نقد و بررسی پلی استیشن 5

PS5 با ویژگی های خارق العاده جدید و یک کنترل کنندۀ قدرتمند، انقلاب خود را آغاز می کند.

 

تجزیه و تحلیل قیمت و تاریخ انتشار PS5

تاریخ انتشار PS5 در 12/19 نوامبر 2020
قیمت: 499.99 دلار / 449.99 پوند / 749.95 دلار استرالیا
قیمت نسخه دیجیتال PS5 399.99 دلار / 359.99 پوند / 599.95 دلار استرالیا
تاریخ انتشار PS5 در آمریکای شمالی ، استرالیا ، ژاپن ، کره جنوبی و نیوزیلند 12 نوامبر سال 2020 بود که تنها دو روز پس از انتشار رقبای نسل بعدی خود یعنی Xbox Series X و Xbox Series S  را پشت سر گذاشت. در جاهای دیگر ، این کنسول یک هفته بعد در تاریخ 19 نوامبر در دسترس قرار گرفت.
قیمت PS5 ، $ 499.99 / 449.99 £ / AU 749.95 دلار برای نسخۀ استاندارد کنسول با یک درایو دیسک Blu-ray 4K تعیین شده است. با این حال ، اگر این مبلغ بیشتر از مبلغی است که می خواهید هزینه کنید ، نسخه دیجیتال پلی استیشین 5 نیز وجود دارد که دارای درایو دیسک نیست و با قیمت 399.99 دلار / 359.99 پوند / 599.95 دلار استرالیا در دسترس است.
این بیشتر از قیمت عرضۀ PS4 و PS4 Pro است که هم اکنون هر دو 399.99 دلار به فروش رسیدند. 
سونی تنها سازنده کنسول نیست که دارای سخت افزار جدید باشد. همچنین باید Xbox Series X و Xbox Series S را در نظر بگیرید که تقریباً به طور همزمان در دسترس هستند.
این دو مورد به ترتیب 499 و 299 دلار قیمت دارند ، هر یک از آنها بررسی های جداگانه ای دارند. بنابراین ما در اینجا در مورد آنها وقت زیادی نمی گذرانیم.

طراحی PS5

·    بسیار بزرگ برای یک کنسول بازی مدرن
·    زیبایی شناسی فضای دو قطبی
·    اندازۀ بزرگ به معنای فضای بیشتر برای تهویه هوا و یک فن بزرگتر است
اگر کنسول های بازی دارای کلاس های وزنی بودند ، PS5 در دستۀ سنگین وزن قرار می گرفت. ما آن را در حدود 39 10.4 x 26 x سانتی متر اندازه گیری کرده ایم. اگرچه سطح منحنی ، اندازه گیری دقیق را دشوار می کند. وزن آن 4.5 کیلوگرم است. 
با در نظر گرفتن این اندازه گیری ها ، به راحتی می توانید بفهمید که PlayStation 5 بزرگترین کنسولی است که سونی تاکنون ساخته است.
بسیاری از افراد باید در مورد تنظیمات فعلی خود تجدید نظر کنند و یا مراکز تفریحی خود را کاملاً به روز کنند تا بتوانند دستگاه جدید سونی را در آن جای دهند و این مشکلی است هنگام تهیه کنسول جدید هیچ کس نباید نگران آن باشد.
در مورد رنگ و شکل کنسول ، خوب ، آنها می توانند به نوعی قطبی نیز باشند. برخی از ما در تیم کاملاً به طراحی PS5 علاقه داریم ، در حالی که برخی از آن متنفر هستند. با این وجود انکار نمی شود که اندازه جذاب و دو رنگ بودن آن در هر خانه ای مورد توجه است.
یکی از عناصری که لمس لذت بخشی دارد و توسط تیم TechRadar به طور جهانی مورد پسند قرار گرفته است ، نورپردازی ظریف سیستم است که هنگام کار کنسول یا حالت استراحت ، رنگ آرامش ایجاد می کند.
این به ظاهر و فضای PS5 در فضای اتاق می افزاید و نمایانگر یک تداوم خوب از PS4 است. تقریباً مانند PS4 ، وقتی کنسول در حالت استراحت است ، نور نارنجی می شود و هنگامی که PS5 روشن می شود از آبی به سفید تغییر می کند.

عملکرد PS5

·    قابلیت گیم پلی 4K /  120fps و همچنین پشتیبانی از 8K / 60fps
·    زمان بارگذاری سریعتر به لطف SSD جدید
·    Tempest فناوری صوتی سه بعدی مانند Atmos-lite است
·    سیستم تقریباً همیشه خنک و ساکت اجرا می شود
از نظر مشخصات ، PS5 از نظر فنی یک سخت افزار قابل توجه است. پردازنده گرافیکی جدید سفارشی RDNA 2 وجود دارد که می تواند رزولوشن 4K را با سرعت 120 فریم در ثانیه دهد و پردازنده هشت هسته ای AMD Zen-based 2 با سرعت کلاک 3.5 گیگاهرتز دارد.
16 گیگابایت حافظه GDDR6 و NVMe SSD به این دستگاه اضافه کنید... نتیجۀ آن دستگاهی با مشخصات زیبا است.
در واقع ، تنها مسئله واقعی که ما در مشخصات فنی پلی استیشن 5 داریم این است که فقط به جای استفاده از SSD  1 یا 2 ترابایتی فقط از SSD 825 گیگابایتی استفاده می کنیم.
این تصمیم به وضوح برای کاهش هزینه های کنسول اتخاذ شده است ، اما این بدان معناست که اگر در مورد نصب و راه اندازی بازی های خود منطقی نباشید ، به سرعت فضای ذخیره سازی خود را تمام می کنید.
این کنسول با 667.2 گیگابایت حافظه ذخیره سازی قابل استفاده ، ارائه می شود که در حدود 16 بازی برای آن تعیین شد: که شامل Astro's Playroom و Marvel's Spider-Man: Miles Morales و بازی های مختلف PS4 مانند God of War و Detroit: Beyond Human  است.
فضای موجود در واقع کمی فراتر از آن بود که فکر می کردیم ، گرچه مسافت پیموده شده بسته به اندازۀ بازی هایی که نصب کرده اید، متفاوت خواهد بود.
امکان ارتقا حافظه داخلی با NVMe SSD دارای مجوز PlayStation وجود دارد ، اما مسئله اینجاست که این گزینه در هنگام راه اندازی توسط سونی قفل شده است. البته سونی این درگاه توسعه را باز می کند ، برای آشکار کردن جای خالی SSD ، باید از صفحه پلاستیکی PS5 بیرون بیایید.
این روش بصری ترین روش ها نیست و به نظر می رسد یک نظارت جزئی از طرف سونی است. اما امیدوارم این تنها کاری باشد که باید یکبار انجام دهید.
خبر خوب این است که شما همچنین می توانید از درایو های سخت و SSD های داخلی با اتصال به پورت USB استفاده کنید. زمان بارگیری سریع را که از SSD داخلی و اختیاری (در حال حاضر قفل شده) SSD دارید ، تجربه نخواهید کرد. اما اگر از SSD خارجی استفاده کنید ، باز هم شاهد افزایش چشمگیری در بارگذاری عملکرد زمان بر روی یک هارد دیسک مکانیکی معمولی خواهید بود.
ما یک SSD خارجی را به یکی از پورت های USB PS5 وصل کردیم و روند تنظیم کارها بدون دردسر انجام شد. این کنسول تشخیص می دهد که یک درایو خارجی متصل شده است و پس از قالب بندی ، ما توانستیم بازی های PS4 را ذخیره و انتقال دهیم. با این وجود نمی توانید بازی های PS5 را ذخیره کنید یا داده ها را در فضای ذخیره سازی ذخیره کنید ، بنابراین این را بخاطر بسپارید.

 

حافظۀ پلی استیشین 5

پردازنده: پردازنده مبتنی بر AMD Zen 2 با 8 هسته در 3.5 گیگاهرتز (فرکانس متغیر)
GPU: 10.28 TFLOPs ، 36 CU در 2.23GHz  (فرکانس متغیر)
معماری :GPU سفارشی RDNA 2
رابط حافظه: 16 گیگابایت GDDR6 / 256 بیتی
پهنای باند حافظه: 448 GB / s
حافظه داخلی: SSD 825 گیگابایتی سفارشی
فضای ذخیره سازی قابل استفاده: 667.2 گیگابایت
توان5.5 :IO گیگابایت بر ثانیه (خام) ، معمولاً 8-9 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)
فضای ذخیره سازی قابل ارتقا: اسلات NVMe SSD
ذخیره سازی خارجی: پشتیبانی از USB HDD (فقط بازی های PS4)
درایو نوری: درایو Blu-ray 4K UHD

کنترل کنندۀ PS5 DUALSENSE

کنترلر جدید DualSense مانند انقلابی در DualShock 4 است. موارد برجستۀ محرکهای سازگار و بازخورد لمسی هستند.
دکمۀ بی صدا می تواند میکروفن شما را بی صدا کند یا اگر تلویزیون شما دارای HDMI CEC است ، تلویزیون شما را بی صدا کند.
برای پیمایش در این دنیای شجاعانه جدید بازی های کنسولی ، به یک دسته بازی جدید - یعنی کنترلر جدید  Sony DualSense - نیاز دارید. خوشحال می شوید که بشنوید که یک کنترلر DualSense در جعبه PS5 خود دارید. DualSense در دست شبیه DualShock 4 است که با PS4 عرضه می شود ، و به نظر ما نگه داشتن آن برای مدت طولانی بسیار راحت است.
DualSense نسبت به دسته های قبلی سونی سبک تر و متعادل است و بیشترین وزن آن در دستان کنترل کننده است. در حالی که اکثر کنترلرها از پوشش پلاستیکی مات سفید برخوردار هستند ، ته گیره ها دارای بافتی کمی خشن تر هستند که در واقع نگه داشتن کنترل کننده را آسان می کند و احتمال اینکه از دست شما خارج شود کمتر است.
در حقیقت ، اگر به دقت نگاه کنید ، بافت از دکمه های کوچک صورت PlayStation تشکیل شده است که کمی لمس آن را بهتر کرده است.
طرح رنگی کنترلر PS5 دو رنگ به چهار دکمه صورت که هنوز هم از مثلث کلاسیک ، دایره ، مربع و ضربدر یا (X) تشکیل شده است ، گسترش می یابد. با این حال اینها فاقد رنگ هستند و رویکرد مینیمالیستی PS Vita را به ما یادآوری می کنند.

ویژگی های PS5

·    رابط کاربری دوباره طراحی شده با صفحات چلپ چلوپ زیبا برای هر بازی
·    دکمه PlayStation از تمام ویژگی های جدید برخوردار است
·    ادغام موسیقی Spotify در PS5 برمی گردد
·    گپ مهمانی به شما امکان می دهد اشتراک گذاری صفحه را انجام دهید
طراحی یک چیز است ، اما آنچه واقعاً می تواند یک کنسول را به سطح بالاتری برساند مجموعه ویژگی های آن است که خوشبختانه PS5 در اینجا ارائه می شود.
PS5 در مورد آنچه کنسول های سونی در گذشته انجام داده است نوآوری دارد. در نتیجه ، ممکن است یک یا دو دقیقه طول بکشد تا به برخی از کنترل های جدید عادت کنید. فشار دادن و نگه داشتن دکمه PlayStation روی کنترل کننده دیگر سریع نیست به عنوان مثال منو ، اما در عوض یک مرکز کنترل جدید ارائه می دهد.
این عمل تقریباً مشابه منوی سریع عمل می کند و به شما امکان می دهد زیر منوهای مختلفی مانند لیست دوستان ، بارگیری های در حال انجام ، اعلان ها و اگر حساب خود را پیوند دهید ، Spotify را مشاهده کنید.
یکی از بارزترین ویژگی های جدید ، کارت های PS5 است که بیشترین تأثیر را کارت های فعالیت دارد. کارت ها عملکردهای مختلفی دارند که به شما امکان می دهد پیشرفت تروفی را ردیابی کنید ، به قسمت های خاصی از بازی مانند حالت چالش یا چند نفره بروید ، ببینید در چه سطح از سطح بازی هستید یا به راحتی اخبار یک سازنده را ببینید. حتی می توانید با استفاده از حالت تصویر در تصویر ، یک جریان مستقیم از گیم پلی دوست خود را تماشا کنید که بسیار جالب است.
با فشار دادن D-pad یا تکان دادن پایین چوب آنالوگ ، می توانید کارت های موجود را با یک نگاه مشاهده کرده و نیازی به بازدید از منوی اصلی بازی یا حالت خاص خود را پیدا کنید تا بفهمید چه خبر است. همچنین باید برای گیمرهایی که توانایی کمتری دارند نیز مفید واقع شوند ، زیرا می توانند شامل ویدیوهای راهنمای بازی در عناوین پشتیبانی شده باشند که به شما کمک می کند از چالش های خاص عبور کنید یا آخرین مورد قابل جمع آوری را پیدا کنید.

بازی های PS5

·    هر PS5 همراه با Astro’s Playroom نصب شده ارائه داده می شود.
·    عناوین اولیه برجسته Demon’s Souls و Spider-Man: Miles Morales هستند
·    مجموعه PlayStation Plus معرفی بسیار خوبی برای بازیکنان جدید است
·    سازگاری محدود با بازی PS3 ، PS2 و PSOne
اکثر کنسول ها با یک کتابخانۀ کامل از بازی ها درست در همان لحظه اجرا نمی شوند. همانطور که گفته شد ، آنچه شما از کتابخانه بازی فعلی پلی استیشن 5 می سازید ، به این بستگی دارد که شاهکارهای دوران PS4 را به پایان برسانید. بازی هایی مانند God of War ، The Last of Us Part II ، Marvel's Spider-Man و Uncharted 4: A Thief's .
اگر آنها را تمام نکرده اید یا اصلاً آنها را بازی نکرده اید ، می توانید بیش از دوازده بازی عالی داشته باشید تا از ثانیه ای که PS5 را از طریق سازگاری به عقب روشن می کنید ، انجام دهید.
اگر PS Plus دارید ، ممکن است به برخی از بازی های قدیمی که از کنار شما عبور کرده اند نیز دسترسی داشته باشید ، زیرا مجموعۀ جدید PlayStation Plus سونی شامل 20 بازی تعریف کننده از آخرین نسل است که می توانید در روز اول بارگیری کنید. هر PS5 نیز از قبل با Playroom Astro نصب شده است و یک ویترین هیجان انگیز برای کاری است که سیستم می تواند انجام دهد.
در حالی که همه افراد در TechRadar در مورد بازی بسته بندی سونی احساس یکسانی ندارند ، ما Playroom Astro را احمقانه اما سرگرم کننده دانستیم ، حتی اگر قرار نیست برنده بازی سال 2020 باشد.
این لیست از بازی ها شامل: Marvel's Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure و Demon's Souls است که همه از استودیوهای شخص اول سونی هستند ، در حالی که می توانید برخی از بازی های بزرگ شخص ثالث مانند Call of Duty: Black Ops Cold War، Godfall and Watchdogs: Legion را نیز در این دستگاه بازی کنید.