فناوری SLI در کارت های گرافیک انویدیا چیست و چه کاربردی دارد؟

SLI یک فناوری پردازش موازی اختصاصی است که توسط انویدیا طراحی شده است تا به چند کارت گرافیک اجازه دهد با هم ارتباط برقرار کنند و با استفاده پل SLI انتقال سریع داده ها بین دو واحد را در همان کامپیوتر شخصی فراهم می آورد.

SLI در واقع مخفف Scalable Link Interface و به معنای لینک رابط مقیاس پذیر است و ایده آن مقیاس پذیری در هسته فناوری GPU چندگانه است. برای دستیابی به این هدف، چند پردازنده گرافیکی می توانند فریم را همزمان به خروجی صفحه نمایش ارائه دهند. بنابراین، از نظر تئوری، قابلیت پردازش گرافیکی یک دستگاه را تا حد زیادی افزایش می دهد.

مشخصات و قابلیت های SLI

از SLI به عنوان مستر (Master) و برده (Slave) استفاده می شود که در آن یک کارت گرافیک اصلی مسئول ارسال گرافیک و رندر سه بعدی نهایی به صفحه نمایش است. با استفاده از اس ال آی یک کارت گرافیک به عنوان مسئول عمل می کند و بقیه کارت های گرافیکی کمکی هستند. این فناوری می تواند ۲، ۳ و ۴ پردازنده گرافیکی را به طور هم زمان به هم ارتباط دهد که در این حالت با عباراتی مانند ۲-Way, 3-Way و ۴-Way نمایش داده می شوند.

یک بریج یا پل اس ال آی انتقال داده و ارتباط Master-Slave بین دو پردازنده را تضمین می کند. ایده این است که تراشه های مادربرد را به طور کلی دور بزنیم و برای واحدها امکان برقراری ارتباط مستقیم را فراهم اوریم، بنابراین از رقابت برای پهنای باند محدود خودداری می شود. به طور کلی ۴ نوع پل وجود دارد:

  • پل استاندارد SLI پهنای باند انتقال حداکثر ۱ گیگابایت در ثانیه  را با سرعت ۵۴۰ هرتزی را ارائه می دهد.
  • پل SLI LED که بسیار شبیه به پل استادارد است به جز اینکه سرعت ۵۴۰ هرتزی  است و قابلیت نورپردازی RGB LED را هنگام کار پشتیبانی می شود.
  • پل SLI HB یا پل پهنا باند بالا که در ۶۵۰ هرتز کار می کند و سرعت انتقال ۲ گیگابایت در ثانیه را دارد. امروزه این نوع پل رایج ترین نوع پل است.
  • پل NVLink جدیدترین فرمت و منحصر به فردترین قابلیت برای محصولات کارت گرافیک RTX انویدیا است که سرعت انتقال داده ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهند.

سرعت انتقال متفاوت در اینجا بدان معناست که هر نوع متناسب با یک رزولوشن خاص است. پل SLI بهترین عملکرد را در ۱۰۸۰p، پل SLI LED در ۴K ارائه می دهند در حالی که SLI HB و NVLink برای ۵K مناسب هستند.

در مورد نحوه عملکرد SLI باید بدانید که همه به تقسیم کارها و پخش کارها به مقدار مساوی بین GPU ها می پردازند. در اکثر موارد، یک کارت روی مجموعه ای از فریم ها متمرکز می شود در حالی که کارهای دیگر در نمیه دیگر هستند. با ترکیب آنها یک فریم کاملا فرمت شده که آماده نمایش در مانیتور است ایجاد می شود.

مدهای SLI

در حال حاضر سه مد SLI وجود دارد:

  1. Split Frame Rendering یا تقسیم رندرینگ تصایر بین کارت های گرافیکی – که در آن براساس پیچیدگی سه بعدی رندرکردن به بخش هایی تقسیم می شود و بین GPU ها تقسیم می شود.
  2. Alternate Frame Rendering یا رندرینگ فرم جایگزین – که به کمک آن هر GPU یک فریم پشت سر هم را ارائه می دهد. پردازنده گرافیکی ۱ فریم ۱ را رندر می کند و پردازنده گرافیکی ۲ فریم ۲ و الی آخر را ارائه می دهد که منجر به فریم ریت بالاتر می شود.
  3. SLI Antialiasing یا حالت ضد لبه – که به موجب آن قابلیت antialiasing را با تقسیم کار پردازش به طور مساوی در بین GPU ها در یک الگوی افست دو برابر افزایش می یابد. در نتیجه به وضوح و کیفیت بصری بهتری منجر می شود. شاید این گزینه را در تنظیمات بازی هایی پیدا کنید که غالبا با SLI 8x یا SLI 16x همراه هستند.

برای کار با SLI توسعه دهندگان برای پشتیبانی از فناوری باید بازی ها را کد کنند. به دلیل پیچیدگی ذاتی در تهیه دو GPU برای مار در یونیسون، این فرآیند شامل حجم قابل توجهی از کار است.

  پشتیبانی از اس ال آی در محصولات سری کارت های گرافیک GTX 600, 700, 900 رو به کاهش است. در طی این سال ها، اکثر بازی ها سعی در پشتیبانی از SLI داشتند و فشار عظیمی از سوی انویدیا و توسعه دهندگان برای ادغام این فناوری وجود داشت. از دید مصرف کننده SLI یک روش مقرون به صرفه برای دو برابر کردن قابلیت گرافیکی یک دستگاه می باشد.

با این حال با پیشرفت کارت های گرافیکی تکی، به ویژه کارت های گرافیکی سری ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ بیش از آنکه بخواهیم خواسته های تنظیمات Ultra را در بازی های امروز برآورده کنیم نیاز به یک راه اندازه کارت گرافیک دوگانه داریم.

این واقعیت که تنها تعداد کمی از گیمرها از اس ال آی استفاده می کنند به معنای ایجاد پروفایل محدود شده به بازی های کم و کمتر جدید است. توسعه دهندگان ترجیح می دهند روی منابع خودشان در قابلیت های بازی تمرکز کنند، باگ ها را رفع کنند و تغییراتی که روی بخش بزرگی از گیمرهای تک GPU تاثیر می گذارند را ایجاد کنند تا اینکه بازی های خود را برای پشتیبانی از اس ال آی کدنویسی کنند.

از بسیاری از جهات، کم بودن تعداد مصرف کنندگانی که دو GPU خریداری می کنند بدان معناست که توسعه دهندگان کمتر می توانند توجه خود را به پشتیبانی از اس ال آی متمرکز کنند این خود بدان معناست که تعداد کمتری از کاربران دستگاه های اس ال آی را خریداری می کنند. برای بازی هایی که از SLI پشتیبانی می کنند مقیاس پذیری غالب ۲۰۰ درصد را برای دو پردازنده گرافیکی غیر همسان انتظار می رود و فناوری SLI مستعد تاخیرهای میکرویی مخصوصا در مد Alternate Frame Rendering و سایر موارد عملکردی است.

همچنین بسیاری از بازی های جدید از اس ال آی استفاده نمی کنند و این بدان معناست که باید این قابلیت را غیرفعال کرد که با این وجود هزینه کردن برای خرید چنین کارت های گرافیکی الزامی به نظر نمی رسد. در نهایت به نظر می رسد که انویدیا به تدریج پشتیبانی از اس ال آی  را در مدل های جدیدتر خود ادامه می دهد. از جدیدترین سری های RTX کارت های گرافیک RTX 2080  و  RTX 2080 TIاز SLI پشتیبانی می کنند. دایرکت ایکس ۱۲ از اس ال آی پشتیبانی نمی کند.

نتیجه گیری

اگر SLI شما را وسوسه می کند، به وضعیت فعلی پشتیبانی اکثر بازی ها از اس ال آی توجه کنید. با بیان این موضوعات، اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید می توانید برای پشتیبانی از چنین تنظیماتی ( افزایش FPS و وضوح بالاتر) از SLI استفاده کنید.