۵ویژگی کنسول بازی پلی استین ۵ (PS5) که جذابیت آن را بالا می برد

در این مطلب در مجله بروز کالا سعی داریم ۵ ویژگی کنسول بازی پلی استین ۵ (PS5) که جذابیت آن را بالا می برد به شما معرفی کنیم

بالاخره سونی از مشخصات فنی کنسول بعدی خود یعنی PS5 رونمایی خواهد کرد.این شرکت در اطلاعیه رسمی خود،از یک دستگاه بسیار قدرتمند یاد می‌کند و اعلام کرده است که این مدل با اجرای بازی‌های نسل قبلی خود کاملا سازگاری دارد،هرچند که مقایسه کردن آن با سری X ایکس باکس کار بسیار دشواری بنظر می‌رسد!

Mark Cerny(مارک سرنی) معمار سیستم‌های پلی استیشن سونی از مشخصات سیستم سخت افزاری PS5 رونمایی کرد.براساس اعلامیه تعیین شده،CPU (پردازنده مرکزی) این کنسول جدید دارای ۸ هسته Zen 2 و GPU (پردازنده گرافیکی) آن با استفاده از معماری RDNA 2،به میزان قدرت ۱۰٫۲۸ ارائه می‌شود.این محصول از ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی و ۸۲۵ گیگابایت حافظه SSD برخوردار است و این امکان را فراهم می‌سازد تا فضای ذخیره سازی با یک اسلات SSD NVMe گسترش یابد.به عبارت دیگر،کاربران برای افزایش فضای ذخیره سازی به درایو اختصاصی سونی نیازی ندارند،بنابراین به خرید SSD برای PS5 خود اقدام نکنید.

Cerny در طول سحنرانی خود به این موضوع اشاره داشت که حتی یک پردازنده گرافیکی با حجم حافظه اندک هم می تواند چابک تر و سرعت بالاتری داشته باشد.

در جدول زیر مقایسه۲ دستگاه پلی استیشن ۴ و کنسول پلی استیشن ۵ را برای شما قرار داده ایم

جدول مقایسه مشخصات فنی PS4 و PS5

مروری کوتاه بر مشخصات فنی نسل سونی PS5

سونی در طی مصاحبه خود با Wired،از جزییات بیشتری درباره پلی استیشن ۵ گزارش داد.این شرکت به طرفداران خود این اطمینان را داد که هارد دیسک های مشاهده شده در نسل فعلی به مراتب سریع تر و کارآمدتر خواهد بود.

جزئیات بیشتر به شرح زیر می باشد:

  • پلی استیشن ۵ سونی شامل یک درایو دیسک برای بازی های فیزیکی و Blue-ray  ۴k می باشد.
  • دیسک های پلی استیشن ۵ ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت دارند.
  • نصب بازی الزامی است،اما کنسول به شما این امکان را می دهد که فقط یک کمپین multiplayer نصب کنید، یا مثلا کل بازی را دانلود کنید و پس از اتمام کار،بخش سینگل پلیر را حذف کنید.
  • دسته بازی هنوز نامی ندارد اما حاوی یک بلندگو، اتصال USB-C و باتری با ظرفیت بالا می باشد.
  • طبق گفته مارک سرنی،در سخت افزار GPU تکنولوژی ری تریسینگ وجود دارد.
  • با UI جدید این امکان برای شما فراهم می شود تا در هر زمان به جزییات بیشتر راجع به بازی و  یا کارهایی که با دوستانتان در حال انجام آن هستید، دست یابید.
  • استودیوی Bluepoint Games پشت پرده هایی هم چون Shadow of the Colossus و Uncharted: The Nathan Drake Collection در حال کار روی یک بازی PS5 است.

سونی هنوز از تاریخ دقیق انتشار و یا قیمت نسل جدید کنسول خود اشاره ای نکرده است.این شرکت در اوایل سال جاری میلادی اظهار کرد که مشغول فعالیت بر روی پلی استیشن ۵ می باشد،بنابراین در این مقاله قصد داریم هر ویژگی که تا الان از سوی منابع معتبر به تایید رسیده است،را گزارش دهیم.

۵ ویژگی مورد تایید منابع رسمی که گیمرهای Xbox را نگران خواهد کرد

پلی استیشن ۵ رسما به تایید رسیده است،هرچند هنوز نام آن قطعی نشده اما طبق آن چه که از مارک سرنی شنیده می شود،این یک سخت افزار باورنکردنی با یک پوشش زرهی گسترده در فضایی از سخت افزارهای قدرتمند و شاید قاتل نسل بعدی کنسول های بازی باشد.وفاداران Xbox منتظراعلام رسمی نسل بعدی باشند.

با وجود پخش شایعات فراوان،این ۵ مورد از ویژگی های رسمی PS5 به شمار می رود که بهترین کنسول در رقابت با Xbox One قرار دارد.

۱-PS5 دارای CPU و GPU قدرتمندی است

قطعا پلی استیشن ۵ از نظر سخت افزاری شما را مایوس نخواهد کرد.زیرا سیستمی که از سوی مارک سرنی به تایید رسیده باشد،این اطلاعات بر می آید که این محصول بر اساس نسل سوم پردازنده های AMD هشت هسته ای و با معماری ۷ نانومتری Zen 2 ایجاد شده است.

علاوه بر این،PS5 به گرافیک Radeon  سفارشی مجهز است که نه تنها از خانواده پیشرفته Navi نشات گرفته است،بلکه دارای توانایی ردیابی پرتو نیز می باشد.(یک تکنولوژی رهگیری در نسل بعدی کنسول های بازی است که همان مدل سازی سفر نوری در دنیای پیچیده بازی و بسیار مشابه با دنیای واقعی شبیه سازی خواهد شد.)

۲-PS5 با تراشه سه بعدی همه جانبه صدا همراه است

پلی استیشن ۵ از یک واحد صوتی سه بعدی دلخواه با پردازنده AMD نصب شده است که Cerny در رابطه با این موضوع می گوید:به عنوان شخص گیمر از تغییر صدای ناچیز پلی استیشن ۳ به ۴ ناامید شدم.با کنسول بعدی،رویای تجربه صوتی با اعمال قابل توجه اسب بخار سخت افزاری قابل محسوس خواهد بود.

ما همیشه گفته ایم که تجربه صدای مطلوب و با کیفیت بسیار با اهمیت است،بنابراین این ایده که با یک صدای سه بعدی داینامیک و پویا که از قضا هیچ گونه ربطی به سخت افزار مازاد هم نخواهد داشت،به معنای ورود به یک دنیای جدید عالی می باشد.

۳-PS5 از یک حافظه SSD بهره مند است

Cerny در اطلاعیه رسمی خود اعلام کرد که کنسول نسل بعدی سونی به یک درایو جامد(SSD)برای ذخیره سازی مجهز است.این خبر از یک معامله بزرگ می دهد، زیرا باعث می شود بازی ها خیلی سریع تر از یک هارد دیسک استاندارد(HDD) بارگزاری و اجرا گردد،بنابراین برای گیمرها این شرایط را فراهم می آورد تا از سرعت بالاتر بازی های خود لذت بیشتری ببرند.

به علاوه،وی با کیت PS5، این مژده را داد که بازی اختصاصی اسپایدرمن از کنسول نسل بعدی، ۱۸ برابر به مراتب سریع تر از پلی استیشن ۴ است و تنها در ۰٫۸ ثانیه به جای ۱۵ ثانیه لود خواهد شد!

با استفاده از قابلیت بارگزاری سریع تر در دنیای بازی ها در نسل جدیدتر، دیگر شاهد افت کیفیت تصاویر بصری نخواهیم بود.

۴-PS5 از گرافیک ۸K پشتیبانی می کند

با توجه به این که فعلا اکثر گیمرها به وضوح پنل ۴K دسترسی دارند،همه علائم توسعه یافته پلی استیشن ۵ در ۴K هم با ۶۰ فریم در ثانیه به عنوان اساس نمایش محتوا پاسخگو خواهد داد.

هرچند Cerny در طی مصاحبه خود با Wired به این نکته اشاره داشت که:کنسول نسل بعدی از گرافیک ۸K پشتیبانی می کند،بنابراین گیمرها به احتمال زیاد منتظر یک تحول عظیم در صنعت گرافیک باشند!

۵-Ps5 به دنیای واقعیت مجازی راه می یابد

ویژگی آخر و شاید از همه مهم تر آن که PS5 نه تنها از هدست پلی استیشن VR پشتیبانی می کند،بلکه به نظر می رسد کاملا با نسخه دوم هدست PSVR 2 بی سیم هم مطابقت داشته باشد.

زمانی که از Cerny در مورد قابلیت های پلی استیشن VR سوال شد و اینکه آیا هدست PSVR راه اندازی خواهد شد،اظهار داشت:

من امروز وارد جزییات بیشتر استراتژی VR نخواهم شد،به جز این که تنها بگویم VR برای ما بسیار با اهمیت است و هدست فعلی PSVR با کنسول جدید سازگاری دارد.

به نظر می رسد تا به اینجا هیچ کنسول Xbox ای بازی واقعیت مجازی(VR) را ارائه نکرده است،بنابراین اگر مایکروسافت برای Xbox بعدی خود نتواند به فکر بهبود افزایش سرعت محصولات خود باشد،آن گاه تمام توجه ها به سمت ویژگی های جدید و سرنوشت ساز PS5 سوق داده خواهد شد.

پیش بینی شما چیست؟آیا با انتشار نسخه جدید پلی استیشن،شاهد تحول غیر منتظره ای خواهیم بود؟در صورتی که نکته و یا هرگونه نظر دیگری در  رابطه با این مقاله دارید، خوشحال می شویم، در قسمت ثبت نظر، آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.