نقد و بررسی پردازنده مرکزی اینتل مدل Intel Core i3-3220

پردازنده Core i3-3220 اینتل جزو پردازنده هایی است که از پسوند K استفاده نمی کند بنابراین شما نمی توانید این پردازنده را به راحتی اورکلاک کنید. Core i3-3220 فاقد فناوری توربو بوست است بنابراین نمی توان به صورت خودکار و با خیال راحت در شرایط خاص حرارتی پردازنده را اورکلاک کنید. خوشبختانه در این پردازنده مرکزی فناوری Hyper-Threading وجود دارد بنابراین هر هسته فیزیکی به عنوان دو هسته منطقی اجرا می شود که باید عملکرد مالتی تسکینگ را ارتقاء دهد.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3-3220

Intel Core i3-3220 یک پردازنده دسکتاپ دو هسته ای است که بر اساس معماری Ivy Bridge ساخته شده است. به دلیل استفاده از فناوری Hyperthreading پردازنده می تواند حداکثر ۴ نخ را به صورت موازی کنترل کند که منجر به استفاده بهتر از پردازنده می شود. هر هسته سرعت پایه ۳٫۳ گیگاهرتز را اجرا می کنند.  پردازنده هایی که از معماری Ivy Bridge استفاده می کنند نسبت به پردازنده های Sandy Bridge از لحاظ عملکرد پردازنده گرافیکی بهبودهایی داشته اند، این پردازنده ها بر اساس فناوری ۲۲ نانومتری ساخته شده اند در حالی که Sandy Bridge ها بر اساس فناوری ۳۲ نانومتری ساخته شده اند. عملکرد Core i3-3220 کمی بالاتر از پردازنده Sandy Bridge با کلاک مشابه است که بخاطر برخی از پیشرفت های معماری انجام شده است.

سری

Intel Core i3 (Desktop)

ریزمعماری

Ivy Bridge

سرعت کلاک

۳۳۰۰ مگاهرتز

کش سطح ۳

۳مگابایت

تعداد هسته ها / تعداد نخ ها

۲ هسته / ۴ نخ

حداکثر انرژی مصرفی

۵۵ وات

فناوری ساخت

۲۲ نانومتری

حداکثر دما

۶۷٫۴  درجه سانتیگراد

سوکت

FCLGA1155

قابلیت ها

HD Graphics 2500 (650-1050 MHz), Dual Channel Memory Controller DDR3-1600 (max 32GB)

پردازنده گرافیکی

Intel HD Graphics 2500 (650 – 1050 MHz)

نوع پردازنده

۶۴  بیت

در آزمایشات صورت گرفته برای تست پردازنده Core i3-3220 از مادربرد ایسوس P8Z77-V LX و ۴ گیگابایت حافظه رم استفاده شد و مانیتوری هم به پورت HDMI مادربرد وصل شد. پردازنده Core i3-3220 مهیج ترین نتایج را بدست نیاورد و به طور کلی در بنچمارک ها امتیاز ۶۰ را بدست آورد. این امتیار در بنچمارک های ویرایش ویدیو و مالتی تسکینگ به ۵۶ کاهش پیدا کرد. این بنچمارک ها این امتیاز را بر اساس ۱۰۰ امتیاز و در حالت چند هسته ای تعریف کرده اند. این واقعیت که پردازنده Core i3-3220 دارای دو هسته است می تواند تا حدودی این عملکرد را توجیه کند.

پردازنده مرکزی Core i3-3220 دارای پردازنده گرافیکی ادغام شده Intel HD Graphics 2500 است که با سرعت ۶۵۰ مگاهرتز کار می کند. قطعا شما در هنگام اجرای برنامه ها یا مرور اینترنت مشکلی ندارید اما برای بازی های مدرن سه بعدی پردازنده مناسبی نیست. پردازنده Core i3-3220 در بنچمارک Crysis 2 برای بازی Dirt Showdown متوسط سرعت ۱۶ فریم در ثانیه را ارائه داد که این سرعت هنوز به اندازه کافی سریع نیست که بتوان از بازی لذت برد.

نتیجه گیری

Core i3-3220 ممکن است یک پردازنده رده پایین باشد اما قیمت کمی ندارد (بخصوص وقتی که با پردازنده های AMD هم رده خود مقایسه می شود). این سی پی یو برای اورکلاک مناسب نیست اما برای استفاده های عمومی از کامپیوترهای دسکتاپ و مرور وب بسیار عالی است. اگر می خواهید یک پردازنده قدرتمندتر برای ویرایش ویدیو یا بازی داشته باشید بهتر است از پردازنده هایی مانند AMD A10-5800K که سریعتر است و از ۴ هسته و گرافیک قدرتمندتر برخوردار است استفاده کنید.

برای خرید پردازنده مرکزی اینتل مدل  Core i3-3220 کلیک کنید.