحی باکیفیت، عملکرد خوب در بیشتر پرینترها و برخی دیگر اشاره کرد.

ناگفته نماند این مدل ها قیمت بالایی دارند و شاید نتوان آنها را گزینه های خوش قیمت به حساب آورد. دیگر مدل MLT-D101S از سامسونگ است و کارتریجی کاربردی و در عین حال بادوام محسوب می‌شود.  بسیاری از افراد پرینترهای شرکت کره ای را گزینه ای قابل توجه دانسته که می توانند عملکردی فراتر از انتظار داشته باشند.

کارتریج MLT-D101S این شرکت نیز یک گزینه کاربردی است که باید به تهیه آن پرداخت و می تواند در طول زمان نیاز مخاطب را برآورده سازد. کارتریج مذکور بی صدا بوده و می تواند برای چاپ هزاران صفحه مناسب باشد. این کارتریج با کاربری طولانی از کار نخواهد افتاد و بادوام است.

کارتریج های شرکت HP نیز در نوع خود قابل توجه بوده و نظر مخاطب را به خوبی می توانند جلب کنند. مدل 85A یکی از همان گزینه هایی بوده که افراد می توانند به استفاده از آن برای مدت زمان طولانی بپردازند. کیفیت چاپ این کارتریج بیش از هر کارتریج دیگری است که می توان یافت.

با قرار گرفتن آن در دستگاه چاپگری از نوع HP، می توان بهترین بازدهی را کسب کرد و لذت برد. همچنین افراد می توانند شاهد یک مدل کارآمدی باشند و با آن کیفیت بالایی را بدست آورند. ناگفته نماند که این کارتریج شگفت انگیز است.

 

دیگر مدل MLT-D111S از سامسونگ است و کارتریجی کاربردی و در عین حال بادوام محسوب می‌شود.  بسیاری از افراد پرینترهای شرکت کره ای را گزینه ای قابل توجه دانسته که می توانند عملکردی فراتر از انتظار داشته باشند.

کارتریج MLT-D111S این شرکت نیز یک گزینه کاربردی است که باید به تهیه آن پرداخت و می تواند در طول زمان نیاز مخاطب را برآورده سازد. کارتریج مذکور بی صدا بوده و می تواند برای چاپ هزاران صفحه مناسب باشد. این کارتریج با کاربری طولانی از کار نخواهد افتاد و بادوام است.

دیگر کارتریج برتری که باید به آن اشاره داشت، کانن مدل FX-10 است. شرکت کانن همان کمپانی خوش نام عرصه تولید دوربین های تصویربرداری است و در این بین در زمینه پرینتر هم فعالیت دارد. یکی از مدل کارتریج های برجسته ای که باید به خرید آن پرداخت، مدل FX-10 بوده که شامل طراحی با بازدهی بالا شده و قیمت مناسبی هم دارد. بنابراین با گزینه ای رو به رو هستیم که در عین کیفیت مطلوب، قیمت بالایی نداشته تا مانعی در خرید افراد شود. شایان ذکر بوده کارتریج از استاندارد ISO/IEC هم بهره می برد و بنابراین باید آن را نمونه مناسب در میان کارتریج های تونرهای بازار دانست.