پردازنده آرم 192 هسته ای برای جنگ با اینتل و AMD در راه است

بیشتر افراد تصور می کنند که فقط شرکت های AMD و INTEL پردازنده تولید می کنند در حالی که چنین نیست و شرکت های مختلفی این قطعات را تولید می کنند ولی ین دو شرکت پردازنده مخصوص کامپیوترها و لپ تاپ ها را تولید می کند. تا سال های اخیر برند آرم پردازنده مختص گوشی ها را تولید می کرد ولی با توجه به شواهد موجود این شرکت در حال تولید پردازنده کامپیوتر است که می تواند سر سخت ترین رقیب دو شرکت اینتل و AMD باشد. در این قسمت به بررسی پردازنده آرم و در واقع جدید ترین مدل آن می پردازیم.
همان‌طور که می‌دانید اخیراً غول سبز دنیای سخت‌افزار توانست با پرداخت 40 میلیارد دلار، شرکت انگلیسی آرم را تصاحب کند. امروز نیز شرکت آرم برنامه‌های خود را برای پلتفرم Neoverse که سال گذشته معرفی شد، به‌روزرسانی کرده و این‌طور که پیداست در سال‌های آینده آرم نیز به میدان نبرد پردازنده کامپیوتری اضافه می‌شود.

بیشر بخوانید: مقایسه‌ی قدرتمندترین تراشه‌های موبایل
پس از خرید شرکت ARM توسط کمپانی انویدیا، خبرهای جذابی حول برنامه‌های این دو شرکت برای آینده به فضای مجازی راه یافته است. برای مثال جنسن هوانگ، مدیرعامل Nvidia، پس از تصاحب آرم در نشست خبری مدعی شده که به لطف معماری آرم ممکن است انویدیا در آینده‌ای نزدیک وارد بازارهای CPU شود. اکنون نیز شرکت آرم برنامه‌ی خود برای ادامه‌ی راه پلتفرم نئوورس خود را مشخص کرده است.
طراحی Neoverse N1 کنونی قادر است تا 128 هسته و 128 رشته‌ی پردازشی را پشتیبانی کند؛ اما انتظار می‌رود محصولات مجهز به Neoverse N2، طراحی جدید شرکت ARM را در بازارهای تکنولوژی تثبیت کرده و قرار است از جنبه‌های مختلف طراحی‌های گذشته را بهبود بخشد.

پردازنده آرم 192 هسته ای

منظور از پردازنده آرم چیست؟

در حقیقت آرم مخفف شده عبارت Advanced RISD Machin است. این پردازنده ها در دو نوع CISC و RISC وجود دارند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند به این شکل که پردارنده نوع CISC در کامپیوترهایی با دستورات پیچیده مورد استفاده قرار می گیرید ولی نوع دیگر بیشتر در کامپیوترهایی با دستورات ساده استفاده می شود. در نوع CISC دستوراتی که به پردازنده فرستاده می شوند باید پیچیده بوده و باید ساده سازی شوند ازاین رو مصرف انرژی در این نوع بیشتر خواهد بود ولی در نوع RISC دستورات ساده هستند و نیازی به ساده تر شدن ندارند به همین دلیل مصرف انرژی کمتر است. این اتفاق برتری پردازنده آرم نسبت به رقبا را نشان می‌دهد.

آرم به دنبال فناوری بزرگ پردازش

آرم در طراحی Neoverse N2 فقط روی عملکرد خالص پردازشی تمرکز کرده و از محدودیت‌هایی چون هزینه و مصرف انرژی صرف‌نظر کرده است. این پردازنده که Perseus نام گرفته، با فناوری ساخت 5 نانومتری ساخته می‌شود و قرار است با 192 هسته و 350 وات توان مصرفی خود به جنگ پردازنده‌های قدرتمند AMD EPYC و Xeon اینتل برود.

بیشتر بخوانید: فروش 1 میلیون پردازنده Ryzen 5000 توسط AMD در آخرین فصل سال 2020
پلتفرم Neoverse V1 نیز از طراحی‌های نسل بعدی آرم بوده که از 96 هسته و 96 رشته‌ی پردازشی پشتیبانی می‌کند. علی‌رغم اینکه این پردازنده‌ها از تعداد هسته‌ها و رشته‌های کمتری نسبت به Neoverse N1 و Neoverse N2 بهره می‌برند، اما نسبت عملکرد بر رشته‌ی آنها از دو طراحی دیگر به‌طور ملموسی بیشتر است.
پردازنده‌های هر دو پلتفرم Neoverse V1 و Neoverse N2 از فناوری SVE (Scalable Vector Extensions) هم استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید از این فناوری در تراشه‌ی Fujitsu A64FX که قلب تپنده‌ی سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیاست، نیز استفاده شده است.
نکته‌ی بسیار مهم پلتفرم‌های جدید Neoverse V1 و Neoverse N2 شرکت آرم این است که پردازنده‌های آنها از PCIe Gen 5، حافظه‌های رم DDR5 و حافظه‌های HBM2e نیز پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده آرم در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی

همان طور که گفته شد در پردازنده های نوع RISC نیاز به ساده سازی وجود ندارد و به منظور دستورات ساده مورد استفاده قرار می گیرند همچنین 32 بیتی هستند ولی امروزه شرکت آرم از پردازنده 64 بیتی نیز پشتیبانی می کند. یکی از مزیت هایی که این شرکت دارد بهینه سازی تراشه های مورد استفاده در تبلت ها و گوشی ها است این کار باعث کاهش قیمت پردازنده می شود. پردازنده های ARM در هسته های متفاوتی تولید می شوند برای مثال برخی از آن ها کوچک و کم مصرف هستند در حالی که نوع دیگری از آن ها بزرگ و پر مصرف می باشند.

کلام آخر

پردازنده مهم ترین جز کامپیوترها و گوشی ها است که شرکت های معتبری از جمله اینتل تولید کننده آن ها است. اکنون شرکت آرم در حال تولید پردازنده 194 آرم است که رقیب پردازنده های معروف دنیا یعنی اینتل و AMD خواهد بود. پردازنده آرم بازدهی بسیار بالا و مصرف پایینی خواهد داشت.

آرم