راهنمای خرید ساعت مچی مردانه و زنانه

حتی در عصر گوشی های هوشمند، خرید ساعت مچی مناسب یک مزیت محسوب می شود. اما با وجود انواع ساعت مچی مردانه و زنانه و اصطلاحات عجیب و غریبی که آنها را همراهی می کنید، خرید ساعت مچی می تواند دشوار به نظر بیاید. شما باید بدانید دقیقا به دنبال چه هستید از این رو در ادامه قصد داریم در مورد قسمت های مختلف یک ساعت مچی و نکاتی که قبل از خرید ساعت مچی بدانید صحبت کنیم.

ساعت مچی دارای چه قسمت هایی است؟

در حالی که قسمت های داخلی یک ساعت می تواند بسیار پیچیده باشد، قسمت بیرونی آن را می توان به چند بخش جدا تقسیم کرد. هر کدام از این موارد به عملکرد و زیبایی ساعت کمک می کند.

بدنه- عناصر دیگر را نگهداری می کند

صفحه شماره گذاری – چهره ساعت را به نمایش می گذارد و گاهی اوقات با علائمی (مجموعه ای از ثانیه ها) که به خواندن زمان کمک می کند تقویت می شود.

بازوها – قطعاتی که در واق ساعت، دقیقه و ثانیه را نمایش می دهند.

علامت گذاری ها – در اطراف ساعت با خطوط ساده و یا اعداد علامت گذاری هایی ایجاد می شود که به عنوان یک شاخص شناخته می شود.

شیشه – برای محافظت ساعت مچی در برابر گرد و غبار، آب و علامت گذاری ها از شیشه استفاده می شود. شیشه ساعت از یکی از سه ماده اکریلیک که شبیه پلاستیک است، مینرال که اصطلاح دیگری برای شیشه است و یاقوت کبود آزمایشگاهی که بسیار سخت و مقاوم است استفاده می شود.

حاشیه ها – قاب بیرونی که شیشه را در خود نگه می دارد به عنوان حاشیه شناخته می شود. این حاشیه ها می توانند تزئینی و یا کاربردی باشند.

تاج – قطعه کوچکی که کنار بدنه است که برای تنظیم تاریخ و زمان استفاده می شود. برخی از ساعت ها دارای محافظ تاج هستند از از تنظیمات تصادفی و اتفاقی جلوگیری کنند.

بند – بند می تواند فلزی، چرمی و یا پلاستیکی و یا مواد انعطاف پذیر دیگر باشد و به بستن ساعت به مچ کمک می کند.

قلاب – به بسته شدن بند کمک می کند.

انواع ساعت مچی مردانه و زنانه

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید ساعت مچی باید در نظر داشته باشید این است که قصد دارید از کدام نوع ساعت مچی استفاده کنید:

ساعت مچی مکانیکی

ساعت مچی مکانیکی که در حال حاضر بیشتر به عنوان یک محصول لوکس تولید می شود از قرن ۱۷ میلادی رواج پیدا کرد. در داخل ساعت مکانیکی مچی سیم تاب دار ۹ تا ۱۳ اینچی وجود دارد که موجب حرکت عقربه های ساعت می شود. گرچه این ساعت ها به اندازه ساعت های الکترونیکی دقیق نیست، اما هنوز ساعت های مکانیکی بخاطر قطعات ظریفی که دارند مورد توجه واقع هستند. از مزایای ساعت مکانیکی می توان به عدم نیاز به باتری، حرکت یکنواخت هم اشاره کرد اما از معایب آن می توان به نیاز به کوک، حساس به محیط، کاهش دقت عملکرد در طول زمان و البته قیمت بالا اشاره کرد.

ساعت اتوماتیک یا نبضی

ساعت های اتوماتیک که در دهه ۱۹۲۰ توسعه داده شدند و تا دهه ۱۹۶۰ استاندارد سازی شدند عملکردی مشابه با ساعت های مکانیکی دارند. این ساعت هم از سیم و چرخ دنده ساخته شده است و عقربه های ساعت به کمک این قطعات جابجا می شوند. اما فرقی که بین ساعت مکانیکی و نبضی وجود دارد این است که در این دسته از ساعت ها به کوک کردن دستی نییاز نیست و به صورت خودکار کوک می شوند. از مزایای ساعت های اتوماتیک می توان به عدم نیاز به باتری و کوک دستی، حرکت یکنواخت و طراحی مهندسی شده اشاره کرد. اما حساس بودن به محیط، کاهش دقت در طول زمان و قیمت بالا از معایب آن می باشد.

ساعت کوارتز

در ساعت های کوارتز به جای سیم تاب دار از الکتریسیته باتری استفاده می شود. باتری، الکتریسیته را به کریستال کوارتز انتقال می دهد و باعث می شود که در هر ثانیه ۳۲۷۶۸ بار بلرزد، سپس این لرزه ها به پالس تبدیل می شود و باعث می شودد که ثانیه شماره یک تیک جابجا شود. ساعت های کوارتز جزو دقیق ترین ساعت های مچی محسوب می شوند و از قیمت پایینی برخوردار هستند و همین امر منجر به تسلی آنها بر بازار ساعت مچی شد و در دهه ۱۹۸۰ به تولید انبود رسید.

ساعت های مچی از چه ساخته می شوند؟

آنچه که در ساخت ساعت استفاده می شود نه تنها روی ظاهر ساعت تاثیر می گذارد بلکه روی مقدار وزن، ماندگاری و همچنین حساسیت پوستی تاثیر می گذارد. هر ماده دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند.

فولاد ضد زنگ

  • مزایا – بسیار بادوام، دارای ظاهری حرفه ای و ضد حساسیت
  • معایب – نسبتا گران هستند.

فلز پایه

  • مزایا – جایگزین ارزان قیمتی برای فولاد ضد زنگ است.
  • معایب – ممکن است خراشیده شوند و لکه بردارند و احتمالا باعث ایجاد حساسیت می شوند.

سیلیکون

  • مزایا – در هر رنگی موجود است و در برابر خرابی مقاوم استف برای فعالیت های ورزشی و فضاهای باز مناسب هستند
  • معایب – ممکن است گاهی ظاهری نامناسب داشته باشد.

چرم

  • مزایا – نرم، راحت و مناسب برای هر رنچ سنی و موقعیت کاری
  • معایب – ممکن است در طول زمان فرسوده شود و یا ترک بخورد.

یک ساعت مچی باید چه قابلیت های دیگری داشته باشد؟

هر چیزی که بتواند یک عملکرد خاص و خارق العاده را به یک ساعت مچی اضافه کنید می تواند توجه خیل عظیمی از کاربران را به خود جلب کند.

کرنومتر

اگر می خواهید بدون استفاده از گوشی هوشمند خود از کرنومتر استفاده کنید باید ساعت مچی که از این قابلیت پشتیبانی می کند را خریداری کنید. این قابلیت برای مربیان و دوندگان مناسب می باشد.

پشتیبانی از چند زمان

اگر می خواهید یک ساعت مچی حرفه ای داشته باشید ساعت هایی را خریداری کنید که زیرمجموعه ای از سایر عناصر زمان را نمایش دهد (روز های هفته، ۲۴ ساعت، گرینویچ و غیره).

نمایش تاریخ

ساعت مچی هایی که تاریخ را نمایش می دهند می تواند برای هر کاربری مفید واقع شود.

نمایش ماه

ساعت مچی هایی هستند که نشان می دهد در چه قسمتی از ماه هستید به عنوان مثال نیمه، یک چهارم یا ماه جدید را نشان می دهند.

آلارم یا زنگ هشدار

آلارم می تواند به عنوان یک رویداد مستقل از زمان تنظیم شود. اگر می خواهید بدون دسترسی به گوشی آلارم دریافت کنید به دنبال ساعت مچی باشید که از این قابلیت پشتیبانی کنند.

تاچیمتر

ساعت مچی هایی که از تاچیمتر پشتیبانی می کنند معمولا در لبه ساعت عبارت Tachymeter را به صورت حک شده دارند. از این قابلیت برای محاسبه سرعت بر حسب زمان و یا فاصله بر حسب سرعت استفاده می شود. اگر شما یک راننده مسابقه رالی یا خلبان هستید این قابلیت به شما کمک خواهد کرد.

کرنوگراف

ساعت های مجهز به قابلیت کرنوگراف معمولا روی صفحه اصلی جداقل دو صفحه کوچک دارند که یک مورد برای تعیین زمان ۲۴ ساعتی است و مورد دیگر برای نمایش دقیقه های کرنوگراف است. ساعت های کرنوگراف دار حساسیت های مختلفی را ارائه می دهد و بعضی از آنها قادر به اندازه گیری دهم و حتی صدم ثانیه هستند. در بازار شما می توانید این ساعت ها را با حساسیت ۱٫ ۴، ۱٫ ۱۰ و ۱٫ ۶۰ ثانیه پیدا کنید. هر چقدر حساسیت و دقت این ضرایب کمتر باشد ساعت مچی شما از فناوری پیشرفته تری برخوردار است.

آیا باید ساعت مچی مقاوم در برابر آب خریداری کنید؟

از آنجایی که احتمالا در بعضی مواع ساعت شما ممکن است در معرض باران، برف یا رطوبت قرار بگیرید خرید ساعت مچی ضد آب می توانید یک سرمایه گذاری عاقلانه باشد. رتبه بندی مقاومت در برابر آب نشان می دهد کخ یک ساعت مچی تا چه مقدار میتواند رطوبت را تحمل کند. از آنجا که این رتبه بندی ها مشهود نیستند ما در جدول زیر تفاوت هایی که وجود دارد را توضیح می دهیم.

میزان مقاومت مناسب برای
۳۰ متر استفاده روزمره (مقاوم در برابر آب و هوا و باران)
۵۰ متر شنا، ماهیگیری
۱۰۰ متر شنا، اسنورکلینگ، قایقرانی
۲۰۰ متر غواصی سطحی، آب های زیرزمینی
۱۰۰ متر غواصی غواصی
۲۰۰ یا ۳۰۰ متر غواصی غواصی
بیش از ۳۰۰ متر غواصی غواصی

در هنگام خرید ساعت مچی کدام برندها را بررسی کنیم؟

در حال حاضر شما می توانید ساعت مچی های زیادی را در بازار پیدا کنید اما توصیه می شود خرید خود را از بهترین برندهای مطرح ساعت مچی انجام دهید.

  • Stührling Original – یک شرکت آمریکایی که به خاطر ساخت ساعت های لوکوسی که دارای قیمت مناسب هستند شناخته شده است.
  • Bulova – این برند آمریکایی توسط ژوزف بولووا در سال ۱۸۷۵ توسعه داده شد و به خاطر ساخت ساعت های مردانه و زنانه با کیفیتی که تولید می کند مشهور شد.
  • Invicta – این شرکت آمریکایی در سال ۱۸۳۷ در سوئیس تاسیس شد و امروزه ساعت های لوکس و ارزان قیمتی را تولید می کند.
  • DKNY- این برند نیویورکی توسط دونا کاران تاسیس شد و ساعت های لوکس و زیبایی را برای خانم ها تولید می کند.
  • Giorgio Armani – یکی از پرفروشترین برندهای ایتالیایی است که ساعت های مردانه و زنانه را تولید می کند.
  • Whimsical Gifts – این شرکت در جورجیا مستقر است و ساعت هایی را برای دوستداران حیوانات، آشپزها، نوازندگام و سایر متخصصان تولید می کند.