کدام رم کامپیوتر برای شما مناسب تر است؟

در این مقاله مجله بروز کالا می خوانیم:چگونه رم مناسب کامپیوتر خود را انتخاب کنیم

RAMها همان حافظه‌های دسترسی تصادفی سخت افزارها هستند که امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات را در رایانه‌ها فراهم می‌کنند. در واقع رم را می‌توان از مهم‌ترین مولفه‌های موجود در کلیه سیستم‌ها از جمله رایانه‌های شخصی، تلفن‌های هوشمند و کنسول‌های بازی نام برد که بدون آن، کاربران شاهد کند بودن سیستم‌های خود هستند. بدون رم، بازی‌ها و یا برنامه‌ها بسیار کند انجام می‌شود و یا در برخی موارد هم اصلا اجرا نخواهد شد. بنابراین سیستم کامپیوتر  هرچه از فضای رم بالاتری برخوردار باشد، برنامه‌های زیادتری را می‌تواند به طور همزمان اجرا کند.

در این مقاله، به بررسی انواع مختلف رم‌های کامپیوتر و ذکر چند نکته مهم و کلیدی درباره حافظه‌های DDR می‌پردازیم.

انواع مختلف رم‌های کامپیوتر

می‌توان این گونه برداشت کرد که تقریبا هر دستگاه محاسباتی به رم نیاز دارد.

اگرچه تمامی رم‌ها اساسا یک چهارچوب خاصی را پیروی می‌کنند، اما از انواع گوناگونی در بازار یافت می‌شوند:

  • حافظه رم استاتیک (SRAM)
  • حافظه رم داینامیک (Dynamic RAM)

حافظه رم استاتیک

  • زمان آغاز تولید محصول: از دهه ۱۹۹۰ تاکنون
  • محصولات محبوب استفاده شده از SRAM: دوربین‌های دیجیتال، روتر ، پرینترها‌، صفحه نمایش LCD

یکی از دو نوع اصلی حافظه‌ها، رم‌های استاتیک می‌باشند که برای عملکرد خود، نیاز به یک جریان برق ثابت دارند. آن‌ها به دلیل قدرت مداوم برای یادآوری داده‌های ذخیره‌سازی، نیازی به تازه سازی یا همان رفرش ندارند، به همین علت است که SRAM را استاتیک می‌نامند. با این حال،SRAM یک حافظه فرار است یعنی تمام داده های ذخیره شده پس از قطع برق از بین می‌روند.

از مزایای استفاده از SRAM در مقایسه با DRAM، می‌توان به مصرف برق کمتر و سرعت دسترسی بیشتر به داده‌ها اشاره کرد، اما در عوض ظرفیت حافظه کمتر و هزینه تولید بالاتری دارد. به همین دلیل، خصوصیات SRAM  معمولا در موارد زیر به کار برده می‌شود:

  • e.g. L1, L2, L3) CPU Cache)
  • بافر / کش هارد دیسک
  • مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ(DAC) در کارت‌های ویدیویی

حافظه رم داینامیک

  • زمان آغاز تولید محصول: ۱۹۷۰ تا اواسط دهه ۱۹۹۰
  • محصولات محبوب استفاده شده از DRAM: کنسول‌ بازی‌های ویدیویی، سخت افزار شبکه

یکی از دو نوع اصلی حافظه‌ها، رم‌های داینامیک می‌باشند که برای عملکرد خود نیاز به رفرش شدن دارند. خازنی که داده‌ها را در DRAM ذخیره می‌کند به تدریج انرژی را تخلیه می‌سازد، پس هیچ انرژی به معنای از بین رفتن داده‌ها نخواهد بود، بنابراین به این رم‌ها داینامیک یا پویا گفته می‌شوند.

از مزایای استفاده از DRAM در مقایسه با SRAM، هزینه‌های تولید کمتر و ظرفیت حافظه بیشتر است، اما در عوض سرعت دسترسی کمتر و مصرف انرژی بیشتری دارد. این نوع از حافظه‌ها به دلیل افزایش راندمان در هزینه های پایین از جذابیت برخوردار خواهند بود، به همین دلیل، خصوصیات DRAM معمولا در موارد زیر به کار برده می‌شود:

  • حافظه سیستم
  • حافظه گرافیکی ویدیویی

نسل اول SDR‌ها یا Single Data Rate و نسل دوم DDR با نام مخفف Double Data Rate نامیده می‌شوند. در ادامه قصد داریم به انواع حافظه‌های DDR و تفاوت‌های هرکدام از آنان بپردازیم.

حافظه‌های رم DDR

در حال حاضر تکنولوژی‌های DDR تا DDR4 وجود دارند و رایج ترین نوع آن‌ها که از پلتفرم های جدید به وفور در بازار به فروش می‌رسد DDR4ها هستند، اگرچه سیستم‌های قدیمی‌تری هم مانند DDR3 و یا حتی DDR2 یافت خواهند شد. این اعداد نشان دهنده نسل رم‌ها می‌باشند و با هر مدل تولیدی رو به جلو سعی کرده  است تا سرعت بیشتری را از طریق پهنای باند با رتبه مگاهرتز بالاتری ارائه دهد.

  • زمان آغاز تولید محصول: از سال ۲۰۰۰ تا اکنون
  • محصولات محبوب استفاده شده از DDR SDRAM: حافظه رایانه

DDR SDRAM قادر به پردازش دو دستورالعمل خواندن و نوشتن در هر چرخه از ساعت می‌باشد و اگرچه از نظر عملکرد مشابه SDR SDRAM است اما دارای تفاوت‌های فیزیکی مانند تعداد پین‌های اتصال و میزان فاصله‌ی بین شکاف وسط ماژول هستند.

رم DDR

DDR دارای ۱۸۴ پین و ۱ شکاف منفرد است و با ولتاژ استاندارد پایین‌تر (۲٫۵ ولت از ۳٫۳ ولت) کار می‌کند.

پهنای باند این رم دو برابر رم‌های SDR می باشد و داده‌ها در آن، از سرعت انتقال بالاتری برخوردار هستند.

رم DDR2

DDR2 نسخه ارتقا یافته‌تر DDR است که با سرعت بالاتری قابلیت اجرا دارد.

ماژول‌های حافظه استاندارد DDR2 در ردیف ۵۳۳ مگاهرتز قرار دارد، بنابراین از فرکانس بالای گذرگاه‌های داده‌ برخوردار است.

این محصول در مقایسه با DDR با میزان ولتاژ پایین‌تر(۱٫۸ ولت) و تعداد پین‌های بالاتر، کار می‌کند.

رم DDR3

DDR3 با پردازش سیگنال پیشرفته (قابل اطمینان)، ظرفیت حافظه بیشتر، مصرف انرژی کمتر (۱٫۵ ولت) و سرعت بالاتر با حداکثر ۸۰۰ مگاهرتز عملکرد بهتری نسبت به DDR2 SDRAM پیدا کرده است.

اگرچه DDR3 دارای تعداد پین‌های مشابه با نسل قبلی خود می‌باشد(۲۴۰)، اما از جنبه‌های دیگر مانند پهنای باند بیشتر به علت افزایش نرخ زمان‌سنجی و کاهش مصرف برق بهبود یافته است.

جهت مشاهده بیشتر و برسی قیمت اینجا کلیک کنید

رم DDR4

DDR4 با پردازش سیگنال پیشرفته (قابل اطمینان)، ظرفیت حافظه بیشتر، مصرف انرژی کمتر (۱٫۲ ولت) و سرعت استاندارد بالاتر تا ۱۶۰۰ مگاهرتز از عملکرد برتری نسبت به DDR3 SDRAM برخوردار است.

سخن پایانی

بدون شک رم‌های کامپیوتر به عنوان یک نقش انکارناپذیر، در روند افزایش بهبود سرعت رایانه‌ها دخالت دارند و چه خوب است که در انتخاب خرید این گونه محصولات بسیار دقت کنیم. به همین جهت شناخت رم از اهمیت بالایی برخوردار است. شما تا چه میزان با این قطعات سخت افزاری آشنا هستید؟ از نحوه عملکرد و میزان ظرفیت و دلایل اهمیت آن برای ما بگویید.

 

 

برچسب ها