تاریخچه برند شیائومی

در این مقاله از بروزکالا توضیح کوتاه مختصری درباره شروع به کار شرکت نام آشنای شیائومی خواهیم داد. همانطور که می‌دانید شیائومی (Xiaomi) شرکتی چینی با محوریت تکنولوژی است که در زمینه‌های تولید گوشی هوشمند، لایف استایل و ابزارهای اینترنت اشیا و نیز ارائه سرویس‌های اینترنتی فعالیت می‌کند. این شرکت در ماه آوریل سال 2010 و توسط لی جون و هفت شریک دیگر خود تأسیس شد و بلافاصه به شهرت جهانی رسید. علت مشهوریت آنی شرکت شیائومی در سال 2010 ارائه نسخه بهینه شده‌ای از سیستم عامل آندروید بود. نسخه اندروید شیائومی که به آن MIUI می‌گویند تا سال 2013 توسط سی میلیون و تا امروز یعنی دسامبر 2023 توسط بیشتر از 600 میلیون کاربر استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی اطلاعات در مورد برند شیائومی اعم از تاریخچه شرکت شیائومی بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. بزرگترین برند سازنده گوشی در چین
2. گسترش بازار و ورود به بازار هند
3. محصولات شیائومی
4. چالش‌های شیائومی
5. برند شیائومی در ایران
6. نتیجه‌گیری

بزرگترین برند سازنده گوشی در چین

در همان سال‌های اولیه تأسیس، گوشی شیائومی وارد بازار جهانی شد و در بسیاری از کشورهای جهان به محبویبت زیادی دست یافت. در سال 2014 شیائومی عنوان بزرگترین برند سازنده گوشی در چین را کسب کرد و در حال حاضر یکی از پنج کمپانی فروشنده بزرگ در جهان به شمار می‌آید. جالب است بدانید که این برند با گوشی‌های با کیفیت و مقرون به صرفه‌ای که تولید ‌کرد، خیلی زود لقب اپل آسیا را نیز گرفت. این شرکت گوشی‌های خود را در سری‌های مختلف و متنوعی تولید و عرضه می‌کند. برخی از مهم‌ترین سری‌های موبایل شیائومی را برای شما دوستان گرامی ذکر کرده‌ایم.

تاریخچه برند شیائومی

  • گوشی‌های سری می Mi
  • گوشی‌های سری می نوت Mi Note
  • گوشی‌های سری می مکس Mi Max
  • گوشی‌های سری می میکس Mi Mix
  • گوشی‌های سری می نوت بوک Mi Notebook
  • گوشی‌های سری بلک شارک Blackshark
  • گوشی‌های سری پوکو poco
  • گوشی‌های سری ردمی Redmi

پیشنهاد مطالعه: جدیدترین تبلت‌های شیائومی در 2023

گسترش بازار و ورود به بازار هند

در تاریخچه برند شیائومی که در اختیار شما قرار می‌دهیم، باید به گسترش بازار محصولات شیائومی اشاره کنیم. همان‌طور که ذکر شد، محصولات شیائومی خیلی زود به بازار جهانی راه پیدا کرد. علاوه بر کیفیت قیمت گوشی شیائومی باعث شد این شرکت در سال 2012 و 2013 در کشور چین با فروش فوق‌العاده‌ای مواجه شود؛ همین موضوع باعث شد که کشورهای همسایه نیز خواستار این موبایل‌ها شوند و این‌گونه محصولات شیائومی از سال 2014 به کشورهای خارجی عرضه شد. یکی از کشورهایی که استقبال بی‌نظیری از این برند و محصولات آن کرد، هند بود. گوشی Mi3 به این کشور وارد شد و تمامی موجودی آن در وب‌سایت معتبر هندی Flipkart تنها در چند ثانیه فروش رفت.

بدیهی است که کمپانی Xiaomi در همان سال‌ها تصمیم به تأسیس چند کارخانه برای تولید موبایل و لوازم الکترونیکی گرفت. این تصمیم، موفقیت بزرگی در تاریخچه شیائومی به حساب می‌آید. شرکت شیائومی در پی همین تصمیم مهم توانست در سال 2017 مقام برند اول فروش موبایل در هند را کسب کند. این اتفاق، پیروزی بزرگی بود زیرا شیائومی توانست در آن سال در نبرد با غول کره‌ای یعنی سامسونگ پیروز شود و آن را پشت سر بگذارد. 

همین موضوع، پله‌ای برای پیشرفت گسترده شیائومی شد. اینجا بود که شیائومی تصمیم به گسترش فعالیت خود در کشورهای دیگر گرفت. در سال 2021 نام این تولیدکننده قدرتمند چینی پس از نام‌های اپل و سامسونگ به عنوان برترین عرضه‌کنندگان اسمارت فون‌ها یعنی گوشی‌های هوشمند قرار گرفت. شیائومی در آن سال توانست 14.1 درصد از کل سهم بازار را تصاحب کند و در جایگاه سوم بایستد.

محصولات شیائومی

برند Xiaomi به مرور زمان گسترش پیدا کرد و در حال حاضر علاوه بر تولید گوشی‌های اندرویدی، محصولات دیگری نیز تولید می‌کند. این شرکت در تولید لپ‌ تاپ و لوازم جانبی آن، تبلت، لوازم جانبی موبایل، اپلیکیش‌های موبایل و گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند شیائومی نیز فعالیت دارد. جالب است بدانید که بخشی از درآمد این کمپانی از فروش وسایل اینترنت اشیا مانند اسکوتر برقی و تلویزیون هوشمند و... به دست می‌آید. در حقیقت به گفتۀ لی جون کسب و کار این شرکت بزرگ در بخش‌های گوشی هوشمند، اینترنت اشیا و محصولات سبک زندگی، سرویس‌های اینترنت، سایر سرویس‌ها و محصولات دیگر تقسیم‌بندی می‌شود.

به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون شیائومی و در زمینه تولید لوازم خانگی، وسایل هوشمند منازل، گجت‌های سلامت، پهپاد، اینترنت اشیا و... در حوزه سبک زندگی نیز بوده‌‌ایم. در بین این محصولات حتی با پلوپز، جاروبرقی، مسواک، ریش تراش، آبگرمکن و محصولاتی دیگر این‌چنینی نیز مواجه می‌شویم. البته لازم به ذکر است که بیشترین سهم درآمد شیائومی از فروش گوشی هوشمند است.

فروش محصولات Xiaomi

جالب است بدانید که Xiaomi محصولات خود را بدون واسطه نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد بنابراین امکان خرید آنلاین کالاهای این شرکت به صورت مستقیم و بدون واسطه برای مشتریان فراهم خواهد بود. همین کار باعث عرضه محصولات با قیمت پایین‌تر به کاربران خواهد شد. شیائومی موفقیت‌های بسیاری از جمله ثبت رکورد گینس برای بالاترین میزان فروش موبایل در یک پلتفرم در 24 ساعت را کسب کرده است؛ این فروش بی‌سابقه در سال 2015 اتفاق افتاد. باید بدانید که این استارتاپ با طول عمر حدود یک دهه، درآمد بسیار خوبی دارد و در سال 2021 ارزش بازار آن حتی به 114 میلیارد نیز رسید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی 2023

چالش‌های شیائومی

مروری کوتاه بر تاریخچه شرکت شیائومی کردیم اما از چالش‌های آن نگفتیم. بدون شک این برند مسیر سختی را پشت سر گذاشته است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش این برند، مربوط به جلب مشتری بود. بدیهی است که ریسک‌پذیری افراد در مورد خرید تلفن همراه و محصولات دیجیتالی بسیار پایین است. یعنی اکثر کاربران ترجیح می‌دهند تا محصولات مورد نیاز خود را از برندی با سابقه طولانی و درخشان خریداری نمایند. از آنجا که این برند، چینی بود و مردم به آن سخت اعتماد می‌کردند، این کمپانی با چالشی جدی برای نشان دادن برند خود با محصولاتی با کیفیت روبه‌رو بود. در هر صورت Xiaomi موفق به پشت سر گذاشتن این چالش بزرگ شد و در میان کاربران، خوش درخشید.

اما این پایان دوران سخت و چالش‌های شیائومی نبود. چالش بعدی مربوط به شباهت گوشی‌های این کمپانی به برندهای دیگر بود. برخی از موبایل‌های این شرکت شباهت زیادی به محصولات اپل داشتند و شیائومی متهم به کپی‌برداری از اپل البته با سیستم عامل اندروید شد. برخی از مسائل این‌چنینی با صاحبان اسناد اختراع یا پتنت‌ها هم برای این شرکت نو پا به وجود آمد و در برخی از مسائل شیائومی محکوم شد. اما حتی این چالش نیز نتوانست استارتاپ چینی را از پای در آورد و این کمپانی آن را نیز مدیریت کرد.

تاریخچه شرکت شیائومی

با ورود محصولات این برند به بازار ایالات متحده، چالش جدیدی برای این کمپانی به وجود آمد. وجود رقبای قدرتمندی مانند Apple و قوانین سخت‌گیرانه آمریکا باعث شد که این کمپانی با احتیاط عمل کند تا سرنوشتی مانند هواوی و تحریمش نداشته باشد؛ اما شیائومی نیز تحریم شد. سر انجام حدود 2 سال پیش ایالات متحده موافقت کرده است که Xiaomi را در فهرست سیاه قرار ندهد و تحریم را لغو کند. با این رفع تحریم، شرایط به حالت عادی بازگشته است و این برند در تلاش برای عبور از موانع بزرگ برای مطرح شدن در بازار آمریکا می‌باشد. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین ساعت و دستبند هوشمند برند شیائومی

برند شیائومی در ایران

در سال‌های اخیر این برند چینی معتبر در کشور ما با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد. بسیاری از افراد از انواع پاور بانک‌ شیائومی که بسیار باکیفیت استفاده می‌کنند؛ برخی از افراد دارای دستبندهای سلامتی یا انواع گوشی‌ها و سایر محصولات Xiaomi هستند. نکته جالب این است که کیفیت بالا، زیبایی ظاهری و دوام عالی این محصولات باعث می‌شوند که شما پس از تهیه یکی از این محصولات، به یکی از طرفداران پر و پا قرص این برند تبدیل شوید. به همین ترتیب است که شیائومی در کشور ما مشتریان دائمی بسیاری دارد. این برند در بازار گوشی ایران، به رقیبی جدی برای موبایل سامسونگ تبدیل شده است. 

نتیجه‌گیری

در این مطلب همه‌چیز در مورد شیائومی را دانستیم و فراز و نشیب‌ها و موفقیت آن را بررسی کردیم. کمپانی شیائومی یک شرکت مطرح چینی است. این شرکت خود را به خوبی در جهان معرفی کرده است و در همه جای این کره خاکی، طرفداران خاص خود را دارد. محصولات ساخت Xiaomi ابتدا صرفاً در حوزه تکنولوژی ساخته می‌شد. اما از سال 2019 این کمپانی اقدام به تولید وسایل غیر مرتبط با تکنولوژی نیز کرد. در هر حال آنچه باعث مشهوریت شیائومی شده است، گوشی هوشمند، دستنبند سلامتی، تبلت و پاوربانک‌های باکیفیت، زیبا و با دوام است. به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع محصولات با کیفیت شیائومی دیدن کنید. بروزکالا یکی از فروشگاه‌های معتبری است که تولیدات این کمپانی مطرح را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد. شما تجربه استفاده از محصولات این برند را دارید؟ 

سوالات متداول

1. رویدادهای مهمی که در تاریخچه برند شیائومی اهمیت دارد، کدامند؟

تعداد این رویدادهای مهم در تاریخ این استارتاپ موفق بسیار هستند. به عنوان نمونه می‌توان از تولید نخستین اندروید باکس شیائومی در سال ۲۰۱۶، اولین پهپاد شیائومی با نام می درون با قابلیت فیلم‌برداری 4K در همان سال، راه‌اندازی استریم ویدئو بر اساس استفاده از سرویس ابری در سال ۲۰۱۸، تولید نخستین پاور بانک محبوب برند ردمی در سال ۲۰۱۹ و... نام برد.

2. محصولات سبک زندگی شیائومی شامل چه وسایلی می‌شود؟

می‌توان این وسایل را در دسته‌های کمپینگ و سفر ( کوله پشتی، چمدان، چاقو، قمقمه، بالش )، وسایل نقلیه هوشمند (اسکوتر، دوچرخه، اسکیت)، عینک، لوازم تحریر، دستگاه دافع حشرات، لوازم بهداشتی، لوازم آرایش و بهداشت شخصی قرار داد. 

3. لوازم صوتی و تصویری شیائومی چه هستند؟

تلویزیون، وبکم، مانیتور، پروژکتور، میکروفون، اسپیکر، تی وی باکس، هدفون و هندزفری، دوربین‌های هوشمند و... از جمله لوازم صوتی و تصویری این برند محسوب می‌شوند.