انواع پردازنده و مدل های گیمینگ پردازنده

انواع پردازنده و مدل های گیمینگ 


از زمان ایجاد کامپیوتر ، پیشرفت چشمگیری در واحد پردازش مرکزی (CPU) وجود دارد، که با سرعت بیشتر و عملکرد بهتر با گذشت زمان در حال توسعه است. پردازنده به عنوان مغز کامپیوتر در نظر گرفته می شود ، زیرا برای کنترل جریان داده و عملکردهای دستگاه مورد نیاز است.
دو شرکت وجود دارد که از نظر سرعت و کیفیت پردازنده در حال حاضر در بازار تسلط دارند. این شرکت ها دستگاه های INTEL و Advanced Micro Devices (AMD)  هستند. پنتیوم ، سلرون و هستۀ پردازنده دسکتاپ اینتل هستند ، در حالی که Athlon ، Sempron و Phenom پردازندۀ دسک تاپ AMD هستند. هر دو شرکت پردازنده های تک هسته ای و همچنین چند هسته ای را تولید می کنند.
سازندگان دیگری نیز وجود دارند ، اما بیشتر آنها روی پردازندۀ تلفن همراه و تبلت تمرکز دارند. هر دو شرکت با یکدیگر رقابت می کنند و محصولات رقابتی آنها بسیار به هم نزدیک هستند. کامپیوتر های اینتل بیشتر توسط کامپیوتر های Dell و HP  استفاده می شوند. پردازنده های ADM را نیز می توان در کامپیوتر های مخصوص خانگی یافت.
پردازنده ها توسط Marcian Hoff (28 اکتبر 1937 در نیویورک) اختراع شد. برخی از شرکت های سازندۀ پردازنده می توان به اینتل ، AMD ، کوالکام ، موتورولا ، سامسونگ ، آی بی ام و ... اشاره کرد.
پردازنده، تراشه ای با ابعاد کوچک ساخته شده توسط سیلیکون است که برای انجام کارهای مختلفث در عرض چند ثانیه در داخل دستگاه قرار می گیرند و سرعت آن بر حسب مگا هرتز اندازه گیری می شود. واکشی ، رمزگشایی ، اجرا و نوشتن مجدد دستورالعمل ها چهار عملکرد اصلی پردازنده است.
از پردازنده ها در تلفن های همراه ، لپ تاپ ها ، رایانه ها ، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می شود.


پردازنده چیست؟


پردازنده یک تراشه یا یک مدار منطقی است که دستورالعمل های اساسی را برای رانندگی یک کامپیوتر خاص پاسخ می دهد و پردازش می کند. عملکردهای اصلی پردازنده ، واکشی ، رمزگشایی ، اجرا و نوشتن مجدد عملکردهای یک دستورالعمل است.
این پردازنده همچنین مغز هر سیستمی نامیده می شود که شامل کامپیوتر ها ، لپ تاپ ها ، تلفن های هوشمند، سیستم های جاسازی شده و غیره باشد. ALU  (واحد منطقی حساب) و CU (واحد کنترل) دو بخش از پردازنده ها هستند. واحد منطق، همۀ عملیات ریاضی مانند جمع ، ضرب ، تفریق ، تقسیم ، و غیره و واحد کنترل مانند پلیس راهنمایی و رانندگی را حساب می کند ، این فرمان یا عملکرد دستورالعمل ها را مدیریت می کند. پردازنده با اجزای دیگر ارتباط برقرار می کند همچنین این دستگاه ورودی ، خروجی و حافظۀ دستگاه ذخیره سازی است.


انواع مختلف پردازنده ها

  • پردازنده های اینتل

پردازندۀ Intel Pentium Dual-Core
دو برابر شدن سرعت یک پردازنده و ترکیب دو هسته در یک پردازنده یکسان نیست. پردازندۀ دو هسته ای اگر توانایی ارائه چند وظیفه ای و پشتیبانی از نخ را داشته باشد ، عملکرد بهتری نسبت به پردازندۀ مشابه از 25 تا 75 درصد دارد.
برخی از ویژگی های اصلی پردازنده Intel Pentium Dual-Core عبارتند از:
عملکرد عالی دسک تاپ
چند وظیفه ای برای محاسبات روزمره
پیشرفت های کم توان

پردازنده های Intel i3


اولین بار در ژانویۀ 2010 راه اندازی شد و یک پردازندۀ دو هسته ای است. همراه با گرافیک مجتمع و فناوری Hyper-Threading که باعث می شود مانند چهار هسته ای عمل کند. برای پشتیبانی از بازی ها بسیار قدرتمند است ، اما برای PC نیز باید کارت گرافیک خوبی داشته باشید تا بازی های سنگینی مانند GTA 5 را انجام دهید.
ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    Hyperthreading
·    دو هسته ای
·    حداکثر حافظه پنهان = 3 مگابایت
·    خیلی ارزان تر


پردازنده های Intel i5


این یک
پردازندۀ چهار هسته ای است ، به این معنی که دارای 4 هسته همراه با فناوری Turbo Boost فعال است (در صورت عدم استفاده هسته را خاموش می کند). از فناوری Hyper-Threading پشتیبانی نمی کند. دامنه کش این پردازنده ها از 3 مگابایت الی 8 مگابایت است. ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    پردازنده میان رده
·    پردازنده گرافیکی میان رده
·    Turbo Boost Technology
·    2-4 هسته
·    حافظه پنهان 3-8 مگابایتی

پردازنده های Intel i7


این فناوری برای اولین بار در سال 2009 با 4 هسته و فناوری Hyper-Threading فعال شده است که باعث می شود مانند یک پردازندۀ 8 هسته ای عمل کند. این یک پردازندۀ پر هزینه و فوق العاده قدرتمند است. همراه با 4-8 مگابایت حافظه نهان. 
ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    پردازنده های پیشرفته
·    4 هسته
·    8 موضوع
·    Turbo Boost فعال است
·    Hyperthreading فعال است
·    فوق العاده گران
·    حافظه نهان 4-8 مگابایتی

 

  • پردازنده های AMD

پردازنده AMD A4
ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:

·    2 هسته
·    یک تراشه گرافیکی Radeon اضافه کنید
·    برای یک سیستم سطح پایین استفاده می شود.


پردازنده AMD A6
ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    دو هسته ای
·    عملکرد Turbo را مجاز می کند
·    گرافیک مجتمع


پردازنده های AMD A8
با پردازنده های i3 و i5 قابل مقایسه است. ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    4 هسته
·    قسمت گرافیکی سریعتر از نسخه Intel است
·    می تواند بازی های سبک را به راحتی مدیریت کند


پردازنده های AMD A10
ویژگی های اصلی این پردازنده ها عبارتند از:
·    قابل مقایسه با i5
·    ماندگاری بهتر باتری
ADM در مقابل پردازنده INTEL


 مقایسه       

قدرت پردازش پردازنده های اینتل قدرت بیشتری نسبت به پردازنده های ADM دارند. عملکرد ADM FX با 6 هسته عملکرد بهتری نسبت به i5 با 4 هسته دارد. اما این بدان معنا نیست که پردازنده های ADM عملکرد بسیار پایینی دارند. برای یک بازیکن ، ADM به اندازه کافی قدرتمند است.       
Hyperthreading    پردازنده های Intel از hyperthreading پشتیبانی می کنند که باعث می شود حتی با تعداد هسته کمتری سریع تر و قدرتمندتر شوند.     
مصرف برق    پردازنده های اینتل در مقایسه با پردازنده های ADM مصرف کمتری دارند و به همین دلیل به طور بالقوه کمتر در شارژهای برق هزینه می کنند.   

گرافیک مجتمع    ADM موفق به طراحی یک تراشه واحد شده است که شامل هر دو پردازندۀ گرافیکی و پردازنده است که در هر بخش عملکرد بهتری دارد اما در هر دو بخش نتیجه بهتری نمی دهد. اگر مشکل پول ندارید ، می توانید با استفاده از پردازنده Intel و گرافیک گسسته عملکرد بهتری داشته باشید.       

قیمت    در گذشته پردازندۀ ADM بسیار ارزان تر از پردازنده های اینتل بود. هنوز هم ، در حال حاضر ADM حتی تراشه های گران قیمت را نیز در مقایسه با اینتل ارائه می دهد ، حتی در برخی موارد از پردازنده های جایگزین اینتل نیز قدرتمندتر است.     

ملاحظات انتخاب CPU


اگر خودتان به فکر به روزرسانی پردازندۀ خود هستید ، ابتدا باید مشخصات مادربرد خود را بررسی کنید تا انواع پردازنده ای را که ممکن است استفاده کنید ، ببینید. پردازنده ای که نصب می کنید باید همان اندازه سوکت شکاف مادربرد را داشته باشد.
همچنین ، هنگام نصب پردازنده جدید ، ممکن است لازم باشد یک هیت سینک و فن نصب کنید.
این به این دلیل است که پردازنده های سریع تر گرمای بیشتری نسبت به پردازنده های کندتر تولید می کنند. اگر نتوانید CPU جدید خود را در برابر این گرما محافظت کنید ، ممکن است در نهایت پردازنده را جایگزین کنید.
اندازۀ پردازنده
وقتی صحبت از پردازنده می شود ، اندازه مهم است. چه در حال خرید یک کامپیوتر جدید هستید و چه در حال بروزرسانی کامپیوتر قدیمی خود ، باید سریع ترین پردازنده ای را که توانایی خرید آن را دارید تهیه کنید. این به این دلیل است که پردازنده خیلی زود منسوخ می شود. 
همچنین هنگام خرید کامپیوتر یا پردازنده جدید ، سرعت باس سمت جلو (FSB) را بررسی کنید. باس سمت جلو 800 مگاهرتز یا بیشتر برای سرعت پردازش سریع ضروری است. حافظه نهان پردازنده نیز مهم است. اگر نیازهای محاسباتی شما متوسط ​​است ، حداقل 1 مگابایت حافظه پنهان سطح آخر را داشته باشید.
اگر یک بازیگر افراطی یا اگر برنامه های گرافیکی فشرده ای اجرا می کنید ، پردازنده را با بزرگترین حافظه پنهان متناسب با بودجۀ خود تهیه کنید.
بین ارزان ترین پردازنده و گرانترین پردازنده، صدها دلار تفاوت وجود دارد. با این حال ، صرف کمی پول نقد اضافی می تواند پردازندۀ بسیار بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
مزایای انواع پردازنده
دریافت پردازنده ای با دو ، سه یا چهار هسته می تواند تفاوت چشمگیری در قدرت پردازش کامپیوتر شما ایجاد کند. مثل این است که همزمان دو ، سه یا چهار پردازنده مجزا روی کامپیوتر نصب شده باشد. این پردازنده ها با هم کار می کنند تا چندین وظیفۀ کامپیوتر شما سریع تر و با کارایی بیشتر انجام شود
دریافت پردازندۀ مرکزی با یک باس کناری بزرگتر می تواند توانایی پردازنده را برای برقراری ارتباط با RAM افزایش دهد ، که سرعت کلی رایانه شما را افزایش می دهد.
بهترین پردازنده مرکزی برای بازی در سال 2020
قبل از تصمیم گیری در مورد پردازندۀ مرکزی بازی ، چند مورد وجود دارد که باید در نظر بگیرید. آیا پردازنده AMD یا Intel دریافت می کنید؟ کدام نسل؟ مسیر ارتقا شما چیست؟ بسته به آنچه انتخاب می کنید ، باید اطمینان حاصل کنید که مادربرد شما با هر کدام که انتخاب می کنید سازگار است ، زیرا آنها از یکدیگر جدا هستند.
حداقل AMD در این قسمت کارها را کمی راحت کرده است ، زیرا تمام پردازنده های این لیست در یک سوکت AM4 قرار دارند و توسط چیپ ست های سری 300 ، 400 یا 500 پشتیبانی می شوند.
در اینجا برخی از پردازنده های محبوب را معرفی می کنیم:

 

  • Intel Core i7 10700K

·    عملکرد عالی سهام 
·    HyperThreading
·    کامل اورکلاکینگ جامد
Core i7 10700K تراشه ای نبود که در اوایل آزمایش Comet Lake راه پیدا کند زیرا اینتل می خواست روی 10 هسته 10900K یا 6 هسته 10600K متمرکز شود ، اما برای پول ما، بهترین تراشه بازی است. عملکرد بسیار بیشتری نسبت به پردازندۀ Core i9 بسیار گران تر دریافت خواهید کرد ، اما نه به همان اندازه که در بازی متوجه آن می شوید.
و در مقایسه با 3700X AMD ، پردازنده 8 هسته ای و 16 رشته ای دیگر از نوع 7 نانومتری ذن 2 ، یک عملکرد جامع بازی را ارائه می دهد. در تست بهره وری نیز نزدیک است ، اگرچه تراشه Ryzen عموماً در آنجا لبه دارد ، اما باز هم با توجه به چیزی که قابل توجه است.

 

  • Intel Core i9 10900K

·    سریعترین عملکرد بازی
·    پتانسیل اورکلاک
اگر بهترین پردازنده مرکزی را برای بازی می خواهید ، Core i9 10900K تمام CPU مورد نیاز شما است. این در اکثر موارد ، بیش از حد احتمالاً در سطح بسیار بالا ، بیش از حد مجاز است ، اما در "سریعترین پردازنده بازی جهان" اطمینان وجود دارد. شما احتمالاً نیازی به این پردازنده ندارید ، اما اگر یک ماشین در اطراف آن بسازید ، می دانید که این تراشه مانع شما نمی شود.
Core i9 10900K اولین باری است که اینتل موفق شده 10 هستۀ پردازشی را در خط اصلی جریان خود قرار دهد ، و با توجه به اینکه قادر است 5.3 گیگاهرتز (هرچند به طور مختصر) را هدف قرار دهد ، قطعاً یک گردش چشمگیر برای فناوری 14 نانومتری است که اینتل به آن متصل شده است.

 

  • AMD Ryzen 9 3900X

·    سریعترین پردازنده AMD برای بازی
·    بسیار عالی برای استفاده غیر بازی نیز
·    کولر مناسب و معقول
پردازنده نسل سوم Ryzen AMD بهترین نمایش را در آزمایشات CPU بازی ما ارائه می دهند. 3900X ممکن است سریعترین CPU مخصوص بازی نباشد ، اما در تنظیمات و رزولوشن هایی که گیمرها از آن استفاده می کنند به اندازه کافی نزدیک است و بدون شک قدرتمندترین CPU خارج از بازی است.
Ryzen 9 3900X AMD تقریباً مشابه گذشته است
اما  Core i9 9900K، شامل یک کولر مناسب Wraith Prism است و 50 درصد هسته و نخ بیشتر را در خود جای داده است. این به 8 درصد عملکرد بازی کندتر ، اما 25 درصد عملکرد سریع تر در بارهای چند رشته ای مانند ویرایش ویدئو و ارائه سه بعدی تبدیل می شود.


بهترین کارت های گرافیک برای بازی 2020
چه یکی از نسخه های ساخت خودتان و چه از پیش ساخته شده یکی از بهترین کامپیوتر های شخصی بازی یا حتی یکی از بهترین لپ تاپ های بازی ، بهترین کارت های گرافیک آن را روی پایه قرار می دهند. تعجب آور نیست با توجه به اینکه آنها اصلی ترین چیزی هستند که باعث می شوند بازی های ما تیک بزنند و چقدر به ما نمایش داده می شوند و اجرا می شوند.
هنگام جستجوی GPU جدید، بهتر است به یاد داشته باشید که بهترین کارت گرافیک ، لزوماً کارت مناسبی برای شما و ساخت شما نیست. اگرچه ممکن است رعایت "قانون شراب" افزایش کیفیت مطابق با قیمت های بالاتر، وسوسه انگیز باشد ، اما این همیشه بهترین کار برای یافتن بهترین کارت های گرافیک برای شما نیست.


برخی از محبوب ترین کارت گرافیک های 2020

 

  • Nvidia GeForce RTX 3080

GPU cores: 8,704 | Base clock: 1,440MHz | Boost clock: 1,710MHz | TFLOPs: 29.76 | Memory: 10GB GDDR6X | Memory clock: 19 GT/s | Memory bandwidth: 760GB/s
·    عملکرد باورنکردنی جهش از نسل فعلی
·    تعالی ردیابی اشعه با قیمت مناسب و قابل دستیابی
·    2080 Ti را به حد متوسط ​​می رساند
قیمت این کارت گرافیک در بازار های جهانی به 1,500 یورو میرسد که تقریبا نزدیک به 50 میلیون تومان می شود.

 

  • Nvidia GeForce RTX 2070 Super

CUDA Cores: 2,560 | Base Clock: 1,605MHz | Boost Clock: 1,770MHz | TFLOPS: 9.06 | Memory: 8GB GDDR6 | Memory Clock: 14 GT/s | Memory Bandwidth: 448GB/s
·    عملکرد کمتری نسبت به GTX 1080 Ti دارد
·    تقریباً عملکرد RTX 2080
·    بازی چشمگیر K4

RTX 2070 Super چهارمین کارت تورینگ در پشتۀ فعلی Nvidia GPU است که به طرز باورنکردنی بسته بندی شده است ، اما با این پول ، ما با خوشحالی بیشتر به هر کسی که یک کامپیوتر شخصی بازی K4 می سازد، این کارت را توصیه می کنیم. این در اصل نسخۀ بهتری از GTX 1080 Ti از نسل گذشته است.
همچنین بطور باور نکردنی با توجه به عملکرد، قیمت آن به RTX 2080 نزدیک است ، بیشتر به این دلیل که همان GPU Turing TU104 را در قلب خود تکان می دهد. این باعث می شود کارت کاملاً متفاوت با استاندارد RTX 2070 باشد و برای آن بسیار بهتر باشد. بنابراین Super اساساً RTX 2080 Lite است. اما این نام احمقانه به نظر می رسد ، نه مانند Super""
قیمت این کارت گرافیک نیز در بازار های جهانی 540 یورو است که نزدیک 20 میلیون تومان است.

 

  • AMD Radeon RX 5700

RDNA Cores: 2,304 | Base Clock: 1,465MHz | Boost Clock: 1,725MHz | TFLOPS: 7.95 | Memory: 8GB GDDR6 | Memory Clock: 14 GT/s | Memory Bandwidth: 448GB/s
·    آسان برای باز کردن قدرت کامل
·    عملکرد خوبی مانند RX 5700 XT دارد
·    از RTX 2060 Super بهتر عمل خواهد کرد
معماری Navi با هسته RDNA جدید و متمرکز بر بازی ، یک تیم GPU را به تیم Radeon ارائه داده است که می تواند بطور واقعی با کارت های گرافیک Nvidia رقابت کند ، و نه فقط از نظر هزینه. و این اولین باری است که در مدتی طولانی اتفاق می افتد. در حالی که منتظر می مانیم کارتهای ""Big Navi RDNA 2 با شایعات زیادی فرا برسد.
RX 5700 و RX 5700 XT ، بالای مجموعه GPU AMD هستند.
قیمت این مجصول نیز 400 یورو است که نزدیک 13 میلیون تومان است.

 

  • Intel Coffee Lake I9-9900K CPU

8 هسته / 16 رشته
3.60 گیگاهرتز تا 5.00 گیگاهرتز / 16 مگابایت حافظه پنهان
فقط با مادربردهای مبتنی بر چیپ ست های سری 300 اینتل سازگار است
Intel Optane Memory پشتیبانی می شود
Intel UHD Graphics 630
قیمت این محصول 464$ یعنی نزدیک به  14 میلیون تومان

 

  • AMD RYZEN 7 3800X 3.9GHz AM4 Desktop CPU

پیشرفته ترین پردازنده جهان در بخش بازی های رایانه رومیزی
می تواند عملکرد فوق العاده سریع 100+ FPS را در محبوب ترین بازی های جهان ارائه دهد
8 هسته و 16 نخ پردازشی همراه با کولر AMD Wraith Prism با پشتیبانی از LED کنترل شده با رنگ
تقویت حداکثر 4.5 گیگاهرتز ، قفل شدن برای اورکلاک ، 36 مگابایت حافظه نهان بازی ، پشتیبانی از DDR 3200
قیمت این محصول در بازارهای جهانی 370$ یعنی نزدیک به 11میلیون تومان است.