سیر تکامل کنسول بازی

کنسول بازی 


کنسول بازی نوعی بازی ویدئویی است که از تصاویر قابل کنترل (و صداها) متشکل است، که توسط کنسول بازی ویدیویی تولید می شود و در تلویزیون یا سیستم صوتی - تصویری مشابه نمایش داده می شود. خود بازی معمولاً با استفاده از دستگاه دستی متصل به کنسول یا کنترلر(دسته بازی)، کنترل می شود. کنترلر به طور کلی شامل تعدادی دکمه و کنترل جهت دار مانند جوی استیک آنالوگ است که به هرکدام از آنها هدف تعامل و کنترل تصاویر روی صفحه اختصاص داده شده است. صفحه نمایش ، بلندگوها ، کنسول و کنترل های یک کنسول را می توان در یک شی کوچک گنجانید که به عنوان یک بازی دستی شناخته می شود.
بازی های کنسول معمولاً به صورت دیسک نوری ، کارتریج ROM ، بارگیری دیجیتالی یا در مورد کنسول های اختصاصی ذخیره شده روی حافظه داخلی ارائه می شوند. ارزش بازار بازی های کنسول جهانی در سال 2018 حدود 26.8 میلیارد دلار بود.

خرید لوازم جانبی مخصوص کنسول های خانگی


تفاوت بین کنسول ها، چالش ها و فرصت های بیشتری را برای توسعه دهندگان بازی ایجاد می کند ، زیرا تولید کنندگان کنسول (به عنوان مثال نینتندو ، مایکروسافت ، سونی) ممکن است مشوق های اضافی ، پشتیبانی و بازاریابی را برای بازی های انحصاری کنسول فراهم کنند. برای کمک به توسعه بازی ها برای کنسول ها ، سازندگان اغلب کیت های بازی را ایجاد می کنند که سازندگان می توانند از آنها برای کارهای خود استفاده کنند.
امروزه یکی از بزرگترین تهدیدها مربوط به کنسول های بازی است. Sony Playstation ، Nintendo Wii و Microsoft Xbox تعداد کمی از ارائه دهندگان دستگاه هایی هستند که اساساً همه کارها را انجام می دهند. با این حال ، آنها زیر رادار پرواز می کنند ، زیرا به طور کلی به عنوان یک دستگاه تلفن همراه ، یک کامپیوتر شخصی یا یک سیستم سرگرمی دیده نمی شوند. این کنسول های بازی دارای قابلیت اتصال به شبکه ، قابلیت ادغام در سیستم و تلویزیون شما هستند و امکان استفاده مشابه و همچنین استفاده بیشتر از همه این دستگاه ها را دارند.


این دستگاه ها همچنین اطلاعات شخصی ، اطلاعات مالی و سایر داده های شما را درخواست می کنند تا بتوانند برای دریافت نرم افزار ، همکاری با سایر بازیکنان و تعامل با فروشنده و گیمرها با فروشنده تعامل داشته باشند.
Microsoft’s Xbox (360) و اکنون  Xbox One از یک سیستم تشخیص حرکت استفاده می کند که در دوربین فیلمبرداری به نام Kinect کار می کند. Kinect می تواند حرکت را ضبط کند و به بازیکنان اجازه می دهد یکدیگر را ببینند.
به گفته محققان ، این سیستم عامل در ایجاد مسائل مربوط به حریم خصوصی بسیار حساس تلقی می شود. کودکان از آن استفاده می کنند ، این دستگاه ها در مکان های خصوصی خانه قرار دارد ، به طور پیش فرض ایمن نیست. 
همچنین مشخص شد که این سیستم شکارچیان کودک است، حتی کانالی در نظر گرفته شده است که تروریست ها در آن ارتباط برقرار می کنند. 


به دلیل این مسئله ، اوایل سال جاری ، ادوارد اسنودن منتشر كرد كه نسخه انگلستان NSA (GCHQ) استفاده از Kinect را برای نظارت گسترده مورد بررسی قرار داده است. گفته شد که برنامه تحت عنوان "عصب بینایی" بیش از یک میلیون کاربر را برای جمع آوری پایگاه داده شناسایی چهره هدف قرار داده است.
 به دلیل انتشار این اطلاعات ، مایکروسافت پاسخ داد که آنها این اجازه را صادر نکرده و نگران هستند. پاسخ آنها گسترش استفاده از رمزنگاری و تقویت امنیت خواهد بود. باید در نظر گرفت که Xbox One اکنون به طور پیش فرض با Kinect ارسال می شود و تاکنون میلیون ها واحد فروخته است.
 این بدان معنی است که این سیستم ها در همه جا وجود دارند و به طور بالقوه می توانند به عنوان ابزاری برای نظارت استفاده شوند. Xbox One دارای کنترلهای حریم خصوصی دیگری است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، این سوال که واقعا چقدر ایمن است هنوز باقی است.
این را می توان برای هر کنسول بازی که امکان تعامل ویدیویی را دارد ، گفت. از آنجا که کنسول های بیشتری با تجهیزات تعاملی ارسال می شوند ، این تهدید فقط افزایش می یابد. برای کاهش این تهدیدها ، فراتر از اعمال کنترل بر روی آنها ، به راحتی استفاده از آنها توصیه نمی شود و والدین باید در ابتدا اطمینان حاصل کنند که فقط تحت نظارت ، با کنترل حریم خصوصی فعال هستند و در یک مکان مشترک در خانه از آنها استفاده می کنند.


بازی های ویدیویی از ابتدای خود، فاصلۀ زیادی گرفته است. از یک سیستم ابتدایی با گرافیک ساده و کنترل کننده های جوی استیک به سرعت پیشرفت بیشتری پیدا کرد و اکنون ، بازی های ویدیویی که امروز می شناسیم فوق العاده پیشرفته هستند.
اجزای جاسازی شده کنسول بازی ویدیویی
نسول های بازی ویدیویی سیستم های جاسازی شده ای هستند که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که همه عملکرد خاصی دارند و به سیستم اجازه می دهد ورودی را از پخش کننده گرفته و خروجی ها را روی صفحه نمایش پخش کند. سیستم های کنسول بازی ویدیویی امروزی معمولاً از این اجزای جاسازی شده تشکیل شده اند:
·    رابط کنترل کاربر
·    پردازنده
·    پردازنده گرافیکی
·    رم
·    سیستم عامل
·    محیط ذخیره سازی برای بازی ها
·    خروجی تصویری
·    خروجی صدا

 

بازی های ویدیویی امروز

هر سیستم بازی ویدیویی، نوعی رابط کنترل کاربر را در خود جای داده است تا بازیکن بتواند با بازی تعامل کند. رابط های کنترل کاربر بازی های ویدیویی از جوی استیک ، به کنترل کننده های پد و کنترل کننده های بی سیم تبدیل می شوند ، و حتی ما شروع به معرفی همه روش های جدید تعامل با بازی های ویدیویی می کنیم ، مانند هدست های واقعیت مجازی. 
گرچه ممکن است مفهوم فشار دادن دکمه ها یا حرکت کنترل کننده برای کنترل بازی در نمای بیرونی ساده به نظر برسد ، اما در پشت صحنه اتفاقات زیادی رخ می دهد.


کنسول های بازی ویدیویی برای محاسبه جنبه های مختلف بازی و کنترل نحوه واکنش بازی به ورودی کاربر به CPU  (واحد پردازش مرکزی) متکی هستند. این اساساً در حال پردازش دستورالعمل های بازی است و منطق بازی را به صورت حرکت یا تعامل با اشیا کنترل می کند. همچنین پردازنده از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اطلاعات را به GPU یا واحد پردازش گرافیک منتقل می کند. 
GPU وظیفۀ ترجمۀ دستورالعمل های گرفته شده توسط پردازنده مرکزی و ارائه آنچه را که در صفحه مشاهده می شود با کنترل تشکیل تصاویر در بافر قاب است.
GPU با استفاده از حافظه گرافیکی یا  VRAM(حافظه دسترسی تصادفی تصویری) ، که داده های تصویر را ذخیره می کند ، کار می کند و متعاقباً نحوۀ مشاهدۀ اشیای within درون بازی را برای بیننده تعیین می کند.
RAM موجود در سیستم برای کار با سیستم کلی حیاتی است زیرا داده های بازی را که پردازنده برای محاسبات خود استفاده می کند ذخیره می کند.


بازی های دهه اخیر اغلب با استفاده از CD-ROM یا DVD-ROM ذخیره می شوند ، که یک پیشرفت بزرگ در مورد کارتریج های قابل تعویض گذشته است. این دیسک ها ، به ویژه درایوهای DVD-ROM یا Blu-ray DVD قادر به ذخیره مقدار بیشتری از داده های نرم افزار بازی های ویدیویی هستند. همچنین سیستم های فعلی را مشاهده می کنیم که از کارت های SSD برای ذخیره بازی ها و داده های شخصی استفاده می کنند.
کنسول های بازی های ویدیویی امروز یک سیگنال ویدئویی را نیز ارائه می دهند که به آنها امکان اتصال به صفحه نمایش را می دهد و بسته به نوع تلویزیون و کابل HDMI استفاده شده ، کیفیت تصویر و فیلم بازی ویدیویی تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

آخرین نسل کنسول بازی سونی

راه اندازی کنسول بازی جدید ، همیشه باعث هیجان است. با رونمایی PS5 ، با عنوان PS5: The Future of Gaming Show  ، سونی وارد عرصۀ جهانی شد. این اتفاق به ما فرصت خوبی داد تا ببینیم بازی های نسل بعدی چگونه خواهند بود.
چه چیز را از دست داده ایم؟
سونی عمدتا از این رویداد به عنوان حلزون صدای بلند، برای مجموعۀ التقاطی انحصاری موجود در کنسول استفاده می کرد ، هرچند مشخص نبود که این کنسول در اواخر امسال راه اندازی می شود.

جالب ترین آن ها Spider-Man: Miles Morales بود ، پیگیری بازی بسیار محبوب سال گذشته با بازی در فیلم انیمیشن تحسین شده Spider-Man: Into the Spider-Verse و Horizon: Forbidden West ، دنباله ای در به همان اندازه محبوب Horizon: Zero Dawn دومی ، به ویژه ، خیره کننده به نظر می رسید.
سونی همچنین خود کنسول و یک سری لوازم جانبی را فاش کرد ، اما حاضر به گفتن قیمت PS5 در هنگام عرضه نیست. همچنین بسیاری از سوالات سوزان ما ، مانند ماهیت دقیق سازگاری عقب مانده سیستم با کنسول های قبلی ، روشن نشد. 

 

  • کنسول چقدر بزرگ است و آیا صاف خواهد بود؟

سونی ابعاد را منتشر نکرده است ، اما شما می توانید از اندازه درایو دیسک به عنوان راهنما استفاده کنید. با این معیار ، احتمالاً بلندتر از کنسول PS4 Pro و حتی بزرگتر از کنسول Xbox One معروف و بزرگ است. این یک اظهار نظر بسیار خشن است ، اما باید به همین ترتیب با آن رفتار شود ، اما در حال حاضر ما را با نگرانی نگاهی به قفسه سرگرمی در خانه می اندازد.
PS5 مسطح خواهد بود. سونی تصاویری از کنسول را در حالت افقی منتشر کرد که روی نوعی پایه قرار گرفته است. PS5 همانند Xbox Series X ، به وضوح برای بلند ایستادن طراحی شده است.
همچنین لازم به ذکر است که دو نسخه از این کنسول وجود دارد. یکی با درایو Blu-ray 4K و دیگری نسخه دیجیتال PlayStation 5 و فاقد درایو نوری است.

 

  • قیمت PS5

ما هنوز به طور قطعی نمی دانیم ، اما شایعات نشان می دهد که ممکن است بین 500 تا 600 پوند هزینه داشته باشد زیرا تولید این نسل در مقایسه با PS4 و Xbox One در هنگام راه اندازی، گرانتر است.

محصول مرتبط: کنسول پلی استیشن 5 – استاندارد ادیشن

  • PS5 چه موقع بیرون می آید؟

باز هم ، ما هیچ تأییدیه دیگری به غیر از "اواخر امسال" نداریم اما به نظر می رسد اکتبر یا نوامبر یک شرط بندی مطمئن است.

 

  • دقیقاً چقدر قدرتمند پلی استیشن 5 است؟

نمی توانیم بگوییم اما سونی در رویدادهای قبلی جزئیاتی را منتشر کرده است. ما می دانیم که مانند Xbox Series X ، پلی استیشن 5 از پردازنده هشت هسته ای AMD و GPU سفارشی مبتنی بر معماری RDNA 2 AMD بهره می برد. آنچه که تاکنون دیده و شنیده ایم حاکی از آن است که Xbox دارای یک مزیت عملکرد خام کمی نسبت به PS5 خواهد بود ، اما سونی در آستین خود یک ترفند دارد که ممکن است به آن امتیاز دهد.
در حالی که هر دو کنسول از درایو حالت جامد سریع (SSD) مشابه حافظه فلش در تلفن شما استفاده می کنند ، طبق گزارشات سرعت سونی بسیار سریعتر است. در واقع به قدری سریع ، که بافت ها و دارایی های بازی می توانند مستقیماً از SSD جریان داشته باشند تا اینکه طبق معمول در حافظه سیستم (RAM) نگه داشته شوند.


در اوایل سال جاری ، یک نسخه از نسخه Unreal Engine 5 خود ، رئیس تیم Epic Games گفت: "ساختار ذخیره سازی در PS5 بسیار جلوتر از هر چیزی است که می توانید در حال حاضر از طریق کامپیوتر با هر مبلغی بخرید.
این SSD جدید تأثیر چشمگیری در زمان بارگذاری خواهد داشت. در نمایش قبلی Marvel's Spider-Man ، سفر سریع با PS4 Pro،  15ثانیه طول کشید. گزارش شده است که عملکرد مشابه در PS5 فقط 0.8 ثانیه طول می کشد.

 

  • کنترلرها  چگونه خواهند بود؟

این کنترلر جدید که اکنون DualSense لقب گرفته ، دارای چندین ویژگی جالب است.
یکی از مواردی است که سونی از آن با عنوان "محرک های سازگار" یاد می کند. یک مثال در مورد چگونگی تأثیرگذاری بر روی گیم پلی تیراندازی با کمان ، فشار دادن روی ماشه برای کشیدن فلش به عقب ، احساس لمسی متفاوتی با شلیک با اسلحه و یا رانندگی با یک وسیله نقلیه خارج از جاده از طریق مناطق صخره ای دارد.
ویژگی اصلی دیگر "بازخورد لمسی" کنترل کننده است که جایگزین صدای استاندارد می شود. سونی می گوید تفاوت این چیزهای قدیمی در شب و روز است. به عنوان مثال برخورد به دیوار با اتومبیل ، مثلاً ساخت تکل در نسخه آینده Madden بسیار متفاوت خواهد بود.
 شما همچنین باید فقط از طریق بازخورد کنترل کننده تشخیص دهید که از بین چمن های طولانی عبور می کنید یا از گل و لای.
این کنترلر که از اتصال USB Type-C برای شارژ استفاده خواهد کرد ، ظاهراً از DualShock 4 سنگین تر و از کنترل کننده فعلی Xbox سبک تر خواهد بود.

مطالب مرتبط: