چگونه کامپیوتر مناسبی انتخاب کنیم؟

هنگام ساخت کامپیوتر ، یافتن بهترین اجزا ، صبر و استقامت شما را آزمایش می کند. ساخت یک کامپیوتر ممکن است قسمت ساده تری از روند کار باشد.
بنابراین انتخاب بهترین
کارت گرافیک ، پردازنده ، مادربرد یا حتی رم  RAM برای تطابق با نیاز و بودجه شما هرگز مثل قدم زدن در پارک نخواهد بود. اما ، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.
داشتن یک ایده خوب از آنچه می خواهید می تواند تجربۀ ساخت کامپیوتر شما را بسیار بهتر کند. با استفاده از این راهنما می توانیم به شما کمک کنیم برنامه ریزی و تحقیقات خود را آغاز کنید و بهترین اجزای رایانه را با قیمت مناسب پیدا کنید. این به شما کمک می کند تا در انتخاب درست بهترین اجزای رایانه در مسیر درست قرار بگیرید. به این ترتیب می توانید بدون استرس اضافی ، دکل خود را بلند و فعال کنید.
در اینجا معاملات اجزای PC Black Friday برای ساخت کامپیوتر بعدی شما آورده شده است.

بودجه

آنچه را که هرکس به شما می گوید فراموش کنید ، هر ساخت باید با دو نکته اساسی شروع شود. بودجه و جاه طلبی. بودجه واضح است ، مایلید چه مقدار پول نقد در دکل براق خود خرج کنید. و جاه طلبی؟ خوب این دقیقاً می فهمد که شما می خواهید با ماشین جدید خود چه کار کنید.
شاید عجیب به نظر برسد ، اما ارزش دلاری سیستمی که 700 دلار هزینه دارد بسیار بالاتر از ارزشی است که می توانید از یک هیولای 4000 دلاری استخراج کنید. هرچه بودجه کمتری داشته باشید ، برای به دست آوردن قطعات دیگر کامپیوتر مجبورید هر دلار را بیشتر کنید. با این حال ، فروش فصلی می تواند بودجه را به راحتی رعایت کند.


ما به شما توصیه می کنیم که برای ساختن یک کامپیوتر که به یک هدف واحد پایبند است ، تصمیم بگیرید. آیا یکی از بهترین رایانه های شخصی بازی را می خواهید؟ یا ترجیح می دهید یک کامپیوتر سینمای خانگی داشته باشید که بتواند به راحتی در اتاق نشیمن شما ترکیب شود؟ آیا می خواهید ویدیو را با کیفیت K4 ویرایش کنید؟ همه اینها برای به حداکثر رساندن صرفه جویی و عملکرد به اجزای رایانه شخصی مختلفی احتیاج دارند.
حتی اگر اکثر رایانه های شخصی اساساً قادر به انجام هر کاری باشند ، بهتر است بر روی اجزای رایانه مورد نیاز خود تمرکز کنید. زیرا ، با بهترین کامپیوترهای شخصی ، شما نمی خواهید همه حرفه ها را داشته باشید.
وقتی بدانید که دقیقاً می خواهید با ساخت کامپیوتر جدید خود چه کاری انجام دهید و می دانید بودجه شما چگونه است ، باید در مورد فاکتور شکل خود تصمیم بگیرید و اینکه آیا با اینتل یا AMD کار می کنید. و بعد از اتمام کار ، آماده ساخت هستید.

پردازنده

ما CPU را به هیچ وجه واحد پردازش مرکزی نمی نامیم ، این به معنای واقعی کلمه ، اساسی ترین قسمت ساخت هر رایانه است و به همین دلیل ما از اینجا شروع می کنیم. انتخاب بهترین پردازنده با تصمیم گیری بین AMD یا Intel شروع می شود زیرا آنها تراشه سازان غالب در این گروه هستند.
انتخاب این قسمت مناسب بودجه شماست. AMD Athlon و همچنین Intel Pentium و Celeron مقرون به صرفه بوده و برای کارهای محاسباتی اساسی ، پخش رسانه و برنامه های ساده سبک زندگی مناسب هستند. در همین حال ، Intel Core و AMD Ryzen به وسیع ترین طیف وسیعی از کاربرانی که به دنبال ساخت هر چیزی از یک HTPC ارزان قیمت تا یک کامپیوتر شخصی علاقه مند به بازی هستند ، خدمت می کنند. سرانجام در رده بالا ، Intel Core X و AMD Ryzen Threadripper برای بارهای کاری شدیدتر مانند تولید ویدیو ، مدل سازی سه بعدی و پخش کننده های جریان وجود دارد.


پردازنده های Core i5 اینتل به طور سنتی رایج ترین رایانه های شخصی برای بازی هستند. دلیل این امر این است که اکثر بازیهای جریان اصلی (خارج از عنوان استراتژی عجیب و غریب) از نظر پردازشی فشرده تر از پردازنده هستند ، بنابراین شما به بالاترین سیلیکون احتیاج ندارید. با این وجود ، در چند سال گذشته این امر به آرامی در حال تغییر است ، عناوینی مانند Battlefield V از عملکرد چند رشته پردازنده های رده بالاتر بهره می برند. با این وجود ، شما باید در بیشتر بازی ها با چیزی مانند Intel Core i5-9400 خوب باشید ، زیرا در اکثر بازی ها همگام خواهد بود.
و البته ، چون AMD سرانجام به فعالیت خود بازگشت ، ما AMD Ryzen 5 2600X را نیز کاملاً توصیه می کنیم. i5-8400 اینتل و AMD's Ryzen 5 2600X در هنگام بازی یک مشت خارق العاده دارند. اینتل با نرخ فریم درون بازی کمی به عملکرد تک هسته ای نزدیک می شود ، در حالی که AMD در کارهای محاسباتی و بارهای کاری بیشتر بازمی گردد.


خوب منظور ما از این حرف چیست؟ اساساً ،  پردازنده رایزن Ryzen 5 2600X دارای چند رشته است ، به این معنی که شش هسته و 12 رشته خشم Ryzen تخریب نشده و یک مقدار کامل پردازش اضافی برای همه و همه برنامه هایی که در کنار آن اجرا می کنید ، دارد و آن را برای پخش جریانی مناسب می کند.

مادربرد

هیچ CPU خوبی بدون مادربرد خوب کار نمی کند. بسته به نوع تراشه ای که انتخاب می کنید ، در انتخاب mobos با انواع مختلفی از چیپ ست های موجود در دسترس شما قفل می شود. اما اولین سوالی که به شما کمک می کنیم پاسخ دهید این است که مادربرد با چه اندازه ای مناسب شماست؟
تابلوهای ATX ، E-ATX و XL-ATX به سمت راه حل های گسترده ذخیره سازی و راه اندازی کارتهای گرافیکی سنگین آماده شده اند. اگر دنبال سیستم کوچکتر هستید ، Micro-ATX یا Mini-ITX مهمترین گزینه شماست و اندازه کم حجم تری را ارائه می دهد. البته به هزینه اسلات کمتری برای کارتهای گرافیک و سایر کارتهای PCIe.


پس از آن، انتخاب پردازنده نیز مشخص می کند که کدام مادربرد با سیستم شما کار خواهد کرد. این شامل اطمینان از سوکت پردازنده و همچنین داشتن چیپست مناسب است. به عنوان مثال ، تراشه های Intel Coffee Lake و Kaby Lake از نظر فنی با همان LGA1151 روبرو می شوند ، اما مورد اول به یک چیپست سری 300 نیاز دارد در حالی که دومی با چیپست سری 200 راه اندازی شد. به همین ترتیب ، Ryzen و Ryzen 2nd Generation هر دو سوکت AM4 یکسانی دارند ، اما جدیدترین تراشه های AMD بیشترین بهره را از جدیدترین پلتفرم X470 می برند.


بسته به اندازۀ شاسی و اگر با پردازنده اینتل همراه شده اید ،ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6  برای (ATX) ، Asus Z370-G  برای (Micro-ATX) یا  Asus ROG Strix Z370-I Gaming (Mini) -ITX این موارد کاملاً مناسب برای یک کامپیوتر مدرن مجهز به Intel است.
برای سازندگان AMD ، ما Wi-Fi Aorus X470 Gaming 7 را برای ساخت ATX ، ملات MSI B350M  (یک صفحه واقعی با بودجه عالی) ، برای دکل های Micro-ATX و ASUS ROG Strix X470-I Gaming برای دوستداران mini-ITX وجود دارد.
در آخر ، خواه با پیشنهادات ما همراه باشید یا نه ، همیشه باید به یاد داشته باشید که انتخاب مادربرد شما در نهایت مجموعه ویژگی ها ، حافظه و حافظۀ ذخیره سازی ، پرونده شما و چگونگی اورکلاک تراشه شما را تعیین می کند. (اگر در یک قسمت قفل نشده سرمایه گذاری کنید)

کارت گرافیک

کارت گرافیک مولفۀ اصلی سازنده هر کامپیوتر است که مشخص می کنند که رایانه شما چه چیزی را بصورت تصویری ارائه می دهد. در حالی که رایانه های شخصی می توانند فقط با گرافیک یکپارچه برای کارهای ساده و حتی پخش جریانی K4 کنار بیایند ، ایجاد رسانه و جعبه بازی خود به قدرت گرافیکی مجزا نیاز دارد که فقط یک CPU اختصاصی می تواند ارائه دهد. 
اگر می خواهید بازی هایی با رزولوشن p 1080 را بازی کنید ، ممکن است نگاهی به Nvidia GeForce GTX 1660 Ti یا Nvidia GeForce GTX 1660 بیندازید. هر یک از این کارت ها گزینه ای مطمئن برای "جفتک انداختن" خواهند بود و آنها در اکثر بازیهای AAA با سرعت p 1080 به راحتی 60 فریم بر ثانیه می دهد. هر دو این کارت ها باید حداقل تا 2 سال دوام بیاورند.
گزینه های دیگری وجود دارد ، AMD Radeon RX Vega 64 ، Vega 54 و  RX 580، مبارزان خارق العاده این کارت هستند ، اما آنها فقط نمی توانند در سطح قیمت گذاری پیش بروند.
با این حال ، اگر واقعاً می خواهید همه کاره شوید و برخی از بازی های سطح بالای K4 را انجام دهید ، می خواهید برخی از انبارها را روی Nvidia GeForce RTX 2080 یا RTX 2080 Ti بیندازید. این کارت ها گران قیمت هستند ، اما اگر می خواهید یک بازی K4 بدون مانع داشته باشید که باعث شود PS4 Pro به یک اسباب بازی ارزان تبدیل شود ، پیشنهاد ما 2080  Ti با 11 گیگابایت GDDR6 VRAM و 4352 هسته CUDA است.

حافظه

دقیقاً RAM چیست؟ حافظۀ دسترسی یا رم  RAM عملاً مایع حیاتی هر کامپیوتر شخصی است و شما برای یک سیستم سالم به مقدار کافی از آن نیاز دارید. مشابه حافظۀ کوتاه مدت شما ، RAM انبوهی از اطلاعات را برای مدت کوتاهی برای انجام سریع وظایف در اختیار شما قرار می دهد ، بنابراین به معنای واقعی کلمه تمام داده های شما از طریق این جز of رایانه شما عبور می کند.
با توجه به این نکته ، ما معمولاً از عملکرد بیشتر از سرعت را ترجیح می دهیم. به هر حال ، هیچ چیز نمی گوید "دزد قاتل" مانند باز کردن 38 برگه Google Chrome ، به علاوه Discord و یک بازی به انتخاب شما همزمان.

منبع تغذیه

یک عدد منبع تغذیه قابل اعتماد مهمترین قسمت ساخت رایانه شماست، زیرا وظیفه تأمین برق برای اجرای همه و سایر اجزای رایانه شما را بر عهده دارد. بدون این پایۀ اساسی ، کامپیوتر شما حتی نمی تواند راه اندازی شود.
در دنیای واقعی بعید است که شما برای ساخت یک CPU به بیش از 650W نیاز داشته باشید همانطور که در اینجا توصیه می کنیم. هنگام خرید برای PSU توصیه می شود یکی با ظرفیت 20٪ بیشتر از آنچه نیاز دارید تهیه کنید: 10٪ برای اورکلاک و 10٪ دیگر بنابراین شما PSU خود را همیشه خسته و تیز اجرا نمی کنید. هرچه درجه کارایی بالاتر باشد (از خوب به بهترین ؛ برنز ، نقره ، طلا ، پلاتین ، تیتانیوم) ، برق کمتری به عنوان گرما هدر می دهید.
اگر هرگز مطمئن نیستید که به مقدار آب مورد نیاز خود مراجعه کنید ، به PCPartPicker بروید ، مشخصات خود را وارد کنید و به بالای صفحه نگاهی بیندازید تا ببینید سیستم چند وات از دیوار می گیرد.
اینجا کم کاری نکن وقتی PSU ارزان می وزد ، می تواند کل سیستم شما را با خود ببرد.

کولرهای CPU

شما برای خنک کردن تراشه Ryzen یا Intel که انتخاب کرده اید ، به   فن یا کولر CPU  مناسب احتیاج دارید. کولرهای CPU به دو نوع اصلی خنک کننده های هوا و کولرهای مایع تقسیم می شوند.
همانطور که حدس زده اید خنک کننده های هوا ، از هوا برای هدایت گرما از طریق مجموعه ای از لوله های حرارتی و باله ها به نام هیت سینک استفاده می کنند. این نوع خنک کننده های CPU به طور کلی مقرون به صرفه بوده و نصب آن آسان است ، اما گاهی اوقات می تواند در نصب حافظه با پخش کننده های حرارتی بلند یا کارت گرافیک های بزرگ اختلال ایجاد کند.
از طرف دیگر خنک کننده های مایع کمی پیچیده تر هستند زیرا از یک حلقه بسته خنک کننده برای خنک نگه داشتن پردازنده ها استفاده می کنند. اینها اغلب کارآمدتر هستند و می توانند CPU شما را در دمای پایین تر از کولر هوا کار کنند. تنها نکته منفی این است که نصب این واحد های خنک کننده مایع در ابتدا می تواند گران تر و ترسناک باشد.
به لطف پیشرفت های فن آوری  ، چند کولر منفعل نیز وجود دارد که چیزی بیش از هیت سینک های مهندسی هوشمندانه نیست.
صرف نظر از نوع خنک کننده پردازنده ، می خواهید مطمئن شوید محصولی که انتخاب کرده اید با سیستم شما سازگار است. اگر به اینتل می روید ، به سوکت استاندارد LGA 1151 که از اکثر پردازنده های اصلی هسته پشتیبانی می کند ، نیاز دارید. اگر با AMD می خواهید ، سوکت AM4 همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید.
همیشه مطمئن شوید که کولر شما با کیس و سوکت و پردازنده ای که قرار است آن را نصب کنید سازگار است. خوشبختانه اکثر کولرها با مجموعه ای از لوازم جانبی ارائه می شوند که آنها را با هر دو سیستم عامل و حتی بیشتر سازگار می کند.

اگر برای خرید نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان ما در سایت بروزکالا تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید